Rozporządzenie 2015/1162 zmieniające załącznik V do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 ustanawiającego zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych pasażowalnych gąbczastych encefalopatii

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2015/1162
z dnia 15 lipca 2015 r.
zmieniające załącznik V do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 ustanawiającego zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych pasażowalnych gąbczastych encefalopatii
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiające zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych pasażowalnych gąbczastych encefalopatii 1 , w szczególności jego art. 23 akapit pierwszy

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (WE) nr 999/2001 ustanowiono zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania pasażowalnych gąbczastych encefalopatii (TSE) u zwierząt. Ma ono zastosowanie do produkcji oraz wprowadzania do obrotu żywych zwierząt i produktów pochodzenia zwierzęcego, a w pewnych określonych przypadkach - do ich wywozu.

(2) W pkt 1 załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 999/2001 za materiał szczególnego ryzyka uznano niektóre tkanki pochodzenia bydlęcego, owczego i koziego pozyskane od zwierząt pochodzących z państwa członkowskiego lub państwa trzeciego lub jednego z ich regionów o kontrolowanym lub nieokreślonym ryzyku wystąpienia gąbczastej encefalopatii bydła ("BSE"). W pkt 2 tego załącznika rozszerzono wykaz tkanek uznanych za materiał szczególnego ryzyka o tkanki pochodzące z państw członkowskich o znikomym ryzyku BSE, ale nie o państwa trzecie o takim samym statusie. W związku z tym państwa członkowskie o znikomym ryzyku BSE są zobowiązane do usunięcia i zniszczenia materiału szczególnego ryzyka, podczas gdy przywóz takich tkanek do Unii z państw trzecich o znikomym ryzyku BSE jest dozwolony.

(3) Światowa Organizacja Zdrowia Zwierząt ("OIE") zaleca wyłączenie z handlu międzynarodowego tylko materiału szczególnego ryzyka pozyskanego od bydła pochodzącego z państw o kontrolowanym lub nieokreślonym ryzyku BSE, podczas gdy brak jest takiego zalecenia w sprawie wyłączenia w odniesieniu do bydła pochodzącego z państw o znikomym ryzyku BSE 2 .

(4) W dokumencie strategicznym Komisji w sprawie pasażowalnych encefalopatii gąbczastych na lata 2010-2015 3 przewidziano możliwość dokonania przeglądu obecnego obowiązku państw członkowskich o statusie znikomego ryzyka w zakresie eliminacji materiału szczególnego ryzyka z łańcucha żywnościowego i paszowego, jeżeli większa liczba państw członkowskich osiągnie taki status. Wraz z przyjęciem w dniu 20 października 2014 r. decyzji wykonawczej Komisji 2014/732/UE 4 , która opiera się na rezolucji nr 18 z maja 2014 r. Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (OIE) 5 , siedemnaście państw członkowskich Unii zostało uznanych za państwa o nieznacznym ryzyku BSE.

(5) Ze względu na wątpliwości natury naukowej związane z postacią atypową BSE za przedwczesne uznaje się na tym etapie zezwolenie na wykorzystywanie wszystkich tkanek bydlęcych obecnie sklasyfikowanych jako materiał szczególnego ryzyka w łańcuchu żywnościowym w państwach członkowskich o znikomym ryzyku BSE.

(6) W dniu 19 stycznia 2011 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) opublikował wspólną opinię opracowaną wraz z Europejskim Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC), dotyczącą możliwego związku epidemiologicznego lub molekularnego między pasażowalnymi encefalopatiami gąbczastymi ("TSE") u zwierząt i u ludzi ("wspólna opinia EFSA i ECDC") 6 . W tej wspólnej opinii EFSA i ECDC potwierdziły stwierdzenie atypowych postaci BSE u bydła i poczyniły rozróżnienie między klasycznym BSE, atypowym BSE typu L i atypowym BSE typu H.

(7) Zgodnie z tą wspólną opinią kilka elementów wskazuje, że czynnik chorobotwórczy atypowego BSE typu L może potencjalnie stanowić czynnik zoonotyczny. Takie elementy nie są natomiast obecne w przypadku czynnika chorobotwórczego atypowego BSE typu H. W tej wspólnej opinii stwierdzono również, że niezwykle zaawansowany wiek zwierząt we wszystkich wykrytych przypadkach atypowego BSE typu H i typu L oraz wyraźnie niewielka chorobowość w populacji pozwalają wysunąć przypuszczenie, że te postacie atypowe BSE powstają spontanicznie, niezależnie od praktyki karmienia zwierząt. System nadzoru BSE w Unii wykazał w ostatnich latach bardzo niską chorobowość i stosunkowo stały poziom występowania przypadków atypowego BSE.

(8) W dniu 11 stycznia 2011 r. EFSA opublikował opinię naukową w sprawie przeglądu ilościowej oceny ryzyka w odniesieniu do ryzyka BSE stwarzanego przez przetworzone białka zwierzęce 7 ("opinia EFSA z 2011 r."). Ta opinia naukowa wskazuje, że 90 % ogólnego poziomu zakaźności BSE w przypadku klinicznym wiąże się z tkankami centralnego i obwodowego układu nerwowego. Dokładniej rzecz ujmując, w opinii tej szacuje się, że 65 % ogólnego poziomu zakaźności BSE w przypadku klinicznym wiąże się z mózgiem, a 26 % - z rdzeniem kręgowym.

(9) W dniu 11 lipca 2014 r. EFSA opublikował sprawozdanie naukowe w sprawie protokołu dalszych badań laboratoryjnych w zakresie rozmieszczenia zakaźności atypowego BSE 8 . Według tego sprawozdania naukowego zbiorowe dane wskazują, że w klasycznym BSE występuje takie samo rozmieszczenie tkanek jak w przypadkach atypowego BSE, przy wyższych stężeniach zakaźnego białka prionowego lub zakaźności wykrytej w centralnym i obwodowym układzie nerwowym.

(10) Z tych wszystkich względów mózg i rdzeń kręgowy bydła powyżej 12 miesięcy pochodzącego z państwa członkowskiego o znikomym ryzyku BSE powinny pozostać w wykazie materiału szczególnego ryzyka do momentu uzyskania szerszej wiedzy o ryzyku związanym z atypowym BSE.

(11) Biorąc pod uwagę praktyczne trudności z zapewnieniem braku zanieczyszczenia kości czaszki tkankami mózgu, czaszki bydła w wieku powyżej 12 miesięcy pochodzącego z państwa członkowskiego o znikomym ryzyku BSE powinny być nadal uznawane za materiał szczególnego ryzyka.

(12) Ze względu na bardzo solidny system nadzoru w UE dane zbadane przez EFSA odnoszą się głównie do Europy. Na szczeblu OIE trwają dyskusje w sprawie przeglądu rozdziału dotyczącego BSE w Kodeksie zdrowia zwierząt lądowych OIE w świetle niedawno zdobytej wiedzy dotyczącej postaci atypowej BSE. Przepisy unijne dotyczące materiału szczególnego ryzyka w państwach członkowskich i w państwach trzecich o znikomym ryzyku BSE powinny zostać poddane przeglądowi w świetle wyników tych dyskusji.

(13) Nie odnotowano informacji o przywozie do Unii czaszek, mózgów, rdzeniów kręgowych i oczu bydła powyżej 12 miesięcy.

(14) Aby zapewnić podobne warunki wprowadzania do obrotu towarów z państw członkowskich w stosunku do przywozu towarów z państw trzecich - biorąc jednocześnie pod uwagę ewentualne pozostałe ryzyko związane ze stosowaniem w łańcuchu żywnościowym lub paszowym niektórych tkanek - należy uchylić dodatkowy wymóg rozszerzający zakaz stosowania materiału szczególnego ryzyka pochodzącego od bydła i odnoszący się do państw członkowskich o znikomym ryzyku BSE, z wyjątkiem czaszki, mózgu i rdzenia kręgowego bydła powyżej 12 miesięcy.

(15) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 999/2001.

(16) Jeśli w przyszłości dowody naukowe wskażą na zagrożenia dla zdrowia publicznego, które obecnie nie są znane, konieczny będzie przegląd przepisów unijnych dotyczących materiału szczególnego ryzyka w państwach członkowskich i w państwach trzecich o znikomym ryzyku BSE.

(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Punkt 2 załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 999/2001 otrzymuje brzmienie:

"2. Szczególne wymogi dla państw członkowskich o znikomym ryzyku BSE

Tkanki wymienione w pkt 1 lit. a) ppkt (i) i pkt 1 lit. b), pozyskane od zwierząt pochodzących z państw członkowskich o znikomym ryzyku BSE, uznaje się za materiał szczególnego ryzyka.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 lipca 2015 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 147 z 31.5.2001, s. 1.
2 Art. 11.4.14 Kodeksu zdrowia zwierząt lądowych OIE, wyd. 2014 (OIE - Kodeks zdrowia zwierząt lądowych - V 8-15.7.2014).
3 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady - Druga mapa drogowa dla TSE - Dokument strategiczny w sprawie pasażowalnych encefalopatii gąbczastych na lata 2010-2015; COM(2010) 384 final.
4 Decyzja wykonawcza Komisji 2014/732/UE z dnia 20 października 2014 r. zmieniająca decyzję 2007/453/WE w odniesieniu do statusu BSE Bułgarii, Chorwacji, Estonii, Luksemburga, Łotwy, Malty, Portugalii, Słowacji i Węgier (Dz.U. L 302 z 22.10.2014, s. 58-61).
5 Rezolucja nr 18, "Uznawanie statusu państw członkowskich w odniesieniu do ryzyka występowania gąbczastej encefalopatii bydła", przyjęta przez Światowe Zgromadzenie Delegatów OIE w dniu 27 maja 2014 r. (82 GS/FR - Paryż, maj 2014 r.).
6 Dziennik EFSA 2011; 9(1):1945.
7 Dziennik EFSA 2011; 9(1):1947.
8 Dziennik EFSA 2014;12(7):3798.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.188.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2015/1162 zmieniające załącznik V do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 ustanawiającego zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych pasażowalnych gąbczastych encefalopatii
Data aktu: 15/07/2015
Data ogłoszenia: 16/07/2015
Data wejścia w życie: 05/08/2015