Rozporządzenie delegowane 2015/850 w sprawie zmiany rozporządzenia delegowanego (UE) nr 241/2014 uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie funduszy własnych obowiązujących instytucje

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2015/850
z dnia 30 stycznia 2015 r.
w sprawie zmiany rozporządzenia delegowanego (UE) nr 241/2014 uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie funduszy własnych obowiązujących instytucje
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 28 ust. 5 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wypływ funduszy własnych nie powinien być nieproporcjonalny ani pod względem wypłaty zysków z tytułu poszczególnych instrumentów w kapitale podstawowym Tier I, ani pod względem wypłaty zysków z tytułu łącznych funduszy własnych danej instytucji. W związku z tym należy zdefiniować pojęcie nieproporcjonalnego wypływu funduszy własnych poprzez ustanowienie przepisów uwzględniających oba te aspekty.

(2) Mandat dotyczący potencjalnego nieproporcjonalnego wypływu funduszy własnych, o którym mowa w art. 28 ust. 5 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 575/2013, nie obejmuje instrumentów określonych w art. 27 tego rozporządzenia, ponieważ są one wyłączone na mocy art. 28 ust. 1 lit. h) ppkt (iii) tego rozporządzenia.

(3) Definicja preferencyjnej wypłaty zysków powinna opierać się na tych cechach instrumentów, które odzwierciedlają wymogi określone w art. 28 ust. 1 lit. h) ppkt (i) rozporządzenia (UE) nr 575/2013, który stanowi, że nie powinno istnieć preferencyjne traktowanie przy wypłacie zysków w zakresie kolejności wypłaty ani inne prawa preferencyjne, w tym także w przypadku preferencyjnej wypłaty zysków z określonych instrumentów w kapitale podstawowym Tier I w stosunku do innych instrumentów w kapitale podstawowym Tier I. Biorąc pod uwagę, że w art. 28 ust. 1 lit. h) ppkt (i) rozporządzenia (UE) nr 575/2013 rozróżniono preferencyjne prawa w zakresie wypłat zysków i preferencje w zakresie kolejności wypłaty zysków, przepisy dotyczące preferencyjnych wypłat zysków powinny obejmować oba te przypadki.

(4) Inne przepisy powinny mieć zastosowanie do instrumentów w kapitale podstawowym Tier I instytucji, o których mowa w art. 27 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 ("spółki inne niż akcyjne"), w przypadku gdy jest to uzasadnione szczególnymi cechami instrumentów z prawem głosu i instrumentów bez prawa głosu. W przypadku gdy jedynie posiadacze instrumentów z prawem głosu mogą subskrybować udziały bez prawa głosu, wówczas nie dochodzi do sytuacji, w której posiadacze instrumentów bez prawa głosu są pozbawieni prawa głosu. W związku z tym zróżnicowanie wypłat zysków tytułu instrumentów bez prawa głosu spółek innych niż akcyjne nie jest spowodowane brakiem praw głosu w taki sam sposób, jak w przypadku spółek akcyjnych. Ponadto, jeżeli istnieje pułap wypłat zysków z tytułu instrumentów z prawem głosu ustalony na mocy mającego zastosowanie prawa krajowego, limity opracowane dla spółek akcyjnych powinny zostać zastąpione przez inne przepisy gwarantujące brak preferencyjnych praw do wypłaty zysku.

(5) Odmienne traktowanie spółek innych niż akcyjne jest uzasadnione tylko wtedy, gdy instytucje te nie emitują instrumentów kapitałowych z wielokrotną wypłatą zysków, która zostałaby z góry ustalona w umowie lub statucie instytucji. Jeżeli jednak instytucje te emitują tego rodzaju instrumenty kapitałowe, problemy związane z preferencyjnym prawem do wypłat zysków są takie same jak w przypadku spółek akcyjnych, zatem powinny one być tak samo traktowane.

(6) Nie powinno to uniemożliwiać spółkom innym niż akcyjne emitowania innych instrumentów kapitałowych o zróżnicowanej wypłacie zysku, pod warunkiem że udowodnią, że takie instrumenty nie przyznają preferencyjnych praw w zakresie wypłat zysków. Dowód taki powinien być oparty na ocenie poziomu wypłat zysków z tytułu instrumentów z prawem głosu i poziomu wypłat zysków z tytułu łącznego kapitału podstawowego Tier I. Instytucja powinna wykazać, że poziom wypłat zysków z tytułu instrumentów z prawem głosu jest niski w porównaniu z innymi instrumentami kapitałowymi oraz że wskaźnik wypłaty z tytułu instrumentów w kapitale podstawowym Tier I jest niski.

(7) Aby w przypadku spółek innych niż akcyjne ocenić, czy poziom wskaźnika wypłaty jest niski, należy ustalić wartość odniesienia. Aby uwzględnić fakt, że wskaźniki wypłaty mogą się wahać w zależności od rocznych wyników, wspomniana wartość odniesienia powinna opierać się na średniej z poprzednich pięciu lat. Mając na uwadze nowatorski charakter tego przepisu i jego potencjalny wpływ na niektóre z tych instytucji, należy w stosownych przypadkach przewidzieć stopniowe wprowadzanie przepisów dotyczących obliczania poziomu wskaźnika wypłaty. Wprowadzenie limitów dotyczących wskaźnika wypłaty może być dokonywane stopniowo przez pierwsze pięć lat do końca 2017 r., a w pełni wdrożone przez wszystkie instytucje w roku 2018.

(8) Niektóre spółki inne niż akcyjne nie są w stanie wyemitować instrumentów, które są tak elastyczne jak akcje zwykłe w przypadku nadzwyczajnego dokapitalizowania, gdy instytucje podlegają środkom wczesnej interwencji. W takich przypadkach instytucje te będą musiały wyemitować instrumenty kapitałowe w celu ułatwienia restrukturyzacji; w związku z tym powinno być dopuszczalne, by te instytucje, w przypadku których instrumenty bez prawa głosu są zazwyczaj wyłącznie w posiadaniu posiadaczy instrumentów z prawem głosu, mogły w drodze wyjątku sprzedawać instrumenty bez prawa głosu także inwestorom zewnętrznym. Ponadto instrumenty kapitałowe przeznaczone na nadzwyczajne dokapitalizowanie powinny dawać możliwość uzyskania odpowiednich przyszłych korzyści po dokonaniu restrukturyzacji. W związku z tym, w odniesieniu do tych instytucji, dopuszczalne powinno być przekroczenie limitów dotyczących wskaźnika wypłaty po restrukturyzacji w celu zapewnienia tych potencjalnych korzyści posiadaczom instrumentów w kapitale podstawowym Tier I przeznaczonych na nadzwyczajne dokapitalizowanie.

(9) Na mocy art. 10 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 właściwe organy mogą - zgodnie z prawem krajowym -częściowo lub całkowicie odstąpić od stosowania wymogów określonych w częściach od drugiej do ósmej tego rozporządzenia wobec instytucji kredytowych trwale powiązanych z organem centralnym. Ponadto na mocy tego samego artykułu właściwe organy mogą odstąpić od stosowania przepisów części od drugiej do ósmej tego rozporządzenia wobec organu centralnego na zasadzie indywidualnej, jeżeli zobowiązania organu centralnego są całkowicie gwarantowane przez powiązane instytucje. Zgodnie z tym artykułem właściwe organy powinny móc odstąpić od stosowania wymogów niniejszego rozporządzenia w przypadku wewnątrzgrupowych instrumentów kapitałowych. Właściwe organy powinny również móc ocenić zgodność z wymogami określonymi w niniejszym rozporządzeniu na podstawie sytuacji skonsolidowanej poszczególnych instytucji objętych tymi odstępstwami, w szczególności w zakresie obliczania wskaźnika wypłaty.

(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.

(11) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego zorganizował otwarte konsultacje społeczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii przez Bankową Grupę Interesariuszy powołaną zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 2 .

(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 241/2014 3 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 241/2014 wprowadza się następujące zmiany:

1)
dodaje się art. 7a w brzmieniu:

"Artykuł 7a

Wielokrotna wypłata zysków stanowiąca nieproporcjonalny wypływ funduszy własnych

1. Wypłaty zysków z tytułu instrumentów w kapitale podstawowym Tier I, o których mowa w art. 28 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, nie uznaje się za stanowiącą nieproporcjonalny wypływ kapitału, w przypadku gdy spełnione są wszystkie poniższe warunki:

a) wielokrotność dywidendy jest wielokrotnością wypłaty zysku z tytułu instrumentów z prawem głosu, a nie z góry ustaloną stałą kwotą;

b) wielokrotność dywidendy jest ustalana na podstawie umowy lub statutu instytucji;

c) wielokrotność dywidendy nie podlega korekcie;

d) do wszystkich instrumentów z wielokrotnością dywidendy ma zastosowanie ta sama wielokrotność dywidendy;

e) kwota wypłaty zysku z tytułu jednego instrumentu z wielokrotnością dywidendy nie stanowi więcej niż 125 % kwoty wypłaty zysku z tytułu jednego instrumentu w kapitale podstawowym Tier I z prawem głosu.

W formie wzoru jest to wyrażone jako:

l 1,25 x k

gdzie:

k oznacza kwotę wypłaty zysku z tytułu jednego instrumentu bez wielokrotności dywidendy;

l oznacza kwotę wypłaty zysku z tytułu jednego instrumentu z wielokrotnością dywidendy;

f) całkowita kwota wypłaty zysków z tytułu wszystkich instrumentów w kapitale podstawowym Tier I w okresie jednego roku nie przekracza 105 % kwoty, która zostałaby wypłacona, gdyby z tytułu instrumentów z mniejszą liczbą praw głosu lub bez takich praw dokonano takiej samej wypłaty zysku jak w przypadku instrumentów z prawem głosu.

W formie wzoru jest to wyrażone jako:

kX + lY (1,05) x k x (X + Y)

gdzie:

k oznacza kwotę wypłaty zysku z tytułu jednego instrumentu bez wielokrotności dywidendy;

l oznacza kwotę wypłaty zysku z tytułu jednego instrumentu z wielokrotnością dywidendy;

X oznacza liczbę instrumentów z prawem głosu;

Y oznacza liczbę instrumentów bez prawa głosu.

Wzór ten stosuje się w ujęciu rocznym.

2. Jeżeli warunek określony w ust. 1 lit. f) nie jest spełniony, wyłącznie kwotę instrumentów z wielokrotnością dywidendy, która przekracza próg określony w tym przepisie, uznaje się za powodującą nieproporcjonalny wypływ kapitału.

3. Jeżeli którykolwiek z warunków określonych w ust. 1 lit. a)-e) nie jest spełniony, wszystkie wyemitowane instrumenty z wielokrotnością dywidendy uznaje się za powodujące nieproporcjonalny wypływ kapitału.";

2)
dodaje się art. 7b w brzmieniu:

"Artykuł 7b

Preferencyjne wypłaty zysków w odniesieniu do preferencyjnych praw w zakresie wypłat zysków

1. W przypadku instrumentów w kapitale podstawowym Tier I, o których mowa w art. 28 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, wypłatę zysków z tytułu instrumentów w kapitale podstawowym Tier I uznaje się za preferencyjną w stosunku do innych instrumentów w kapitale podstawowym Tier I, jeżeli istnieją zróżnicowane poziomy wypłaty zysków, chyba że spełnione są warunki określone w art. 7a niniejszego rozporządzenia.

2. W odniesieniu do instrumentów w kapitale podstawowym Tier I z mniejszą liczbą praw głosu lub bez takich praw, emitowanych przez instytucje, o których mowa w art. 27 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, w przypadku gdy wypłata zysków stanowi wielokrotność wypłaty zysków z tytułu instrumentów z prawem głosu i ta wielokrotna wypłata zysków jest ustalona w umowie lub statucie, wypłaty zysków nie uznaje się z preferencyjną, jeżeli spełnione są wszystkie poniższe warunki:

a) wielokrotność dywidendy jest wielokrotnością wypłaty zysku z tytułu instrumentów z prawem głosu, a nie z góry ustaloną stałą kwotą;

b) wielokrotność dywidendy jest ustalana na podstawie umowy lub statutu instytucji;

c) wielokrotność dywidendy nie podlega korekcie;

d) do wszystkich instrumentów z wielokrotnością dywidendy ma zastosowanie ta sama wielokrotność dywidendy;

e) kwota wypłaty zysku z tytułu jednego instrumentu z wielokrotnością dywidendy nie stanowi więcej niż 125 % kwoty wypłaty zysku z tytułu jednego instrumentu w kapitale podstawowym Tier I z prawem głosu.

W formie wzoru jest to wyrażone jako:

l 1,25 x k

gdzie:

k oznacza kwotę wypłaty zysku z tytułu jednego instrumentu bez wielokrotności dywidendy;

l oznacza kwotę wypłaty zysku z tytułu jednego instrumentu z wielokrotnością dywidendy;

f) całkowita kwota wypłaty zysków z tytułu wszystkich instrumentów w kapitale podstawowym Tier I w okresie rocznym nie przekracza 105 % kwoty, która zostałaby wypłacona, gdyby z tytułu instrumentów z mniejszą liczbą praw głosu lub bez takich praw dokonano takiej samej wypłaty zysku jak w przypadku instrumentów z prawem głosu.

W formie wzoru jest to wyrażone jako:

kX + lY (1,05) x k x (X + Y)

gdzie:

k stanowi kwotę wypłaty zysku z tytułu jednego instrumentu bez wielokrotności dywidendy;

l stanowi kwotę wypłaty zysku z tytułu jednego instrumentu z wielokrotnością dywidendy;

X oznacza liczbę instrumentów z prawem głosu;

Y oznacza liczbę instrumentów bez prawa głosu;

Wzór ten stosuje się w ujęciu rocznym.

3. Jeżeli warunek określony w ust. 2 lit. f) nie jest spełniony, wyłącznie kwoty instrumentów z wielokrotnością dywidendy, która przekracza próg określony w tym przepisie, nie uznaje się za kapitał podstawowy Tier I.

4. Jeżeli którykolwiek z warunków określonych w ust. 2 lit. a)-e) nie jest spełniony, wszystkich pozostałych instrumentów z wielokrotnością dywidendy nie uznaje się za kapitał podstawowy Tier I.

5. Do celów ust. 2, w przypadku gdy wypłaty zysków z tytułu instrumentów w kapitale podstawowym Tier I wyrażone są, dla instrumentów z prawem głosu lub bez prawa głosu, w odniesieniu do ceny zakupu w momencie emisji instrumentu, wzory dostosowuje się w następujący sposób, dla instrumentu lub instrumentów, które zostały wyrażone w odniesieniu do ceny zakupu w momencie emisji:

a) l oznacza kwotę wypłaty zysku z tytułu jednego instrumentu bez wielokrotności dywidendy podzieloną przez cenę zakupu w momencie emisji tego instrumentu;

b) k oznacza kwotę wypłaty zysku z tytułu jednego instrumentu z wielokrotnością dywidendy podzieloną przez cenę zakupu w momencie emisji tego instrumentu.

6. W odniesieniu do instrumentów w kapitale podstawowym Tier I z mniejszą liczbą praw głosu lub bez takich praw, emitowanych przez instytucje, o których mowa w art. 27 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, w przypadku gdy wypłata zysków nie stanowi wielokrotności wypłaty zysków z tytułu instrumentów z prawem głosu, wypłaty zysków nie uznaje się za preferencyjną, jeżeli spełniony jest którykolwiek z warunków określonych w ust. 7 i oba warunki określone w ust. 8.

7. Do celów ust. 6 zastosowanie ma dowolny z poniższych warunków a) lub b):

a) spełnione są oba poniższe ppkt (i) oraz (ii):

(i) instrument z mniejszą liczbą praw głosu lub bez takich praw może być subskrybowany i posiadany wyłącznie przez posiadaczy instrumentów z prawem głosu;

(ii) liczba praw głosu każdego pojedynczego posiadacza jest ograniczona;

b) wypłaty zysków z tytułu instrumentów z prawem głosu wyemitowanych przez instytucje podlegają pułapowi określonemu na mocy mającego zastosowanie prawa krajowego.

8. Do celów ust. 6 obowiązują oba poniższe warunki:

a) instytucja wykazuje, że wysokość średniej wypłaty zysków z tytułu instrumentów z prawem głosu w poprzednich pięciu latach jest niska w stosunku do innych porównywalnych instrumentów;

b) instytucja wykazuje, że wskaźnik wypłaty jest niski, w przypadku gdy wskaźnik wypłaty jest obliczany zgodnie z art. 7c. Za niski uznaje się wskaźnik wypłaty w wysokości poniżej 30 %.

9. Do celów ust. 7 lit. a) prawa głosu każdego pojedynczego posiadacza uważa się za ograniczone w następujących przypadkach gdy:

a) każdy posiadacz otrzymuje tylko jedno prawo głosu niezależnie od liczby instrumentów z prawem głosu posiadanych przez dowolnego posiadacza;

b) liczba praw głosu podlega pułapowi niezależnie od liczby instrumentów z prawem głosu posiadanych przez dowolnego posiadacza;

c) liczba instrumentów z prawem głosu, jaką może posiadać dowolny posiadacz, jest ograniczona na mocy statutu instytucji lub na mocy mającego zastosowanie prawa krajowego.

10. Do celów niniejszego artykułu okres jednego roku uznaje się za zakończony na dzień sporządzenia ostatniego sprawozdania finansowego instytucji.

11. Instytucje dokonują oceny zgodności z warunkami, o których mowa w ust. 7 i 8, oraz informują właściwy organ o wyniku tej oceny, przynajmniej w następujących sytuacjach:

a) za każdym razem, gdy podejmowana jest decyzja w sprawie kwoty wypłaty zysków z tytułu instrumentów w kapitale podstawowym Tier I;

b) za każdym razem, gdy emitowana jest nowa klasy instrumentów w kapitale podstawowym Tier I z mniejszą liczbą praw głosu lub bez takich praw.

12. Jeżeli warunek określony w ust. 8 lit. b) nie jest spełniony, wyłącznie kwotę instrumentów bez prawa głosu, w przypadku której wypłaty zysków przekraczają próg określony w tym przepisie, uznaje się za powodującą preferencyjne wypłaty zysków.

13. Jeżeli warunek określony w ust. 8 lit. a) nie jest spełniony, wypłaty zysków z tytułu wszystkich wyemitowanych instrumentów bez prawa głosu uznaje się za preferencyjne, chyba że spełniają warunki określone w ust. 2.

14. Jeżeli żaden z warunków określonych w ust. 7 nie jest spełniony, wypłaty zysków z tytułu wszystkich wyemitowanych instrumentów bez prawa głosu uznaje się za preferencyjne, chyba że spełniają warunki określone w ust. 2.

15. Od wymogu, o którym mowa w ust. 7 lit. a) ppkt (i), lub wymogu, o którym mowa w ust. 8 lit. b), lub od obu tych wymogów można odstąpić, w stosownych przypadkach, jeżeli spełnione są oba poniższe warunki:

a) instytucja narusza dowolny z wymogów rozporządzenia (UE) nr 575/2013 lub - ze względu m.in. na szybko pogarszającą się sytuację finansową - prawdopodobnie w najbliższej przyszłości dojdzie do takiego naruszenia;

b) właściwy organ zażądał od instytucji, by pilnie zwiększyła swój kapitał podstawowy Tier I w określonym terminie i ocenił, że instytucja nie jest w stanie naprawić ub uniknąć naruszenia, o którym mowa w lit. a), w tym określonym terminie bez korzystania z odstępstwa, o którym mowa w niniejszym ustępie.";

3)
dodaje się art. 7c w brzmieniu:

"Artykuł 7c

Obliczanie wskaźnika wypłaty do celów art. 7b ust. 8 lit. b)

1. Do celów art. 7b ust. 8 lit. b), do obliczania wskaźnika wypłaty instytucje wybierają metodę opisaną w lit. a) lub lit. b). Instytucja stosuje wybraną metodę w sposób jednolity w kolejnych okresach:

a) jako suma wypłat zysków związanych z instrumentami w kapitale podstawowym Tier I ogółem w poprzednich pięciu okresach rocznych, podzielona przez sumę zysków związanych z poprzednimi pięcioma okresami rocznymi;

b) tylko w okresie od daty rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia do dnia 31 grudnia 2017 r.:

(i) w 2014 r. jako suma wypłat zysków związanych z instrumentami w kapitale podstawowym Tier I ogółem w poprzednim okresie rocznym, podzielona przez sumę zysków związanych z poprzednim okresem rocznym;

(ii) w 2015 r. jako suma wypłat zysków związanych z instrumentami w kapitale podstawowym Tier I ogółem w poprzednich dwóch okresach rocznych, podzielona przez sumę zysków związanych z poprzednimi dwoma okresami rocznymi;

(iii) w 2016 r. jako suma wypłat zysków związanych z instrumentami w kapitale podstawowym Tier I ogółem w poprzednich trzech okresach rocznych, podzielona przez sumę zysków związanych z poprzednimi trzema okresami rocznymi;

(iv) w 2017 r. jako suma wypłat zysków związanych z instrumentami w kapitale podstawowym Tier I ogółem w poprzednich czterech okresach rocznych, podzielona przez sumę zysków związanych z poprzednimi czterema okresami rocznymi.

2. Do celów ust. 1 zyski oznaczają kwotę zgłoszoną w wierszu 670 we wzorze 2 zawartym w załączniku III do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 680/2014 * lub, w stosownych przypadkach, kwotę zgłoszoną w wierszu 670 we wzorze 2 zawartym w załączniku IV do tego rozporządzenia wykonawczego w odniesieniu do sprawozdawczości nadzorczej instytucji zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 575/2013.

4)
dodaje się art. 7d w brzmieniu:

"Artykuł 7d

Preferencyjne wypłaty zysków w odniesieniu do kolejności wypłat

Do celów art. 28 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 wypłatę zysków z tytułu instrumentu w kapitale podstawowym Tier I uznaje się za preferencyjną w stosunku do innych instrumentów w kapitale podstawowym Tier I i w odniesieniu do kolejności wypłat, jeżeli spełniony jest przynajmniej jeden z poniższych warunków:

a) decyzje o wypłatach zysku zapadają w różnym czasie;

b) wypłaty zysku dokonywane są w różnym czasie;

c) emitent ma obowiązek dokonania wypłaty zysków z tytułu jednego rodzaju instrumentów w kapitale podstawowym Tier I przed dokonaniem wypłaty zysków z tytułu innego rodzaju instrumentów w kapitale podstawowym Tier I;

d) wypłata zysków jest dokonywana z tytułu niektórych instrumentów w kapitale podstawowym Tier I, ale nie z tytułu innych instrumentów w tym kapitale, chyba że spełniony jest warunek określony w art. 7b ust. 7 lit. a).".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 stycznia 2015 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 241/2014 z dnia 7 stycznia 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie funduszy własnych obowiązujących instytucje (Dz.U. L 74 z 14.3.2014, s. 8).
* Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 680/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne dotyczące sprawozdawczości nadzorczej instytucji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 (Dz.U. L 191 z 28.6.2014, s. 1).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obwiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.135.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2015/850 w sprawie zmiany rozporządzenia delegowanego (UE) nr 241/2014 uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie funduszy własnych obowiązujących instytucje
Data aktu: 30/01/2015
Data ogłoszenia: 02/06/2015
Data wejścia w życie: 22/06/2015