Decyzja 2015/1639 w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2013

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2015/1639
z dnia 29 kwietnia 2015 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedzią Centrum 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2 rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2013 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 17 lutego 2015 r. w sprawie udzielenia Centrum absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2013 (05304/2015 - C8-0054/2015),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 3 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 4 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 337/75 z dnia 10 lutego 1975 r. ustanawiające Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego 5 , w szczególności jego art. 12a,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 6 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 7 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A8-0079/2015),
1.
udziela dyrektorowi Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego absolutorium z wykonania budżetu Centrum za rok budżetowy 2013;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej część integralną, dyrektorowi Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 29 kwietnia 2015 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A8-0079/2015),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym budżet Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (zwanego dalej Centrum) na rok budżetowy 2013 wyniósł 17 925 075 EUR, co stanowi zmniejszenie o 6,72 % w porównaniu z 2012 r.;
B.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym ogólny wkład Unii do budżetu Centrum na rok 2013 wyniósł 17 133 900 EUR, co stanowi wzrost o 1,18 % w porównaniu z 2012 r.;
C.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2013 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Centrum jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2012

1.
na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że odnośnie do dwóch uwag poczynionych przez Trybunał w sprawozdaniu za rok 2011 i oznaczonych jako znajdujące się "w trakcie realizacji" w sprawozdaniu Trybunału za rok 2012 podjęto działania naprawcze i obie uwagi są teraz oznaczone w sprawozdaniu Trybunału jako "zrealizowane"; zwraca ponadto uwagę, że w odniesieniu do trzech uwag poczynionych przez Trybunał w sprawozdaniu za rok 2012 podjęto dwa działania naprawcze w związku z zeszłorocznymi uwagami i dwie uwagi są teraz oznaczone jako "zrealizowane", a jedna jako "nie dotyczy";
2.
na podstawie informacji uzyskanych od Centrum uznaje, że:
-
w następstwie zalecenia Trybunału, by zapewnić, że komisja preselekcyjna podpisze oświadczenia o braku konfliktów interesów w celu uniknięcia konfliktu interesów, procedura naboru urzędników wysokiego szczebla została pomyślnie zrealizowana,
-
dokonało ono przeglądu swej polityki w zakresie konfliktu interesów i ją dostosowało; wzywa Centrum do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach przeglądu tej polityki i zmianach wprowadzonych w odniesieniu do sytuacji panującej w Centrum,
-
podejmuje ono działania dotyczące publikowania życiorysów członków rady zarządzającej oraz oświadczeń o braku konfliktów interesów; zauważa z zaniepokojeniem, że Centrum nie w pełni uporało się z tą kwestią i wzywa je do wdrożenia działań naprawczych i niezwłocznego poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach,
-
informacje dotyczące działalności Centrum przekazywane są głównie Komisji, państwom członkowskim i partnerom społecznym, tym samym ograniczając w perspektywie krótkoterminowej jego bezpośredni wpływ na obywateli Unii; zauważa ponadto, że sprawozdanie roczne Centrum podawane jest do wiadomości publicznej na stronie internetowej Centrum,
-
w kontekście ram współpracy Centrum koordynuje działalność z Europejską Fundacją Kształcenia i Europejską Fundacją na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy w celu maksymalizacji synergii i dzielenia się wiedzą;

Zarządzanie budżetem i finansami

3.
zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2013 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 98,95 %, natomiast wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 92,39 %;
4.
na podstawie informacji uzyskanych od Centrum ustala, że planowane niepełne wykorzystanie środków w tytule I, z powodu oszczędności i przełożenia naboru, pokryło wydatki w tytule II i tytule III związane wymogami dotyczącymi usług i wyposażenia przewidzianymi w programie prac; przyjmuje do wiadomości, że w następstwie uwag Trybunału z 2012 r. poziom przeniesień środków na zobowiązania w tytule II został obniżony poniżej progu 20 % do 17 % w 2013 r., w porównaniu z 37 % w 2012 r.;

Procedury przetargowe i procedury naboru pracowników

5.
zauważa, że w odniesieniu do 2013 r. ani wybrane do kontroli transakcje, ani inne ustalenia kontroli nie dały podstaw do sformułowania przez Trybunał Obrachunkowy w jego sprawozdaniu jakichkolwiek uwag dotyczących procedur przetargowych Centrum;
6.
na podstawie sprawozdania rocznego Centrum ustala, że plan zatrudnienia Centrum na rok 2013 przewidywał 100 stanowisk, z czego 51 to stanowiska AD, a 49 stanowiska AST; odnotowuje ponadto, że w obu grupach funkcyjnych więcej było stanowisk tymczasowych niż stałych;
7.
zwraca uwagę, że na koniec roku Centrum zatrudniało 96 pracowników w oparciu o plan zatrudnienia, a w odniesieniu do nieobsadzonych stanowisk AD złożone zostały dwie oferty pracy; odnotowuje ponadto, że dwa stanowiska pozostały nieobsadzone, tak by mogły zostać skreślone w 2014 r. w odpowiedzi na wniosek Komisji dotyczący zmniejszenia w nadchodzących latach liczby personelu o 5 %;

Mechanizmy kontroli wewnętrznej

8.
na podstawie informacji uzyskanych od Centrum uznaje, że wdrożono nowe działania w zakresie weryfikacji ex post i ex ante w odpowiedzi na zastrzeżenia wyrażone przez Trybunał w 2012 r.; odnotowuje ponadto, że działania ex post obejmują szczegółowe kontrole kosztów osobowych w odniesieniu do trzech losowo dobranych beneficjentów w oparciu o wszystkie dokumenty potwierdzające, w tym karty ewidencji czasu pracy, listy płac, wyliczenie stawek dziennych, umowy, faktury i wyciągi z kont;
9.
zauważa, że Centrum w końcu opracowało procesy monitorowania i sporządzania sprawozdań na temat legalności i prawidłowości, a także zaczyna obecnie stosowanie własnej strategii zwalczania nadużyć finansowych;

Audyt wewnętrzny

10.
zauważa, że Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła pełną ocenę ryzyka w celu określenia priorytetów audytowych na następne trzy lata, w wyniku czego powstał ostateczny strategiczny plan audytu, w którym wyszczególniono proponowane obszary podlegające kontroli na lata 2013-2015; na podstawie informacji uzyskanych od Centrum odnotowuje, że ostateczny strategiczny plan audytu został zatwierdzony przez radę zarządzającą Centrum w czerwcu 2013 r.;
11.
zauważa, że w trakcie prowadzenia analizy ryzyka Służba Audytu Wewnętrznego stwierdziła pewne procesy charakteryzujące się wysokim ryzykiem naturalnym, które nie mogły zostać uznane za mogące podlegać audytowi w ramach planu kontroli, ponieważ kontrole oceniono jako brakujące lub niewystarczające; na podstawie informacji uzyskanych od Centrum przyznaje, że jego kierownictwo przedłożyło plan działania mający na celu usunięcie tych uchybień, co zostanie sprawdzone przez Służbę Audytu Wewnętrznego w ramach kolejnej dogłębnej oceny ryzyka;
12.
przyjmuje do wiadomości, że w 2013 r. Służba Audytu Wewnętrznego sprawdziła wdrożenie swoich wcześniejszych zaleceń w drodze przeglądu informacji dostarczonych przez Centrum dotyczących stanu bardzo istotnych, istotnych lub wskazanych zaleceń; uznaje, że na dzień 31 grudnia 2013 r. nie było żadnych niewdro-żonych zaleceń o zasadniczym lub bardzo istotnym znaczeniu;

Inne uwagi

13.
z zadowoleniem przyjmuje godne naśladowania środki podjęte przez Centrum w zakresie racjonalnych pod względem kosztów i przyjaznych dla środowiska rozwiązań; zachęca Centrum do kontynuowania tych dobrych praktyk;
14.
z żalem zauważa, że prace remontowe w budynku Centrum były nadal opóźnione i miały być ukończone dopiero w 2014 r.;
15.
podkreśla, że praca Centrum ma duże znaczenie dla europejskiego programu kształcenia i szkolenia zawodowego oraz polityki rozwoju umiejętności; wyraża obawę, że jeśli nie nastąpi zahamowanie niskiego popytu gospodarczego powodującego wzrost bezrobocia, sytuacja ta będzie sprzyjać utrzymywaniu się niedopasowania umiejętności do potrzeb i utracie umiejętności w wyniku zatrudnienia poniżej kwalifikacji i bezrobocia; odnotowuje główne sukcesy osiągnięte przez Centrum w 2013 r. w jego domenie działania; ponadto zauważa, że Centrum podejmuje swoje pierwsze paneuropejskie badanie umiejętności (eu-SKILL);
16.
zwraca uwagę na pozytywne doświadczenia niektórych państw członkowskich z dualnym systemem kształcenia; zauważa jednak, że systemu dualnego nie można uznać za panaceum na problem wysokiego bezrobocia młodzieży;
17.
pochwala Centrum w związku z wynikami oceny przeprowadzonej w 2013 r. przez Komisję, w której uznano je za przodujący na świecie ośrodek wiedzy fachowej w zakresie ram kwalifikacji i umiejętności oraz stwierdzono, że wywarło ono poważny wpływ na zacieśnienie współpracy między podmiotami polityki kształcenia i szkolenia zawodowego w Europie.
18.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter horyzontalny, odsyła do swojej rezolucji z dnia 29 kwietnia 2015 r. 8 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 442 z 10.12.2014, s. 42.
2 Dz.U. C 442 z 10.12.2014, s. 42.
3 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
4 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
5 Dz.U. L 39 z 13.2.1975, s. 1.
6 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
7 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
8 Teksty przyjęte w tym dniu, P8_TA(2015)0130 (zob. s. 431 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024