(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2013/195/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 25 kwietnia 2013 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 243/2012/UE z dnia 14 marca 2012 r. w sprawie ustanowienia wieloletniego programu dotyczącego polityki w zakresie widma radiowego(1), w szczególności jej art. 9 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją nr 243/2012/UE ustanowiono wykaz obecnych zastosowań widma, zarówno do potrzeb komercyjnych, jak i publicznych. W celu wprowadzenia tego wykazu przyjmuje się akt wykonawczy, który ma na celu - po pierwsze - stworzenie praktycznych warunków i jednolitych formatów na potrzeby zbierania przez państwa członkowskie danych na temat aktualnego wykorzystania widma i udostępniania ich Komisji oraz - po drugie - opracowanie metody analizy trendów w technologii, przyszłych potrzeb i zapotrzebowania na widmo w obszarach polityki objętych programem dotyczącym polityki widma radiowego (dalej "program"), tak aby określić rozwijające się i potencjalne istotne sposoby wykorzystania widma, w szczególności w zakresie częstotliwości od 400 MHz do 6 GHz (dalej "odpowiednie widmo").
(2) Wykaz powinien przyczynić się do zidentyfikowania częstotliwości, w których można poprawić wydajność obecnego wykorzystania widma, w szczególności pasm, które mogłyby nadawać się do ponownego przeznaczenia i współdzielenia widma, pod kątem wspierania polityk UE określonych w programie, w celu uwzględnienia trendów w technologii oraz przyszłego zapotrzebowania na widmo w oparciu o, między innymi, wymagania konsumentów i operatorów w obszarach polityki Unii. Aby lepiej analizować różne rodzaje wykorzystywania widma przez użytkowników prywatnych, tj. głównie komercyjnych, i użytkowników publicznych, tj. administrację publiczną, należy zwiększyć poziom szczegółowości, zwłaszcza danych ilościowych dotyczących popytu na określone części widma lub określone sposoby wykorzystania oraz ich podaży, ponieważ dostępne obecnie dane bardzo się różnią, w zależności od tego, czy widmo jest wykorzystywane do celów prywatnych, komercyjnych czy publicznych, a także pomiędzy państwami członkowskimi.
(3) Wykaz widma powinien być tworzony stopniowo, aby zmniejszyć obciążenie administracyjne państw członkowskich, przy czym konieczna jest pewna priorytetyzacja w zależności od typu wykorzystania - pierwszeństwo należy przyznać pasmom wskazanym w art. 6 decyzji nr 243/2012/UE oraz pasmom związanym z politykami Unii wskazanymi w art. 8 tej decyzji. Celem jest utworzenie wykazu, który będzie stale ulepszany i może być pomocny w sprawnym zarządzaniu widmem we wszystkich pasmach, które mają znaczenie dla polityki Unii, dzięki stopniowej poprawie dostępności i analizy danych. Niektóre zadania wykazu, które powinny być zrealizowane jak najszybciej, to wskazanie co najmniej 1 200 MHz widma nadającego się na potrzeby bezprzewodowych usług szerokopasmowych, zgodnie z art. 3 lit. b) decyzji nr 243/2012/UE, oraz poprawa wydajności i elastyczności, między innymi poprzez wspieranie, w odpowiednich przypadkach, wspólnego wykorzystania widma oraz współdzielenia widma, do czego wzywa się w art. 4 ust. 1 tej decyzji.
(4) Państwa członkowskie powinny udostępniać dane w możliwie jak najbardziej jednolity sposób albo za pośrednictwem systemu informacji o częstotliwościach (EFIS) Europejskiego Biura Radiokomunikacyjnego, albo bezpośrednio Komisji, np. w przypadkach gdy dane otrzymane od użytkowników publicznych i organów krajowych wymagają zachowania częściowej lub całkowitej poufności. Konkretne jednolite formaty na potrzeby zbierania danych mogą być bardzo różne, w zależności od typu wykorzystania i danego pasma częstotliwości, a w niektórych przypadkach dane mogą nie być dostępne w danym jednolitym formacie. Jednakże w celu zapewnienia sprawnego przekazywania dostępnych danych Komisji do celów analizy państwa członkowskie powinny zbierać dane w formacie nadającym się do przetwarzania automatycznego, tak aby umożliwić wprowadzenie jednolitego formatu na potrzeby elektronicznej wymiany danych z Komisją i z EFIS.
(5) Oprócz udostępniania odpowiednich, dostępnych im danych państwa członkowskie powinny współpracować z Komisją w celu poprawy jakości i porównywalności danych, tak aby zwiększać efektywność wykazu, w odpowiednich przypadkach i jeżeli jest to właściwe dla danego pasma, oraz w celu znalezienia porównywalnego formatu danych, nie nakładając przy tym dodatkowego obciążenia administracyjnego.
(6) Dodatkowe dane można również uzyskać za pomocą konsultacji społecznych i badań. Ponadto wykaz mógłby wykorzystywać dane udostępniane, na zasadzie dobrowolności, przez państwa członkowskie i podmioty prywatne, które zajmują się stałym monitorowaniem widma, do: zarządzania widmem na poziomie lokalnym, kontroli krzyżowej poprawności danych licencyjnych, określania intensywności wykorzystywania w przypadku niektórych typów systemów zezwoleń takich jak pasma wyłączone z obowiązku uzyskania zezwolenia oraz do oceny poziomu wykorzystania widma w całej Unii, w szczególności w pasmach, na które istnieje duże zapotrzebowanie.
(7) W celu ograniczenia do minimum obciążeń i obowiązków administracyjnych po stronie państw członkowskich, metoda wybrana na potrzeby wykazu powinna uwzględniać w największym możliwym zakresie dane udostępniane przez państwa członkowskie na mocy decyzji Komisji 2007/344/WE z dnia 16 maja 2007 r. w sprawie jednolitego dostępu do informacji o wykorzystaniu widma radiowego we Wspólnocie(2). Dodatkowe informacje zebrane za pomocą dobrowolnych środków takich jak badania, w tym badania Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych, również mogą zostać wykorzystane do zasilenia wykazu.
(8) Zidentyfikowanie pasm częstotliwości, które mogłyby być wykorzystywane efektywniej i które nadawałyby się do ponownego przeznaczenia lub współdzielenia, wymaga szczegółowej wiedzy na temat faktycznego wykorzystania widma, najlepiej udokumentowanej za pomocą danych ilościowych. Pomogłoby to znaleźć rozwiązania umożliwiające podążanie za trendami w technologii oraz zaspokojenie przyszłych potrzeb i zapotrzebowania na widmo, które zostałyby zidentyfikowane na podstawie planowanej analizy.
(9) Prowadzenie wykazu powinno przynosić stałą poprawę efektywności wykorzystania widma, aby móc zaspokoić stale zmieniający się popyt, uwzględniając przy tym polityki Unii i zmiany technologiczne. W związku z tym oraz aby osiągnąć cele określone w art. 9 ust. 1 decyzji nr 243/2012/UE, Komisja będzie przedstawiać sprawozdania Parlamentowi Europejskiemu i Radzie. Sprawozdania będą przedstawiane regularnie, w zależności od czasu potrzebnego na dokonanie analizy wykazu oraz dynamiki zmian wykorzystania widma.
(10) Chociaż przejrzystość wykorzystania widma jest niezbędna dla funkcjonowania wykazu, to jednak zachowana musi być ochrona danych osobowych, prywatności, tajemnicy handlowej i tajemnic państwowych na mocy przepisów unijnych. Przepisy te obejmują: art. 346 ust. 1 lit. a) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zgodnie z którym państwa członkowskie nie mają obowiązku udzielania informacji, których ujawnienie jest sprzeczne z podstawowymi interesami ich bezpieczeństwa; art. 8 decyzji nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o widmie radiowym)(3); rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji(4); oraz załącznik do regulaminu wewnętrznego Komisji regulujący postępowanie z informacjami klasyfikowanymi UE, w tym informacjami wytworzonymi w UE oraz przekazanymi przez państwa członkowskie, państwa trzecie lub organizacje międzynarodowe(5).
(11) Zgodnie z art. 15 decyzji nr 243/2012/UE należy dokonywać okresowego przeglądu skuteczności funkcjonowania wykazu, aby zapewnić skuteczną realizację celów wskazanych w tej decyzji i określić, czy konieczne jest ich dostosowanie. Państwa członkowskie powinny udostępniać Komisji odpowiednie informacje.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji uwzględniają w pełni stanowisko Zespołu ds. Polityki Spektrum Radiowego i są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
(1) Dz.U. L 81 z 21.3.2012, s. 7.
(2) Dz.U. L 129 z 17.5.2007, s. 67.
(3) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 1.
(4) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43.
(5) Dz.U. L 317 z 3.12.2001, s. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.113.18 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2013/195/UE określająca praktyczne warunki, jednolite formaty i metodę w odniesieniu do wykazu dotyczącego widma radiowego ustanowionego decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 243/2012/UE w sprawie ustanowienia wieloletniego programu dotyczącego polityki w zakresie widma radiowego |
| Data aktu: | 23/04/2013 |
| Data ogłoszenia: | 25/04/2013 |
| Data wejścia w życie: | 25/04/2013 |