Decyzja 2013/304/UE upoważniająca Komisję Europejską do uczestnictwa w imieniu Unii Europejskiej w negocjacjach w sprawie międzynarodowej konwencji Rady Europy w celu walki z manipulowaniem wynikami sportowymi, z wyłączeniem kwestii dotyczących współpracy w sprawach karnych i współpracy policyjnej

DECYZJA RADY
z dnia 10 czerwca 2013 r.
upoważniająca Komisję Europejską do uczestnictwa w imieniu Unii Europejskiej w negocjacjach w sprawie międzynarodowej konwencji Rady Europy w celu walki z manipulowaniem wynikami sportowymi, z wyłączeniem kwestii dotyczących współpracy w sprawach karnych i współpracy policyjnej

(2013/304/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 22 czerwca 2013 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 50, 56, 165 oraz art. 218 ust. 3 i 4,

uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Należy rozpocząć negocjacje w sprawie opracowania międzynarodowej konwencji Rady Europy w celu walki z manipulowaniem wynikami sportowymi.

(2) Proces negocjacyjny oparty jest na decyzji Komitetu Ministrów Rady Europy nr CM/Del/Dec/1145/8.1 z dnia 13 czerwca 2012 r. uzgodnionej w następstwie rezolucji nr 1 przyjętej podczas 12. Konferencji ministerialnej Rady Europy na szczeblu ministrów sportu, w której wskazano, że opracowując projekt tego aktu prawnego i jego przepisów, należy oprzeć się na zaleceniu CM/Rec(2011)10 i na studium wykonalności MSL12 (2012) 4 rev3.

(3) Celem negocjacji jest przedstawienie Komitetowi Ministrów Rady Europy projektu konwencji, który - zależnie od decyzji Komitetu Ministrów - otrzyma ostatecznie formę konwencji i zostanie przedłożony Zgromadzeniu Parlamentarnemu Rady Europy do zaopiniowania lub zostanie skierowany do Rozszerzonego Porozumienia Częściowego ws. Sportu, by otrzymać formę niewiążącego instrumentu prawnego.

(4) Niektóre postanowienia projektu międzynarodowej konwencji Rady Europy w celu walki z manipulowaniem wynikami sportowymi dotyczą współpracy sądowej w sprawach karnych i współpracy policyjnej i w związku z tym mieszczą się w zakresie stosowania części trzeciej tytuł V TFUE. W odniesieniu do wspomnianych przepisów przyjęta zostanie odrębna decyzja - równocześnie z niniejszą decyzją.

(5) Ponieważ negocjacje dotyczyć będą kwestii, które leżą częściowo w kompetencjach Unii Europejskiej, a częściowo w kompetencjach państw członkowskich, Unia powinna w nich uczestniczyć wraz ze swoimi państwami członkowskimi. W związku z tym państwa członkowskie mogą uczestniczyć w negocjacjach dotyczących kwestii leżących w ich kompetencjach.

(6) Jeśli UE postanowi przyłączyć się do przyszłej konwencji, charakter prawny tej konwencji i podział uprawnień między państwami członkowskimi a Unią zostaną ustalone odrębnie pod koniec negocjacji na podstawie analizy dokładnie określonego zakresu stosowania poszczególnych postanowień,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym upoważnia się Komisję do prowadzenia negocjacji w imieniu Unii Europejskiej - w zakresie kwestii leżących w kompetencjach Unii - w sprawie międzynarodowej konwencji Rady Europy w celu walki z manipulowaniem wynikami sportowymi, z wyłączeniem kwestii dotyczących współpracy w sprawach karnych i współpracy policyjnej, zgodnie z wytycznymi negocjacyjnymi załączonymi do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Wytyczne negocjacyjne przedstawiono w załączniku.

Artykuł  3

Na mocy art. 1 negocjacje prowadzone są w konsultacji z Grupą Roboczą Rady ds. Sportu, zasilaną w razie potrzeby przez ekspertów z innych grup roboczych Rady.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Komisji.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 10 czerwca 2013 r.

W imieniu Rady

L. VARADKAR

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Wytyczne negocjacyjne dotyczące międzynarodowej konwencji Rady Europy w celu walki z manipulowaniem wynikami sportowymi, z wyłączeniem kwestii dotyczących współpracy w sprawach karnych i współpracy policyjnej

Przyszła konwencja będzie miała na celu stworzenie międzynarodowych ram prawnych dla zapobiegania manipulowaniu wynikami sportowymi, zwłaszcza ustawianiu wyników zawodów sportowych, oraz zwalczania tego zjawiska; celem konwencji powinna być poprawa współpracy międzynarodowej w tej dziedzinie oraz utworzenie mechanizmu monitorowania, by zapewnić skuteczne przestrzeganie postanowień konwencji.

Postanowienia przyszłej konwencji mogą dotyczyć następujących obszarów kompetencji unijnych:

1. Propagowania uczciwości i otwartości we współzawodnictwie sportowym i współpracy między organami odpowiedzialnymi za sport, jak również ochrony integralności fizycznej i etycznej sportowców.

2. Swobód rynku wewnętrznego (swobody świadczenia usług i swobody przedsiębiorczości) w stopniu, w jakim wiążą się one z odpowiednimi postanowieniami projektu konwencji dotyczącymi zakładów sportowych i ustawiania wyników zawodów sportowych.

3. Ochrony danych w związku z powyższymi obszarami.

W związku ze wspomnianymi obszarami Unia Europejska reprezentowana przez Komisję uczestniczyć będzie w negocjacjach, z uwzględnieniem ostatnich zmian w dorobku prawnym i z poszanowaniem podziału kompetencji, by osiągnąć następujące cele:

1. Uwzględnić politykę UE w dziedzinie propagowania uczciwości i otwartości we współzawodnictwie sportowym i współpracy między organami odpowiedzialnymi za sport oraz w dziedzinie ochrony integralności fizycznej i etycznej sportu i sportowców poprzez ochronę integralności sportu przed manipulowaniem wynikami sportowymi, a zwłaszcza następujące dokumenty:

a) rezolucję Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie planu prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu na lata 2011-2014(1);

b) konkluzje Rady w sprawie walki z manipulowaniem wynikami sportowymi(2).

Kompetencje UE w dziedzinie sportu to kompetencje uzupełniające, co w myśl art. 165 ust. 4 akapit pierwszy TFUE wyklucza jakąkolwiek harmonizację przepisów ustawowych i wykonawczych państw członkowskich.

2. Zapewnić, że postanowienia przyszłej konwencji:

- nie są sprzeczne z unijnymi przepisami w zakresie swobody przedsiębiorczości i swobodnego przepływu usług, będących obszarami kompetencji dzielonych, w odniesieniu do gier hazardowych i zakładów wzajemnych, w poszanowaniu Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, a zwłaszcza jego art. 49 i 56 według wykładni Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, oraz że stosowne postanowienia przyszłej konwencji nie utrudniają korzystania ze wspomnianych swobód,

- dotyczą zakładów sportowych jedynie w bezpośrednim związku z manipulowaniem wynikami sportowymi,

- nie mają na celu ani nie powodują harmonizacji przepisów dotyczących usług zakładów wzajemnych, jeśli takie przepisy nie zostały uprzednio przyjęte przez UE.

Podczas negocjacji należy wziąć pod uwagę politykę UE zdefiniowaną w konkluzjach Rady z dnia 10 grudnia 2010 r. na temat ram działania w państwach członkowskich w zakresie gier hazardowych i zakładów wzajemnych.

3. Zapewnić, by postanowienia przyszłej konwencji nie były sprzeczne z zasadami przyjętymi przez Unię w dziedzinie ochrony danych, będącej obszarem kompetencji dzielonych, a zwłaszcza z zasadami określonymi w następujących aktach:

a) dyrektywie 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995

r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych(3);

b) decyzji ramowej Rady 2008/977/WSiSW z dnia 27 listopada 2008 r. w sprawie ochrony danych osobowych przetwarzanych w ramach współpracy policyjnej i sądowej w sprawach karnych(4).

Komisja konsultuje się grupą roboczą Rady, o której mowa w art. 3, przed każdą sesją negocjacyjną lub sesją poświęconą opracowywaniu tekstu na forum Rady Europy oraz składa sprawozdanie wspomnianej grupie roboczej po każdej z takich sesji.

Zgodnie z zasadą lojalnej współpracy Unia i państwa członkowskie wzajemnie się szanują i udzielają sobie wzajemnego wsparcia podczas negocjacji w sprawie przedmiotowej konwencji.

Komisja zapewni, by przyszła konwencja zezwalała na stosowanie wyższych standardów przewidzianych w instrumentach UE w zakresie stosunków między państwami członkowskimi Unii Europejskiej.

______

(1) Dz.U. C 162 z 1.6.2011, s. 1.

(2) Dz.U. C 378 z 23.12.2011, s. 1.

(3) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31.

(4) Dz.U. L 350 z 30.12.2008, s. 60.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.170.62

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2013/304/UE upoważniająca Komisję Europejską do uczestnictwa w imieniu Unii Europejskiej w negocjacjach w sprawie międzynarodowej konwencji Rady Europy w celu walki z manipulowaniem wynikami sportowymi, z wyłączeniem kwestii dotyczących współpracy w sprawach karnych i współpracy policyjnej
Data aktu: 10/06/2013
Data ogłoszenia: 22/06/2013