(Jedynie tekst w języku litewskim jest autentyczny)
(2013/751/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 13 grudnia 2013 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) 1 , w szczególności jej art. 32 ust. 5 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 32 ust. 5 akapit pierwszy dyrektywy 2010/75/UE Republika Litewska przekazała Komisji swój przejściowy plan krajowy w dniu 31 grudnia 2012 r. 2
(2) Podczas oceny kompletności przejściowego planu krajowego Komisja zorientowała się, że niektóre obiekty włączone do przejściowego planu krajowego nie odpowiadają obiektom zgłoszonym przez Republikę Litewską w wykazie emisji gazów cieplarnianych przedstawionym zgodnie z dyrektywą 2001/80/WE Parlamentu Europej-skiego i Rady 3 . W związku z tym w piśmie z dnia 12 czerwca 2013 r. 4 Komisja zwróciła się do władz litewskich o wyjaśnienie tych rozbieżności, potwierdzenie, że przepisy art. 29 dyrektywy 2010/75/UE zostały prawidłowo zastosowane przy sporządzaniu przejściowego planu krajowego, oraz przedstawienie brakujących danych dotyczących poszczególnych obiektów.
(3) W piśmie z dnia 26 czerwca 2013 r. 5 Republika Litewska przekazała Komisji dodatkowe informacje.
(4) Po przeprowadzeniu kolejnej oceny przejściowego planu krajowego oraz dodatkowych informacji Komisja wysłała do Republiki Litewskiej drugie pismo w dniu 23 lipca 2013 r. 6 , w którym zwróciła się o wyjaśnienia dotyczące podstaw zastosowania w odniesieniu do pięciu obiektów dopuszczalnych wielkości emisji wymienionych w dodatku C tabela C.1 uwaga 5 załącznika do decyzji wykonawczej Komisji 2012/115/UE 7 .
(5) W piśmie z dnia 20 sierpnia 2013 r. 8 Republika Litewska przekazała dodatkowe informacje dotyczące zawartości popiołu w paliwie stosowanym w niektórych obiektach objętych przejściowym planem krajowym.
(6) Komisja poprosiła o dalsze wyjaśnienia i uzupełnienie tych danych, zgodnie z informacjami wymaganymi na podstawie decyzji 2012/115/UE, w piśmie z dnia 27 września 2013 r. 9
(7) W piśmie przesłanym pocztą elektroniczną w dniu 3 października 2013 r. 10 Republika Litewska przedstawiła dodatkowe certyfikaty dotyczące składu ciężkiego oleju opałowego i potwierdziła, że wszelkie dostępne informacje zostały przekazane Komisji oraz że warunki stosowania dopuszczalnych wielkości emisji określonych w dodatku C tabela C.1 uwaga 5 załącznika do decyzji wykonawczej 2012/115/UE zostały spełnione w przypadku przedmiotowych pięciu obiektów.
(8) Przejściowy plan krajowy został zatem oceniony przez Komisję zgodnie z art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz decyzją wykonawczą 2012/115/UE.
(9) W szczególności Komisja zbadała spójność i poprawność danych, założeń i obliczeń zastosowanych do określenia udziału każdego obiektu energetycznego spalania objętego przejściowym planem krajowym w pułapach emisji określonych w przejściowym planie krajowym i przeanalizowała, czy zawiera on cele i związane z nimi cele szczegółowe, środki i harmonogramy ich realizacji oraz mechanizm monitorowania w celu oceny przestrzegania tych zasad w przyszłości.
(10) Po otrzymaniu dodatkowych informacji Komisja stwierdziła, że pułapy emisji na lata 2016 i 2019 zostały obliczone z wykorzystaniem odpowiednich danych i wzorów, oraz że obliczenia te były prawidłowe. Republika Litewska przedstawiła wystarczające informacje dotyczące środków, które zostaną wprowadzone w celu osiągnięcia pułapów emisji oraz monitorowania i przedstawiania Komisji sprawozdań dotyczących realizacji przejściowego planu krajowego.
(11) Zdaniem Komisji władze litewskie uwzględniły przepisy wymienione w art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz w decyzji wykonawczej 2012/115/UE.
(12) Realizacja przejściowego planu krajowego nie powinna naruszać innych obowiązujących przepisów prawa krajowego i prawa Unii. W szczególności przy ustalaniu warunków indywidualnych pozwoleń dla obiektów energetycznego spalania objętych przejściowym planem krajowym Republika Litewska powinna dopilnować, aby nie była zagrożona zgodność z wymogami określonymi, między innymi, w dyrektywie 2010/75/UE, dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE 11 oraz w dyrektywie 2001/81/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 12 .
(13) Art. 32 ust. 6 dyrektywy 2010/75/UE zobowiązuje Republikę Litewską do informowania Komisji o wszelkich późniejszych zmianach przejściowego planu krajowego. Komisja powinna ocenić, czy wspomniane zmiany są zgodne z przepisami ustanowionymi w art. 32 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2010/75/UE oraz w decyzji wykonawczej 2012/115/UE.
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.334.14 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2013/751/UE w sprawie powiadomienia przez Republikę Litewską o przejściowym planie krajowym, o którym mowa w art. 32 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych |
| Data aktu: | 11/12/2013 |
| Data ogłoszenia: | 13/12/2013 |