uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1225/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Wspólnoty Europejskiej(1) ("rozporządzenie podstawowe"), w szczególności jego art. 13 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 502/2013 z dnia 29 maja 2013 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 990/2011 nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz rowerów pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej w następstwie przeglądu wygaśnięcia na podstawie art. 11 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1225/2009(2),
uwzględniając nałożone rozporządzeniem Rady (WE) nr 71/97(3) rozszerzenie cła antydumpingowego na rowery nałożonego rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2474/93(4) w celu objęcia nim części rowerowych,
po konsultacji z Komitetem Doradczym,
(1) Rozporządzeniem (WE) nr 71/97 Rada rozszerzyła cło antydumpingowe nałożone rozporządzeniem (EWG) nr 2474/93 na przywóz rowerów pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej ("ChRL") na przywóz niektórych części rowerowych z tego państwa ("rozszerzone cło antydumpingowe"). W rozporządzeniu (WE) nr 71/97 postanowiono również, że należy ustanowić system zwolnień na podstawie art. 13 ust. 4 rozporządzenia podstawowego ("system zwolnień"), aby umożliwić przedsiębiorstwom zajmującym się montażem, nie obchodzącym środka zastosowanego wobec rowerów, przywóz chińskich części rowerowych wolny od cła antydumpingowego, poprzez zwolnienie ich ze środka rozszerzonego na części rowerowe.
(2) Ramy prawne dla funkcjonowania systemu zwolnień przyjęto w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 88/97(5) (zwanym dalej "zmienionym rozporządzeniem").
(3) W następstwie przeglądu rozszerzenia cła antydumpingowego stosowanego wobec przywozu rowerów pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej na przywóz niektórych części rowerowych z Chińskiej Republiki Ludowej na podstawie art. 11 ust. 3 i art. 13 ust. 4 rozporządzenia podstawowego, Rada podjęła decyzję, rozporządzeniem (WE) nr 171/2008(6), o utrzymaniu środków przeciwdziałających obejściu ceł.
(4) W następstwie dochodzenia w ramach przeglądu okresowego na podstawie art. 11 ust. 3 rozporządzenia podstawowego, Rada, rozporządzeniem (WE) nr 1095/2005(7), zdecydowała o podwyższeniu obowiązującego cła antydumpingowego do 48,5 %.
(5) Komisja Europejska ("Komisja") wszczęła, w drodze zawiadomienia opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej(8) ("zawiadomienie") przegląd okresowy środków antydumpingowych stosowanych względem przywozu rowerów pochodzących z ChRL. W pkt 4.4 zawiadomienia zainteresowane strony poproszono o wyrażenie opinii na temat funkcjonowania i ewentualnego przyszłego modelu systemu zwolnień. Komisja chciała dowiedzieć się przede wszystkim, co zainteresowane strony sądzą o sposobie działania systemu zwolnień i zarządzania nim w jego obecnej formie, włącznie z opinią na temat wyzwań stojących przed małymi i średnimi przedsiębiorstwami.
(6) Nie otrzymano żadnych istotnych uwag. Niemniej jednak uwzględniając doświadczenie Komisji w tym zakresie, w czasie stosowania systemu zwolnień uważa się za konieczne wprowadzenie pewnych zmian, które ułatwią jego funkcjonowanie.
(7) W ramach bieżącego systemu zwolnień definicja okresu objętego dochodzeniem nie umożliwia precyzyjnego obliczenia liczby i wartości chińskich części stosowanych w rowerach montowanych w UE. W obecnie obowiązujących przepisach przewidziano, że okres objęty dochodzeniem należy wyznaczyć w czasie przed datą zawieszenia cła antydumpingowego. Podczas tego okresu wnioskodawcy zazwyczaj dokonują przywozu niewielkich ilości z ChRL, ponieważ liczba ponad 299 części na miesiąc podlegałaby cłu antydumpingowemu. W związku z tym wydaje się, że rowery składane w okresie objętym dochodzeniem nie naruszają zasad określonych w art. 13 ust. 2 rozporządzenia podstawowego, zgodnie z którym podczas składania rowerów w UE należy zachować stosunek mniej niż 60 % chińskich części rowerowych w montażu lub dodania ponad 25 % wartości do wszystkich części wykorzystanych w montażu (zasada proporcji 60/40 lub 25 % wartości dodanej).
(8) Dopiero po przyznaniu zawieszenia cła przedsiębiorstwa zaczynają dokonywać przywozu większej liczby części. Niemniej jednak na mocy obowiązujących przepisów takiego okresu nie można uwzględnić. Dlatego też nie można osiągnąć w tym przypadku w pełni podstawowego celu systemu zwolnień, tj. "zagwarantowania wykorzystania odpowiedniej proporcji części pochodzących z Europy".
(9) W związku z tym oraz ze względu na zachowanie pewności prawnej, uważa się za właściwe zmienienie definicji okresu objętego dochodzeniem na podstawie art. 6 ust. 1 tak, aby obejmowała również czas po dniu zawieszenia płatności rozszerzonego cła antydumpingowego. Przestrzeganie zasady "60/40 lub 25 % wartości dodanej" w okresie, w którym importer nie płaci ceł antydumpingowych, tzn. po przyznaniu zawieszenia, będzie w takim przypadku sprawdzane w bardziej właściwy sposób.
(10) Aby umożliwić wnioskodawcy przedłożenie weryfikowalnych danych dotyczących dokonanego przez niego przywozu części rowerowych, obejmujących okres przed zawieszeniem, zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. b) zmienionego rozporządzenia, usuwa się odniesienie do nieodwołalnego zobowiązania umownego na mocy art. 4 ust. 1 lit. a).
(11) Ponadto obecnie obowiązujący system jest nieprzejrzysty w odniesieniu do przywozu części rowerowych wykorzystywanych w montażu rowerów wyposażonych w silnik pomocniczy, z wózkami bocznymi lub bez nich, czasami określanych jako rowery o napędzie elektrycznym. Kompletne rowery o napędzie elektrycznym, a zatem również części do montażu rowerów o napędzie elektrycznym, nie są objęte cłem antydumpingowym ani rozszerzonym cłem antydumpingowym, co oznacza, że czynności związane z montażem rowerów o napędzie elektrycznym pozostają poza zakresem obowiązywania rozporządzenia (WE) nr 71/97. Dlatego też uważa się za właściwe rozszerzyć przepisy obowiązujące na mocy art. 14 na "kontrolę przeznaczenia towaru" części rowerowych przeznaczonych do montażu rowerów o napędzie elektrycznym. Przepisy dotyczące "kontroli przeznaczenia towaru" umożliwiają krajowym organom celnym wyśledzenie, do jakich celów ostatecznie będą użyte dane części, tj. czy do montażu rowerów klasycznych, czy też do montażu rowerów o napędzie elektrycznym.
(12) Ponadto uważa się za właściwe skreślenie art. 16 ust. 3, ponieważ wymagane dane można uzyskać z innych źródeł.
(13) Ponadto proponuje się poprawić błędy pisarskie i zmienić nieaktualne odesłania w zmienionym rozporządzeniu.
(14) Ze względu na pewność prawa i zasadę dobrej administracji należy zadbać o to, aby zmiany zmienionego rozporządzenia określone w niniejszym rozporządzeniu jak najszybciej miały zastosowanie do wszystkich nowych oraz wszystkich będących w toku dochodzeń.
(15) Należy w związku z tym odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 88/97,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 4 czerwca 2013 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 51.
(2) Dz.U. L 153 z 5.6.2013, s. 17.
(3) Dz.U. L 16 z 18.1.1997, s. 55.
(4) Dz.U. L 228 z 9.9.1993, s. 1.
(5) Dz.U. L 17 z 21.1.1997, s. 17.
(6) Dz.U. L 55 z 28.2.2008, s. 1.
(7) Dz.U. L 183 z 14.7.2005, s. 1.
(8) Dz.U. C 71 z 9.3.2012, s. 10.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.152.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 512/2013 zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 88/97 w sprawie zezwolenia na zwolnienie przywozu niektórych części rowerowych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej z rozszerzenia, na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 71/97, cła antydumpingowego nałożonego rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2474/93 |
| Data aktu: | 04/06/2013 |
| Data ogłoszenia: | 05/06/2013 |
| Data wejścia w życie: | 06/06/2013 |