Decyzja wykonawcza 2013/762/UE w sprawie dodatkowego wkładu finansowego w programy państw członkowskich na 2013 r. w dziedzinie kontroli rybołówstwa

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 9 grudnia 2013 r.
w sprawie dodatkowego wkładu finansowego w programy państw członkowskich na 2013 r. w dziedzinie kontroli rybołówstwa

(notyfikowana jako dokument nr C(2013) 8576)

(Jedynie teksty w języku angielskim, bułgarskim, chorwackim, duńskim, estońskim, fińskim, francuskim, greckim, hiszpańskim, litewskim, łotewskim, maltańskim, niderlandzkim, polskim, portugalskim, rumuńskim, szwedzkim i włoskim są autentyczne)

(2013/762/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 grudnia 2013 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 861/2006 z dnia 22 maja 2006 r. ustanawiające wspólnotowe środki finansowe na rzecz wdrażania wspólnej polityki rybołówstwa oraz w obszarze prawa morza 1 , w szczególności jego art. 21,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na podstawie wniosków o współfinansowanie ze środków unijnych, przekazanych przez państwa członkowskie w ramach programów kontroli rybołówstwa na 2013 r., Komisja przyjęła decyzję wykonawczą 2013/410/UE z dnia 10 lipca 2013 r. w sprawie wkładu finansowego Unii w programy państw członkowskich na 2013 r. w dziedzinie kontroli rybołówstwa 2 , zgodnie z którą część budżetu na rok 2013 pozostała niewykorzystana.

(2) Tę niewykorzystaną część budżetu na 2013 r. należy obecnie rozdysponować na mocy nowej decyzji.

(3) Zgodnie z art. 21 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 861/2006 zwrócono się do państw członkowskich o przedłożenie programów w związku z dodatkowymi środkami przeznaczonymi na obszary priorytetowe określone przez Komisję w piśmie z dnia 7 czerwca 2013 r. skierowanym do państw członkowskich, tj. projekty służące dostosowaniu systemów elektronicznej rejestracji i raportowania (ERS) w państwach członkowskich, aby uwzględnić przyszłe zobowiązania do wyładunku wszystkich połowów, w tym dostosowanie baz danych państw członkowskich, interoperacyjność systemów ERS, pomiary mocy silników oraz identyfikowalność produktów rybołówstwa. Wymagania wobec podmiotów lub państw członkowskich inwestujących w projekty związane z identyfikowalnością produktów zostały określone przez Komisję w skierowanym do państw członkowskich piśmie z dnia 14 maja 2012 r.

(4) Na tej podstawie i biorąc pod uwagę ograniczenia budżetowe, składane w ramach programów wnioski o finansowanie unijne, związane z takimi działaniami jak szkolenia i pogłębianie wiedzy w zakresie przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, były odrzucane, ponieważ nie należały one do żadnego z priorytetowych obszarów określonych powyżej. Ze względu na ograniczenia budżetowe nie wszystkie projekty w ramach wskazanych przez Komisję obszarów priorytetowych mogły uzyskać wsparcie. Komisja wybrała projekty, która mają być współfinansowane, na podstawie oceny ich zgodności z wyznaczonymi priorytetami.

(5) W odniesieniu do projektów z zakresu identyfikowalności produktów ważne jest zapewnienie, by były one realizowane w oparciu o uznawane normy międzynarodowe zgodnie z wymogami art. 67 ust. 8 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 404/2011 3 .

(6) Wnioski o finansowanie unijne zostały ocenione pod kątem zgodności z przepisami rozporządzenia Komisji (WE) nr 391/2007 z dnia 11 kwietnia 2007 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 861/2006 w zakresie wydatków poniesionych przez państwa członkowskie w ramach wdrażania systemów monitorowania i kontroli mających zastosowanie do wspólnej polityki rybackiej 4 .

(7) Należy zatem ustalić maksymalne kwoty i wysokość wkładu finansowego Unii w granicach ustanowionych w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 861/2006 oraz ustanowić warunki, na jakich taki wkład może być przyznawany.

(8) W celu stworzenia zachęty do inwestowania w ramach działań priorytetowych określonych przez Komisję oraz uwzględniając negatywny wpływ kryzysu finansowego na budżety państw członkowskich, na wydatki związane z wyżej wymienionymi obszarami priorytetowymi należy przyznać wysoki poziom współfinansowania, mieszczący się w granicach określonych w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 861/2006.

(9) Aby kwalifikować się do zasilenia wkładem finansowym, projekty współfinansowane w oparciu o niniejszą decyzję powinny spełniać wszystkie odnośne wymogi określone w przepisach unijnych, w szczególności zaś w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 404/2011.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot

W niniejszej decyzji określa się dodatkowy wkład finansowy Unii w wydatki poniesione przez państwa członkowskie w 2013 r. w związku z wdrażaniem systemów monitorowania i kontroli, mających zastosowanie do wspólnej polityki rybołówstwa, o których mowa w art. 8 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 861/2006. Ustanawia się w niej kwotę wkładu finansowego Unii dla każdego państwa członkowskiego, poziom wkładu finansowego Unii oraz warunki, na jakich wkład ten może zostać przyznany.

Artykuł  2

Zamknięcie zobowiązań pozostających do spłaty

Wszystkie płatności, w odniesieniu do których złożono wnioski o zwrot wydatków, zostają zrealizowane przez dane państwo członkowskie najpóźniej do dnia 30 czerwca 2017 r. Płatności dokonywane przez państwa członkowskie po tym terminie nie kwalifikują się do refundacji. Niewykorzystane środki budżetowe związane z niniejszą decyzją podlegają wycofaniu najpóźniej do dnia 31 grudnia 2018 r.

Artykuł  3

Nowe technologie i sieci informatyczne

1.
Wydatki poniesione w związku z projektami, o których mowa w załączniku I, na wdrożenie nowych technologii oraz na budowę sieci informatycznych w celu umożliwienia skutecznego i bezpiecznego gromadzenia danych i zarządzania nimi na potrzeby monitorowania i kontrolowania działalności połowowej oraz nadzoru nad nią kwalifikują się do otrzymania wkładu finansowego w wysokości 90 % wydatków kwalifikowalnych w granicach określonych w tym załączniku.
2.
W odniesieniu do projektów związanych z identyfikowalnością produktów wkład UE jest ograniczony do kwoty 1.000.000 EUR w przypadku inwestycji realizowanych przez organy państw członkowskich oraz do kwoty 250.000 EUR w przypadku inwestycji prywatnych. Łączna liczba projektów związanych z identyfikowalnością produktów realizowanych przez podmioty prywatne zostaje ograniczona do ośmiu projektów na każde państwo członkowskie i na jedną decyzję o finansowaniu.
3.
Aby kwalifikować się do objęcia wkładem finansowym, o którym mowa w ust. 2, projekty współfinansowane w oparciu o niniejszą decyzję powinny spełniać wszystkie odnośne wymogi określone w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1224/2009 5 i w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 404/2011.
4.
Projekty: BG/13/02 związany z miernikami Omega, EL/13/10 związany z tabletami do celów kontrolnych oraz PT/13/08 związany z urządzeniami do ważenia, o których mowa w załączniku I, kwalifikują się do otrzymania wkładu finansowego w wysokości 50 % wydatków kwalifikowalnych w granicach określonych w tym załączniku.
Artykuł  4

Automatyczne urządzenia lokacyjne

1.
Wydatki poniesione w związku z projektami, o których mowa w załączniku II, na zakup i instalację na statkach rybackich automatycznych urządzeń lokacyjnych, umożliwiających centrom monitorowania rybołówstwa zdalne monitorowanie statków przy wykorzystaniu satelitarnego systemu monitorowania statków (VMS), kwalifikują się do otrzymania wkładu finansowego w wysokości 90 % wydatków kwalifikowalnych w granicach określonych w tym załączniku.
2.
Aby kwalifikować się do objęcia wkładem finansowym, o którym mowa w ust. 1, automatyczne urządzenia lokacyjne muszą spełniać wymogi ustanowione w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 404/2011.
Artykuł  5

Systemy elektronicznej rejestracji i elektronicznego raportowania

Wydatki poniesione w związku z projektami, o których mowa w załączniku III, na stworzenie, zakup i instalację niezbędnych komponentów systemów elektronicznej rejestracji i elektronicznego raportowania (ERS) oraz na związaną z nimi pomoc techniczną w celu umożliwienia interoperacyjności systemów ERS w państwach członkowskich, jak również realizacji obowiązku wyładunku wszystkich połowów ("zakaz odrzutów)", kwalifikują się do otrzymania wkładu finansowego w wysokości 90 % wydatków kwalifikowalnych w granicach ustanowionych w tym załączniku.

Artykuł  6

Projekty pilotażowe

Wydatki poniesione w związku z projektami, o których mowa w załączniku V, na projekty pilotażowe w dziedzinie wdrażania nowych technologii w zakresie kontroli kwalifikują się do otrzymania wkładu finansowego w wysokości 50 % wydatków kwalifikowalnych w granicach ustanowionych w tym załączniku.

Artykuł  7

Całkowity maksymalny wkład Unii na państwo członkowskie

Poniżej przedstawiono kwoty planowanych wydatków, kwoty kwalifikowalnych części tych wydatków oraz maksymalne kwoty wkładu Unii na państwo członkowskie:

(EUR)

Państwo członkowskie

Wydatki planowane w dodatkowym krajowym programie kontroli rybołówstwa

Kwota wydatków na projekty wybrane na mocy niniejszej decyzji

Maksymalny wkład Unii

Belgia

430 000

280 000

252 000

Bułgaria

35 791

35 791

24 031

Dania

4 195 144

1 251 235

876 285

Estonia

400 000

400 000

360 000

Irlandia

200 000

200 000

180 000

Grecja

228 500

78 500

50 650

Hiszpania

2 989 879

1 037 300

769 570

Francja

2 058 585

1 356 145

631 082

Chorwacja

267 490

267 490

227 400

Włochy

1 850 000

422 000

379 800

Cypr

100 000

100 000

90 000

Łotwa

124 038

124 038

111 634

Litwa

99 919

99 919

89 927

Malta

1 470 510

615 000

553 500

Polska

1 487 812

1 389 812

1 090 831

Portugalia

443 954

161 500

143 150

Rumunia

40 000

0

0

Finlandia

1 800 000

1 050 000

945 000

Szwecja

2 450 000

1 150 000

1 035 000

Zjednoczone Królestwo

31 553

25 710

23 140

Suma

20 703 175

10 044 440

7 833 000

Artykuł  8

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii, Republiki Bułgarii, Królestwa Danii, Republiki Estońskiej, Irlandii, Republiki Greckiej, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Chorwacji, Republiki Włoskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Portugalskiej, Rumunii, Republiki Finlandii, Królestwa Szwecji oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli dnia 9 grudnia 2013 r.

W imieniu Komisji

Maria DAMANAKI

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

NOWE TECHNOLOGIE I SIECI INFORMATYCZNE

(EUR)
Państwo członkowskie i kod projektu Wydatki planowane w dodatkowym krajowym programie kontroli rybołówstwa Kwota wydatków na projekty wybrane na mocy niniejszej decyzji Maksymalny wkład Unii
Bułgaria:
BG/13/02 20 452 20 452 10 226
BG/13/03 15 339 15 339 13 805
Razem 35 791 35 791 24 031
Dania:
DK/13/21 469 509 469 509 172 731
DK/13/23 335 363 335 363 301 827
DK/13/24 250 000 0 0
DK/13/25 250 000 0 0
DK/13/26 250 000 0 0
DK/13/27 278 000 0 0
DK/13/28 275 000 0 0
DK/13/29 275 000 0 0
DK/13/30 275 000 0 0
DK/13/31 275 000 111 000 99 900
DK/13/32 300 000 0 0
DK/13/33 403 423 0 0
DK/13/34 221 340 0 0
DK/13/35 2 146 0 0
Razem 3 859 781 915 872 574 458
Irlandia:
IE/13/04 200 000 200 000 180 000
Razem 200 000 200 000 180 000
Grecja:
EL/13/10 50 000 50 000 25 000
EL/13/11 28 500 28 500 25 650
Razem 78 500 78 500 50 650
Hiszpania:
ES/13/42 718 632 0 0
ES/13/45 454 090 0 0
ES/13/50 365 000 365 000 328 500
ES/13/54 33 900 0 0
ES/13/55 50 000 0 0
ES/13/56 16 000 16 000 14 400
ES/13/57 72 000 0 0
Razem 1 709 622 381 000 342 900
Francja:
FR/13/14 498 798 498 798 250 000
FR/13/15 711 700 711 700 250 000
FR/13/16 276 000 0 0
FR/13/17 115 647 115 647 104 082
FR/13/18 176 440 0 0
Razem 1 778 585 1 326 145 604 082
Chorwacja:
HR/13/08 10 000 10 000 9 000
HR/13/10 247 490 247 490 209 400
Razem 257 490 257 490 218 400
Włochy:
IT/13/10 450 000 422 000 379 800
IT/13/11 1 400 000 0 0
Razem 1 850 000 422 000 379 800
Łotwa:
LV/13/04 124 038 124 038 111 634
Razem 124 038 124 038 111 634
Litwa:
LT/13/06 15 929 15 929 14 336
LT/13/05 26 066 26 066 23 459
Razem 41 995 41 995 37 795
Malta:
MT/13/04 55 510 0 0
MT/13/05 1 400 000 600 000 540 000
MT/13/06 15 000 15 000 13 500
Razem 1 470 510 615 000 553 500
Polska:
PL/13/16 250 000 152 000 136 800
PL/13/17 147 512 147 512 132 761
PL/13/18 240 300 240 300 216 270
Razem 637 812 539 812 485 831
Portugalia:
PT/13/06 129 200 111 100 99 990
PT/13/08 5 500 5 500 2 750
PT/13/09 264 354 0 0
Razem 399 054 116 600 102 740
Rumunia:
RO/13/18 40 000 0 0
Razem 40 000 0 0
Finlandia:
FI/13/11 350 000 350 000 315 000
FI/13/14 150 000 150 000 135 000
FI/13/15 750 000 0 0
Razem 1 250 000 500 000 450 000
Szwecja:
SE/13/04 500 000 0 0
SE/13/05 350 000 0 0
SE/13/06 450 000 0 0
SE/13/07 450 000 450 000 405 000
SE/13/08 200 000 200 000 180 000
Razem 1 950 000 650 000 585 000
Zjednoczone Królestwo:
UK/13/05 9 933 9 933 8 940
UK/13/06 1 753 1 753 1 578
UK/13/07 5 843 0 0
Razem 17 529 11 686 10 518
Suma 15 700 707 6 215 929 4 711 339

ZAŁĄCZNIK  II

AUTOMATYCZNE URZĄDZENIA LOKACYJNE

(EUR)
Państwo członkowskie i kod projektu Wydatki planowane w dodatkowym krajowym programie kontroli rybołówstwa Kwota wydatków na projekty wybrane na mocy niniejszej decyzji Maksymalny wkład Unii
Francja:
FR/13/12 250 000 0 0
Razem 250 000 0 0
Zjednoczone Królestwo:
UK/13/04 14 024 14 024 12 622
Razem 14 024 14 024 12 622
Suma 264 024 14 024 12 622

ZAŁĄCZNIK  III

ELEKTRONICZNE SYSTEMY REJESTROWANIA I PRZEKAZYWANIA INFORMACJI

(EUR)
Państwo członkowskie kod projektu Wydatki planowane w dodatkowym krajowym programie kontroli rybołówstwa Kwota wydatków na projekty wybrane na mocy niniejszej decyzji Maksymalny wkład Unii
Belgia:
BE/13/10 40 000 40 000 36 000
BE/13/11 200 000 200 000 180 000
BE/13/12 40 000 40 000 36 000
Razem 280 000 280 000 252 000
Dania:
DK/13/22 335 363 335 363 301 827
Razem 335 363 335 363 301 827
Estonia:
EE/13/04 300 000 300 000 270 000
EE/13/05 100 000 100 000 90 000
Razem 400 000 400 000 360 000
Hiszpania:
ES/13/43 246 300 246 300 221 670
Razem 246 300 246 300 221 670
Francja:
FR/13/13 30 000 30 000 27 000
Razem 30 000 30 000 27 000
Chorwacja:
HR/13/09 10 000 10 000 9 000
Razem 10 000 10 000 9 000
Cypr:
CY/13/04 100 000 100 000 90 000
Razem 100 000 100 000 90 000
Litwa:
LT/13/04 57 924 57 924 52 132
Razem 57 924 57 924 52 132
Polska:
PL/13/14 350 000 350 000 315 000
PL/13/15 100 000 100 000 90 000
Razem 450 000 450 000 405 000
Portugalia:
PT/13/07 44 900 44 900 40 410
Razem 44 900 44 900 40 410
Finlandia:
FI/13/10 350 000 350 000 315 000
FI/13/12 200 000 200 000 180 000
Razem 550 000 550 000 495 000
Szwecja:
SE/13/09 500 000 500 000 450 000
Razem 500 000 500 000 450 000
Suma 3 004 487 3 004 487 2 704 039

ZAŁĄCZNIK  V

PROJEKTY PILOTAŻOWE

(EUR)
Rodzaj środków Wydatki planowane w dodatkowym krajowym programie kontroli rybołówstwa Kwota wydatków na projekty wybrane na mocy niniejszej decyzji Maksymalny wkład Unii
Belgia:
BE/13/13 150 000 0 0
Razem 150 000 0 0
Hiszpania:
ES/13/44 471 074 0 0
ES/13/46 250 000 250 000 125 000
ES/13/48 160 000 160 000 80 000
ES/13/49 100 000 0 0
ES/13/51 2 000 0 0
Razem 983 074 410 000 205 000
Polska:
PL/13/13 400 000 400 000 200 000
Razem 400 000 400 000 200 000
Suma 1 533 074 810 000 405 000

ZAŁĄCZNIK  VI

KWOTY ZWIĄZANE Z ODRZUCONYMI PROGRAMAMI SZKOLEŃ I WYMIAN ORAZ INICJATYWAMI NA RZECZ POGŁĘBIANIA WIEDZY W ZAKRESIE PRZEPISÓW WSPÓLNEJ POLITYKI RYBOŁÓWSTWA

(EUR)
Państwo członkowskie i kod projektu Wydatki planowane w dodatkowym krajowym programie kontroli rybołówstwa Kwota wydatków na projekty wybrane na mocy niniejszej decyzji Maksymalny wkład Unii
Grecja:
EL/13/12 150 000 0 0
Razem 150 000 0 0
Hiszpania:
ES/13/47 40 000 0 0
ES/13/52 8 082 0 0
ES/13/53 2 800 0 0
Razem 50 882 0 0
Suma 200 882 0 0
1 Dz.U. L 160 z 14.6.2006, s. 1.
2 Dz.U. L 204 z 31.7.2013, s. 54.
3 Dz.U. L 112 z 30.4.2011, s. 1.
4 Dz.U. L 97 z 12.4.2007, s. 30.
5 Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 1.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024