uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 1 , w szczególności jego art. 18 pkt 9 i 10,
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2075/2005 2 zostało kilkakrotnie znacząco zmienione 3 . Dla zachowania przejrzystości i zrozumiałości należy je ujednolicić.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 , rozporządzenie (WE) nr 854/2004 i rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 ustanawiają zasady dotyczące zdrowia i wymagania dotyczące żywności pochodzenia zwierzęcego oraz konieczne kontrole urzędowe.
(3) W uzupełnieniu do tych zasad należy ustanowić bardziej szczegółowe wymagania w odniesieniu do włośni. Mięso świń domowych i dzików, koni i innych gatunków zwierząt może być zarażone nicieniami z rodzaju Trichinella. Spożycie mięsa zarażonego włośniami może powodować poważne choroby u ludzi. Należy wprowadzić odpowiednie środki w celu uniknięcia u ludzi chorób spowodowanych spożyciem mięsa zarażonego włośniami.
(4) W niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić przepisy dotyczące pobierania próbek z tusz gatunków podatnych na zakażenie włośniami w celu ustalenia statusu gospodarstw i przedziałów oraz warunków przywozu mięsa do Unii. W niniejszym rozporządzeniu należy określić ponadto metody referencyjne i metody równoważne służące wykrywaniu włośni w próbkach z tusz.
(5) W celu ułatwienia pracy zakładów zajmujących się rozbiorem tusz przepis, który umożliwia rozbiór tusz świń domowych pod pewnymi warunkami w oczekiwaniu na wyniki badania na obecność włośnia, należy stosować także w odniesieniu do koni, przy zachowaniu identycznych warunków.
(6) W dniu 22 listopada 2001 r. Komitet Naukowy ds. Środków Weterynaryjnych dotyczących Zdrowia Publicznego przyjął opinię w sprawie włośnicy (trichinellosis), epidemiologii, metod wykrywania oraz produkcji świń wolnych od włośni. Dnia 1 grudnia 2004 r. Panel Naukowy ds. Zagrożeń Biologicznych (BIOHAZ) Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) przyjął opinię na temat adekwatności i szczegółów dotyczących metod mrożenia pozwalających na spożycie przez ludzi mięsa zarażonego Trichinella lub Cysticercus. W dniach 9-10 marca 2005 r. BIOHAZ przyjął opinię na temat oceny ryzyka powtórzonej kontroli zwierząt na ubój w obszarach o niskim powszechnym występowaniu włośni.
(7) W dniu 3 października 2011 r. EFSA przyjął opinię naukową dotyczącą zagrożeń dla zdrowia publicznego, które powinny być przedmiotem inspekcji mięsa (wieprzowego) 6 . W opinii tej EFSA uznał, że włośnie stanowią umiarkowane zagrożenie dla zdrowia publicznego w związku z konsumpcją mięsa wieprzowego, i stwierdził, że w odniesieniu do metod badań zagrożeń biologicznych jedynym sposobem zapewnienia skutecznej kontroli głównych zagrożeń jest zapewnienie bezpieczeństwa tusz wieprzowych obejmujące szereg środków zapobiegawczych i kontroli stosowanych w sposób zintegrowany zarówno w gospodarstwach, jak i w rzeźniach.
(8) EFSA ustalił pewne wskaźniki epidemiologiczne w odniesieniu do włośni. W zależności od celu oraz sytuacji epidemiologicznej w danym państwie wskaźniki te mogą być stosowane na poziomie państwa, regionu, rzeźni lub gospodarstwa.
(9) EFSA zauważył sporadyczność występowania włośni w Unii, głównie u świń chowanych na wolnym wybiegu i w chowie przydomowym. Ponadto EFSA stwierdził, że ten typ systemu produkcji jest najważniejszym czynnikiem ryzyka dla zakażeń włośniami. Poza tym dostępne dane wskazują na to, że ryzyko zarażenia włośniami świń chowanych w oficjalnie uznanych kontrolowanych warunkach w pomieszczeniach inwentarskich jest znikome.
(10) Status znikomego ryzyka w odniesieniu do państwa lub regionu nie jest już uznawany w kontekście międzynarodowym przez Światową Organizację Zdrowia Zwierząt (OIE). Status taki uznaje się zamiast tego w odniesieniu do przedziałów obejmujących jedno lub więcej gospodarstw stosujących określone kontrolowane warunki w pomieszczeniach inwentarskich.
(11) W celu wzmocnienia systemu kontroli zgodnie z aktualnym ryzykiem dla zdrowia publicznego należy ustanowić, biorąc pod uwagę, między innymi, standardy międzynarodowe, środki zmniejszające ryzyko związane z włośniami w rzeźniach, w tym warunki przywozu, oraz warunki określania statusu zakażenia włośniami w odniesieniu do państw, regionów lub gospodarstw.
(12) W 2011 r. Belgia i Dania powiadomiły o znikomym ryzyku włośni na ich terytorium zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2075/2005. Taki status znikomego ryzyka w odniesieniu do państwa lub regionu nie jest już jednak uznawany. Niemniej jednak gospodarstwa i przedziały w Belgii i Danii, spełniające wymogi dla kontrolowanych warunków w pomieszczeniach inwentarskich dnia 1 czerwca 2014 r., powinny mieć możliwość zastosowania odstępstwa przewidzianego dla takich gospodarstw i przedziałów bez konieczności spełnienia dalszych warunków wstępnych, takich jak wymóg uzyskania od właściwego organu ponownego urzędowego zatwierdzenia.
(13) Należy nałożyć na podmioty obowiązek zapewnienia, by martwe zwierzęta były gromadzone, identyfikowane i przewożone bez nieuzasadnionej zwłoki zgodnie z art. 21 i 22 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 7 i z załącznikiem VIII do rozporządzenia Komisji (UE) nr 142/2011 8 .
(14) Liczbę przypadków (importowanych i rodzimych) włośni u ludzi, włącznie z danymi epidemiologicznymi, należy zgłosić w sprawozdaniu zgodnie z decyzją Komisji 2000/96/WE 9 .
(15) Urzędowy lekarz weterynarii powinien zamieszczać informację o oficjalnym uznaniu gospodarstwa pochodzenia za gospodarstwo stosujące kontrolowane warunki w pomieszczeniach inwentarskich na świadectwach zdrowia zwierząt przewidzianych w dyrektywie Rady 64/432/EWG 10 - w odniesieniu do wewnątrzunijnego handlu świniami - oraz w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 206/2010 11 - w odniesieniu do przywozu do Unii świń domowych z państw trzecich, co umożliwiłoby państwom członkowskim zastosowanie odpowiedniej procedury badań na obecność włośni przy uboju, a zarazem pozwoliłoby uniknąć zagrożenia statusu posiadanego przez gospodarstwo przeznaczenia w odniesieniu do świń hodowlanych lub użytkowych.
(16) Aby zapewnić prawidłowe stosowanie niniejszego rozporządzenia, państwa trzecie wywożące świnie domowe lub ich mięso powinny być ujęte w wykazie zawartym w odpowiednich aktach dotyczących warunków przywozu, jeśli ubiegają się o odstępstwo odnoszące się do pobierania od świń domowych próbek do badania na obecność włośni oraz jeśli gospodarstwa lub przedziały są oficjalnie uznane za stosujące kontrolowane warunki w pomieszczeniach inwentarskich.
(17) Poświadczenie zdrowia publicznego dotyczące badania na obecność włośni powinno być zawarte w świadectwach weterynaryjnych towarzyszących świeżemu mięsu zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 206/2010, surowym wyrobom mięsnym zgodnie z decyzją Komisji 2000/572/WE 12 oraz produktom mięsnym zgodnie z decyzją Komisji 2007/777/WE 13 .
(18) Zatwierdzono różne metody laboratoryjne dla wykrywania włośni w świeżym mięsie. Metoda wytrawiania próby zbiorczej z zastosowaniem metody magnetycznego mieszania jest zalecana jako wiarygodna metoda do rutynowego stosowania. Rozmiar próbki do analizy pod kątem występowania pasożytów powinien zostać powiększony, jeżeli próbka nie może zostać pobrana w miejscach szczególnie narażonych i jeżeli rodzaj lub gatunek zwierzęcia jest bardziej narażony na zarażenie. Badanie trychinoskopowe nie wykrywa nieotorbionych gatunków Trichinella zarażających zwierzęta domowe i leśne oraz ludzi i nie spełnia już swoich zadań jako metoda wykrywania. Inne metody, takie jak testy serologiczne, mogą być użyteczne do celów kontrolnych, po zatwierdzeniu testów przez laboratorium referencyjne UE wyznaczone przez Komisję. Testy serologiczne nie nadają się do wykrywania zarażenia włośniami u poszczególnych zwierząt przeznaczonych do spożycia przez ludzi.
(19) Prywatne przedsiębiorstwa zaczęły produkować nowe urządzenia do badania na obecność włośni (Trichinella), wykorzystujące metodę wytrawiania równoważną z metodą referencyjną. W zgodzie z tymi wydarzeniami podczas posiedzenia Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt w dniu 16 grudnia 2008 r. jednogłośnie przyjęto wytyczne dotyczące walidacji nowych urządzeń do badania na obecność włośni (Trichinella) metodą wytrawiania.
(20) Zgodnie z tymi wytycznymi w 2010 r. laboratorium referencyjne UE ds. pasożytów zwalidowało metodę badania na obecność włośni (Trichinella) u świń domowych za pomocą nowego urządzenia pod kodem nr EURLP_D_001/2011 14 .
(21) Mrożenie mięsa w określonych warunkach może zniszczyć wszelkie znajdujące się w nim pasożyty, ale pewne gatunki włośni występujące u zwierząt łownych i koni są odporne na mrożenie przeprowadzane przy zastosowaniu zalecanych kombinacji temperatury i czasu.
(22) Regularne kontrole świń domowych i dzików, koni, lisów oraz innych wskazanych zwierząt są ważnym narzędziem oceny zmian w występowaniu choroby. Należy przedstawiać wyniki tych kontroli w rocznych sprawozdaniach zgodnie z dyrektywą 2003/99/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 15 .
(23) Niniejsze rozporządzenie co do zasady nie zezwala na to, aby mięso świni domowej opuszczało rzeźnię przed przekazaniem urzędowemu lekarzowi weterynarii wyników badania na obecność włośni (Trichinella). Jednakże należy zezwolić, w pewnych ścisłych warunkach, na stosowanie znaku jakości zdrowotnej i przekazanie mięsa do transportu, zanim wyniki będą znane. W takich warunkach konieczne jest, aby właściwy organ upewnił się, że w każdym momencie dostępna jest informacja o identyfikowalności przekazanego mięsa.
(24) Rozporządzenie (WE) nr 853/2004 nie odnosi się do zwierząt łownych i ich mięsa bezpośrednio dostarczanych konsumentowi końcowemu lub lokalnym przedsiębiorstwom handlu detalicznego zapewniającym dostawy dla konsumentów końcowych. Wobec powyższego państwa członkowskie są odpowiedzialne za przyjęcie krajowych środków w celu ograniczenia ryzyka otrzymania przez konsumenta końcowego mięsa dzików zarażonego włośniami.
(25) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1478/2020 z dnia 14 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.338.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 listopada 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 2021/519 z dnia 24 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.104.36) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 marca 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 1478/2020 z dnia 14 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.338.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 listopada 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2022/1418 z dnia 22 sierpnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.218.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 września 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2025/506 z dnia 19 marca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.506) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 kwietnia 2025 r.
- dodany przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 1478/2020 z dnia 14 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.338.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 kwietnia 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 519/2021 z dnia 24 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.104.36) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 kwietnia 2021 r.
Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.212.7 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2015/1375 ustanawiające szczególne przepisy dotyczące urzędowych kontroli w odniesieniu do włośni (Trichinella) w mięsie |
| Data aktu: | 10/08/2015 |
| Data ogłoszenia: | 11/08/2015 |
| Data wejścia w życie: | 31/08/2015 |