Decyzja wykonawcza 2013/309/UE zmieniająca załączniki II, III i IV do decyzji 2006/168/WE w odniesieniu do niektórych wymogów w zakresie świadectw weterynaryjnych przy przywozie zarodków bydlęcych do Unii

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 19 czerwca 2013 r.
zmieniająca załączniki II, III i IV do decyzji 2006/168/WE w odniesieniu do niektórych wymogów w zakresie świadectw weterynaryjnych przy przywozie zarodków bydlęcych do Unii

(notyfikowana jako dokument nr C(2013) 3704)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2013/309/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 25 czerwca 2013 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/556/EWG z dnia 25 września 1989 r. w sprawie warunków zdrowotnych zwierząt, regulujących handel wewnątrzwspólnotowy oraz przywóz z państw trzecich zarodków bydła domowego(1), w szczególności jej art. 9 ust. 1 akapit pierwszy lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W załączniku I do decyzji Komisji 2006/168/WE z dnia 4 stycznia 2006 r. ustanawiającej warunki zdrowotne zwierząt i wymogi w zakresie świadectw weterynaryjnych przy przywozie do Wspólnoty zarodków bydlęcych i uchylającej decyzję 2005/217/WE(2) zawarto wykaz państw trzecich, z których państwa członkowskie zezwalają na przywóz zarodków bydła domowego ("zarodki"). W decyzji tej określono również dodatkowe gwarancje dotyczące określonych chorób zwierząt, które muszą być przedstawione przez niektóre państwa trzecie wyszczególnione we wspomnianym załączniku.

(2) Decyzja 2006/168/WE stanowi również, że państwa członkowskie zezwalają na przywóz zarodków, które spełniają warunki dotyczące zdrowia zwierząt określone we wzorach świadectw weterynaryjnych, znajdujących się w załącznikach II, III i IV do tej decyzji.

(3) Izrael został wymieniony w załączniku I do decyzji 2006/168/WE jako państwo upoważnione do przywozu do Unii zarodków bydlęcych uzyskanych w drodze zapłodnienia in vivo i wyprodukowanych w drodze zapłodnienia in vitro. W ostatnich latach nie zarejestrowano jednak przywozu do Unii.

(4) W listopadzie 2012 r. Izrael powiadomił Światową Organizację Zdrowia Zwierząt (OIE) o pierwszych przypadkach choroby guzowatej skóry bydła u krów mlecznych. W marcu 2013 r. Izrael poinformował OIE, że wspomniana choroba nadal rozprzestrzenia się na południe i zachód od początkowego ogniska, a liczba stad krów mlecznych dotkniętych chorobą zwiększa się.

(5) Choroba guzowatej skóry bydła jest chorobą wirusową wymienioną jako choroba podlegająca obowiązkowi zgłaszania w załączniku I do dyrektywy Rady 92/119/EWG z dnia 17 grudnia 1992 r. wprowadzającej ogólne wspólnotowe środki zwalczania niektórych chorób zwierząt i szczególne środki odnoszące się do choroby pęcherzykowej świń(3). Choroba guzowatej skóry bydła nie występuje obecnie w Unii.

(6) Zgodnie z art. 4.7.14 Kodeksu zdrowia zwierząt lądowych OIE choroba guzowatej skóry bydła należy do kategorii 4, obejmującej choroby lub czynniki chorobotwórcze, w odniesieniu do których przeprowadzone badania wskazują, że ryzyko przeniesienia poprzez transfer zarodków może nie być nieznaczne, nawet jeśli z zarodkami postępuje się w sposób prawidłowy w okresie między pobraniem a transferem, zgodnie z podręcznikiem Międzynarodowego Towarzystwa Transferu Zarodków. Przepisy Unii dotyczące handlu zarodkami bydlęcymi i ich przywozu z państw trzecich są zgodne z wymienionym podręcznikiem.

(7) W art. 11.12.10 Kodeksu zdrowia zwierząt lądowych OIE zawarto zalecenia w odniesieniu do przywozu bydlęcych zarodków i komórek jajowych z państw uznanych za dotknięte chorobą guzowatej skóry bydła.

(8) We wzorach świadectw weterynaryjnych określonych w załącznikach II, III i IV do decyzji 2006/168/WE nie ma obecnie wymogów dotyczących choroby guzowatej skóry bydła. Istnieje zatem ryzyko, że choroba ta zostanie wprowadzona do Unii poprzez przywóz zarodków z państw trzecich, w których występuje choroba guzowatej skóry bydła.

(9) Należy zatem włączyć warunki dotyczące zdrowia zwierząt w odniesieniu do choroby guzowatej skóry bydła, zgodne z zaleceniami określonymi w Kodeksie zdrowia zwierząt lądowych OIE, do wzorów świadectw weterynaryjnych określonych w załącznikach II, III i IV do decyzji 2006/168/WE.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki II, III i IV do decyzji 2006/168/WE.

(11) Aby uniknąć jakichkolwiek zakłóceń w handlu, należy zezwolić pod pewnymi warunkami na stosowanie w okresie przejściowym świadectw weterynaryjnych wydanych zgodnie z decyzją 2006/168/WE w jej brzmieniu obowiązującym przed zmianami wprowadzonymi niniejszą decyzją.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Załączniki II, III i IV do decyzji 2006/168/WE zastępuje się tekstem określonym w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

W okresie przejściowym do dnia 1 września 2013 r. państwa członkowskie nadal zezwalają na przywóz z państw trzecich przesyłek zarodków bydła domowego, którym towarzyszy świadectwo weterynaryjne wydane nie później niż dnia 31 lipca 2013 r. zgodnie ze wzorami określonymi w załącznikach II, III i IV do decyzji 2006/168/WE w jej brzmieniu obowiązującym przed zmianami wprowadzonymi niniejszą decyzją.

Artykuł  3

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 sierpnia 2013 r.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 czerwca 2013 r.
W imieniu Komisji
Tonio BORG
Członek Komisji
______

(1) Dz.U. L 302 z 19.10.1989, s. 1.

(2) Dz.U. L 57 z 28.2.2006, s. 19.

(3) Dz.U. L 62 z 15.3.1993, s. 69.

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK II

Wzór świadectwa weterynaryjnego do stosowania w przywozie zarodków bydła domowego uzyskanych w drodze zapłodnienia in vivo, pobranych zgodnie z dyrektywą Rady 89/556/EWG

grafika

ZAŁĄCZNIK III

Wzór świadectwa weterynaryjnego do stosowania w przywozie zarodków bydła domowego wyprodukowanych w drodze zapłodnienia in vitro z użyciem nasienia spełniającego wymogi dyrektywy Rady 88/407/EWG

grafika

ZAŁĄCZNIK IV

Wzór świadectwa weterynaryjnego do stosowania w przywozie zarodków bydła domowego wyprodukowanych w drodze zapłodnienia in vitro z użyciem nasienia pochodzącego z centrów pozyskiwania lub przechowywania nasienia, zatwierdzonych przez właściwy organ państwa wywozu

grafika

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.172.32

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2013/309/UE zmieniająca załączniki II, III i IV do decyzji 2006/168/WE w odniesieniu do niektórych wymogów w zakresie świadectw weterynaryjnych przy przywozie zarodków bydlęcych do Unii
Data aktu: 19/06/2013
Data ogłoszenia: 25/06/2013
Data wejścia w życie: 25/06/2013, 01/08/2013