Decyzja wykonawcza 2012/702/UE zmieniająca decyzję 2008/855/WE w odniesieniu do wysyłki do innych państw członkowskich niektórych rodzajów mięsa i wyrobów mięsnych z państw członkowskich, na terytorium których leżą obszary wymienione w części III załącznika do tej decyzji

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 13 listopada 2012 r.
zmieniająca decyzję 2008/855/WE w odniesieniu do wysyłki do innych państw członkowskich niektórych rodzajów mięsa i wyrobów mięsnych z państw członkowskich, na terytorium których leżą obszary wymienione w części III załącznika do tej decyzji

(notyfikowana jako dokument nr C(2012) 7977)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/702/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 15 listopada 2012 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(1), w szczególności jej art. 9 ust. 4,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(2), w szczególności jej art. 10 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Komisji 2008/855/WE z dnia 3 listopada 2008 r. w sprawie środków kontroli w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do klasycznego pomoru świń w niektórych państwach członkowskich(3) ustanawia niektóre środki kontroli w odniesieniu do klasycznego pomoru świń w państwach członkowskich lub ich regionach, wyszczególnionych w załączniku do tej decyzji.

(2) W art. 7 ust. 1 decyzji 2008/855/WE zobowiązuje się państwa członkowskie, na terytorium których leżą obszary wymienione w części III załącznika do tej decyzji, do dopilnowania, aby żadne przesyłki świeżej wieprzowiny z gospodarstw znajdujących się na tych obszarach oraz przetworów mięsnych i wyrobów mięsnych składających się z takiej wieprzowiny lub ją zawierających nie były wysyłane z tych obszarów do innych państw członkowskich.

(3) Zgodnie z art. 8a decyzji 2008/855/WE państwa członkowskie, na terytorium których leżą obszary wymienione w części III załącznika do tej decyzji, mogą pod określonymi warunkami zezwolić na wysyłkę do innych państw członkowskich świeżej wieprzowiny oraz przetworów i wyrobów mięsnych, które składają się z mięsa pochodzącego ze świń z gospodarstw znajdujących się poza obszarami wymienionymi w tej części załącznika do tej decyzji lub zawierają takie mięso.

(4) Zgodnie z art. 8c decyzji 2008/855/WE, w drodze odstępstwa od art. 7 ust. 1 tej decyzji, państwa członkowskie, na terytorium których położone są obszary wymienione w części III załącznika do tej decyzji, mogą pod określonymi warunkami zezwolić na wysyłkę do innych państw członkowskich świeżej wieprzowiny oraz przetworów i wyrobów mięsnych składających się z takiego mięsa lub je zawierających.

(5) Artykuły 8a i 8c decyzji 2008/855/WE przewidują dwa systemy wysyłki świeżej wieprzowiny oraz przetworów i wyrobów mięsnych składających się z takiego mięsa lub je zawierających, muszących spełnić określone warunki, celem których jest zapewnienie, że nie stanowią one ryzyka spowodowanego czynnikiem wywołującym klasyczny pomór świń. Rzeźnie, zakłady rozbioru i zakłady przetwórstwa mięsnego mogłyby zatem funkcjonować jednocześnie w ramach obu systemów, nie wprowadzając dodatkowego ryzyka, pod warunkiem że spełnione zostałyby dodatkowe wymogi dotyczące zgłoszenia wykazu gospodarstw i zakładów. W związku z tym dwa przepisy regulujące oba systemy można połączyć w jeden i zatwierdzić gospodarstwa, rzeźnie, zakłady rozbioru i zakłady przetwórstwa mięsnego zgodne z tymi przepisami.

(6) Aby zapewnić właściwą kontrolę i przejrzystość funkcjonowania systemów wysyłki świeżej wieprzowiny oraz niektórych przetworów i wyrobów mięsnych składających się z takiego mięsa lub je zawierających, wskazane jest, aby państwa członkowskie, w których zastosowanie ma taki system, prowadziły uaktualniany wykaz gospodarstw, rzeźni, zakładów rozbioru i zakładów przetwórstwa mięsnego zatwierdzonych do systemu wysyłki oraz aby w stosownym czasie przedstawiały ów wykaz Komisji i innym państwom członkowskim.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2008/855/WE.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji 2008/855/WE wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 8a otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 8a

Wysyłanie do innych państw członkowskich świeżej wieprzowiny oraz przetworów i wyrobów mięsnych składających się z takiego mięsa lub je zawierających z państw członkowskich, na terenie których znajdują się obszary wymienione w części III załącznika

1. Przedmiotowe państwa członkowskie, na terytorium których leżą obszary wymienione w części III załącznika, mogą zezwolić na wysyłanie do innych państw członkowskich świeżej wieprzowiny ze świń trzymanych od urodzenia w gospodarstwach znajdujących się poza obszarami wymienionymi w części III załącznika oraz przetworów i wyrobów mięsnych składających się z takiego mięsa lub je zawierających, jeżeli mięso to oraz przetwory i wyroby mięsne są produkowane, przechowywane i przetwarzane w zakładach zatwierdzonych zgodnie z ust. 4.

2. W drodze odstępstwa od art. 7 ust. 1 państwa członkowskie, na terytorium których położone są obszary wymienione w części III załącznika, mogą zezwolić na wysyłkę do innych państw członkowskich świeżej wieprzowiny oraz przetworów i wyrobów mięsnych składających się z takiego mięsa lub je zawierających, pod warunkiem że:

a) mięso pochodzi ze świń trzymanych w gospodarstwach znajdujących się na obszarach wymienionych w części III załącznika i zatwierdzonych zgodnie z ust. 3;

b) mięso pochodzi z rzeźni, zakładów rozbioru i zakładów przetwórstwa mięsnego zatwierdzonych zgodnie z ust. 4.

3. Na potrzeby ust. 2 lit. a) właściwy organ państwa członkowskiego zatwierdza jedynie gospodarstwa, które:

a) realizują program bezpieczeństwa biologicznego zatwierdzony przez właściwy organ;

b) wprowadziły wyłącznie świnie z gospodarstw:

(i) zatwierdzonych zgodnie z niniejszą decyzją; lub

(ii) znajdujących się na obszarach niewymienionych w załączniku i niepodlegających żadnym ograniczeniom w odniesieniu do klasycznego pomoru świń, zgodnie z krajowymi lub unijnymi przepisami, w okresie sześciu miesięcy poprzedzających wprowadzenie świń; okres poprzedzający datę zatwierdzenia gospodarstwa zgodnie z niniejszą decyzją zawiera się w tym sześciomiesięcznym okresie;

c) są regularnie kontrolowane przez właściwy organ w odstępach czasu nie dłuższych niż trzy miesiące; podczas takich inspekcji właściwy organ musi co najmniej:

(i) przestrzegać wytycznych określonych w rozdziale III załącznika do decyzji 2002/106/WE;

(ii) przeprowadzać badanie kliniczne zgodne z procedurami kontrolnymi i procedurami pobierania próbek określonymi w rozdziale IV część A załącznika do decyzji 2002/106/WE;

(iii) sprawdzać skuteczność zastosowania przepisów określonych w art. 15 ust. 2 lit. b) tiret drugie oraz tiret od czwartego do siódmego dyrektywy 2001/89/WE;

(iv) w przypadku niespełnienia powyższych warunków niezwłocznie zawiesić lub wycofać zatwierdzenie;

d) podlegają regularnemu programowi nadzoru laboratoryjnego, w ramach którego zwierzęta zostają poddane z wynikiem ujemnym badaniom laboratoryjnym na obecność klasycznego pomoru świń, przeprowadzonym na próbkach pobranych zgodnie z procedurami pobierania próbek określonymi w planie nadzoru klasycznego pomoru świń realizowanym przez właściwy organ przez okres co najmniej sześciu miesięcy przed przemieszczeniem do rzeźni;

e) położone są w środku obszaru o promieniu 3 km, gdzie zwierzęta w gospodarstwach trzody chlewnej zostają poddane z wynikiem ujemnym badaniom laboratoryjnym na obecność klasycznego pomoru świń, przeprowadzonym na próbkach pobranych zgodnie z procedurami pobierania próbek określonymi w planie nadzoru klasycznego pomoru świń realizowanym kwartalnie przez właściwy organ;

f) położone są w regionie, w którym:

- realizowany jest zatwierdzony przez Komisję program kontroli i monitorowania klasycznego pomoru świń,

- współczynnik zachorowalności i częstość występowania klasycznego pomoru świń u świń domowych i zdziczałych znacznie się zmniejszyły,

- w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie wykryto dowodów występowania u świń wirusa klasycznego pomoru świń.

4. Na potrzeby ust. 1 oraz ust. 2 lit. b) właściwy organ państwa członkowskiego zatwierdza jedynie rzeźnie, zakłady rozbioru i zakłady przetwórstwa mięsnego, w których produkcja, przechowywanie i przetwarzanie świeżego mięsa oraz przetworów i wyrobów mięsnych składających się z takiego mięsa kwalifikującego się do wysyłki do innych państw członkowskich lub zawierających takie mięso, odbywa się oddzielnie od produkcji, przechowywania i przetwarzania innych wyrobów składających się z mięsa świń urodzonych w gospodarstwach znajdujących się na obszarach wymienionych w części III załącznika, z wyłączeniem gospodarstw zatwierdzonych zgodnie z ust. 3, lub ze świń pochodzących z takich gospodarstw, oraz oddzielnie od produkcji, przechowywania i przetwarzania innych produktów zawierających takie mięso.

5. Wieprzowinę oraz przetwory i wyroby mięsne, o których mowa w ust. 1 i 2, oznakowuje się następująco:

a) świeżą wieprzowinę oznakowuje się zgodnie z przepisami rozdziału III sekcji I załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 854/2004;

b) przetwory i wyroby mięsne oznakowuje się zgodnie z przepisami sekcji I załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 853/2004.

6. Państwa członkowskie, do których zastosowanie ma ust. 1 lub odstępstwo, o którym mowa w ust. 2, prowadzą uaktualniany wykaz gospodarstw, rzeźni, zakładów rozbioru i zakładów przetwórstwa mięsnego zatwierdzonych zgodnie z ust. 3 i 4. Wykaz zawiera co najmniej nazwę, adres, urzędowy numer rejestracyjny, rodzaj zakładu oraz datę jego zatwierdzenia. Wykaz ten, jak również każdą jego aktualizację, należy podać do wiadomości Komisji i innych państw członkowskich w ciągu 24 godzin od zatwierdzenia pierwszego gospodarstwa lub zakładu oraz od dokonania każdej późniejszej zmiany.";

(2)
skreśla się art. 8c.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 listopada 2012 r.

W imieniu Komisji

Maroš ŠEFČOVIČ

Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 395 z 30.12.1989, s. 13.

(2) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, s. 29.

(3) Dz.U. L 302 z 13.11.2008, s. 19.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.318.71

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2012/702/UE zmieniająca decyzję 2008/855/WE w odniesieniu do wysyłki do innych państw członkowskich niektórych rodzajów mięsa i wyrobów mięsnych z państw członkowskich, na terytorium których leżą obszary wymienione w części III załącznika do tej decyzji
Data aktu: 13/11/2012
Data ogłoszenia: 15/11/2012
Data wejścia w życie: 15/11/2012