(Dz.U.UE L z dnia 8 kwietnia 2014 r.)
RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności jego art. 5 i art. 46 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny 1 , w szczególności art. 8 ust. 5,
uwzględniając wkład Rady Ogólnej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dane granularne o kredytach składają się z pojedynczych informacji o ekspozycji kredytowej instytucji kredytowych lub innych instytucji finansowych udzielających kredytów i pożyczek wobec kredytobiorców i pożyczkobiorców. Niezagregowane dane tego rodzaju można pozyskiwać, pod warunkiem zachowania odpowiednich wymogów poufności, z rejestrów kredytowych prowadzonych przez krajowe banki centralne (KBC) Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC) (zwanych dalej "centralnymi rejestrami kredytowymi") lub z innych źródeł danych granularnych, w tym rejestrów kredytowych, bądź z alternatywnych zbiorów statystycznych, na zasadzie "pożyczkobiorca po pożyczkobiorcy" lub "pożyczka po pożyczce". Niektóre KBC prowadzące centralne rejestry kredytowe dokonują wzajemnej wymiany danych granularnych na potrzeby przekazywania takich danych instytucjom sprawozdawczym oraz wspierania bardziej wszechstronnego przeglądu zadłużenia kredytobiorców i pożyczkobiorców 2 .
(2) Artykuł 5 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwany dalej "Statutem ESBC") stanowi, że w celu realizacji zadań ESBC Europejski Bank Centralny (EBC), wspomagany przez KBC należące do ESBC, gromadzi niezbędne informacje statystyczne bądź od właściwych władz krajowych, bądź bezpośrednio od podmiotów gospodarczych. Ponadto art. 8 ust. 5 rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 upoważnia EBC do podjęcia decyzji o gromadzeniu i przekazywaniu w ramach ESBC, w niezbędnym zakresie i stopniu szczegółowości, poufnych informacji, pierwotnie gromadzonych w celach innych niż określony w art. 5 Statutu ESBC, pod warunkiem że jest to niezbędne do efektywnego opracowywania lub tworzenia danych statystycznych, bądź poprawy ich jakości, a dane te są niezbędne do realizacji zadań ESBC określonych w Traktacie o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
(3) Dane granularne o kredytach oparte na centralnych rejestrach kredytowych i innych dostępnych źródłach danych o kredytach są niezbędne do: a) opracowywania i tworzenia nowych statystyk ESBC w takich dziedzinach jak dane statystyczne dotyczące aktywów ze stwierdzoną utratą wartości, tworzenie rezerw na aktywa ze stwierdzoną utratą wartości i rezerw z aktualizacji wyceny oraz dane statystyczne o kredytach i pożyczkach udzielonych przedsiębiorstwom niefinansowym w podziale według rozmiarów przedsiębiorstwa; b) poprawy jakości istniejących statystyk ESBC w takich dziedzinach, jak statystyki dotyczące linii kredytowych w podziale według sektorów, kredytów i pożyczek udzielonych przedsiębiorstwom niefinansowym w podziale na rodzaje działalności oraz kredytów i pożyczek zabezpieczonych na nieruchomościach. Takie nowe lub ulepszone dane statystyczne sporządzane w ujęciu długoterminowym są niezbędne na potrzeby wykonywania zadań Eurosystemu, w tym na potrzeby analiz polityki pieniężnej oraz operacji polityki pieniężnej, zarządzania ryzykiem, badania i nadzorowania stabilności finansowej, jak również przyczyniania się przez Eurosystem do należytego wykonywania przez właściwe organy polityk w odniesieniu do nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi oraz stabilności systemu finansowego.
(4) Długoterminowe ramy prawne zbierania danych granularnych o kredytach oparte na zharmonizowanych wymogach sprawozdawczości statystycznej EBC powinny zostać określone w instrumencie prawnym EBC, który zostanie przyjęty na podstawie art. 5 Statutu ESBC; instrument taki powinien zostać w stosownym czasie przedłożony Radzie Prezesów, tak aby do końca 2016 r.: a) wszystkie KBC Eurosystemu prowadziły krajowe bazy danych granularnych o kredytach zgodnie z określonymi standardami minimum, ustalonymi w czasie fazy przygotowawczej; oraz b) na podstawie takich krajowych baz danych granularnych o kredytach została ustanowiona wspólna baza danych granularnych o kredytach, która będzie użytkowana przez członków Eurosystemu i będzie zawierać dane wejściowe dotyczące wszystkich państw członkowskich, których walutą jest euro, w celu stopniowego zapewnienia dostępności statystyk kredytowych niezbędnych do realizowania zadań Eurosystemu, w tym w szczególności przyczyniania się do należytego wykonywania przez właściwe organy polityk w odniesieniu do nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi oraz stabilności systemu finansowego. Taki długoterminowy instrument prawny EBC powinien także określać datę - nie późniejszą niż wymieniona powyżej - od której powinno rozpocząć się zbieranie danych granularnych o kredytach oparte na zharmonizowanych wymogach sprawozdawczości statystycznej EBC. Ogólny projekt zawartości przyszłych danych granularnych o kredytach, które będą zbierane na podstawie takich zharmonizowanych wymogów sprawozdawczości statystycznej EBC, jest zawarty w referencyjnym schemacie sprawozdawczości załączonym do niniejszej decyzji. Jednak dokładny zakres i zawartość danych zbieranych w ramach długoterminowych ram prawnych zostaną dopiero zdefiniowane. Przygotowania do ustanowienia wspomnianych długoterminowych ram prawnych zostaną przeprowadzone poprzez środki przygotowawcze wdrożone na podstawie niniejszej decyzji; ich celem będzie: a) zdefiniowanie podstawowej grupy zharmonizowanych zbiorów danych granularnych o kredytach, które mają być przekazywane EBC przez KBC w długim terminie; b) zidentyfikowanie i ocena odpowiednich potrzeb użytkowników w zakresie stosowania granularnych danych o kredytach w ESBC w długim terminie; c) ocena powiązanych kosztów generowanych przez zbieranie, zapewnienie jakości i procedury wymiany danych; d) stopniowe eliminowanie luk w danych związanych z niekompletnością lub brakiem baz danych granularnych o kredytach w niektórych państwach członkowskich; e) zdefiniowanie odpowiednich aspektów zarządczych i organizacyjnych w odniesieniu do funkcjonowania długoterminowych ram prawnych zbierania danych granularnych; oraz f) zapewnienie zwiększonej interoperacyjności oraz ponownego wykorzystania danych przez poszczególne centralne rejestry kredytowe, rejestry kredytowe i inne odpowiednie bazy danych o kredytach spełniające kryteria jakościowe.
(5) Komitet ds. Statystyki ESBC powinien zostać upoważniony przez Radę Prezesów do wsparcia Rady Prezesów we wdrożeniu takich środków przygotowawczych. Komitet ds. Statystyki powinien w szczególności zorganizować coroczne przekazywanie z KBC do EBC dostępnych danych granularnych o kredytach w ramach procesu odpowiedniego dostosowania takich danych granularnych o kredytach zbieranych w długim terminie do przyszłych potrzeb użytkowników z ESBC. W tym celu użytkownicy z ESBC niekorzystający z wyłączenia na podstawie art. 3 ust. 3 niniejszej decyzji mogą otrzymać dostęp do poufnych informacji statystycznych uzyskanych z danych granularnych o kredytach przekazanych do EBC do momentu wdrożenia długoterminowych ram prawnych, z zastrzeżeniem odpowiednich zabezpieczeń w zakresie poufności.
(6) Przewodnią zasadą, stanowiącą podstawę wspomnianych środków przygotowawczych do długoterminowych ram prawnych, powinno być równe traktowanie poszczególnych KBC. W trakcie fazy przygotowawczej Rada Prezesów otrzyma propozycje niezbędnych kryteriów minimum dotyczących zakresu, górnej i dolnej granicy warstw w całej populacji kredytobiorców i pożyczkobiorców oraz innych możliwych podziałów, poziomu szczegółowości atrybutów danych oraz jakości zbieranych danych granularnych o kredytach w odniesieniu do wszystkich KBC Eurosystemu. Różnice pomiędzy zbiorami danych dostarczanymi przez poszczególne KBC powinny zostać zidentyfikowane i stopniowo ograniczane poprzez korekty wprowadzane wraz z kolejnymi dostawami danych na podstawie niniejszej decyzji. Jednocześnie niektóre KBC Eurosystemu mogą potrzebować dłuższego okresu dostosowawczego w ramach fazy przygotowawczej w celu stworzenia kompleksowych baz danych granularnych o kredytach lub uzyskania dostępu do takich baz. Takie KBC powinny mieć w trakcie fazy przygotowawczej możliwość korzystania z tymczasowych wyłączeń z obowiązku stosowania określonych środków przygotowawczych wprowadzonych przez Komitet ds. Statystki, o ile okres każdego z wyłączeń będzie ściśle ograniczony do minimalnego czasu niezbędnego do osiągnięcia przez dany KBC w trakcie fazy przygotowawczej zgodności ze środkami przygotowawczymi, których dotyczy wyłączenie, oraz o ile okres taki będzie ustalany w sposób umożliwiający realizację celów określonych w art. 1 w odniesieniu do wszystkich KBC Eurosystemu.
(7) Stosownie do orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i na warunkach w nim określonych zarówno Traktaty, jak i prawo przyjęte przez Unię na podstawie Traktatów ma pierwszeństwo przez prawem krajowym państw członkowskich 3 . Dlatego też wdrożenie niniejszej decyzji nie będzie skutkować naruszeniem postanowień prawa krajowego nakładających stosowne wymogi poufności lub wzajemności w odniesieniu do transgranicznej wymiany danych gromadzonych za pośrednictwem centralnych rejestrów kredytowych.
(8) Niezbędne jest ustalenie procedury efektywnego wprowadzania zmian technicznych do załącznika do niniejszej decyzji, z takim zastrzeżeniem, że zmiany tego rodzaju nie powinny wpływać na ramy koncepcyjne przyjętych rozwiązań ani na obciążenia związane ze sprawozdawczością. KBC mogą proponować takie zmiany techniczne do załącznika za pośrednictwem Komitetu ds. Statystyki. Stanowisko KBC bierze się pod uwagę w ramach wspomnianej procedury.
(9) Zakres zastosowania postanowień niniejszej decyzji może być rozszerzony na KBC państw członkowskich, których walutą nie jest euro, w ramach współpracy podjętej przez takie KBC z bankami centralnymi Eurosystemu na podstawie zalecenia EBC,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.104.72 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja EBC/2014/6 (2014/192/UE) w sprawie organizacji środków przygotowawczych do zbierania danych granularnych dotyczących kredytów przez Europejski System Banków Centralnych |
| Data aktu: | 24/02/2014 |
| Data ogłoszenia: | 08/04/2014 |