Decyzja wykonawcza 2012/702/UE zmieniająca decyzję 2008/855/WE w odniesieniu do wysyłki do innych państw członkowskich niektórych rodzajów mięsa i wyrobów mięsnych z państw członkowskich, na terytorium których leżą obszary wymienione w części III załącznika do tej decyzji

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 13 listopada 2012 r.
zmieniająca decyzję 2008/855/WE w odniesieniu do wysyłki do innych państw członkowskich niektórych rodzajów mięsa i wyrobów mięsnych z państw członkowskich, na terytorium których leżą obszary wymienione w części III załącznika do tej decyzji

(notyfikowana jako dokument nr C(2012) 7977)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/702/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 15 listopada 2012 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(1), w szczególności jej art. 9 ust. 4,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(2), w szczególności jej art. 10 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Komisji 2008/855/WE z dnia 3 listopada 2008 r. w sprawie środków kontroli w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do klasycznego pomoru świń w niektórych państwach członkowskich(3) ustanawia niektóre środki kontroli w odniesieniu do klasycznego pomoru świń w państwach członkowskich lub ich regionach, wyszczególnionych w załączniku do tej decyzji.

(2) W art. 7 ust. 1 decyzji 2008/855/WE zobowiązuje się państwa członkowskie, na terytorium których leżą obszary wymienione w części III załącznika do tej decyzji, do dopilnowania, aby żadne przesyłki świeżej wieprzowiny z gospodarstw znajdujących się na tych obszarach oraz przetworów mięsnych i wyrobów mięsnych składających się z takiej wieprzowiny lub ją zawierających nie były wysyłane z tych obszarów do innych państw członkowskich.

(3) Zgodnie z art. 8a decyzji 2008/855/WE państwa członkowskie, na terytorium których leżą obszary wymienione w części III załącznika do tej decyzji, mogą pod określonymi warunkami zezwolić na wysyłkę do innych państw członkowskich świeżej wieprzowiny oraz przetworów i wyrobów mięsnych, które składają się z mięsa pochodzącego ze świń z gospodarstw znajdujących się poza obszarami wymienionymi w tej części załącznika do tej decyzji lub zawierają takie mięso.

(4) Zgodnie z art. 8c decyzji 2008/855/WE, w drodze odstępstwa od art. 7 ust. 1 tej decyzji, państwa członkowskie, na terytorium których położone są obszary wymienione w części III załącznika do tej decyzji, mogą pod określonymi warunkami zezwolić na wysyłkę do innych państw członkowskich świeżej wieprzowiny oraz przetworów i wyrobów mięsnych składających się z takiego mięsa lub je zawierających.

(5) Artykuły 8a i 8c decyzji 2008/855/WE przewidują dwa systemy wysyłki świeżej wieprzowiny oraz przetworów i wyrobów mięsnych składających się z takiego mięsa lub je zawierających, muszących spełnić określone warunki, celem których jest zapewnienie, że nie stanowią one ryzyka spowodowanego czynnikiem wywołującym klasyczny pomór świń. Rzeźnie, zakłady rozbioru i zakłady przetwórstwa mięsnego mogłyby zatem funkcjonować jednocześnie w ramach obu systemów, nie wprowadzając dodatkowego ryzyka, pod warunkiem że spełnione zostałyby dodatkowe wymogi dotyczące zgłoszenia wykazu gospodarstw i zakładów. W związku z tym dwa przepisy regulujące oba systemy można połączyć w jeden i zatwierdzić gospodarstwa, rzeźnie, zakłady rozbioru i zakłady przetwórstwa mięsnego zgodne z tymi przepisami.

(6) Aby zapewnić właściwą kontrolę i przejrzystość funkcjonowania systemów wysyłki świeżej wieprzowiny oraz niektórych przetworów i wyrobów mięsnych składających się z takiego mięsa lub je zawierających, wskazane jest, aby państwa członkowskie, w których zastosowanie ma taki system, prowadziły uaktualniany wykaz gospodarstw, rzeźni, zakładów rozbioru i zakładów przetwórstwa mięsnego zatwierdzonych do systemu wysyłki oraz aby w stosownym czasie przedstawiały ów wykaz Komisji i innym państwom członkowskim.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2008/855/WE.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji 2008/855/WE wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 8a otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 8a

Wysyłanie do innych państw członkowskich świeżej wieprzowiny oraz przetworów i wyrobów mięsnych składających się z takiego mięsa lub je zawierających z państw członkowskich, na terenie których znajdują się obszary wymienione w części III załącznika

1. Przedmiotowe państwa członkowskie, na terytorium których leżą obszary wymienione w części III załącznika, mogą zezwolić na wysyłanie do innych państw członkowskich świeżej wieprzowiny ze świń trzymanych od urodzenia w gospodarstwach znajdujących się poza obszarami wymienionymi w części III załącznika oraz przetworów i wyrobów mięsnych składających się z takiego mięsa lub je zawierających, jeżeli mięso to oraz przetwory i wyroby mięsne są produkowane, przechowywane i przetwarzane w zakładach zatwierdzonych zgodnie z ust. 4.

2. W drodze odstępstwa od art. 7 ust. 1 państwa członkowskie, na terytorium których położone są obszary wymienione w części III załącznika, mogą zezwolić na wysyłkę do innych państw członkowskich świeżej wieprzowiny oraz przetworów i wyrobów mięsnych składających się z takiego mięsa lub je zawierających, pod warunkiem że:

a) mięso pochodzi ze świń trzymanych w gospodarstwach znajdujących się na obszarach wymienionych w części III załącznika i zatwierdzonych zgodnie z ust. 3;

b) mięso pochodzi z rzeźni, zakładów rozbioru i zakładów przetwórstwa mięsnego zatwierdzonych zgodnie z ust. 4.

3. Na potrzeby ust. 2 lit. a) właściwy organ państwa członkowskiego zatwierdza jedynie gospodarstwa, które:

a) realizują program bezpieczeństwa biologicznego zatwierdzony przez właściwy organ;

b) wprowadziły wyłącznie świnie z gospodarstw:

(i) zatwierdzonych zgodnie z niniejszą decyzją; lub

(ii) znajdujących się na obszarach niewymienionych w załączniku i niepodlegających żadnym ograniczeniom w odniesieniu do klasycznego pomoru świń, zgodnie z krajowymi lub unijnymi przepisami, w okresie sześciu miesięcy poprzedzających wprowadzenie świń; okres poprzedzający datę zatwierdzenia gospodarstwa zgodnie z niniejszą decyzją zawiera się w tym sześciomiesięcznym okresie;

c) są regularnie kontrolowane przez właściwy organ w odstępach czasu nie dłuższych niż trzy miesiące; podczas takich inspekcji właściwy organ musi co najmniej:

(i) przestrzegać wytycznych określonych w rozdziale III załącznika do decyzji 2002/106/WE;

(ii) przeprowadzać badanie kliniczne zgodne z procedurami kontrolnymi i procedurami pobierania próbek określonymi w rozdziale IV część A załącznika do decyzji 2002/106/WE;

(iii) sprawdzać skuteczność zastosowania przepisów określonych w art. 15 ust. 2 lit. b) tiret drugie oraz tiret od czwartego do siódmego dyrektywy 2001/89/WE;

(iv) w przypadku niespełnienia powyższych warunków niezwłocznie zawiesić lub wycofać zatwierdzenie;

d) podlegają regularnemu programowi nadzoru laboratoryjnego, w ramach którego zwierzęta zostają poddane z wynikiem ujemnym badaniom laboratoryjnym na obecność klasycznego pomoru świń, przeprowadzonym na próbkach pobranych zgodnie z procedurami pobierania próbek określonymi w planie nadzoru klasycznego pomoru świń realizowanym przez właściwy organ przez okres co najmniej sześciu miesięcy przed przemieszczeniem do rzeźni;

e) położone są w środku obszaru o promieniu 3 km, gdzie zwierzęta w gospodarstwach trzody chlewnej zostają poddane z wynikiem ujemnym badaniom laboratoryjnym na obecność klasycznego pomoru świń, przeprowadzonym na próbkach pobranych zgodnie z procedurami pobierania próbek określonymi w planie nadzoru klasycznego pomoru świń realizowanym kwartalnie przez właściwy organ;

f) położone są w regionie, w którym:

- realizowany jest zatwierdzony przez Komisję program kontroli i monitorowania klasycznego pomoru świń,

- współczynnik zachorowalności i częstość występowania klasycznego pomoru świń u świń domowych i zdziczałych znacznie się zmniejszyły,

- w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie wykryto dowodów występowania u świń wirusa klasycznego pomoru świń.

4. Na potrzeby ust. 1 oraz ust. 2 lit. b) właściwy organ państwa członkowskiego zatwierdza jedynie rzeźnie, zakłady rozbioru i zakłady przetwórstwa mięsnego, w których produkcja, przechowywanie i przetwarzanie świeżego mięsa oraz przetworów i wyrobów mięsnych składających się z takiego mięsa kwalifikującego się do wysyłki do innych państw członkowskich lub zawierających takie mięso, odbywa się oddzielnie od produkcji, przechowywania i przetwarzania innych wyrobów składających się z mięsa świń urodzonych w gospodarstwach znajdujących się na obszarach wymienionych w części III załącznika, z wyłączeniem gospodarstw zatwierdzonych zgodnie z ust. 3, lub ze świń pochodzących z takich gospodarstw, oraz oddzielnie od produkcji, przechowywania i przetwarzania innych produktów zawierających takie mięso.

5. Wieprzowinę oraz przetwory i wyroby mięsne, o których mowa w ust. 1 i 2, oznakowuje się następująco:

a) świeżą wieprzowinę oznakowuje się zgodnie z przepisami rozdziału III sekcji I załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 854/2004;

b) przetwory i wyroby mięsne oznakowuje się zgodnie z przepisami sekcji I załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 853/2004.

6. Państwa członkowskie, do których zastosowanie ma ust. 1 lub odstępstwo, o którym mowa w ust. 2, prowadzą uaktualniany wykaz gospodarstw, rzeźni, zakładów rozbioru i zakładów przetwórstwa mięsnego zatwierdzonych zgodnie z ust. 3 i 4. Wykaz zawiera co najmniej nazwę, adres, urzędowy numer rejestracyjny, rodzaj zakładu oraz datę jego zatwierdzenia. Wykaz ten, jak również każdą jego aktualizację, należy podać do wiadomości Komisji i innych państw członkowskich w ciągu 24 godzin od zatwierdzenia pierwszego gospodarstwa lub zakładu oraz od dokonania każdej późniejszej zmiany.";

(2)
skreśla się art. 8c.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 listopada 2012 r.

W imieniu Komisji

Maroš ŠEFČOVIČ

Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 395 z 30.12.1989, s. 13.

(2) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, s. 29.

(3) Dz.U. L 302 z 13.11.2008, s. 19.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.318.71

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2012/702/UE zmieniająca decyzję 2008/855/WE w odniesieniu do wysyłki do innych państw członkowskich niektórych rodzajów mięsa i wyrobów mięsnych z państw członkowskich, na terytorium których leżą obszary wymienione w części III załącznika do tej decyzji
Data aktu: 13/11/2012
Data ogłoszenia: 15/11/2012
Data wejścia w życie: 01/01/1970