Rozporządzenie wykonawcze 2015/1013 ustanawiające przepisy dotyczące rozporządzenia (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie prekursorów narkotykowych i rozporządzenia Rady (WE) nr 111/2005 określającego zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Unią a państwami trzecimi

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2015/1013
z dnia 25 czerwca 2015 r.
ustanawiające przepisy dotyczące rozporządzenia (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie prekursorów narkotykowych i rozporządzenia Rady (WE) nr 111/2005 określającego zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Unią a państwami trzecimi
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. w sprawie prekursorów narkotykowych 1 , w szczególności jego art. 14,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 111/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. określające zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Unią a państwami trzecimi 2 , w szczególności jego art. 6 ust. 3, art. 9 ust. 2 akapit trzeci i art. 28,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1277/2005 3 ustanowiono przepisy wykonawcze do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i rozporządzenia (WE) nr 111/2005 w zakresie prekursorów narkotykowych. Zarówno rozporządzenie (WE) nr 273/2004, jak i rozporządzenie (WE) nr 111/2005 zostały zmienione po przyjęciu rozporządzenia (WE) nr 1277/2005, tak aby obejmowały uprawnienia do przyjmowania aktów delegowanych i wykonawczych na podstawie art. 290 i 291 Traktatu. Dlatego też zgodnie z nowych uprawnieniami należy przyjąć nowe przepisy.

(2) Mimo że rozporządzenie (WE) nr 273/2004 dotyczy handlu wewnętrznego, a rozporządzenie (WE) nr 111/2005 handlu międzynarodowego, wiele przepisów jest wspólnych dla obu rozporządzeń. W celu zapewnienia spójności uzasadnione jest przyjęcie jednego aktu wykonawczego dla obu rozporządzeń.

(3) Aby zapewnić pewność prawa oraz spójne egzekwowanie przepisów niniejszego rozporządzenia, niezbędne jest podanie definicji "lokalu przedsiębiorstwa".

(4) Obowiązujące przepisy proceduralne dotyczące przyznawania licencji, procedury i formatu przekazywania informacji potrzebnych do monitorowania handlu oraz formatu i obsługi pozwoleń na przywóz i pozwoleń na wywóz okazały się skuteczne; powinny zatem w swojej istocie i treści nadal mieć zastosowanie na mocy niniejszego rozporządzenia.

(5) Przepisy proceduralne dotyczące przyznawania rejestracji podmiotom gospodarczym i użytkownikom zdefiniowanym w rozporządzeniu (WE) nr 273/2004 i rozporządzeniu (WE) nr 111/2005 powinny odzwierciedlać procedury przyznawania licencji.

(6) Aby zapewnić spójność i jakość danych oraz uniknąć powielania w odniesieniu do informacji włączanych do europejskiej bazy danych o prekursorach narkotykowych, każde państwo członkowskie powinno ustanowić jeden punkt kontaktowy przekazujący informacje do bazy danych. Informacje powinny być przekazywane bez zbędnej zwłoki. Informacje na temat licencji lub rejestracji powinny zawierać elementy niezbędne do identyfikacji podmiotu gospodarczego lub użytkownika posiadającego licencję lub rejestrację, jak również substancji, których to dotyczy. Dostęp do informacji powinien być ograniczony do minimum niezbędnego organom publicznym do wykonywania ich obowiązków.

(7) Przepisy przejściowe powinny umożliwiać stosowanie formularzy papierowych wydanych przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z poprzednimi przepisami do momentu wyczerpania zapasów takich formularzy papierowych.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Prekursorów Narkotykowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się jednolite przepisy proceduralne do celów wykonania rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i rozporządzenia (WE) nr 111/2005 w zakresie przyznawania licencji i dokonywania rejestracji podmiotów gospodarczych i użytkowników, umieszczania ich w europejskiej bazie danych o prekursorach narkotykowych, dostarczania przez podmioty gospodarcze informacji wymaganych do monitorowania handlu oraz wydawania zezwoleń na wywóz i zezwoleń na przywóz w obszarze prekursorów narkotykowych.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia "lokal przedsiębiorstwa" oznacza budynek (budynki) łącznie z terenem zajmowanym przez podmiot gospodarczy w jednej lokalizacji.

Artykuł  3

Procedura przyznawania licencji

1.
Podmiot gospodarczy lub użytkownik przedkłada właściwemu organowi wniosek o wydanie licencji (zezwolenia), o której mowa w art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 273/2004 lub w art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 111/2005, w formie elektronicznej lub na piśmie, zgodnie z wymogami danego państwa członkowskiego.

Wniosek uznaje się za kompletny, jeśli zawiera on wszystkie informacje wymienione w art. 3 ust. 2 lit. b) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/1011 4 .

2.
Oceniając wniosek o wydanie licencji, właściwy organ może również uwzględnić wyniki poprzednich ocen lub audytów przeprowadzonych u składającego wniosek podmiotu gospodarczego posiadającego status upoważnionego podmiotu gospodarczego, określony w art. 5a rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 5 , na tyle, na ile są one istotne dla zbadania warunków przyznania licencji.

Na zasadzie odstępstwa od art. 3 ust. 1 niniejszego rozporządzenia właściwy organ może upoważnić podmioty gospodarcze posiadające status upoważnionego podmiotu gospodarczego do nieprzedstawiania wszystkich informacji wymienionych w art. 3 ust. 2 lit. b) rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/1011 w momencie składania wniosku.

3.
Właściwy organ ocenia najpierw kompletność wniosku.

Jeśli wniosku nie uznaje się za kompletny, właściwy organ informuje o tym wnioskodawcę i zwraca się do niego o przedstawienie wszelkich brakujących lub istotnych dodatkowych informacji.

Jeśli wniosek uznaje się za kompletny, właściwy organ potwierdza wnioskodawcy otrzymanie kompletnego wniosku.

4.
Właściwy organ podejmuje decyzję o przyznaniu lub odmowie przyznania licencji w terminie 60 dni roboczych od daty otrzymania kompletnego wniosku w przypadku nowej licencji, a w terminie 30 dni roboczych w przypadku odnawiania licencji.
5.
Każda decyzja o odmowie przyznania licencji jest uzasadniana i przekazywana do wiadomości wnioskodawcy w formie elektronicznej lub na piśmie.
6.
Licencja może dotyczyć operacji, o których mowa w rozporządzeniu (WE) nr 273/2004 i rozporządzeniu (WE) nr 111/2005.
Artykuł  4

Zakres zastosowania licencji

Właściwy organ może przyznać licencję:

a)
obejmującą wszystkie substancje sklasyfikowane i wszystkie operacje dla danego lokalu przedsiębiorstwa; lub
b)
obejmującą wszystkie substancje sklasyfikowane i wszystkie operacje dla danego państwa członkowskiego.
Artykuł  5

Format licencji

Licencja (zezwolenie), o której mowa w art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 273/2004 lub art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 111/2005, jest wydawana w formacie określonym w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  6

Późniejsze zmiany

Jeśli po przyznaniu licencji informacje zawarte we wniosku o przyznanie licencji, inne niż informacje, o których mowa w art. 3 ust. 9 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/1011, uległy zmianie, posiadacz licencji powiadamia o tym właściwy organ w formie elektronicznej lub na piśmie w ciągu 10 dni roboczych od takiej zmiany.

Jeżeli po tej zmianie warunki, o których mowa w art. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/1011, są nadal spełnione, a informacje, które należy zmienić, są zawarte w licencji, właściwy organ dokonuje odpowiednich zmian w licencji.

Artykuł  7

Ważność, zawieszenie i cofnięcie licencji

1.
Jeżeli ważność licencji wygasła lub licencję cofnięto, posiadacz licencji zwraca licencję, która utraciła ważność, właściwemu organowi w ciągu 10 dni roboczych od daty utraty ważności lub daty cofnięcia licencji.
2.
Jeżeli właściwy organ podejmie decyzję o zawieszeniu lub cofnięciu licencji, decyzję tę przedstawia się posiadaczowi licencji drogą elektroniczną lub na piśmie oraz określa powody uzasadniające to zawieszenie lub cofnięcie.
Artykuł  8

Licencje specjalne

Artykuły 3-7 niniejszego rozporządzenia nie mają zastosowania do licencji specjalnych (zezwoleń specjalnych), o których mowa w art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 273/2004.

Artykuł  9

Procedura rejestracji

1.
Artykuły 3, 4, 6 i 7 stosuje się do procedury rejestracji na podstawie art. 3 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 273/2004 lub art. 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 111/2005.
2.
Rejestracji na podstawie art. 3 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 273/2004 lub art. 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 111/2005 dokonuje się w formacie określonym w załączniku II.
3.
Na zasadzie odstępstwa od ust. 2 właściwy organ może dokonywać rejestracji na formularzu wydrukowanym przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia i zgodnie z przepisami krajowymi obowiązującymi przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia aż do wyczerpania zapasów.
4.
Ustępy 1, 2 i 3 nie mają zastosowania do rejestracji specjalnych, o których mowa w art. 3 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 273/2004.
Artykuł  10

Informacje wymagane do monitorowania handlu

1.
Podmioty gospodarcze przedstawiają informacje, o których mowa w art. 8 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 273/2004, w formie elektronicznej lub na piśmie, zgodnie z wymogami danego państwa członkowskiego, do dnia 15 lutego każdego roku kalendarzowego w przypadku substancji sklasyfikowanych kategorii 1 i 2 załącznika I do wspomnianego rozporządzenia.
2.
Podmioty gospodarcze przedstawiają informacje, o których mowa w art. 9 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 111/2005, w formie elektronicznej lub na piśmie, zgodnie z wymogami danego państwa członkowskiego, do dnia 15 lutego każdego roku kalendarzowego.
3.
Podmiot gospodarczy przedstawia sprawozdania roczne, o których mowa w ust. 1 i 2, nawet w przypadku braku transakcji w danym roku.
Artykuł  11

Zezwolenia na wywóz i zezwolenia na przywóz

1.
Zezwolenia na wywóz i zezwolenia na przywóz, o których mowa w art. 28 rozporządzenia (WE) nr 111/2005, mają format określony odpowiednio w załączniku III lub IV do niniejszego rozporządzenia.

Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego rubryka przeznaczona na numer zezwolenia może mieć różny format, w przypadku gdy zezwolenia na wywóz lub zezwolenia na przywóz udziela się w formie elektronicznej.

2.
Zezwolenie na wywóz wystawia się w czterech egzemplarzach ponumerowanych od 1 do 4. Kopię nr 1 zachowuje organ wydający zezwolenie. Kopie nr 2 i nr 3 towarzyszą sklasyfikowanej substancji i przedkłada się je organowi celnemu, który wystawia zgłoszenie celne wywozowe, a następnie właściwemu organowi w punkcie wyjścia z obszaru celnego Unii. Właściwy organ w punkcie wyjścia zwraca kopię nr 2 organowi wystawiającemu zezwolenie. Kopia nr 3 towarzyszy sklasyfikowanym substancjom do miejsca odbioru przez właściwy organ kraju przywozu. Kopię nr 4 zachowuje eksporter.
3.
Zezwolenie na przywóz wystawia się w czterech egzemplarzach ponumerowanych od 1 do 4. Kopię nr 1 zachowuje organ wydający zezwolenie. Kopię nr 2 organ wystawiający zezwolenie przesyła właściwemu organowi kraju wywozu. Kopia nr 3 towarzyszy substancji sklasyfikowanej od punktu wprowadzenia na obszar celny Unii do lokalu przedsiębiorstwa importera, który przesyła tę kopię organowi wystawiającemu. Kopię nr 4 zachowuje importer.
4.
Jedno zezwolenie na wywóz lub zezwolenie na przywóz nie może dotyczyć więcej niż dwóch substancji sklasyfikowanych.
5.
Zezwolenie sporządza się w jednym lub w kilku językach urzędowych Unii. Jeśli zezwolenie nie jest przyznawane w formie elektronicznej, ma ono format A4 i tło z nadrukowanym wzorem giloszowym, tak by widoczne były wszelkie fałszerstwa dokonane środkami mechanicznymi lub chemicznymi.
6.
Państwo członkowskie może samodzielnie drukować formularze zezwoleń lub zlecić ich druk zatwierdzonym przez siebie drukarniom. W tym drugim przypadku w każdym formularzu zezwolenia należy podać odniesienie do takiego zatwierdzenia, nazwę i adres drukarni lub znak, na podstawie którego może być ona zidentyfikowana.
7.
Na zasadzie odstępstwa od ust. 1-6 państwo członkowskie może wydawać zezwolenia na wywóz lub zezwolenia na przywóz na formularzu wydrukowanym przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia i zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1277/2005 do wyczerpania zapasów.
8.
Zezwolenia na wywóz wydane w drodze uproszczonej procedury sporządza się przy wykorzystaniu kopii nr 1, 2 i 4 formularza określonego w załączniku III. Kopię nr 1 zachowuje organ wydający zezwolenie. Kopię nr 2 i kopię nr 4 otrzymuje eksporter. Eksporter podaje szczegółowe informacje o każdej operacji wywozu na odwrocie kopii nr 2, w szczególności informacje dotyczące ilości substancji sklasyfikowanej będącej przedmiotem operacji wywozu i ilości, która pozostała do wykorzystania. Kopię nr 2 przedkłada się w urzędzie celnym w momencie sporządzania zgłoszenia celnego. Urząd celny potwierdza informacje i zwraca kopię nr 2 eksporterowi.
9.
Podmiot gospodarczy wpisuje numer zezwolenia i słowa: "uproszczona procedura wydania zezwolenia na wywóz" w zgłoszeniu celnym dla każdej operacji wywozu. Jeżeli urząd celny wyprowadzenia nie znajduje się w punkcie wyjścia z obszaru celnego Unii, informacje podaje się w dokumentach towarzyszących przesyłce wywozowej.
10.
Eksporter zwraca kopię nr 2 organowi wydającemu zezwolenie najpóźniej w ciągu 10 dni roboczych następujących po upływie okresu ważności zezwolenia na wywóz wydanego w drodze uproszczonej procedury.
Artykuł  12

Umieszczanie podmiotów gospodarczych i użytkowników w europejskiej bazie danych o prekursorach narkotykowych

1.
W celu umieszczenia w europejskiej bazie danych o prekursorach narkotykowych podmiotów gospodarczych i użytkowników, którzy uzyskali licencję lub rejestrację na podstawie art. 3 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 273/2004, każde państwo członkowskie wyznacza jeden punkt kontaktowy i przekazuje jego dane kontaktowe Komisji.
2.
Odpowiedzialny punkt kontaktowy przekazuje odpowiednie informacje w formie elektronicznej w terminie 30 dni roboczych od wydania licencji lub rejestracji. W przypadku gdy dany podmiot gospodarczy lub użytkownik informuje właściwy organ o zmianach w istotnych informacjach lub gdy licencja lub rejestracja zostają zawieszone lub cofnięte, odpowiedzialny punkt kontaktowy uaktualnia przedmiotowe informacje w terminie 30 dni roboczych od daty przyjęcia zmian bądź zawieszenia lub cofnięcia licencji lub rejestracji.
3.
Komisja zapewnia, by:
a)
elektroniczne przekazywanie informacji było bezpieczne;
b)
baza danych była ograniczona i dostępna wyłącznie dla mianowanych urzędników wyznaczonych przez państwa członkowskie oraz urzędników Komisji odpowiedzialnych za europejską bazę danych.
4.
Komisja i właściwe organy podejmują wszelkie niezbędne środki w celu zapewnienia, by informacje dotyczące podmiotów gospodarczych i użytkowników wymienionych w bazie danych wykorzystywane były wyłącznie do celów wykonywania urzędowych obowiązków przez mianowanych urzędników i urzędników Komisji.
5.
Informacje na temat podmiotów gospodarczych i użytkowników obejmują pełną nazwę, adres, numer licencji lub rejestracji, status ważności licencji lub rejestracji, nazwę i kod CN substancji sklasyfikowanych, które są objęte daną licencją lub rejestracją.
6.
Komisja przechowuje informacje na temat licencji i rejestracji, które wygasły lub zostały cofnięte, w bazie danych przez co najmniej trzy lata od daty wygaśnięcia ważności lub cofnięcia.
Artykuł  13

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 czerwca 2015 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

grafika

Uwagi

1. Układ graficzny wzoru nie jest wiążący.

2. Numery porządkowe i tekst wzoru są wiążące. Wypełnienie rubryk zaznaczonych tłustym drukiem jest obowiązkowe.

3. Informacje, które należy podać w rubrykach dokumentu:

Rubryka 1 (posiadacz licencji): Można podać imię i nazwisko odpowiedzialnego funkcjonariusza.

Rubryka 3 (ważność/koniec): Należy określić termin ważności licencji lub czy posiadacze licencji są zobowiązani do wykazania, w odstępach czasu nieprzekraczających trzech lat, że warunki, na których została im udzielona licencja, są w dalszym ciągu spełnione.

Rubryka 4 (substancje sklasyfikowane): Nazwa substancji sklasyfikowanej zgodnie z załącznikiem lub w przypadku mieszaniny lub produktu naturalnego - ich nazwa oraz nazwa każdej substancji sklasyfikowanej, zgodnie z załącznikiem, wchodzącej w skład mieszaniny lub produktu naturalnego. Należy zaznaczyć sole, w stosownych przypadkach.

Rubryka 4 (kod CN): Oprócz kodu CN można podać numer CAS.

Rubryka 4 (operacja): Należy wpisać, czy operacja dotyczy wywozu, przywozu lub działań w zakresie pośrednictwa. W przypadku przywozu w stosownych przypadkach należy określić przechowywanie, obróbkę, przetwarzanie, wykorzystanie, zwyczajowe zabiegi lub dopuszczenie do swobodnego obrotu. W odniesieniu do operacji objętych rozporządzeniem (WE) nr 273/2004 należy określić: składowanie, wytwarzanie, produkcję, przetwarzanie, handel, dystrybucję lub pośrednictwo w handlu.

Rubryka 4 (lokal przedsiębiorstwa): W przypadku działań w zakresie pośrednictwa, o których mowa w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 111/2005, nie trzeba określać lokalu przedsiębiorstwa.

4. Państwa członkowskie mogą dodać rubryki do celów krajowych. Takie rubryki są oznaczone numerem porządkowym, po którym następuje wielka litera (np. 4 A).

5. Ochrona danych osobowych

Wszelkie dane osobowe zawarte w niniejszym dokumencie są przetwarzane przez Komisję zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych.

Wszelkie dane osobowe zawarte w niniejszym dokumencie są przetwarzane przez właściwy organ państwa członkowskiego zgodnie z przepisami prawa krajowego wdrażającymi dyrektywę 95/46/WE.

Celem przetwarzania danych osobowych jest monitorowanie handlu prekursorami narkotykowymi w Unii zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 273/2004, zmienionym rozporządzeniem (UE) nr 1258/2013, oraz między Unią a państwami trzecimi zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 111/2005, zmienionym rozporządzeniem (UE) nr 1259/2013.

Funkcję kontrolera w odniesieniu do przetwarzania danych pełni właściwy organ krajowy, do którego złożono niniejszy dokument. Wykaz właściwych organów jest opublikowany na stronie internetowej Komisji:

http://ec.europa.eu/taxation_customs/resources/documents/customs/customs_controls/drugs_precursors/legislation/ national_competent_authorities.pdf

Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 111/2005 określającego zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Unią a państwami trzecimi, nie naruszając mających zastosowanie przepisów dotyczących ochrony danych w Unii oraz w celu kontrolowania i monitorowania pewnych substancji często wykorzystywanych do nielegalnego wytwarzania środków odurzających lub substancji psychotropowych, Komisja i właściwe organy państw członkowskich mogą wymieniać dane osobowe i informacje zawarte w niniejszym dokumencie z właściwymi organami w państwach trzecich.

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do takich przetwarzanych danych osobowych oraz, w stosownych przypadkach, do sprostowania, usunięcia lub zablokowania danych osobowych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 lub z prawem krajowym wdrażającym dyrektywę 95/46/WE.

Wszystkie wnioski dotyczące skorzystania z prawa dostępu, sprostowania, usunięcia lub zablokowania są składane do właściwych organów, do których złożono niniejszy dokument, i przez nie rozpatrywane.

Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych są art. 33 rozporządzenia (WE) nr 111/2005 i art. 13b rozporządzenia (WE) nr 273/2004.

Danych osobowych zawartych w niniejszym dokumencie nie przechowuje się przez okres dłuższy niż to konieczne do celów, do jakich zostały zgromadzone.

W razie sporów skargi można kierować do odpowiedniego krajowego organu ochrony danych. Dane kontaktowe krajowych organów ochrony danych można znaleźć na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Sprawiedliwości Komisji Europejskiej: (http://ec.europa.eu/justice/data-protection/bodies/authorities/eu/index_en.htm#h2-1)

Skargi dotyczące przetwarzania danych osobowych przez Komisję Europejską należy kierować do Europejskiego Inspektora Ochrony Danych: (http://www.edps.europa.eu/EDPSWEB/).

ZAŁĄCZNIK  II

grafikaUwagi

1. Układ graficzny wzoru nie jest wiążący.

2. Numery porządkowe i tekst wzoru są wiążące. Wypełnienie rubryk zaznaczonych tłustym drukiem jest obowiązkowe.

3. Informacje, które należy podać w rubrykach dokumentu:

Rubryka 1 (posiadacz rejestracji): Można podać imię i nazwisko odpowiedzialnego funkcjonariusza.

Rubryka 3 (ważność/koniec): Należy określić początek i, w stosownych przypadkach, koniec okresu ważności.

Rubryka 4 (substancje sklasyfikowane): Nazwa substancji sklasyfikowanej zgodnie z załącznikiem lub w przypadku mieszaniny lub produktu naturalnego - ich nazwa oraz nazwa każdej substancji sklasyfikowanej, zgodnie z załącznikiem, wchodzącej w skład mieszaniny lub produktu naturalnego. Należy zaznaczyć sole, w stosownych przypadkach.

Rubryka 4 (kod CN): Oprócz kodu CN można podać numer CAS.

Rubryka 4 (operacja): Należy wpisać, czy operacja dotyczy wywozu, przywozu lub działań w zakresie pośrednictwa. W przypadku przywozu w stosownych przypadkach należy określić przechowywanie, obróbkę, przetwarzanie, wykorzystanie, zwyczajowe zabiegi lub dopuszczenie do swobodnego obrotu. W odniesieniu do operacji objętych rozporządzeniem (WE) nr 273/2004 należy określić: składowanie, wytwarzanie, produkcję, przetwarzanie, handel, dystrybucję lub pośrednictwo w handlu.

Rubryka 4 (lokal przedsiębiorstwa): W przypadku działań w zakresie pośrednictwa, o których mowa w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 111/2005, nie trzeba określać lokalu przedsiębiorstwa.

4. Państwa członkowskie mogą przewidzieć rubryki do celów krajowych. Takie rubryki są oznaczone numerem porządkowym, po którym następuje wielka litera (np. 4 A).

5. Ochrona danych osobowych

Wszelkie dane osobowe zawarte w niniejszym dokumencie są przetwarzane przez Komisję zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych.

Wszelkie dane osobowe zawarte w niniejszym dokumencie są przetwarzane przez właściwy organ państwa członkowskiego zgodnie z przepisami prawa krajowego wdrażającymi dyrektywę 95/46/WE.

Celem przetwarzania danych osobowych jest monitorowanie handlu prekursorami narkotykowymi w Unii zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 273/2004, zmienionym rozporządzeniem (UE) nr 1258/2013, oraz między Unią a państwami trzecimi zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 111/2005, zmienionym rozporządzeniem (UE) nr 1259/2013.

Funkcję kontrolera w odniesieniu do przetwarzania danych pełni właściwy organ krajowy, do którego złożono niniejszy dokument. Wykaz właściwych organów jest opublikowany na stronie internetowej Komisji:

http://ec.europa.eu/taxation_customs/resources/documents/customs/customs_controls/drugs_precursors/legislation/ national_competent_authorities.pdf

Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 111/2005 określającego zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Unią a państwami trzecimi, nie naruszając mających zastosowanie przepisów dotyczących ochrony danych w Unii oraz w celu kontrolowania i monitorowania pewnych substancji często wykorzystywanych do nielegalnego wytwarzania środków odurzających lub substancji psychotropowych, Komisja i właściwe organy państw członkowskich mogą wymieniać dane osobowe i informacje zawarte w niniejszym dokumencie z właściwymi organami w państwach trzecich.

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do takich przetwarzanych danych osobowych oraz, w stosownych przypadkach, do sprostowania, usunięcia lub zablokowania danych osobowych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 lub z prawem krajowym wdrażającym dyrektywę 95/46/WE.

Wszystkie wnioski dotyczące skorzystania z prawa dostępu, sprostowania, usunięcia lub zablokowania są składane do właściwych organów, do których złożono niniejszy dokument, i przez nie rozpatrywane.

Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych są art. 33 rozporządzenia (WE) nr 111/2005 i art. 13b rozporządzenia (WE) nr 273/2004.

Danych osobowych zawartych w niniejszym dokumencie nie przechowuje się przez okres dłuższy niż to konieczne do celów, do jakich zostały zgromadzone.

W razie sporów skargi można kierować do odpowiedniego krajowego organu ochrony danych. Dane kontaktowe krajowych organów ochrony danych można znaleźć na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Sprawiedliwości Komisji Europejskiej: (http://ec.europa.eu/justice/data-protection/bodies/authorities/eu/index_en.htm#h2-1)

Skargi dotyczące przetwarzania danych osobowych przez Komisję Europejską należy kierować do Europejskiego Inspektora Ochrony Danych: (http://www.edps.europa.eu/EDPSWEB/).

ZAŁĄCZNIK  III

grafikaUwagi

I.

1. Zezwolenie jest sporządzane w jednym z języków urzędowych Unii; jeśli jest sporządzane odręcznie, wypełnia się je wielkimi literami przy użyciu atramentu.

2. Informacje w rubrykach 1, 3, 5, 7, 9-19 wypełnia wnioskodawca w momencie składania wniosku; informacje wymagane w rubrykach 7, 8, 10-13 i 18 mogą zostać uzupełnione później, jeżeli nie są znane w momencie składania wniosku. W takim przypadku informacje w rubryce 18 są uzupełniane najpóźniej w momencie składania zgłoszenia wywozowego, a dodatkowe informacje w rubrykach 7, 8, 10-13 przekazywane są organom celnym lub innemu organowi w punkcie wyjścia z obszaru celnego Unii najpóźniej przed fizycznym opuszczeniem tego obszaru przez towary.

3. Rubryki 1, 5, 7 i 9: Należy wpisać pełne nazwy/imiona i nazwiska oraz adresy (telefon, faks, e-mail).

4. Rubryka 5: Należy podać numer referencyjny dokumentu stanowiącego zezwolenie na przywóz dla importera w państwie trzecim (na przykład "powiadomienia o braku zastrzeżeń", zezwolenia na przywóz, innego oświadczenia państwa trzeciego będącego państwem przeznaczenia) w stosownych przypadkach.

5. Rubryka 7: Należy podać pełną nazwę oraz adres (telefon, faks, e-mail) każdego innego podmiotu gospodarczego zaangażowanego w operację wywozu, np. przewoźników, pośredników, agentów celnych.

6. Rubryka 9: Należy podać pełną nazwę/imię i nazwisko oraz adres (telefon, faks, e-mail) osoby lub przedsiębiorstwa, do których dostarczane są towary w kraju przeznaczenia (niekoniecznie użytkownika końcowego).

7. Rubryka 10: Należy podać państwo członkowskie, port, lotnisko lub punkt graniczny, w stosownych przypadkach.

8. Rubryka 11: Należy podać kraj, port, lotnisko lub punkt graniczny, w stosownych przypadkach.

9. Rubryka 12: Należy określić wszystkie środki transportu, które mają być wykorzystane (np. ciężarówka, statek, samolot, pociąg itd.). W przypadku zezwolenia na wywóz obejmującego kilka operacji wywozowych ta rubryka nie musi zostać wypełniona.

10. Rubryka 13: Należy podać możliwie najwięcej szczegółowych informacji dotyczących obranej trasy.

11. Rubryki 14a i 14b: Należy podać nazwę substancji sklasyfikowanej zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (WE) nr 111/2005, nazwę handlową produktu leczniczego wymienionego w kategorii 4, liczbę jednostek w przesyłce, liczbę tabletek/ampułek w każdej jednostce, zawartość substancji sklasyfikowanej w pojedynczej jednostce (na tabletkę/ampułkę) lub - w przypadku mieszaniny lub produktu naturalnego - nazwę i ośmiocyfrowy kod CN oraz nazwę handlową.

12. Rubryki 15a i 15b: Należy podać ośmiocyfrowy kod CN substancji sklasyfikowanej, wymieniony w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005.

13. Rubryki 16a i 16b: Dla kategorii 4 należy podać całkowitą wagę netto substancji sklasyfikowanej zawartej w przesyłce produktów leczniczych.

14. Rubryka 19:

- Należy wpisać drukowanymi literami nazwę/imię i nazwisko wnioskodawcy lub, w stosownych przypadkach, upoważnionego przedstawiciela, który podpisuje niniejszy wniosek.

- Podpis wnioskodawcy lub upoważnionego przedstawiciela, zgodnie z warunkami określonymi przez zainteresowane państwo członkowskie, oznacza, że dana osoba oświadcza, że wszystkie informacje podane w formularzu są poprawne i pełne. Bez uszczerbku dla ewentualnego zastosowania przepisów karnych, niniejsze oświadczenie jest równoznaczne z przyjęciem odpowiedzialności na mocy przepisów obowiązujących w państwach członkowskich za:

- dokładność informacji podanych w deklaracji,

- autentyczność wszelkich załączonych dokumentów,

- przestrzeganie wszelkich zobowiązań związanych z wywozem substancji sklasyfikowanych wymienionych w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005.

- Jeśli zezwolenie jest wydawane w drodze procedury skomputeryzowanej, nie musi zawierać w tej rubryce podpisu wnioskodawcy, o ile taki podpis został złożony na wniosku.

II.

 (Uproszczona procedura wydawania zezwoleń na wywóz)

1. W przypadku uproszczonej procedury wydawania zezwoleń na wywóz rubryki 7, 8, 10-13 i 18 nie muszą zostać wypełnione.

2. Na odwrocie kopii nr 2 rubryki 24-27 muszą zostać wypełnione dla każdej operacji wywozu.

3. Rubryka 23: Należy wskazać maksymalną zatwierdzoną ilość i wagę netto. Dla kategorii 4 należy podać całkowitą wagę netto substancji sklasyfikowanej zawartej w przesyłce produktów leczniczych.

Kolumna 24: Należy wskazać dostępną ilość w części 1 i wywożoną część dostępnej ilości w części 2. Dla kategorii 4 należy podać całkowitą wagę netto substancji sklasyfikowanej zawartej w przesyłce produktów leczniczych.

Kolumna 25: Należy wskazać wywożoną część dostępnej ilości słownie.

Rubryka 26: Numer referencyjny i data zgłoszenia celnego.

Ochrona danych osobowych

Wszelkie dane osobowe zawarte w niniejszym dokumencie są przetwarzane przez Komisję zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych.

Wszelkie dane osobowe zawarte w niniejszym dokumencie są przetwarzane przez właściwy organ państwa członkowskiego zgodnie z przepisami prawa krajowego wdrażającymi dyrektywę 95/46/WE.

Celem przetwarzania danych osobowych jest monitorowanie handlu prekursorami narkotykowymi w Unii zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 273/2004, zmienionym rozporządzeniem (UE) nr 1258/2013, oraz między Unią a państwami trzecimi zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 111/2005, zmienionym rozporządzeniem (UE) nr 1259/2013.

Funkcję kontrolera w odniesieniu do przetwarzania danych pełni właściwy organ krajowy, do którego złożono niniejszy dokument. Wykaz właściwych organów jest opublikowany na stronie internetowej Komisji:

http://ec.europa.eu/taxation_customs/resources/documents/customs/customs_controls/drugs_precursors/legislation/ national_competent_authorities.pdf

Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 111/2005 określającego zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Unią a państwami trzecimi, nie naruszając mających zastosowanie przepisów dotyczących ochrony danych w Unii oraz w celu kontrolowania i monitorowania pewnych substancji często wykorzystywanych do nielegalnego wytwarzania środków odurzających lub substancji psychotropowych, Komisja i właściwe organy państw członkowskich mogą wymieniać dane osobowe i informacje zawarte w niniejszym dokumencie z właściwymi organami w państwach trzecich.

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do takich przetwarzanych danych osobowych oraz, w stosownych przypadkach, do sprostowania, usunięcia lub zablokowania danych osobowych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 lub z prawem krajowym wdrażającym dyrektywę 95/46/WE.

Wszystkie wnioski dotyczące skorzystania z prawa dostępu, sprostowania, usunięcia lub zablokowania są składane do właściwych organów, do których złożono niniejszy dokument, i przez nie rozpatrywane.

Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych są art. 33 rozporządzenia (WE) nr 111/2005 i art. 13b rozporządzenia (WE) nr 273/2004.

Danych osobowych zawartych w niniejszym dokumencie nie przechowuje się przez okres dłuższy niż to konieczne do celów, do jakich zostały zgromadzone.

W razie sporów skargi można kierować do odpowiedniego krajowego organu ochrony danych. Dane kontaktowe krajowych organów ochrony danych można znaleźć na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Sprawiedliwości Komisji Europejskiej: (http://ec.europa.eu/justice/data-protection/bodies/authorities/eu/index_en.htm#h2-1)

Skargi dotyczące przetwarzania danych osobowych przez Komisję Europejską należy kierować do Europejskiego Inspektora Ochrony Danych: (http://www.edps.europa.eu/EDPSWEB/).

ZAŁĄCZNIK  IV

grafikaUwagi

1. Zezwolenie jest sporządzane w jednym z języków urzędowych Unii. Jeśli jest sporządzane odręcznie, wypełnia się je wielkimi literami przy użyciu atramentu.

2. Informacje w rubrykach 1, 4, 6, 8 i 11-16 wypełnia wnioskodawca w momencie składania wniosku; informacje wymagane w rubrykach 7, 9, 10 i 15 mogą jednak zostać dostarczone na późniejszym etapie. W takim przypadku informacje te są uzupełniane najpóźniej w momencie wprowadzania towarów na obszar celny Unii.

3. Rubryki 1 i 4: Należy wpisać pełne nazwy/imiona i nazwiska oraz adresy (telefon, faks, e-mail).

4. Rubryka 6: Należy podać pełną nazwę oraz adres (telefon, faks, e-mail) każdego innego podmiotu gospodarczego zaangażowanego w operację przywozu, np. przewoźników, pośredników, agentów celnych.

5. Rubryka 8: Należy wpisać pełną nazwę i adres ostatecznego odbiorcy. Ostateczny odbiorca może być tożsamy z importerem.

6. Rubryka 7: Należy podać pełną nazwę oraz adres (telefon, faks, e-mail) organu państwa trzeciego.

7. Rubryka 9: Należy podać państwo członkowskie oraz port, lotnisko lub punkt graniczny.

8. Rubryka 10: Należy określić wszystkie środki transportu, które mają być wykorzystane (np. ciężarówka, statek, samolot, pociąg itd.).

9. Rubryki 11a i 11b: Należy podać nazwę substancji sklasyfikowanej zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (WE) nr 111/2005, nazwę handlową produktu leczniczego wymienionego w kategorii 4, liczbę jednostek w przesyłce, liczbę tabletek/ampułek w każdej jednostce, zawartość substancji sklasyfikowanej w pojedynczej jednostce (na tabletkę/ampułkę) lub - w przypadku mieszaniny lub produktu naturalnego - nazwę i ośmiocyfrowy kod CN oraz nazwę handlową.

10. Rubryki 11a i 11b: Należy precyzyjnie wskazać opakowania i substancje (np. 2 puszki po 5 litrów). W przypadku mieszaniny, produktu naturalnego lub preparatu należy wskazać daną nazwę handlową.

11. Rubryki 12a i 12b: Należy podać ośmiocyfrowy kod CN substancji sklasyfikowanej, wymieniony w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005.

Rubryki 13a i 13b: Dla kategorii 4 należy podać całkowitą wagę netto substancji sklasyfikowanej zawartej w przesyłce produktów leczniczych.

12. Rubryka 16:

- Należy wpisać drukowanymi literami nazwę/imię i nazwisko wnioskodawcy lub, w stosownych przypadkach, jego upoważnionego przedstawiciela, który podpisuje niniejszy wniosek.

- Podpis wnioskodawcy lub jego upoważnionego przedstawiciela, zgodnie z warunkami określonymi przez zainteresowane państwo członkowskie, oznacza, że dana osoba oświadcza, że wszystkie informacje podane w formularzu są poprawne i pełne. Bez uszczerbku dla ewentualnego zastosowania przepisów karnych niniejsze oświadczenie jest równoznaczne z przyjęciem odpowiedzialności na mocy przepisów obowiązujących w państwach członkowskich za:

dokładność informacji,

autentyczność wszelkich załączonych dokumentów,

przestrzeganie wszelkich innych zobowiązań.

- Jeśli zezwolenie jest wydawane w drodze procedury skomputeryzowanej, nie musi zawierać w tej rubryce podpisu wnioskodawcy, o ile taki podpis został złożony na wniosku.

13. Ochrona danych osobowych

Wszelkie dane osobowe zawarte w niniejszym dokumencie są przetwarzane przez Komisję zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych.

Wszelkie dane osobowe zawarte w niniejszym dokumencie są przetwarzane przez właściwy organ państwa członkowskiego zgodnie z przepisami prawa krajowego wdrażającymi dyrektywę 95/46/WE.

Celem przetwarzania danych osobowych jest monitorowanie handlu prekursorami narkotykowymi w Unii zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 273/2004, zmienionym rozporządzeniem (UE) nr 1258/2013, oraz między Unią a państwami trzecimi zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 111/2005, zmienionym rozporządzeniem (UE) nr 1259/2013.

Funkcję kontrolera w odniesieniu do przetwarzania danych pełni właściwy organ krajowy, do którego złożono niniejszy dokument. Wykaz właściwych organów jest opublikowany na stronie internetowej Komisji:

http://ec.europa.eu/taxation_customs/resources/documents/customs/customs_controls/drugs_precursors/legislation/ national_competent_authorities.pdf

Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 111/2005 określającego zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Unią a państwami trzecimi, nie naruszając mających zastosowanie przepisów dotyczących ochrony danych w Unii oraz w celu kontrolowania i monitorowania pewnych substancji często wykorzystywanych do nielegalnego wytwarzania środków odurzających lub substancji psychotropowych, Komisja i właściwe organy państw członkowskich mogą wymieniać dane osobowe i informacje zawarte w niniejszym dokumencie z właściwymi organami w państwach trzecich.

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do takich przetwarzanych danych osobowych oraz, w stosownych przypadkach, do sprostowania, usunięcia lub zablokowania danych osobowych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 lub z prawem krajowym wdrażającym dyrektywę 95/46/WE.

Wszystkie wnioski dotyczące skorzystania z prawa dostępu, sprostowania, usunięcia lub zablokowania są składane do właściwych organów, do których złożono niniejszy dokument, i przez nie rozpatrywane.

Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych są art. 33 rozporządzenia (WE) nr 111/2005 i art. 13b rozporządzenia (WE) nr 273/2004.

Danych osobowych zawartych w niniejszym dokumencie nie przechowuje się przez okres dłuższy niż to konieczne do celów, do jakich zostały zgromadzone.

W razie sporów skargi można kierować do odpowiedniego krajowego organu ochrony danych. Dane kontaktowe krajowych organów ochrony danych można znaleźć na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Sprawiedliwości Komisji Europejskiej: (http://ec.europa.eu/justice/data-protection/bodies/authorities/eu/index_en.htm#h2-1)

Skargi dotyczące przetwarzania danych osobowych przez Komisję Europejską należy kierować do Europejskiego Inspektora Ochrony Danych: (http://www.edps.europa.eu/EDPSWEB/).

1 Dz.U. L 47 z 18.2.2004, s. 1.
2 Dz.U. L 22 z 26.1.2005, s. 1.
3 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1277/2005 z dnia 27 lipca 2005 r. ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące rozporządzenia (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie prekursorów narkotykowych i rozporządzenia Rady (WE) nr 111/2005 określającego zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Wspólnotą a państwami trzecimi (Dz.U. L 202 z 3.8.2005, s. 7).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/1011 z dnia 24 kwietnia 2015 r. uzupełniające rozporządzenie (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie prekursorów narkotykowych i rozporządzenie Rady (WE) nr 111/2005 określające zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Unią a państwami trzecimi oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1277/2005 (zob. s. 12 niniejszego Dziennika Urzędowego).
5 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz.U. L 302 z 19.10.1992, s. 1).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.162.33

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2015/1013 ustanawiające przepisy dotyczące rozporządzenia (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie prekursorów narkotykowych i rozporządzenia Rady (WE) nr 111/2005 określającego zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Unią a państwami trzecimi
Data aktu: 25/06/2015
Data ogłoszenia: 27/06/2015
Data wejścia w życie: 30/06/2015