Decyzja 2015/1643 w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2013

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2015/1643
z dnia 29 kwietnia 2015 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami Agencji 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2 rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2013 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 17 lutego 2015 r. w sprawie udzielenia Agencji absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2013 (05304/2015 - C8-0054/2015),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 3 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 4 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE 5 , w szczególności jego art. 60,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 6 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 7 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A8-0074/2015),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2013;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 29 kwietnia 2015 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A8- 0074/2015),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym ostateczny budżet Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2013 wyniósł 167 023 535 EUR, co stanowi wzrost o 5,15 % w porównaniu z 2012 r.;
B.
mając na uwadze, że według sprawozdania finansowego Agencji wkład Unii do jej budżetu na rok 2013 wyniósł 35 829 562 EUR, co stanowi wzrost o 0,2 % w stosunku do roku 2012;
C.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2013 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2012

1.
na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że odnośnie do jednej uwagi poczynionej przez Trybunał w sprawozdaniu za rok 2011 i opatrzonej adnotacją "w trakcie realizacji" w sprawozdaniu Trybunału za rok 2012 podjęto działania naprawcze i uwaga ta w sprawozdaniu Trybunału za rok 2013 jest teraz opatrzona adnotacją "zrealizowane"; zwraca ponadto uwagę, że w związku z czterema uwagami poczynionymi przez Trybunał w sprawozdaniu za rok 2012 podjęto działania naprawcze i przy dwóch uwagach widnieje teraz adnotacja "zrealizowane", a przy dwóch "nie dotyczy";
2.
na podstawie informacji uzyskanych od Agencji stwierdza, że:
-
informacje i statystyki dotyczące zarządzania konfliktami interesów zostały zawarte w rocznym sprawozdaniu z działalności za 2013 r.,
-
życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów dyrektora wykonawczego, dyrektorów i kierowników działów zostały w pełni opublikowane na stronie internetowej Agencji w dniu 1 grudnia 2014 r., zgodnie z tym, o co zaapelował organ udzielający absolutorium w 2014 r.,
-
informacje na temat wpływu działalności Agencji na obywateli Unii znajdują się na jej stronie internetowej w postaci rocznych publikacji strategicznych dokumentów, w tym ogólnego sprawozdania rocznego, rocznego sprawozdania ze stanu bezpieczeństwa oraz programu prac;

Uwagi dotyczące legalności i prawidłowości transakcji

3.
zauważa, że w 2013 r. Agencja wydała około 22 000 000 EUR na postępowania o udzielenie zamówienia mające na celu zlecenie wykonywania części czynności certyfikacyjnych krajowym władzom lotniczym i jednostkom kwalifikowanym; uznaje, że proces przydzielania konkretnych zadań certyfikacyjnych stronom umowy oraz kryteria, jakimi należy się przy tym posługiwać, zostały opisane w szczegółowych wytycznych opracowanych przez Agencję i przyjętych w drodze decyzji jej zarządu;
4.
wzywa Agencję do poprawienia przejrzystości zlecania poprzez lepsze dokumentowanie procesów przydzielania zadań, w tym ocen dokonywanych na podstawie kryteriów określonych w wytycznych; odnotowuje z niepokojem, że dotyczy to również udzielania oferentom wielu innych zamówień o niskiej wartości;

Zobowiązania i przeniesienia

5.
zauważa, że ogólny poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wyniósł 98 %, a w poszczególnych tytułach - 92 % w tytule III (wydatki operacyjne) oraz 98 % w tytule II (wydatki administracyjne);
6.
odnotowuje generalne ograniczenie ogólnego poziomu przeniesionych środków, na które zaciągnięto zobowiązania, z 10 100 000 EUR (11 %) w 2012 r. do 7 200 000 EUR (8 %) w 2013 r.; jest zaniepokojony tym, że choć ogólny poziom przeniesień został ograniczony, pozostał wysoki w tytule III i wynosił 3 400 000 EUR (42 %); wskazuje, że choć wieloletni charakter operacji Agencji po części uzasadnia przeniesienia, taki wysoki poziom jest sprzeczny z budżetową zasadą jednoroczności;

Postępowania o udzielenie zamówienia i procedury naboru pracowników

7.
zauważa, że w rocznym sprawozdaniu z kontroli za rok 2013 Trybunał Obrachunkowy nie zawarł uwag dotyczących procedur naboru pracowników przez Agencję;
8.
na podstawie informacji uzyskanych od Agencji stwierdza, że wymogi, jakie spełnić muszą kandydaci w procedurach naboru, zostały określone zgodnie z regulaminem pracowniczym urzędników Wspólnot Europejskich oraz że przypadek stwierdzony w sprawozdaniu Trybunału za 2012 r. uznaje się za zamknięty;
9.
przypomina stanowisko Parlamentu w procedurze budżetowej, że pracownicy finansowani ze środków pochodzących z opłat dokonywanych przez przedsiębiorstwa przemysłowe, a zatem niefinansowani z budżetu Unii, nie powinni podlegać redukcji w skali 2 % rocznie stosowanej przez Unię; uważa, że Komisja powinna inaczej traktować agencje finansowane głównie z budżetu Unii, a inne podejście zastosować względem tych, które są finansowane głównie z opłat operatorów, przy czym opłaty te powinny być proporcjonalne do usług świadczonych przez odnośną agencję;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

10.
zauważa, że w 2013 r. Agencja dokonała przeglądu 213 deklaracji o braku konfliktu interesów w świetle kodeksu postępowania pracowników EASA przyjętego w 2012 r.; z zadowoleniem przyjmuje zmiany w rozporządzeniu w sprawie EASA i podkreśla potrzebę zmian w kodeksie postępowania w celu unikania potencjalnych konfliktów interesów; proponuje, aby w związku z tym Trybunał Obrachunkowy przeprowadzał regularne kontrole wdrażania kodeksu postępowania i poszczególnych przypadków; wskazuje, że w 2013 r. stwierdzono dwa przypadki tzw. efektu "drzwi obrotowych"; zauważa, że Agencja zezwoliła na zgłoszone działania w obu przypadkach "drzwi obrotowych", pod warunkiem że odnośne osoby nie będą się kontaktowały z personelem Agencji ani wywierały na niego nacisku oraz powstrzymają się od bezpośredniego negocjowania umów z Agencją przez okres 12-24 miesięcy (tzw. "cooling-off period");
11.
zauważa z zaniepokojeniem, że kwestia konfliktu interesów jest bardzo istotna w odniesieniu do członków zespołu ekspertów, który ma za zadanie testowanie produktów i wydawanie zezwoleń dla nich; wyraża poważne obawy z powodu dwóch przypadków tzw. efektu "drzwi obrotowych" stwierdzonych przez Agencję w 2013 r. i zachęca Agencję do dalszego wzmacniania swojej polityki niezależności, zwłaszcza do opublikowania do końca września 2015 r. życiorysów i deklaracji o braku konfliktu interesów kadry kierowniczej, członków Rady Doradczej i zespołu ekspertów; zwraca się do Agencji o przyjęcie kompleksowej polityki zarządzania sytuacjami konfliktu interesów, która obejmowałaby zrzeczenie się interesu przez urzędnika publicznego, odsunięcie urzędnika publicznego od procesu podejmowania decyzji, którego konflikt dotyczy, ograniczenie urzędnikowi publicznemu, którego konflikt dotyczy, dostępu do określonych informacji i zmianę zakresu obowiązków urzędnika publicznego lub rezygnację urzędnika publicznego ze sprawowania urzędu;

Mechanizmy kontroli wewnętrznej

12.
na podstawie informacji od Agencji uznaje, że kontrole ex ante i ex post zostały przeprowadzone w następstwie dyskusji z Trybunałem i zgodnie z zaleceniami organu udzielającego absolutorium; stwierdza, że według rozporządzenia finansowego Agencji kontrole ex post nie są obowiązkowe; zauważa, że sporządzono roczny plan kontroli ex post, który opiera się na analizie ryzyka i obejmuje postępowania o udzielenie zamówienia publicznego;

Audyt wewnętrzny

13.
zauważa, że Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) opublikowała sprawozdanie dotyczące jednego ograniczonego przeglądu zarządzania projektami IT w 2013 r., w następstwie którego wydano dwa "bardzo ważne" zalecenia; odnotowuje ponadto, że IAS przeprowadziła dodatkowy audyt dotyczący podstawowych elementów wiarygodności, w wyniku którego wydano opinię dającą wystarczającą pewność oraz dwa "bardzo ważne" zalecenia; zauważa, że 22 zalecenia, z 23 "bardzo ważnych" zaleceń wydanych przez IAS w poprzednich latach, zostały uznane przez IAS za sfinalizowane;

Inne uwagi

14.
odnotowuje, że od 2004 r., gdy Agencja stała się operacyjna, pracuje ona na zasadzie korespondencji i wymian z przyjmującym państwem członkowskim; niemniej jednak zauważa, że nie podpisano jeszcze z przyjmującym państwem członkowskim kompleksowej umowy w sprawie siedziby; zauważa, że umowa taka przyczyniłaby się do dalszego zwiększenia przejrzystości co do warunków prowadzenia działalności przez Agencję i jej personel; wzywa Agencję i państwo członkowskie do pilnego zaradzenia tej sytuacji oraz do poinformowania organu udzielającego absolutorium o dokonanych postępach w negocjacjach;
15.
przypomina, że zgodnie ze wspólnym podejściem dotyczącym agencji zdecentralizowanych UE uzgodnionym pomiędzy Radą, Parlamentem i Komisją "wszystkie agencje powinny mieć umowy w sprawie siedziby, które powinny zostać zawarte, zanim dana agencja rozpocznie działalność operacyjną"; zauważa w tym względzie, że Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych podpisał umowę w sprawie siedziby z rządem Niemiec w 2011 r.; apeluje do przyjmującego państwa członkowskiego o jak najszybsze zawarcie z Agencją umowy, która pozwoliłaby na wyjaśnienie stosunków między krajowymi organami sądowymi, jak również umożliwiłaby Agencji niczym nieutrudnione wykonywanie jej uprawnień; wzywa Komisję do wykorzystania działań przewidzianych na ten rok do zmiany aktu podstawowego Agencji, aby mogła ona dysponować umową w sprawie siedziby i dzięki temu prowadzić swoją działalność bez zakłóceń; w związku z tym apeluje o poinformowanie Parlamentu o ostatecznej decyzji w sprawie siedziby Agencji;
16.
przypomina, że Agencja odgrywa ważną rolę w zapewnianiu maksymalnego bezpieczeństwa ruchu lotniczego w całej Europie; przypomina, że obecny przegląd przepisów dotyczących jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej mógłby przyczynić się do zwiększenia zakresu kompetencji Agencji; podkreśla, że w przypadku zwiększenia zakresu kompetencji Agencji konieczne jest przyznanie jej niezbędnych zasobów finansowych, materialnych i kadrowych umożliwiających jej prawidłowe wypełnianie zadań;
17.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter horyzontalny, odsyła do swojej rezolucji z dnia 29 kwietnia 2015 r. 8 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 442 z 10.12.2014, s. 93.
2 Dz.U. C 442 z 10.12.2014, s. 93.
3 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
4 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
5 Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1.
6 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
7 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
8 Teksty przyjęte w tym dniu, P8_TA(2015)0130 (zob. s. 431 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024