uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 122 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Poziom integracji walutowej i gospodarczej w strefie euro stał się w ostatnich latach na tyle wysoki, że każda pomoc finansowa przyznana państwu członkowskiemu, którego walutą jest euro i które ma poważne trudności finansowe, byłaby korzystna dla stabilności finansowej całej strefy euro.
(2) Ponadto od czasu utworzenia europejskiego mechanizmu stabilizacji finansowej ("EMSF") do art. 136 Traktatu dodano, decyzją Rady Europejskiej 2011/199/UE 1 , nowy ustęp wyjaśniający, na jakich warunkach państwa członkowskie, których walutą jest euro, mogą ustanowić mechanizm stabilności dla strefy euro. Europejski Mechanizm Stabilności ("EMS") został ustanowiony przez państwa członkowskie, których walutą jest euro, jako główny mechanizm stabilności dla strefy euro.
(3) Pomoc finansową Unii z EMSF można przyznać wszystkim państwom członkowskim, jeżeli spełnione są warunki określone w art. 122 ust. 2 Traktatu oraz w rozporządzeniu Rady (UE) nr 407/2010 2 . Jednakże ryzyko związane z sytuacją, w której państwo członkowskie traci dostęp do rynku, różni się znacznie w zależności od tego, czy dane państwo członkowskiego jest członkiem strefy euro. Potencjalne negatywne skutki uboczne są znacznie większe dla strefy euro, gdzie trudności finansowe jednego państwa członkowskiego mogą stanowić zagrożenie dla stabilności finansowej całej strefy euro.
(4) Instrumentem finansowym stosowanym do udzielania pomocy finansowej państwu członkowskiemu, którego walutą jest euro, powinien być - co do zasady - EMS, zgodnie z jego uzgodnionymi zasadami. Jednakże mogą zaistnieć sytuacje wyjątkowe, w których ze względów praktycznych, proceduralnych lub finansowych wymagane jest skorzystanie z EMSF, co do zasady przed lub równocześnie z pomocą finansową z EMS. Sytuacje te uzasadniają przeniesienie zasady wzmocnionej solidarności między państwami członkowskimi, których walutą jest euro, niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania unii walutowej, na grunt mechanizmu pomocy finansowej, działającego na podstawie prawa Unii.
(5) W takich okolicznościach przyznanie nowej pomocy finansowej Unii państwu członkowskiemu, którego walutą jest euro, powinno być uzależnione od ustanowienia mechanizmów, które gwarantowałyby, że państwa członkowskie, których walutą nie jest euro, otrzymałyby pełną rekompensatę w przypadku niedokonania płatności w ramach EMSF, co prowadzi do konieczności wykorzystania zasobów budżetu ogólnego Unii lub wezwania przez Komisję do dokonania dodatkowych wpłat przez państwa członkowskie, których walutą nie jest euro. Należy również ustanowić odpowiednie mechanizmy, aby nie dopuścić do nadmiernej rekompensaty na rzecz państw członkowskich, których walutą nie jest euro, w sytuacji gdy zostały uruchomione instrumenty służące ochronie budżetu ogólnego Unii, w tym odzyskiwanie długu, w razie potrzeby poprzez rozłożone w czasie kompensowanie kwot należności i płatności.
(6) Pożyczki z EMSF są gwarantowane przez budżet ogólny Unii. W razie niewykonania zobowiązania w związku z taką pożyczką Komisja - w celu obsługi długu Unii - może wezwać do dokonania dodatkowych wpłat w uzupełnieniu aktywów Unii, uwzględniając wszelkie nadwyżki salda gotówkowego. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 3 oraz jego szczegółowe zasady ustanawiają instrumenty służące ochronie budżetu ogólnego Unii, w tym odzyskiwanie długu, w razie potrzeby poprzez rozłożone w czasie kompensowanie kwot należności i płatności. Komisja zastosuje te instrumenty.
(7) Każde wykorzystanie EMSF na potrzeby ochrony stabilności finansowej państwa członkowskiego, którego walutą jest euro, będzie uzależnione od ustanowienia mechanizmu mającego zapewnić, by wykorzystanie to nie rodziło żadnych zobowiązań finansowych dla państw członkowskich, których walutą nie jest euro. Zasada ta została potwierdzona w dniu 17 lipca 2015 r. we wspólnym oświadczeniu Komisji i Rady dotyczącym korzystania z EMSF.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 407/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 4 sierpnia 2015 r.
| W imieniu Rady | |
| J. ASSELBORN | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.210.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2015/1360 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 407/2010 ustanawiające europejski mechanizm stabilizacji finansowej |
| Data aktu: | 04/08/2015 |
| Data ogłoszenia: | 07/08/2015 |
| Data wejścia w życie: | 08/08/2015 |