(2014/760/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 31 października 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 89/686/EWG z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do wyposażenia ochrony osobistej 1 , w szczególności jej art. 7,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W styczniu 2014 r. władze Niemiec powiadomiły Komisję o wprowadzeniu środka polegającego na wycofaniu z obrotu oraz zakazaniu wprowadzania do obrotu kombinezonu chroniącego przed wysoką temperaturą, model "Hitzeschutzanzug FW Typ 3", wytwarzanego przez KONTEX Textile Hitze- und Isolierprodukte GmbH, Olgastrasse 46-48, 73614 Schorndorf (Niemcy). Produkty opatrzone były oznakowaniem CE zgodnie z dyrektywą Rady 89/686/EWG w sprawie wyposażenia ochrony osobistej, przeszły także badania i zostały poddane ocenie typu zgodnie ze zharmonizowaną normą EN 1486:2007 Odzież ochronna dla strażaków - Metody badania i wymagania dla odzieży odbijającej promieniowanie cieplne przeznaczonej do specjalnej akcji przeciwpożarowej.
(2) Odzież ochronna dla strażaków stanowi środek ochrony indywidualnej (ŚOI) zaliczony do kategorii certyfikacji III. ŚOI tego rodzaju, które służą do ochrony przed zagrożeniem życia lub poważnymi zagrożeniami dla zdrowia o nieodwracalnych skutkach, w przypadku których producent zakłada, że użytkownicy nie będą w stanie uświadomić sobie na czas bezpośrednich skutków tych zagrożeń, muszą zostać poddane badaniom służącym zatwierdzeniu typu WE oraz badaniom służącym zapewnieniu jakości WE, przeprowadzanym przez jednostkę notyfikowaną i zlecanym przez producenta.
(3) Kontrola przeprowadzona przez Institut für Arbeitsschutz der Deutschen Gesetzlichen Unfallversicherung (Instytut ds. bezpieczeństwa pracy Niemieckiego funduszu ustawowego ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków, IFA) w Sankt Augustin (badanie nr ref. 2013 22805 z 7 sierpnia 2013 r.) wykazała brak zgodności z wymaganiami dotyczącymi wartości odnoszących się do przenikania ciepła (promieniowanie cieplne), określonymi w sekcji 6.2 wyżej wymienionej zharmonizowanej normy, i z wymaganiami odnoszącymi się do przenikania ciepła (ciepło konwekcyjne), określonymi w sekcji 6.3 tejże normy. Oznacza to, iż nie spełniono następujących podstawowych wymagań bezpieczeństwa i ochrony zdrowia określonych w załączniku II do dyrektywy 89/686/EWG:
- 3.6.1. Materiały, z których są wykonane ŚOI i inne ich składniki,
- 3.6.2. Kompletne gotowe do użytku ŚOI.
(4) W rezultacie kombinezon chroniący przed wysoką temperaturą niesie ryzyko przenikania przez niego ciepła podczas gaszenia pożaru, a tym samym strażacy są narażeni na oparzenia stanowiące zagrożenie dla życia lub ryzyko śmierci w wyniku spalenia.
(5) Zdaniem władz Niemiec, skoro odnośne podstawowe wymagania w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa nie są spełnione i nie przedstawiono ważnego certyfikatu badania typu WE, kombinezon chroniący przed wysoką temperaturą nie może zostać wprowadzony do obrotu. Kombinezon chroniący przed wysoką temperaturą nie spełnia ponadto wymogów niemieckiego rozporządzenia dotyczącego wprowadzania do obrotu środków ochrony indywidualnej (8. ProdSV), więc stosowanie go zagraża bezpieczeństwu, zdrowiu i życiu strażaków i innych osób.
(6) Komisja zwróciła się na piśmie do producenta o przedstawienie uwag na temat środków wprowadzonych przez władze Niemiec. Do dnia dzisiejszego nie otrzymano odpowiedzi.
(7) Na podstawie dostępnej dokumentacji Komisja uważa, że kombinezon chroniący przed wysoką temperaturą "Hitzeschutzanzug FW Typ 3" nie spełnia wymagań określonych w sekcjach 6.2 i 6.3 zharmonizowanej normy EN 1486:2007 odnoszących się do podstawowych wymagań zdrowia i bezpieczeństwa, określonych w pkt 3.6.1 Materiały, z których są wykonane ŚOI i inne ich składniki i pkt 3.6.2 Kompletne gotowe do użytku ŚOI załącznika II do dyrektywy 89/686/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.311.80 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2014/760/UE w sprawie środka podjętego przez Niemcy zgodnie z art. 7 dyrektywy Rady 89/686/EWG, wycofującego z obrotu kombinezony chroniące przed wysoką temperaturą "Hitzeschutzanzug FW Typ 3" i zakazującego wprowadzania ich do obrotu |
| Data aktu: | 29/10/2014 |
| Data ogłoszenia: | 31/10/2014 |
| Data wejścia w życie: | 31/10/2014 |