uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) 2-fenylofenolu, indoksakarbu i metkonazolu zostały określone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP chlormekwatu, cyflutryny, propyzamidu i trifloksystrobiny zostały określone w załączniku II i w części B załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP cyflufenamidu, dikamby, fluopikolidu, flutriafolu, fosetylu, izoprotiolanu, mandipropamidu, metaldehydu, fosmetu, pikloramu, piryproksyfenu i spinosadu zostały określone w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Dla saflufenacylu nie określono NDP, a substancja ta nie została ujęta w załączniku IV do tego rozporządzenia, wobec czego stosuje się do niej wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg, określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną chlormekwat na powierzchni gruszek, zbóż i produktów pochodzenia zwierzęcego złożono wniosek zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w sprawie zmiany obowiązujących NDP.
(3) Wniosek w tej samej sprawie dotyczący cyflufenamidu złożono w odniesieniu do truskawek i papryki. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący cyflutryny złożono w odniesieniu do karczochów. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący dikamby złożono w odniesieniu do ziół i naparów ziołowych (liści i kwiatów). Wniosek w tej samej sprawie dotyczący fluopikolidu złożono w odniesieniu do chmielu. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący fosetylu złożono w odniesieniu do kiwi, ziemniaków i przypraw. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący indoksakarbu złożono w odniesieniu do fasoli (w strąkach) i nasion gorczycy. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący mandipropamidu złożono w odniesieniu do pomidorów. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący metaldehydu złożono w odniesieniu do fasoli (świeżej i suchej) oraz grochu (świeżego i suchego). Wniosek w tej samej sprawie dotyczący metkonazolu złożono w odniesieniu do jęczmienia i owsa zwyczajnego. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący fosmetu złożono w odniesieniu do owoców cytrusowych i owoców ziarnkowych. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący pikloramu złożono w odniesieniu do nasion rzepaku i nasion gorczycy. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący propyzamidu złożono w odniesieniu do naparów ziołowych (liści, kwiatów i korzeni). Wniosek w tej samej sprawie dotyczący spinosadu złożono w odniesieniu do drobnych owoców i jagód o numerze kodu 0154000 oraz produktów pochodzenia zwierzęcego. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący trifloksystrobiny złożono w odniesieniu do chrzanu pospolitego, korzenia pietruszki zwyczajnej i portulaki pospolitej.
(4) Zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 złożono wniosek dotyczący saflufenacylu na powierzchni pomarańcz, cytryn, grejpfrutów, migdałów, orzeszków pekan, jabłek, gruszek, brzoskwiń, śliwek, wiśni i czereśni, winogron, bananów, mango, ziemniaków, warzyw strączkowych, kukurydzy cukrowej, kukurydzy, pszenicy, ryżu, jęczmienia, owsa zwyczajnego, żyta, sorgo, prosa, trzciny cukrowej, suchego grochu, suchej fasoli, ziaren soi, ziaren słonecznika, nasion bawełny i ziaren kawy. Wnioskodawca twierdzi, że dozwolone stosowanie tej substancji w przypadku takich upraw w Ameryce Łacińskiej, Stanach Zjednoczonych i Kanadzie skutkuje poziomami pozostałości przekraczającymi NDP określone w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005, a więc konieczne jest ustanowienie wyższych NDP, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tych upraw.
(5) Wnioski w tej samej sprawie złożono również w odniesieniu do fluopikolidu stosowanego na powierzchni warzyw korzeniowych i bulwiastych oraz w odniesieniu do flutriafolu na powierzchni owoców ziarnkowych, wiśni i czereśni, brzoskwiń oraz śliwek. W obydwu przypadkach wnioskodawcy twierdzą, że dozwolone stosowanie tych substancji w przypadku takich upraw w Stanach Zjednoczonych skutkuje poziomami pozostałości przekraczającymi NDP określone w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005, a więc konieczne jest ustanowienie wyższych NDP, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tych upraw. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący piryproksyfenu złożono w odniesieniu do owoców pestkowych i herbaty. Wnioskodawca twierdzi, że dozwolone stosowanie tej substancji w przypadku takich upraw w Stanach Zjednoczonych i Japonii skutkuje poziomami pozostałości przekraczającymi NDP określone w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005, a więc konieczne jest ustanowienie wyższych NDP, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tych upraw.
(6) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania oceniające przekazano Komisji.
(7) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwany dalej "Urzędem") dokonał oceny wniosków i sprawozdań oceniających, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz w odpowiednich przypadkach dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał te opinie Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(8) W swoich uzasadnionych opiniach Urząd stwierdził, że w odniesieniu do stosowania fosetylu w przypadku ziemniaków, propyzamidu w przypadku naparów ziołowych (korzeni), piryproksyfenu w przypadku moreli i trifloksy-strobiny w przypadku portulaki pospolitej przedłożone dane nie są wystarczające, by określić nowe NDP. Dotychczasowe NDP powinny zatem pozostać niezmienione.
(9) W odniesieniu do stosowania spinosadu na powierzchni drobnych owoców i jagód Urząd stwierdził, że przedstawione dane są wystarczające, by określić nowy NDP na podstawie stosowania w pomieszczeniach.
(10) W odniesieniu do stosowania chlormekwatu na powierzchni gruszek określono NDP obowiązujący do dnia 31 lipca 2014 r., aby uwzględnić migrację pozostałości chlormekwatu na skutek wcześniej dozwolonego stosowania w przypadku grusz. Ponieważ dane pochodzące z monitorowania wskazują, że nadal wykrywane są pozostałości na poziomie powyżej granicy oznaczalności, należy przedłużyć ważność tego NDP do czasu wejścia w życie rozporządzenia w sprawie przeglądu dotychczasowych NDP chlormekwatu.
(11) W odniesieniu do fosetylu Urząd wydał uzasadnioną opinię w oparciu o definicje pozostałości stosowane przy egzekwowaniu prawa zaproponowane w ramach przeglądu dotychczasowych NDP zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Ponieważ inne substancje, których NDP są obecnie poddawane przeglądowi, mają ten sam metabolit co fosetyl, należy zachować dotychczasową definicję pozostałości w niezmienionym brzmieniu do czasu zakończenia przeglądu. Komisja zwróciła się zatem do Urzędu z wnioskiem o zalecenie NDP zgodnie z obecną definicją pozostałości stosowaną przy egzekwowaniu prawa. Urząd zalecił określenie NDP na poziomie 150 mg/kg dla kiwi i 400 mg/kg dla przypraw.
(12) W odniesieniu do pozostałych wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów dokonanej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych wymienionych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji odnośnych uprawianych roślin i produktów, nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej (ARfD).
(13) W odniesieniu do 2-fenylofenolu w owocach cytrusowych określono NDP obowiązujące do dnia 30 września 2014 r. w oczekiwaniu na przedłożenie i ocenę dwóch dodatkowych badań pozostałości na powierzchni owoców cytrusowych oraz ważnych badań dotyczących stabilności przy przechowywaniu. W marcu 2012 r. wymienione badania i dane zostały przedłożone Hiszpanii - państwu członkowskiemu pełniącemu rolę sprawozdawcy dla tej substancji. Hiszpania oceniła wspomniane dane i przegotowała sprawozdanie oceniające, które przedłożyła Komisji w dniu 18 lipca 2012 r. Aby zapewnić niezbędny czas na ocenę sprawozdania przez Urząd oraz na podjęcie decyzji przez Komisję, należy przedłużyć ważność tych NDP do czasu wejścia w życie rozporządzenia w sprawie przeglądu dotychczasowych NDP 2-fenylofenolu.
(14) W odniesieniu do izoprotiolanu w ryżu wnioskodawcę poproszono o przekazanie badań dotyczących charakteru tej substancji w warunkach pieczenia/gotowania państwu członkowskiemu dokonującemu oceny, Urzędowi i Komisji Europejskiej do dnia 31 grudnia 2013 r. Dane takie przekazano w terminie i zarówno państwo członkowskie dokonujące oceny, jak i Urząd stwierdzili, że nie ma potrzeby zmiany dotychczasowego NDP.
(15) W dniu 7 lipca 2012 r. Komisja Kodeksu Żywnościowego 3 przyjęła najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości zawarte w Kodeksie (CXL) dla saflufenacylu w podrobach jadalnych (ssaków) i nasionach rzepaku. Wspomniane CXL są bezpieczne dla konsumentów w Unii i w związku z tym należy je włączyć do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 jako NDP 4 .
(16) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(17) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 24 czerwca 2014 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for chlormequat in pears, cereals and commodities of animal origin" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowych NDP chlormekwatu w gruszkach, zbożach i produktach pochodzenia zwierzęcego). Dziennik EFSA 2014;12(1):3544 [57 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2014.3544.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for cyflufenamid in strawberries and peppers" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowych NDP cyflufenamidu w truskawkach i papryce). Dziennik EFSA 2014;12(1):3542 [26 s.]. doi:10.2903/j. efsa.2014.3542.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRL for cyfluthrin in artichokes" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowego NDP cyflutryny w karczochach). Dziennik EFSA 2013;11(10):3448 [26 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2013.3448. "Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for dicamba in herbs and herbal infusions (leaves and flowers)" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowych NDP dikamby w ziołach i naparach ziołowych (liściach i kwiatach)). Dziennik EFSA 2013;11(11):3470 [25 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2013.3470.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for dicamba in herbs and herbal infusions (leaves and flowers)" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowych NDP dikamby w ziołach i naparach ziołowych (liściach i kwiatach)). Dziennik EFSA 2013;11(11):3459 [39 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2013.3459.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for flutriafol in pome fruits, peaches, cherries and plums" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowych NDP flutriafolu w owocach ziarnkowych, brzoskwiniach, wiśniach i czereśniach oraz śliwkach). Dziennik EFSA 2013;11(10):3446 [25 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2013.3446.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for fosetyl in potato, kiwi and certain spices" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowych NDP fosetylu w ziemniakach, kiwi i niektórych przyprawach). Dziennik EFSA 2012;10(12):3019 [43 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.3019.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for indoxacarb in beans (with pods) and mustard seed" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowych NDP indoksakarbu w fasoli (w strąkach) i nasionach gorczycy). Dziennik EFSA 2013;11 (11):3458 [27 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2013.3458.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRL for mandipropamid in tomato" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowego NDP mandipropamidu w pomidorach). Dziennik EFSA 2013;11(11):3466 doi:10.2903/j.efsa.2013.3466. "Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for metaldehyde in certain legume vegetables and pulses" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowych NDP metaldehydu w niektórych warzywach strączkowych i nasionach roślin strączkowych). Dziennik EFSA 2014;12(1):3537 [25 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2014.3537.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for metconazole in barley and oats" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowych NDP metkonazolu w jęczmieniu i owsie zwyczajnym). Dziennik EFSA 2013;11(4):3185 [38 s.]. doi:10.2903/ j.efsa.2013.3185.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for phosmet in citrus fruits, pome fruits and rape seed" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowych NDP fosmetu owocach cytrusowych, owocach ziarnkowych i nasionach rzepaku). Dziennik EFSA 2013;11(12):3510 [33 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2013.3510.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for picloram in rape seed and mustard seed" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowych NDP pikloramu w nasionach rzepaku i nasionach gorczycy). Dziennik EFSA 2013;11(10):3439 [27 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2013.3439.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for propyzamide in leaves, flowers and roots of herbal infusions" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowych NDP propyzamidu w naparach ziołowych (liściach, kwiatach i korzeniach)). Dziennik EFSA 2013;11(9):3378 [28 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2013.3378.
"Reasoned opinion on the setting of MRLs for saflufenacil in various crops, considering the risk related to the metabolite trifluoroacetic acid (TFA)" (Uzasadniona opinia dotycząca ustanowienia NDP saflufenacylu w różnych uprawach z uwzględnieniem ryzyka związanego z metabolitem - kwasem trifluorooctowym). Dziennik EFSA 2014;12(2):3585 [58 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2014.3585. "Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for spinosad in small fruit and berries and several commodities of animal origin" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowych NDP spinosadu w drobnych owocach i jagodach oraz kilku produktach pochodzenia zwierzęcego). Dziennik EFSA 2013;11(11):3447 [38 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2013.3447.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for trifloxystrobin in horseradish, parsley root and purslane" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowych NDP trifloksystrobiny w chrzanie pospolitym, korzeniu pietruszki zwyczajnej i portulace pospolitej.). Dziennik EFSA 2013;11(8):3349 [25 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2013.3349.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.202.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 737/2014 zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości 2-fenylofenolu, chlormekwatu, cyflufenamidu, cyflutryny, dikamby, fluopikolidu, flutriafolu, fosetylu, indoksakarbu, izoprotiolanu, mandipropamidu, metaldehydu, metkonazolu, fosmetu, pikloramu, propyzamidu, piryproksyfenu, saflufenacylu, spinosadu i trifloksystrobiny w określonych produktach oraz na ich powierzchni |
| Data aktu: | 24/06/2014 |
| Data ogłoszenia: | 10/07/2014 |
| Data wejścia w życie: | 30/07/2014 |