Rozporządzenie delegowane 876/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących kolegiów ds. kontrahentów centralnych

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) NR 876/2013
z dnia 28 maja 2013 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących kolegiów ds. kontrahentów centralnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 18 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Aby zapewnić konsekwentne i spójne funkcjonowanie kolegiów w całej Unii, konieczne jest dokonanie ustaleń dotyczących uczestnictwa w kolegiach ds. CCP do celów ułatwiania wykonywania zadań określonych w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012.

(2) Wyłączenie banku centralnego emitującego odpowiednią walutę unijną będącą walutą instrumentów finansowych rozliczanych w CCP nie ma wpływu na prawa tego banku centralnego emitującego walutę do żądania i otrzymywania informacji zgodnie z art. 18 ust. 3 i art. 84 rozporządzenia (UE) nr 648/2012.

(3) Działalność CCP może interesować dany bank centralny ze względu na wolumen transakcji rozliczanych w walucie emitowanej przez ten bank centralny. Przy określaniu znaczenia danej waluty, które uzasadniałoby uczestnictwo banku centralnego emitującego tę walutę w kolegium do spraw CCP, należy się jednak kierować wielkością udziału pozycji wyrażonych w tej walucie w średnich otwartych rozliczonych pozycjach CCP, tak aby utrzymać proporcjonalny skład kolegium.

(4) Aby zapewnić skuteczność posiedzeń kolegium, organ właściwy dla CCP powinien wyraźnie określić, w porozumieniu z członkami kolegium, cele każdego posiedzenia lub działania kolegium. Cele te należy udostępniać uczestnikom posiedzeń z odpowiednim wyprzedzeniem, razem z dokumentacją przygotowaną przez organ właściwy dla CCP lub przez innych członków kolegium, aby stworzyć podstawy do owocnej dyskusji.

(5) Funkcją kolegiów jest ułatwianie wykonywania zadań określonych w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012, a zadania powierzone członkom kolegiów, a także skład kolegiów oraz sposób ich powoływania i zarządzania nimi zostały określone przez prawodawcę w rozporządzeniu jako obowiązki prawne i w związku z tym są wiążące oraz bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich. Aby kolegium mogło zacząć funkcjonować w praktyce, jego członkowie powinni zawrzeć umowę na piśmie. Aby zapewnić stosowanie w kolegiach CCP standardowych pisemnych umów, wdrożenie najlepszych praktyk dotyczących działalności kolegium i spójnych podejść w działaniach właściwych organów, a także aby ułatwić szybkie ustanawianie kolegiów CCP w terminie określonym w art. 18 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, ESMA powinien wydawać wytyczne i zalecenia zgodnie z procedurą określoną w art. 16 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych) 2 .

(6) Żaden przepis niniejszego aktu nie powinien wpłynąć na prawo Komisji do wszczęcia postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego zgodnie z art. 258 TFUE, ani do działań przewidzianych w art. 265 i 271 lit. d) TFUE.

(7) Aby zapewnić odpowiednio szybką wymianę aktualnych informacji pomiędzy członkami kolegium, posiedzenia kolegium powinny odbywać się regularnie i powinny dawać członkom możliwość omówienia przeglądu, dokonanego przez właściwy organ, dotyczącego uzgodnień, strategii, procesów i mechanizmów wdrożonych przez CCP w celu przestrzegania przepisów rozporządzenia (UE) nr 648/2012, a także wniesienia wkładu w ten przegląd oraz możliwość przedyskutowania dokonanej przez właściwy organ oceny ryzyka, na jakie dany CCP jest lub może być narażony, i którego może być źródłem.

(8) Aby zapewnić należyte uwzględnienie wszystkich opinii członków kolegium, właściwy organ powinien dołożyć najlepszych starań w celu zapewnienia rozstrzygnięcia wszelkich ewentualnych sporów pomiędzy organami, które mają zostać członkami kolegium, przed ostatecznym zredagowaniem pisemnej umowy w sprawie powołania i funkcjonowania kolegium. W stosownych przypadkach ESMA powinien przyczynić się do ostatecznego zredagowania umowy w ramach swojej funkcji mediatorskiej.

(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).

(10) Przed przedłożeniem projektu standardów technicznych stanowiącego podstawę niniejszego rozporządzenie ESMA odbył, w stosownych przypadkach, konsultacje z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego (EUNB), Europejską Radą ds. Ryzyka Systemowego oraz członkami Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC). Zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010 ESMA przeprowadził otwarte konsultacje społeczne poświęcone projektowi tych regulacyjnych standardów technicznych, przeanalizował potencjalne koszty i korzyści oraz wystąpił o ich zaopiniowanie do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Ustalenie walut o największym znaczeniu

1. 
Unijne waluty o największym znaczeniu ustala się na podstawie względnego udziału każdej waluty w średnich otwartych pozycjach CCP na koniec dnia z tytułu wszystkich instrumentów finansowych rozliczanych przez CCP, obliczanych przez okres jednego roku.
2. 
Unijne waluty o największym znaczeniu są to trzy waluty o najwyższym względnym udziale obliczonym zgodnie z ust. 1, pod warunkiem że każdy z tych udziałów osobno jest wyższy niż 10 %.
3. 
Względny udział walut oblicza się co roku.
Artykuł  2

Struktura operacyjna kolegiów

1.  3
 Po dokonaniu powiadomienia zgodnie z art. 17 ust. 2 akapit pierwszy lit. a) rozporządzenia (UE) nr 648/2012, że wniosek zawiera wymagane dokumenty i informacje, organ właściwy dla CCP przekazuje projekt umowy na piśmie przewidzianej w art. 18 ust. 5 tego rozporządzenia członkom kolegium wyznaczonym zgodnie z art. 18 ust. 2 tego rozporządzenia. Umowa na piśmie przewiduje procedurę przeglądu składu kolegium co najmniej raz w roku. Określa ona także procedurę zmiany umowy, w ramach której z propozycją zmian może wystąpić w każdym czasie organ właściwy dla CCP lub pozostali członkowie kolegium, z zastrzeżeniem zatwierdzenia zmian przez kolegium zgodnie z procedurą określoną w niniejszym artykule.
2. 
Jeżeli członkowie kolegium, o których mowa w ust. 1, nie zgłoszą żadnych uwag w terminie 10 dni kalendarzowych, organ właściwy dla CCP przeprowadza procedurę przyjęcia umowy na piśmie przez kolegium i powołuje kolegium zgodnie z art. 18 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012.
3.  4
 W przypadku gdy członkowie kolegium mają uwagi dotyczące projektu umowy na piśmie przekazanego zgodnie z ust. 1, uwagi te przedkładają współprzewodniczącym wraz ze szczegółowymi wyjaśnieniami w terminie 10 dni kalendarzowych. W stosownych przypadkach współprzewodniczący uzgadniają i przygotowują zmieniony projekt i zwołują posiedzenie w celu uzgodnienia i przyjęcia ostatecznej umowy na piśmie, uwzględniając przy tym termin określony w art. 18 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012.
4. 
Kolegium uznaje się za powołane po przyjęciu umowy na piśmie.
4a.  5
 Właściwe organy, o których mowa w art. 18 ust. 2 lit. ca) rozporządzenia (UE) nr 648/2012, oraz emisyjne banki centralne, o których mowa w art. 18 ust. 2 lit. i) tego rozporządzenia, które pragną uczestniczyć w kolegium, składają uzasadniony wniosek do organu właściwego dla CCP. W terminie 20 dni kalendarzowych od otrzymania wniosku organ właściwy dla CCP albo przekazuje właściwemu organowi lub bankowi centralnemu, który wystąpił z wnioskiem, kopię pisemnej umowy w celu jej przeglądu i zatwierdzenia, albo uzasadnia na piśmie, dlaczego wniosek został odrzucony. Organ właściwy dla CCP informuje członków kolegium o wszelkich tego rodzaju wnioskach i decyzjach podjętych w odpowiedzi na te wnioski.
5. 
Umowa na piśmie przyjęta zgodnie z ust. 1-3 niniejszego artykułu wiąże wszystkich członków kolegium.
Artykuł  3

Uczestnictwo w kolegiach

1.  6
 W przypadku gdy właściwy organ państwa członkowskiego, który nie jest członkiem kolegium, żąda dostarczenia informacji zgodnie z art. 18 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, współprzewodniczący, po zasięgnięciu opinii kolegium, podejmują decyzję w sprawie najbardziej odpowiednich sposobów dostarczania informacji organom niebędącym członkami kolegium i występowania o informacje do tych organów.
2.  7
 Każdy członek kolegium wyznacza jednego uczestnika biorącego udział w posiedzeniach kolegium i może wyznaczyć jednego zastępcę - z wyjątkiem współprzewodniczących - którzy mogą wyznaczyć dodatkowych uczestników bez prawa głosu.
3. 
W przypadku gdy istnieje więcej niż jeden bank centralny będący bankiem centralnym emitującym unijną walutę o największym znaczeniu, odpowiednie banki centralne wyznaczają wspólnego przedstawiciela, który będzie uczestnikiem kolegium.
4.  8
 Jeżeli organowi przysługuje prawo uczestnictwa w kolegium na mocy co najmniej dwóch liter art. 18 ust. 2 lit. c)-i) rozporządzenia (UE) nr 648/2012, organ ten może wyznaczyć dodatkowych uczestników, którym nie przysługuje prawo głosu.
5. 
Jeżeli zgodnie z przepisami niniejszego artykułu istnieje dwóch lub większa liczba uczestników reprezentujących tego samego członka kolegium lub gdy liczba członków kolegium z tego samego państwa członkowskiego jest większa niż liczba głosów, które mogą być wykonywane przez tych członków kolegium zgodnie z art. 19 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, to taki członek kolegium lub tacy członkowie kolegium muszą poinformować kolegium, którzy uczestnicy wykonują prawa głosu.
6.  9
 Na zasadzie odstępstwa od ust. 4 i 5 EBC może wyznaczyć dwóch uczestników z prawem głosu, jeżeli jest on członkiem kolegium zgodnie z zarówno art. 18 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 648/2012, jak i art. 18 ust. 2 lit. h) tego rozporządzenia.
Artykuł  4

Zarządzanie kolegiami

1.  10
 Współprzewodniczący zapewniają, aby praca kolegium ułatwiała wykonywanie zadań, które mają być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 648/2012.
2. 
Kolegium zawiadamia ESMA o wszelkich zadaniach wykonywanych przez kolegium zgodnie z ust. 1. ESMA pełni funkcję koordynacyjną przy monitorowaniu zadań wykonywanych przez kolegium i zapewnia, w miarę możliwości, zgodność celów danego kolegium z celami pozostałych kolegiów.
3.  11
 Współprzewodniczący zapewniają przynajmniej:
a)
wyraźne określenie celów każdego posiedzenia lub działania kolegium;
b)
utrzymanie skuteczności posiedzeń lub działań kolegium, zapewniając jednocześnie, aby wszyscy członkowie kolegium byli wyczerpująco poinformowani o działaniach kolegium, którymi są zainteresowani;
c)
określenie harmonogramu posiedzeń lub działań kolegium, tak aby wyniki tych posiedzeń lub działań wspomagały nadzór nad CCP;
d)
dogłębne zrozumienie roli i funkcjonowania kolegium przez CCP i pozostałe najważniejsze zainteresowane strony;
e)
regularne przeglądy działań kolegium oraz podejmowanie działań naprawczych w przypadku nieskutecznego funkcjonowania kolegium;
f)
ustalenie z członkami kolegium, w razie potrzeby we współpracy z CCP, porządku obrad dorocznego posiedzenia poświęconego planowaniu zarządzania w sytuacji kryzysowej.
4.  12
 Aby zapewnić skuteczność i efektywność kolegium, współprzewodniczący działają jako centralny punkt kontaktowy w związku ze wszystkimi kwestiami praktycznymi dotyczącymi funkcjonowania kolegium i przekazują sobie informacje. Współprzewodniczący wykonują co najmniej następujące zadania:
a)
przygotowanie, aktualizacja i udostępnianie listy kontaktowej członków kolegium;
b)
ustalanie i udostępnianie porządku obrad i dokumentów związanych z posiedzeniami lub działaniami kolegium;

ba) omawianie wdrażania rocznych priorytetów w zakresie nadzoru, o których mowa w art. 24a ust. 7 lit. ba) rozporządzenia (UE) nr 648/2012;

c)
sporządzanie protokołów posiedzeń i nadawanie formalnego charakteru zadaniom wyznaczonym podczas posiedzeń;
d)
zarządzanie stroną internetową kolegium, jeżeli taka istnieje;
e)
w miarę konieczności wspieranie kolegium w wykonywaniu zadań poprzez dostarczanie informacji i udostępnianie wyspecjalizowanych zespołów, w stosownych przypadkach;
f)
rozpowszechnianie, w odpowiednim czasie i w odpowiedni sposób, wszystkich informacji wśród członków kolegium.

Do celów lit. b) współprzewodniczący udostępniają projekt porządku obrad każdego posiedzenia kolegium, z wyjątkiem posiedzeń zwołanych w sytuacjach nadzwyczajnych, z dużym wyprzedzeniem przed każdym posiedzeniem, aby umożliwić członkom kolegium współudział w ustalaniu porządku obrad, w szczególności poprzez dodawanie do niego punktów.

Porządek obrad jest zatwierdzany przez współprzewodniczących i udostępniany członkom kolegium z odpowiednim wyprzedzeniem przed posiedzeniem kolegium. Współprzewodniczący i inni członkowie kolegium udostępniają z dużym wyprzedzeniem wszelkie informacje, które mają zostać omówione na posiedzeniu kolegium.

Do celów lit. c) organ właściwy dla CCP udostępnia protokoły posiedzeń członkom kolegium po ich uzgodnieniu przez współprzewodniczących i możliwie jak najszybciej po zakończeniu posiedzeń oraz zapewnia członkom kolegium wystarczająco dużo czasu na przedstawienie uwag.

5.  13
 Współprzewodniczący ustalają częstotliwość posiedzeń kolegium z uwzględnieniem wielkości, charakteru, skali i złożoności CCP, jego wpływu systemowego na państwa i waluty, potencjalnych skutków działań CCP i okoliczności zewnętrznych, a także biorąc pod uwagę ewentualne wnioski członków kolegium. Kolegium zbiera się co najmniej raz w roku, a jeżeli współprzewodniczący uznają to za konieczne - za każdym razem, gdy wymagane jest podjęcie decyzji na mocy rozporządzenia (UE) nr 648/2012. Współprzewodniczący organizują okresowo i co najmniej raz w roku spotkania członków kolegium z kierownictwem CCP wyższego szczebla.

Członkowie kolegium mogą zwrócić się do współprzewodniczących o zwołanie posiedzenia kolegium. Współprzewodniczący przedstawiają należyte uzasadnienie ewentualnego odrzucenia takiego wniosku.

6. 
Umowa na piśmie, o której mowa w art. 2, określa kworum wynoszące dwie trzecie liczby członków, które jest wymagane podczas posiedzeń kolegium.
7.  14
 Współprzewodniczący dążą do zapewnienia na każdym posiedzeniu kolegium obowiązującego kworum wymaganego do podejmowania decyzji. W przypadku braku kworum współprzewodniczący zapewniają wstrzymanie podejmowania wszelkich koniecznych decyzji do czasu zebrania kworum, uwzględniając przy tym odpowiednie terminy określone w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012.
8.  15
 Kolegium może głosować w drodze procedury pisemnej na wniosek współprzewodniczących lub członka kolegium.
Artykuł  5

Wymiana informacji pomiędzy organami

1.  16
 Każdy członek kolegium dostarcza współprzewodniczącym, w odpowiednich terminach, wszystkie informacje konieczne do działalności operacyjnej kolegium i do realizacji najważniejszych działań, w których uczestniczy dany członek. Współprzewodniczący dostarczają członkom kolegium podobne informacje w odpowiednich terminach.
2.  17
 Organ właściwy dla CCP dostarcza członkom kolegium przynajmniej następujące informacje:
a)
istotne zmiany struktury organizacyjnej i własnościowej grupy CCP;
b)
istotne zmiany poziomu kapitału CCP;
c)
zmiany dotyczące organizacji, kierownictwa wyższego szczebla, procesów lub ustaleń, jeżeli mają one istotny wpływ na zarządzanie CCP lub zarządzanie ryzykiem;
d)
wykaz członków rozliczających CCP;
e)
informacje o organach uczestniczących w nadzorze nad CCP, w tym o wszelkich zmianach ich obowiązków;
f)
informacje o wszelkich istotnych zagrożeniach mogących mieć wpływ na zdolność CCP do przestrzegania rozporządzenia (UE) nr 648/2012 i odpowiednich rozporządzeń delegowanych i wykonawczych;
g)
problemy wiążące się z potencjalnie znaczącymi efektami zewnętrznymi;
h)
czynniki sugerujące potencjalnie wysokie ryzyko wystąpienia efektu domina;
i)
istotne zmiany kondycji finansowej CCP;
j)
wczesne ostrzeżenia dotyczące możliwości wystąpienia kłopotów płynnościowych lub poważnych oszustw;
k)
przypadki niewykonania zobowiązania przez członka i ewentualne działania następcze;
l)
sankcje i nadzwyczajne środki nadzorcze;
m) 18
 sprawozdania dotyczące zaistniałych problemów lub incydentów w zakresie efektywności, w tym incydentów związanych z ICT i cyberincydentów, oraz podjętych działań naprawczych;
n)
regularne dane dotyczące działalności CCP, których zakres i częstotliwość jest uzgadniana w ramach umowy na piśmie, o której mowa w art. 2;
o) 19
 opis najważniejszych ofert handlowych, planowanych ofert nowych produktów lub usług, w tym wszelkiego rodzaju rozszerzenia działalności lub usług, które ma zostać przeprowadzone przez CCP zgodnie z art. 15a rozporządzenia (UE) nr 648/2012, oraz wszelkie informacje na temat zmian w działalności CCP;
p) 20
 zmiany modeli i parametrów ryzyka CCP, w tym zmiany parametrów, o których mowa w art. 49 ust. 1h rozporządzenia (UE) nr 648/2012, zmiany testów warunków skrajnych i weryfikacji historycznej;
q)
zmiany uzgodnień interoperacyjnych CCP, w stosownych przypadkach.
r) 21
 zmiany wszelkich ustaleń CCP dotyczących outsourcingu głównych działań związanych z zarządzaniem ryzykiem, w tym wszelkie zmiany wykazu kluczowych zewnętrznych dostawców usług na rzecz CCP;
s) 22
 zmiany w zakresie wymogów dotyczących uczestnictwa, modeli członkostwa i modeli wyodrębniania rachunków stosowanych w CCP;
t) 23
 zmiany w procedurach CCP na wypadek niewykonania zobowiązania oraz sprawozdania z testu procedur CCP na wypadek niewykonania zobowiązania zgodnie z art. 49 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012;
u) 24
 zmiany ustaleń CCP dotyczących płatności i rozrachunku;
v) 25
 wszelkie informacje istotne dla spotkań ad hoc między ESMA, organem właściwym dla CCP a CCP oraz wszelkie istotne informacje otrzymane w związku z planowanymi, trwającymi lub już przeprowadzonymi kontrolami na miejscu;
w) 26
 wszelkie informacje istotne dla stanu wdrożenia zaleceń lub warunków zawartych w opiniach ESMA lub kolegium lub w zatwierdzeniach wydanych przez ESMA;
x) 27
 wszelkie informacje dotyczące decyzji właściwego organu o uwzględnieniu, bądź nieuwzględnieniu informacji przekazanych przez ESMA i kolegium zgodnie z art. 17a ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012;
y) 28
 przedstawienie rocznego programu nadzoru nad CCP prowadzonego przez organ właściwy dla CCP oraz realizacji tego programu.
3. 
Wymiana informacji pomiędzy członkami kolegium jest odpowiednia w świetle ich obowiązków i potrzeb informacyjnych. Aby zapobiec zbędnym przepływom informacji, wymiana informacji powinna mieć charakter proporcjonalny i skupiać się na ryzykach.
4.  29
 Projekty decyzji, sprawozdań lub innych środków organu właściwego dla CCP, o których mowa w art. 17 ust. 3, art. 17b ust. 2 i art. 49 ust. 1d rozporządzenia (UE) nr 648/2012, przedkłada się kolegium w odpowiednim terminie, aby zapewnić członkom kolegium możliwość zapoznania się z nimi i wniesienia wkładu w opinię kolegium.
5.  30
 Członkowie kolegium prowadzą wymianę wszelkich informacji za pośrednictwem centralnej bazy danych przewidzianej w art. 17c rozporządzenia (UE) nr 648/2012.
6.  31
 (uchylony).
Artykuł  5a  32

 (uchylony).

Artykuł  6

Dobrowolne dzielenie się zadaniami i ich delegowanie

1. 
Członkowie kolegium uzgadniają szczegółowe warunki ewentualnych szczególnych porozumień w sprawie delegowania zadań i porozumień w sprawie dobrowolnego powierzenia zadań innym członkom, w szczególności w przypadku, gdy takie delegowanie prowadzi do przekazania podstawowych zadań nadzorczych członka.
2. 
Strony szczególnych porozumień w sprawie delegowania zadań i porozumień w sprawie dobrowolnego powierzenia zadań uzgadniają szczegółowe warunki, które obejmują przynajmniej następujące kwestie:
a)
konkretne zadania w wyraźnie określonych obszarach, które zostaną powierzone lub delegowane;
b)
procedury i procesy, które mają być stosowane;
c)
rolę i obowiązki każdej strony;
d)
rodzaj informacji, które mają być wymieniane pomiędzy stronami.
3. 
Celem dzielenia się zadaniami i ich delegowania nie może być doprowadzenie do zmiany zakresu przyznanych uprawnień decyzyjnych przysługujących organowi właściwemu dla CCP.
Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 28 maja 2013 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
1 Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1.
2 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84.
3 Art. 2 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia nr 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1493) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 października 2025 r.
4 Art. 2 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1493) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 października 2025 r.
5 Art. 2 ust. 4a:

- dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2020/2145 z dnia 1 września 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.428.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2021 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. c rozporządzenia nr 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1493) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 października 2025 r.

6 Art. 3 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1493) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 października 2025 r.
7 Art. 3 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1493) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 października 2025 r.
8 Art. 3 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2020/2145 z dnia 1 września 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.428.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2021 r.
9 Art. 3 ust. 6 dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2020/2145 z dnia 1 września 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.428.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2021 r.
10 Art. 4 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia nr 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1493) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 października 2025 r.
11 Art. 4 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. b rozporządzenia nr 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1493) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 października 2025 r.
12 Art. 4 ust. 4:

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2020/2145 z dnia 1 września 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.428.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2021 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. c rozporządzenia nr 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1493) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 października 2025 r.

13 Art. 4 ust. 5:

- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2020/2145 z dnia 1 września 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.428.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2021 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. c rozporządzenia nr 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1493) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 października 2025 r.

14 Art. 4 ust. 7 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. d rozporządzenia nr 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1493) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 października 2025 r.
15 Art. 4 ust. 8:

- dodany przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 2020/2145 z dnia 1 września 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.428.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2021 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. d rozporządzenia nr 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1493) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 października 2025 r.

16 Art. 5 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a rozporządzenia nr 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1493) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 października 2025 r.
17 Art. 5 ust. 2 zdanie wstępne zmienione przez art. 1 pkt 7 lit. a rozporządzenia nr 2020/2145 z dnia 1 września 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.428.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2021 r.
18 Art. 5 ust. 2 lit. m zmieniona przez art. 1 pkt 4 lit. b ppkt i rozporządzenia nr 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1493) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 października 2025 r.
19 Art. 5 ust. 2 lit. o zmieniona przez art. 1 pkt 4 lit. b ppkt ii rozporządzenia nr 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1493) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 października 2025 r.
20 Art. 5 ust. 2 lit. p zmieniona przez art. 1 pkt 4 lit. b ppkt ii rozporządzenia nr 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1493) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 października 2025 r.
21 Art. 5 ust. 2 lit. r:

- dodana przez art. 1 pkt 7 lit. b rozporządzenia nr 2020/2145 z dnia 1 września 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.428.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2021 r.

- zmieniona przez art. 1 pkt 4 lit. b ppkt iii rozporządzenia nr 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1493) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 października 2025 r.

22 Art. 5 ust. 2 lit. s dodana przez art. 1 pkt 7 lit. b rozporządzenia nr 2020/2145 z dnia 1 września 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.428.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2021 r.
23 Art. 5 ust. 2 lit. t dodana przez art. 1 pkt 7 lit. b rozporządzenia nr 2020/2145 z dnia 1 września 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.428.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2021 r.
24 Art. 5 ust. 2 lit. u:

- dodana przez art. 1 pkt 7 lit. b rozporządzenia nr 2020/2145 z dnia 1 września 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.428.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2021 r.

- zmieniona przez art. 1 pkt 4 lit. b ppkt iv rozporządzenia nr 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1493) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 października 2025 r.

25 Art. 5 ust. 2 lit. v dodana przez art. 1 pkt 4 lit. b ppkt v rozporządzenia nr 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1493) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 października 2025 r.
26 Art. 5 ust. 2 lit. w dodana przez art. 1 pkt 4 lit. b ppkt v rozporządzenia nr 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1493) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 października 2025 r.
27 Art. 5 ust. 2 lit. x dodana przez art. 1 pkt 4 lit. b ppkt v rozporządzenia nr 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1493) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 października 2025 r.
28 Art. 5 ust. 2 lit. y dodana przez art. 1 pkt 4 lit. b ppkt v rozporządzenia nr 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1493) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 października 2025 r.
29 Art. 5 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. c rozporządzenia nr 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1493) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 października 2025 r.
30 Art. 5 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. c rozporządzenia nr 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1493) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 października 2025 r.
31 Art. 5 ust. 6 uchylony przez art. 1 pkt 4 lit. d rozporządzenia nr 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1493) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 października 2025 r.
32 Art. 5a uchylony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2025/1493 z dnia 11 czerwca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.1493) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 października 2025 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.244.19

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 876/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących kolegiów ds. kontrahentów centralnych
Data aktu: 28/05/2013
Data ogłoszenia: 13/09/2013
Data wejścia w życie: 03/10/2013