Rozporządzenie 2015/1190 zmieniające załącznik III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 dotyczącego produktów kosmetycznych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2015/1190
z dnia 20 lipca 2015 r.
zmieniające załącznik III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 dotyczącego produktów kosmetycznych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczące produktów kosmetycznych 1 , w szczególności jego art. 31 ust. 1,

po konsultacji z Komitetem Naukowym ds. Bezpieczeństwa Konsumentów,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Po opublikowaniu w roku 2001 r. badania naukowego pod tytułem "Use of permanent hair dyes and bladder cancer risk" (Stosowanie trwałych farb do włosów a ryzyko wystąpienia raka pęcherza moczowego) Komitet Naukowy ds. Produktów Kosmetycznych i Produktów Nieżywnościowych Przeznaczonych dla Konsumentów, zastąpiony następnie decyzją Komisji 2004/210/WE 2 przez Komitet Naukowy ds. Produktów Konsumenckich ("SCCP"), stwierdził, że ze stosowaniem farb do włosów wiąże się potencjalne ryzyko. W swoich opiniach SCCP zalecił, aby Komisja podjęła dalsze działania mające na celu kontrolę stosowania substancji do farbowania włosów.

(2) SCCP zalecił ponadto ogólną strategię oceny bezpieczeństwa substancji do farbowania włosów, obejmującą wymogi testowania substancji stosowanych w produktach do farbowania włosów pod kątem ich ewentualnej genotoksyczności lub rakotwórczości.

(3) W nawiązaniu do opinii SCCP Komisja uzgodniła z państwami członkowskimi i z zainteresowanymi stronami ogólną strategię mającą na celu wprowadzenie regulacji dotyczących substancji używanych w produktach do farbowania włosów, w której wymaga się od przemysłu dostarczenia dokumentacji zawierającej zaktualizowane dane naukowe dotyczące bezpieczeństwa substancji do farbowania włosów w celu dokonania oceny ryzyka przez SCCP.

(4) SCCP, zastąpiony następnie decyzją Komisji 2008/721/WE 3 przez Komitet Naukowy ds. Bezpieczeństwa Konsumentów (SCCS), ocenił bezpieczeństwo poszczególnych substancji, dla których przemysł dostarczył zaktualizowaną dokumentację.

(5) Uwzględniając ostateczne opinie SCCS w sprawie bezpieczeństwa poszczególnych substancji, należy ograniczyć maksymalne stężenia dziewięciu ocenionych substancji do farbowania włosów i wymienić je w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009.

(6) Jeśli chodzi o ocenę ewentualnego zagrożenia dla zdrowia konsumentów w związku z produktami reakcji powstałymi w wyniku działania utleniających substancji do farbowania włosów podczas procesu farbowania włosów, SCCS, w oparciu o dostępne do tej pory dane, w opinii wydanej w dniu 21 września 2010 r. nie wymienił żadnych istotnych powodów do obaw w odniesieniu do genotoksyczności i rakotwórczości farb do włosów i ich produktów reakcji obecnie stosowanych na terytorium Unii.

(7) W swoich ocenach ryzyka SCCS wziął pod uwagę potencjalne działanie uczulające na skórę poszczególnych substancji do farbowania włosów. Aby lepiej informować konsumentów o możliwych szkodliwych efektach farbowania włosów i zmniejszyć ryzyko działania uczulającego produktów do farbowania włosów na konsumentów, na etykietach utleniających produktów do farbowania włosów i niektórych nieutleniających produktów do farbowania włosów, które zawierają substancje silnie i bardzo silnie uczulające, powinno się drukować dodatkowe ostrzeżenia.

(8) Definicja produktu do włosów zawarta w rozporządzeniu (WE) nr 1223/2009 wyklucza nakładanie go na rzęsy. Wykluczenie to spowodowane było faktem, że poziom ryzyka jest inny, jeżeli produkty kosmetyczne stosowane są na owłosieniu głowy i na rzęsach. W związku z tym niezbędne było przeprowadzenie szczególnej oceny bezpieczeństwa dotyczącej stosowania kwasu tioglikolowego i jego soli na rzęsach.

(9) W opinii z dnia 11 listopada 2013 r. w sprawie kwasu tioglikolowego i jego soli SCCS stwierdził, że nie zaleca ogólnego stosowania (osobistego użytku przez konsumentów w domu) produktów przeznaczonych do podkręcania rzęs, które to produkty zawierają kwas tioglikolowy i jego sole, ze względu na ryzyko podrażnienia oczu podczas samodzielnego nakładania produktu. Stężenie kwasu tioglikolowego i jego soli w takich produktach jest jednak bezpieczne w wysokości do 11 %, jeżeli produkty takie są nakładane na rzęsy przez użytkownika profesjonalnego, co ogranicza ryzyko bezpośredniego kontaktu produktu z oczami. Ponadto SCCS stwierdził, że stosowanie kwasu tioglikolowego i jego soli w stężeniu do 5 % jest bezpieczne, jeżeli dany produkt jest stosowany jako depilator zgodnie z przeznaczeniem. Bezpieczeństwo tego rodzaju produktów kosmetycznych w dużej mierze zależy od odpowiedzialnego zarządzania ryzykiem i obszernych instrukcji stosowania tych produktów.

(10) Na podstawie oceny naukowej kwasu tioglikolowego i jego soli należy zezwolić na stosowanie tych substancji w produktach przeznaczonych do podkręcania rzęs oraz do stosowania jako depilatorów. Jednakże aby uniknąć ryzyka związanego z samodzielnym stosowaniem produktów do podkręcania rzęs przez konsumentów, produkty te powinny być dozwolone tylko do użytku profesjonalnego. Aby umożliwić użytkownikom profesjonalnym informowanie konsumentów o możliwych szkodliwych efektach nakładania na rzęsy produktów zawierających kwas tioglikolowy i jego sole oraz aby zmniejszyć ryzyko działania uczulającego na skórę w przypadku tych produktów, na ich etykietach należy wydrukować odpowiednie ostrzeżenia.

(11) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009.

(12) Należy odroczyć stosowanie ograniczeń odnoszących się do substancji do farbowania włosów, aby branża mogła dostosować się do wymagań dotyczących produktów do farbowania włosów. W szczególności należy dać przedsiębiorstwom dwanaście miesięcy po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia na wprowadzenie do obrotu produktów zgodnych z przepisami oraz na wycofanie z obrotu produktów niezgodnych z przepisami.

(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Produktów Kosmetycznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 10 sierpnia 2015 r., z wyjątkiem przepisów pkt 2 załącznika, które stosuje się od dnia 10 sierpnia 2016 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 lipca 2015 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 wprowadza się następujące zmiany:

1) pozycja 2a otrzymuje brzmienie:
a b c d e f g h i
"2a Kwas tioglikolowy i jego sole Thioglycolic acid 68-11-1 200-677-4 a) Produkty do trwałej ondulacji lub prostowania włosów a)

(i) 8 %

(ii) 11 %

a)

(i) Stosowanie ogólne w wyrobie gotowym o pH 7-9,5

(ii) Stosowanie profesjonalne w wyrobie gotowym o pH 7-9,5

Warunki stosowania:

a) b) c) d)

Unikać kontaktu z oczami.

W przypadku dostania się preparatu do oczu natychmiast przepłukać je wodą.

a) c) d)

Stosować rękawice ochronne.

Na etykiecie należy wydrukować następujące ostrzeżenia:

a)(i) b) c)

Zawiera tioglikolany.

b) Depilatory b) 5 % b) w wyrobie gotowym o pH 7-12,7
c) Inne spłukiwane produkty do włosów c) 2 % c) w wyrobie gotowym o pH 7-9,5 Stosować zgodnie ze sposobem użycia.

Chronić przed dziećmi.

a)(ii) d)

d) Produkty przeznaczone do trwałej ondulacji rzęs d) 11 %

Powyższe wartości procentowe wyrażone są w przeliczeniu na kwas tioglikolowy

d) Do użytku profesjonalnego

w wyrobie gotowym o pH 7-9,5

Tylko do użytku profesjonalnego.

Zawiera tioglikolany.

Stosować zgodnie ze sposobem użycia.";

2) dodaje się pozycje 288-296 w brzmieniu:

a b c d e f g h i
"288 Metylosiarczan 3-[(4-amino-3-me-tylo-9,10-diokso-9,10-dihydroan-traceno-1-yl) amino]-N,N,N -trimetylopro-pano-1-amo-niowy HC Blue No.17 16517-75-2 605-392-2 a) Substancja do farbowania włosów w utleniających produktach do farbowania włosów

b) Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów

b) 2,0 % a) Po zmieszaniu w warunkach utleniających maksymalne stężenie stosowane na włosy nie może przekraczać 2,0 %.

Dla a) i b):

- nie używać z czynnikami nitrozującymi,

- maksymalna zawartość nitrozoaminy: 50 µg/kg,

- przechowywać w pojemnikach niezawierających azotynów.

a) Na etykiecie należy wydrukować: Stosunek zmieszania.

» Barwniki do włosów mogą wywoływać silne reakcje alergiczne.

Proszę przeczytać instrukcje i przestrzegać ich.

Produkt nie jest przeznaczony dla osób poniżej 16 roku życia.

Tymczasowe tatuaże na bazie czarnej henny mogą zwiększyć ryzyko wystąpienia alergii.

Nie farbować włosów, jeśli:

- na twarzy występuje wysypka lub skóra głowy jest wrażliwa, podrażniona i uszkodzona,

- kiedykolwiek wystąpiła reakcja na farbowanie włosów,

- w przeszłości wystąpiła reakcja na tymczasowy tatuaż na bazie czarnej henny.«

289 Związek kwasu fosforowego z 4-[(2,6-dichlorofe-nylo) (4-imino-3,5-dimetylo-2,5-cykloheksadieno-1-ylideno) me-tylo]-2,6-dimety-loaniliną (1:1) HC Blue No.15 74578-10-2 277-929-5 a) Substancja do farbowania włosów w utleniających produktach do farbowania włosów

b) Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów

b) 0,2 % a) Po zmieszaniu w warunkach utleniających maksymalne stężenie stosowane na włosy nie może przekraczać 0,2 %. a) Na etykiecie należy wydrukować: Stosunek zmieszania.

» Barwniki do włosów mogą wywoływać silne reakcje alergiczne.

Proszę przeczytać instrukcje i przestrzegać ich.

Produkt nie jest przeznaczony dla osób poniżej 16 roku życia.

Tymczasowe tatuaże na bazie czarnej henny mogą zwiększyć ryzyko wystąpienia alergii.

Nie farbować włosów, jeśli:

- na twarzy występuje wysypka lub skóra głowy jest wrażliwa, podrażniona i uszkodzona,

- kiedykolwiek wystąpiła reakcja na farbowanie włosów,

- w przeszłości wystąpiła reakcja na tymczasowy tatuaż na bazie czarnej henny.«

290 2,2'-(9,10-diok-soantraceno-1,4-diylodiimino)bis (5-metylosulfo-nian) disodu Acid Green 25 4403-90-1 224-546-6 Substancja do farbowania włosów w nie-utleniających produktach do farbowania włosów 0,3 %
291 4-[(9,10-dihydro-4-hydroksy-9,10-diokso-1-antrylo) amino]tolueno-3-sulfonian sodu Acid Violet 43 4430-18-6 224-618-7 Substancja do farbowania włosów w nie-utleniających produktach do farbowania włosów 0,5 %
292 2-(metoksyme-tylo)-1,4-benze-nodiamina

Siarczan 2-(me-toksymetylo)-1,4-benzenodiaminy

2-Methoxyme-thyl-p-Phenyle-nediamine

2-Methoxyme-thyl-p-Phenyle-nediamine Sulfate

337906-36-2 337906-37-3 Substancja do farbowania włosów w utleniających produktach do farbowania włosów Po zmieszaniu w warunkach utleniających maksymalne stężenie stosowane na włosy nie może przekraczać 1,8 % (w przeliczeniu na wolną zasadę). Na etykiecie należy wydrukować: Stosunek zmieszania.

» Barwniki do włosów mogą wywoływać silne reakcje alergiczne.

Proszę przeczytać instrukcje i przestrzegać ich.

Produkt nie jest przeznaczony dla osób poniżej 16 roku życia.

Tymczasowe tatuaże na bazie czarnej henny mogą zwiększyć ryzyko wystąpienia alergii.

Nie farbować włosów, jeśli:

- na twarzy występuje wysypka lub skóra głowy jest wrażliwa, podrażniona i uszkodzona,

- kiedykolwiek wystąpiła reakcja na farbowanie włosów,

- w przeszłości wystąpiła reakcja na tymczasowy tatuaż na bazie czarnej henny.«

293 Metylosiarczan 1-N-metylomorfoli-niopropylamino-4-hydroksyantra-chinonu Hydroxyanthra-quinone-amino-propyl Methyl Morpholinium Methosulfate 38866-20-5 254-161-9 Substancja do farbowania włosów w nie-utleniających produktach do farbowania włosów 0,5 % - Nie używać z czynnikami nitrozującymi.

- Maksymalna zawartość nitrozoaminy: 50 µg/kg.

- Przechowywać w pojemnikach niezawierających azotynów.

Na etykiecie należy wydrukować:

» Barwniki do włosów mogą wywoływać silne reakcje alergiczne.

Proszę przeczytać instrukcje i przestrzegać ich.

Produkt nie jest przeznaczony dla osób poniżej 16 roku życia.

Tymczasowe tatuaże na bazie czarnej henny mogą zwiększyć ryzyko wystąpienia alergii.

Nie farbować włosów, jeśli:

- na twarzy występuje wysypka lub skóra głowy jest wrażliwa, podrażniona i uszkodzona,

- kiedykolwiek wystąpiła reakcja na farbowanie włosów,

- w przeszłości wystąpiła reakcja na tymczasowy tatuaż na bazie czarnej henny.«

294 2,2'-[[3-metylo-4-[(E)-(4-nitrofe-nylo)azo]fenylo] imino]bis-etanol Disperse Red. 17 3179-89-3 221-665-5 a) Substancja do farbowania włosów w utleniających produktach do farbowania włosów

b) Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów

b) 0,2 % a) Po zmieszaniu w warunkach utleniających maksymalne stężenie stosowane na włosy nie może przekraczać 2,0 %.

Dla a) i b):

- nie używać z czynnikami nitrozują-cymi,

- maksymalna zawartość nitrozoaminy: 50 µg/kg,

- przechowywać w pojemnikach nieza-wierających azotynów.

a) Na etykiecie należy wydrukować: Stosunek zmieszania

» Barwniki do włosów mogą wywoływać silne reakcje alergiczne.

Proszę przeczytać instrukcje i przestrzegać ich.

Produkt nie jest przeznaczony dla osób poniżej 16 roku życia.

Tymczasowe tatuaże na bazie czarnej henny mogą zwiększyć ryzyko wystąpienia alergii.

Nie farbować włosów, jeśli:

- na twarzy występuje wysypka lub skóra głowy jest wrażliwa, podrażniona i uszkodzona,

- kiedykolwiek wystąpiła reakcja na farbowanie włosów,

- w przeszłości wystąpiła reakcja na tymczasowy tatuaż na bazie czarnej henny.«"

295 kwas 1-naftolo-3,6-disulfonowy Acid Black 1 1064-48-8 213-903-1 Substancja do farbowania włosów w nie-utleniających produktach do farbowania włosów 0,5 %
296 3-hydroksy-4-[(E)-(4-metylo-2-sulfonianofenylo) diazenylo]-2-na-ftoesan disodu Pigment Red. 57 5858-81-1 227-497-9 Substancja do farbowania włosów w nie-utleniających produktach do farbowania włosów 0,4 %
1 Dz.U. L 342 z 22.12.2009, s. 59.
2 Decyzja Komisji 2004/210/WE z dnia 3 marca 2004 r. w sprawie utworzenia komitetów naukowych w dziedzinie bezpieczeństwa konsumentów, zdrowia publicznego i środowiska (Dz.U. L 66 z 4.3.2004, s. 45).
3 Decyzja Komisji 2008/721/WE z dnia 5 września 2008 r. w sprawie utworzenia struktury doradczej komitetów naukowych i ekspertów w dziedzinie bezpieczeństwa konsumentów, zdrowia publicznego i środowiska oraz uchylająca decyzję 2004/210/WE (Dz.U. L 241 z 10.9.2008, s. 21).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.193.115

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2015/1190 zmieniające załącznik III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 dotyczącego produktów kosmetycznych
Data aktu: 20/07/2015
Data ogłoszenia: 21/07/2015
Data wejścia w życie: 10/08/2015, 10/08/2016