uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt 1 , w szczególności jego art. 23,
(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1881/2006 2 określono najwyższe dopuszczalne poziomy ochratoksyny A i aflatoksyn w żywności. Do obrotu w Unii mogą być wprowadzane tylko środki spożywcze, w których maksymalny poziom nie został przekroczony.
(2) Rozporządzeniem (WE) nr 882/2004 zobowiązano państwa członkowskie do zapewnienia regularnego przeprowadzania kontroli urzędowych, w oparciu o analizę ryzyka oraz z właściwą częstotliwością, tak aby osiągnąć cele rozporządzenia, do których należy m.in. zapobieganie zagrożeniom dla ludzi i zwierząt, ich eliminowanie lub ograniczanie do dopuszczalnych poziomów.
(3) Art. 23 rozporządzenia (WE) nr 882/2004 stanowi, iż można zatwierdzić określone przedwywozowe kontrole pasz i żywności przeprowadzane przez państwo trzecie bezpośrednio przed wywozem do Unii Europejskiej w celu sprawdzenia, czy wywożone produkty spełniają unijne wymagania.
(4) Takie zatwierdzenie może być udzielone państwu trzeciemu jedynie, gdy audyt unijny wykazał, że pasze lub żywność wywożone do Unii Europejskiej spełniają wymagania unijne lub równoważne wymagania, oraz gdy kontrole przeprowadzone w państwie trzecim przed wysyłką uznano za wystarczająco skuteczne i sprawne, aby zastąpić lub ograniczyć kontrole dokumentacji, identyfikacyjne oraz bezpośrednie ustanowione w prawie UE.
(5) W kwietniu 2005 r. Stany Zjednoczone Ameryki (zwane dalej "Stanami Zjednoczonymi") przedłożyły Komisji wniosek o zatwierdzenie kontroli przedwywozowych przeprowadzanych przez właściwe organy Stanów Zjednoczonych w odniesieniu do zanieczyszczenia aflatoksynami orzeszków ziemnych przeznaczonych na wywóz do Unii.
(6) Po przeprowadzeniu audytu przez działające w ramach Komisji Biuro ds. Żywności i Weterynarii (FVO) decyzją Komisji 2008/47/WE 3 zatwierdzono kontrole przedwywozowe przeprowadzane w celu zapewnienia zgodności z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami aflatoksyn określonymi w prawie Unii.
(7) W dniu 8 października 2007 r. Kanada przedłożyła Komisji wniosek o zatwierdzenie przedwywozowych kontroli przeprowadzanych przez właściwe organy Kanady w odniesieniu do zanieczyszczenia ochratoksyną A pszenicy (zwykłej i durum) oraz mąki pszennej przeznaczonych na wywóz do Unii Europejskiej.
(8) Komisja poddała szczegółowej ocenie informacje przekazane przez Canadian Grain Commission, która jest właściwym organem kanadyjskim odpowiedzialnym za przeprowadzanie przedwywozowych kontroli, i uznała, że udzielone gwarancje są wystarczające do przyjęcia wniosku o zatwierdzenie przedwywozowych kontroli pszenicy i niektórych produktów pochodnych w odniesieniu do obecności ochratoksyny A. Dlatego rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 844/2011 4 zatwierdzono kontrole przedwywozowe przeprowadzane w celu zapewnienia zgodności z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami ochratoksyny A określonymi w prawie Unii.
(9) W dniu 21 listopada 2012 r. Stany Zjednoczone przedłożyły Komisji wniosek o zatwierdzenie kontroli przedwy-wozowych przeprowadzanych przez właściwe organy Stanów Zjednoczonych w odniesieniu do zanieczyszczenia aflatoksynami migdałów przeznaczonych na wywóz do Unii.
(10) Po przeprowadzeniu audytu przez działające w ramach Komisji FVO i poddaniu ocenie dodatkowych informacji przekazanych przez Stany Zjednoczone Komisja uznaje, że udzielone gwarancje są wystarczające i uzasadniają zatwierdzenie kontroli przedwywozowych. Należy zatem zatwierdzić wspomniane kontrole przedwywozowe, których celem jest zapewnienie przestrzegania najwyższych dopuszczalnych poziomów aflatoksyn określonych w prawie Unii.
(11) W celu uproszczenia prawodawstwa i zapewnienia jednolitego podejścia należy zawrzeć wszystkie zatwierdzenia kontroli przedwywozowych przeprowadzanych przez niektóre państwa trzecie w odniesieniu do obecności mikotoksyn w żywności w jednym rozporządzeniu. Należy zatem zastąpić decyzję 2008/47/WE i rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 844/2011, a przepisy zawarte w tych aktach należy połączyć w niniejszym rozporządzeniu wykonawczym. W przepisach tych dokonano jednak pewnych zmian, aby dostosować je pod względem częstotliwości kontroli oraz uaktualnić w kontekście zmian kodów CN.
(12) Zgodnie z art. 16 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 882/2004 państwa członkowskie są zobowiązane do dostosowania częstotliwości kontroli bezpośrednich przy przywozie do zagrożenia związanego z różnymi rodzajami żywności i do uwzględnienia m.in. gwarancji, jakich udzieliły właściwe organy państwa trzeciego, z którego pochodzi dana żywność. Systematyczne kontrole przedwywozowe, za które odpowiada właściwy organ państwa trzeciego zgodnie z wydanym przez Unię zatwierdzeniem oraz zgodnie z art. 23 rozporządzenia (WE) nr 882/2004, zapewniają odpowiedni poziom gwarancji w odniesieniu do zanieczyszczenia mikotoksynami, w związku z czym umożliwiają państwom członkowskim zmniejszenie częstotliwości kontroli bezpośrednich tych towarów.
(13) Mała częstotliwość kontroli określona w załączniku do niniejszego rozporządzenia powinna być stosowana przez państwa członkowskie dokonujące przywozu wielu przesyłek przedmiotowych środków spożywczych. Państwa członkowskie przywożące jedynie niewielkie liczby przesyłek przedmiotowych środków spożywczych powinny zapewnić małą częstotliwość kontroli, ale nie muszą przestrzegać częstotliwości kontroli określonej w niniejszym rozporządzeniu.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.156.2 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2015/949 zatwierdzające przedwywozowe kontrole niektórych rodzajów żywności przeprowadzane przez niektóre państwa trzecie w odniesieniu do obecności niektórych mikotoksyn |
| Data aktu: | 19/06/2015 |
| Data ogłoszenia: | 20/06/2015 |
| Data wejścia w życie: | 10/07/2015 |