Decyzja 2012/612/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsiębiorstwa na rzecz Realizacji Wspólnej Inicjatywy Technologicznej w zakresie Leków Innowacyjnych za rok budżetowy 2010

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2012 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsiębiorstwa na rzecz Realizacji Wspólnej Inicjatywy Technologicznej w zakresie Leków Innowacyjnych za rok budżetowy 2010

(2012/612/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 października 2012 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsiębiorstwa na rzecz Realizacji Wspólnej Inicjatywy Technologicznej w zakresie Leków Innowacyjnych za rok budżetowy 2010,
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa na rzecz Realizacji Wspólnej Inicjatywy Technologicznej w zakresie Leków Innowacyjnych za rok budżetowy 2010 r., wraz z odpowiedziami Wspólnego Przedsiębiorstwa(1),
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 21 lutego 2012 r. (06086/2012 - C7-0050/2012),
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. ustanawiające Wspólne Przedsiębiorstwo na rzecz Realizacji Wspólnej Inicjatywy Technologicznej w zakresie Leków Innowacyjnych(3), w szczególności jego art. 11 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0108/2012),
1.
zatwierdza zamknięcie ksiąg Wspólnego Przedsiębiorstwa na rzecz Realizacji Wspólnej Inicjatywy Technologicznej w zakresie Leków Innowacyjnych za rok budżetowy 2010;
2.
zobowiązuje przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji dyrektorowi wykonawczemu Wspólnego Przedsiębiorstwa na rzecz Realizacji Wspólnej Inicjatywy Technologicznej w zakresie Leków Innowacyjnych, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny
______

(1) Dz.U. C 368 z 16.12.2011, s. 17.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 30 z 4.2.2008, s. 38.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 10 maja 2012 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsiębiorstwa na rzecz Realizacji Wspólnej Inicjatywy Technologicznej w zakresie Leków Innowacyjnych za rok budżetowy 2010

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsiębiorstwa na rzecz Realizacji Wspólnej Inicjatywy Technologicznej w zakresie Leków Innowacyjnych za rok budżetowy 2010,
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa na rzecz Realizacji Wspólnej Inicjatywy Technologicznej w zakresie Leków Innowacyjnych za rok budżetowy 2010 r., wraz z odpowiedziami Wspólnego Przedsiębiorstwa(1),
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 21 lutego 2012 r. (06086/2012 - C7-0050/2012),
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. ustanawiające Wspólne Przedsiębiorstwo na rzecz Realizacji Wspólnej Inicjatywy Technologicznej w zakresie Leków Innowacyjnych(3), w szczególności jego art. 11 ust. 4,
uwzględniając przepisy finansowe Wspólnego Przedsiębiorstwa na rzecz Realizacji Wspólnej Inicjatywy Technologicznej w zakresie Leków Innowacyjnych przyjęte decyzją jego Rady Zarządzającej dnia 2 lutego 2009 r.,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0108/2012),
A.
mając na uwadze, że Wspólne Przedsiębiorstwo na rzecz Realizacji Wspólnej Inicjatywy Technologicznej w zakresie Leków Innowacyjnych ("Wspólne Przedsiębiorstwo") zostało ustanowione w grudniu 2007 r. na okres 10 lat w celu znaczącej poprawy skuteczności i wydajności procesu opracowywania leków, co w perspektywie długoterminowej miałoby doprowadzić do tego, że sektor farmaceutyczny będzie produkował skuteczniejsze i bezpieczniejsze leki innowacyjne,
B.
mając na uwadze, że Wspólne Przedsiębiorstwo rozpoczęło autonomiczną działalność w dniu 16 listopada 2009 r.,
C.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdza, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsiębiorstwa za rok budżetowy 2010 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe,
D.
mając na uwadze, że maksymalny wkład Unii na rzecz Wspólnego Przedsiębiorstwa przez okres 10 lat wynosi 1.000.000.000 EUR, a kwota ta ma zostać wypłacona z budżetu siódmego programu ramowego badań,
E.
mając na uwadze, że budżet Wspólnego Przedsiębiorstwa na rok budżetowy 2010 wynosił 107.150.584 EUR,

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
z niepokojem odnotowuje, że budżet Wspólnego Przedsiębiorstwa na rok budżetowy 2010 i plan wykonania zostały przyjęte przez Radę Zarządzającą dopiero dnia 16 marca 2010 r. i dlatego też przez niemal cały pierwszy kwartał Wspólne Przedsiębiorstwo przy dokonywaniu płatności było zmuszone stosować zasadę budżetową dwunastych części środków tymczasowych;
2.
wyraża zaniepokojenie tym, że członkowie Wspólnego Przedsiębiorstwa nie zdołali ustalić i zatwierdzić w należytym czasie naukowych priorytetów, które powinny zostać włączone do rocznego planu wykonania, co opóźniło rozpoczęcie w 2010 r. rocznego zaproszenia do składania wniosków do dnia 22 października 2010 r.;
3.
zwraca uwagę, że ostateczny budżet Wspólnego Przedsiębiorstwa na rok 2010 przewidywał łączną kwotę środków na zobowiązania wynoszącą 107.150.584 EUR oraz kwotę środków na płatności wynoszącą 29.009.840 EUR; odnotowuje, że wskaźniki wykorzystania dostępnych środków na zobowiązania i środków na płatności były niskie i wynosiły odpowiednio 6 % i 35 %;
4.
jest zaniepokojony niskim wskaźnikiem wykonania budżetu, a ponadto działalnością Wspólnego Przedsiębiorstwa leżącą u jego podstaw; podkreśla, że na koniec roku saldo środków pieniężnych wynosiło 70.731.612,03 EUR, co stanowi 65 % dostępnych środków na płatności na rok 2010;
5.
odnotowuje, że Wspólne Przedsiębiorstwo utrzymuje, iż niskie wskaźniki wykorzystania środków na zobowiązania i środków na płatności oraz wysoki poziom salda środków pieniężnych są spowodowane:
opóźnieniami w określeniu naukowych priorytetów Wspólnego Przedsiębiorstwa i tematów zaproszeń do składania wniosków, które doprowadziły do odsunięcia w czasie publikacji zaproszeń do składania wniosków i powiązanego z nimi procesu oceny i wyboru wniosków,
wypłatą kwot z tytułu prefinansowania zaakceptowanych projektów współpracy w ramach zaproszenia nr 3 w 2011 r. zamiast w 2010 r., jak pierwotnie przewidziano w budżecie, z powodu opóźnień wewnątrz wybranych konsorcjów, które wpłynęły na podpisanie umów w sprawie przyznania dotacji;

wzywa jednak Wspólne Przedsiębiorstwo i jego członków do podjęcia odpowiednich działań, aby dopilnować terminowego definiowania naukowych priorytetów i tematów zaproszeń do składania wniosków oraz aby umożliwić zbilansowanie budżetu w przyszłych latach budżetowych;

Ocena wkładów rzeczowych

6.
przypomina, że Wspólne Przedsiębiorstwo zostało utworzone w grudniu 2007 r. i rozpoczęło autonomiczną działalność dnia 16 listopada 2009 r.; wyraża poważne zaniepokojenie tym, że metodyka oceny wkładów rzeczowych, która powinna być określona w wewnętrznych zasadach i procedurach Wspólnego Przedsiębiorstwa zgodnie z jego przepisami finansowymi, nie została jeszcze zatwierdzona przez Radę Zarządzającą i dlatego też członkowie Wspólnego Przedsiębiorstwa należący do Europejskiej Federacji Producentów Leków i Stowarzyszeń Farmaceutycznych (EFPIA) nie byli w stanie sporządzić sprawozdania w sprawie kosztów poniesionych w pierwszym okresie sprawozdawczym, zgodnie z postanowieniami umów w sprawie przyznania dotacji;
7.
na podstawie odpowiedzi Wspólnego Przedsiębiorstwa odnotowuje, że toczą się konsultacje w sprawie metodyki, jaka ma być stosowana do oceny wkładów rzeczowych wnoszonych przez przedsiębiorstwa-członków EFPIA do projektów Wspólnego Przedsiębiorstwa, oraz że poszczególne sprawozdania w sprawie wkładów rzeczowych zostaną dostarczone po zatwierdzeniu przez Radę Zarządzającą zmienionego wzoru umowy w sprawie przyznania dotacji; nalega, aby Wspólne Przedsiębiorstwo i jego Rada Zarządzająca przedstawiły organowi udzielającemu absolutorium aktualne informacje w tej sprawie;

Postępowania o udzielenie zamówienia

8.
w oparciu o roczne sprawozdanie z działalności stwierdza, że Wspólne Przedsiębiorstwo przyjęło w 2010 r. wytyczne ILI w sprawie postępowania o udzielenie zamówienia o niskiej wartości, których celem jest uproszczenie sposobu zapewniania zgodności z ogólnymi wytycznymi Komisji Europejskiej dotyczącymi zamówień publicznych, i które odzwierciedlają limity zamówień publicznych ustalone w przepisach finansowych dotyczących zamówień publicznych;
9.
zauważa ponadto że w 2010 r. Wspólne Przedsiębiorstwo przeprowadziło dwa opiewające na wysoką kwotę postępowania o udzielenie zamówienia - dotyczące infrastruktury informatycznej oraz audytów ex post - w związku z którymi opublikowano w Dzienniku Urzędowym umowy ramowe; podkreśla, że postępowania te zostały przeprowadzone wraz z innymi wspólnymi przedsiębiorstwami; uważa za interesującą inicjatywę wspólnych przedsiębiorstw, aby wspólnie prowadzić postępowania o udzielenie zamówienia; stwierdza, że pozwoliłoby to wspólnym przedsiębiorstwom realizować korzyści skali i oszczędzać pieniądze podatników; zachęca zatem wspólne przedsiębiorstwa do jak najczęstszego przeprowadzania takich wspólnych postępowań o udzielenie zamówienia;
10.
odnotowuje, że Wspólne Przedsiębiorstwo przeprowadziło opiewające na niską kwotę postępowania o udzielenie zamówienia dotyczące przygotowania strony internetowej, organizacji wydarzeń o charakterze informacyjnym w ciągu roku oraz zakupu mebli biurowych do nowego lokalu;
11.
odnotowuje, że w ramach swoich prawnych zobowiązań Wspólne Przedsiębiorstwo udostępniło na stronie internetowej wykaz udzielonych zamówień; zauważa, że wykaz ten przedstawia zamówienia udzielone od utworzenia Wspólnego Przedsiębiorstwa do dnia 31 października 2010 r.; ponagla Wspólne Przedsiębiorstwo do regularnego aktualizowania tej listy;

Zaproszenie do składania wniosków i negocjacje dotyczące projektów

12.
przypomina, że Wspólne Przedsiębiorstwo ogłosiło trzecie zaproszenie do składania wniosków, które zainicjowano dnia 22 października 2010 r.;
13.
zauważa, że w 2010 r. Wspólne Przedsiębiorstwo sfinalizowało negocjacje dotyczące drugiego zaproszenia do składania wniosków oraz zaczęło otrzymywać i realizować wnioski o zapłatę kosztów poniesionych przez beneficjantów uczestniczących w projektach finansowanych w ramach pierwszego zaproszenia do składania wniosków, zarządzanych przez Komisję i rozpoczętych w kwietniu 2008 r.;
14.
w oparciu o roczne sprawozdanie z działalności Wspólnego Przedsiębiorstwa stwierdza, że w ramach drugiego zaproszenia do składania wniosków w zespołach do spraw oceny - z wyjątkiem oceny końcowej - uczestniczyli niezależni eksperci bez prawa do głosowania, oraz że dodatkowo Biuro Wykonawcze Wspólnego Przedsiębiorstwa zaprosiło niezależnych obserwatorów do uczestnictwa w procesie dwustopniowej oceny; wzywa Wspólne Przedsiębiorstwo do poinformowania organu udzielającego absolutorium o mechanizmach weryfikacji, jakie wdraża, aby zapewnić pełną niezależność ekspertów i obserwatorów, a tym samym zmniejszyć ryzyko wystąpienia konfliktu interesów podczas oceny ofert;
15.
na podstawie rocznego sprawozdania z działalności zauważa, że niezależni obserwatorzy są odpowiedzialni za wydanie sprawozdania z każdego etapu procesu oceny; odnotowuje również, że plan działania oparty na sprawozdaniu niezależnych obserwatorów z oceny drugiego etapu został opublikowany we wrześniu 2010 r., oraz że Biuro Wykonawcze Wspólnego Przedsiębiorstwa wdraża te działania w przypadku trzeciego zaproszenia do składania wniosków; zwraca się do Wspólnego Przedsiębiorstwa o poinformowanie organu udzielającego absolutorium o poziomie wdrożenia każdego ze środków zawartych w planie działania;
16.
dowiaduje się od Wspólnego Przedsiębiorstwa, że w procesach operacyjnych zastosowano szereg środków wykonawczych po to, aby zapobiec wystąpieniu konfliktu interesów; odnotowuje zwłaszcza że każda z osób uczestniczących w działaniach Wspólnego Przedsiębiorstwa musi stosować się do jasno określonych i stosowanych normatywnych zasad; wzywa Wspólne Przedsiębiorstwo do opracowania planu działania zawierającego konkretne środki i ostateczne terminy, aby zapobiec konfliktowi interesów i zwiększyć przejrzystość oraz do dostarczenia takiego planu działania organowi udzielającemu absolutorium;

Systemy kontroli wewnętrznej

17.
nalega, by Wspólne Przedsiębiorstwo zakończyło proces tworzenia systemów kontroli wewnętrznej i informacji finansowej; wzywa Wspólne Przedsiębiorstwo, by w szczególności określiło i udokumentowało istotne elementy swojego systemu kontroli wewnętrznej, takie jak procedury rachunkowe i kontrole związane z zamknięciem ksiąg oraz z uznawaniem i obliczaniem wydatków operacyjnych;
18.
wzywa ponadto Wspólne Przedsiębiorstwo, a zwłaszcza księgowego, do sformalizowania i zatwierdzenia w należytym czasie podstawowych procedur operacyjnych, zgodnie z wymogami zawartymi w przepisach finansowych; odnotowuje odpowiedź Wspólnego Przedsiębiorstwa, że zatwierdzanie podstawowych procedur operacyjnych wspierających system rachunkowości zostało zakończone w czerwcu 2011 r.; wzywa Wspólne Przedsiębiorstwo do wyjaśnienia tego opóźnienia organowi udzielającemu absolutorium;
19.
odnotowuje ustalenia Trybunału Obrachunkowego, według których poziom zarządzania systemami informatycznymi i praktyka Wspólnego Przedsiębiorstwa w tym zakresie są odpowiednie do jego wielkości i zadań; podkreśla jednak, że występują opóźnienia w zakresie formalizacji zasad i procedur dotyczących cyklu strategicznego planowania informatycznego i monitorowania, zarządzania ryzykiem informatycznym i planu ciągłości biznesowej oraz planu przywrócenia gotowości do pracy po wystąpieniu sytuacji nadzwyczajnej; ponagla Wspólne Przedsiębiorstwo do opracowania planu działania zawierającego konkretne środki i ostateczne terminy, aby przyspieszyć sformalizowanie zasad i procedur w ww. obszarach oraz wzywa do złożenia organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania z postępów osiągniętych w tym zakresie;
20.
podkreśla, że strategia audytu ex post Wspólnego Przedsiębiorstwa została przyjęta przez Radę Zarządzającą w decyzji z dnia 14 grudnia 2010 r.; wzywa Wspólne Przedsiębiorstwo do wdrożenia tej strategii bez opóźnień dzięki przeprowadzeniu kontroli na miejscu i kontroli finansowych wśród uczestników działań badawczych finansowanych przez Wspólne Przedsiębiorstwo oraz wzywa do przedłożenia organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania rocznego przygotowanego przez dyrektora wykonawczego, które zawierać będzie wnioski z takich audytów, zalecenia i nałożone korekty finansowe;

Audyt wewnętrzny

21.
odnotowuje, że nie wprowadzono jeszcze zmian w przepisach finansowych Wspólnego Przedsiębiorstwa, polegających na włączeniu do nich przepisu dotyczącego uprawnień audytora wewnętrznego Komisji w odniesieniu do całego budżetu ogólnego;
22.
odnotowuje jednak, że Komisja i Wspólne Przedsiębiorstwo podjęły działania w celu wyraźnego zdefiniowania zadań operacyjnych Służby Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) oraz funkcji audytu wewnętrznego Wspólnego Przedsiębiorstwa;
23.
odnotowuje uwagi Wspólnego Przedsiębiorstwa, że potrzeba dalszego wyjaśnienia roli Służby Audytu Wewnętrznego (IAS) w kontekście przepisów finansowych Wspólnego Przedsiębiorstwa zostanie oceniona po zakończeniu trwającego przeglądu ramowego rozporządzenia finansowego;
24.
na podstawie rocznego sprawozdania z działalności Wspólnego Przedsiębiorstwa za rok 2010 stwierdza, że w listopadzie 2010 r. utworzyło ono własną jednostkę audytu wewnętrznego (IAC);
25.
na podstawie odpowiedzi Wspólnego Przedsiębiorstwa udzielonej Trybunałowi Obrachunkowemu stwierdza, że zadania audytu wewnętrznego Wspólnego Przedsiębiorstwa i IAS zostały wyjaśnione i sformalizowane w drodze zatwierdzenia w marcu 2011 r. kart audytu IAS i IAC; zauważa także, że w fazie przygotowań znajduje się również skoordynowany strategiczny plan kontroli na lata 2012-2014 w celu optymalizacji wpływu zaplanowanych kontroli i ograniczenia do minimum powielania czynności audytowych IAS i IAC; wzywa zatem Wspólne Przedsiębiorstwo do poinformowania organu udzielającego absolutorium o stanie przygotowań i wdrożenia strategicznego planu kontroli na lata 2012-2014;

Wyniki działalności

26.
odnotowuje, że Komisja zleciła przegląd okresowy zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 73/2008 ustanawiającego Wspólne Przedsiębiorstwo, i że przegląd koncentrował się na jakości, efektywności i wkładzie Wspólnego Przedsiębiorstwa w osiągnięcie wyznaczonych celów;
27.
zauważa, że ocena okresowa wykazała szereg słabych punktów:
wewnętrzne struktury zarządcze nie funkcjonują jeszcze w sposób optymalny,
brak jest proaktywnych działań w zakresie komunikacji,
możliwości niektórych zainteresowanych podmiotów w zakresie doradztwa nie są w pełni wykorzystane,
brak określenia i stosowania przez Wspólne Przedsiębiorstwo kluczowych wskaźników wyników stwarza ryzyko, że rezultaty całej inicjatywy będą rozproszone;

odnotowuje, że ocena okresowa została zakończona w grudniu 2010 r. oraz że sformułowano w niej siedem zaleceń; w związku z tym zauważa, że Wspólne Przedsiębiorstwo zobowiązało się odnieść się do wniosków z oceny okresowej i podjąć działania następcze;

28.
zobowiązuje zatem Wspólne Przedsiębiorstwo, aby poinformowało organ udzielający absolutorium o przyjętych środkach oraz harmonogramie ich wdrożenia, aby odniosło się do zaleceń przeglądu okresowego oraz dostarczało regularnych, aktualnych informacji o osiągniętych postępach;

Brak umowy z państwem przyjmującym

29.
ponownie stwierdza, że Wspólne Przedsiębiorstwo powinno szybko zawrzeć umowę z państwem przyjmującym (Belgią) dotyczącą lokalizacji biura, przywilejów i immunitetów oraz innego wsparcia, które Belgia ma udzielić Wspólnemu Przedsiębiorstwu zgodnie z ustanawiającym je rozporządzeniem (WE) nr 73/2008;

Uwagi horyzontalne dotyczące wspólnych przedsiębiorstw

30.
podkreśla, że do tej pory Komisja ustanowiła siedem wspólnych przedsiębiorstw na mocy art. 187 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej; odnotowuje, że sześć wspólnych przedsiębiorstw (ILI, ARTEMIS, ENIAC, "Czyste niebo", FCH i ITER-F4E) działa w obszarze badań i podlega DG RTD i DG INFSO Komisji, jedno zaś odpowiada za opracowanie nowego systemu zarządzania ruchem lotniczym (SESAR) w obszarze transportu, a jego działania nadzoruje DG MOVE;
31.
odnotowuje, że orientacyjna suma środków uznanych za niezbędne do funkcjonowania wspólnych przedsiębiorstw przez cały okres ich istnienia wynosi 21.793.000.000 EUR;
32.
odnotowuje, że całkowity wkład Unii uznany za niezbędny do funkcjonowania wspólnych przedsiębiorstw przez cały okres ich istnienia wynosi 11.489.000.000 EUR;
33.
odnotowuje, że w roku budżetowym 2010 ogólny wkład Unii do budżetu wspólnych przedsiębiorstw wyniósł 505.000.000 EUR;
34.
wzywa Komisję do corocznego przekazywania organowi udzielającemu absolutorium skonsolidowanych informacji na temat całkowitego rocznego finansowania z budżetu ogólnego Unii poszczególnych wspólnych przedsiębiorstw, tak aby zapewnić przejrzystość i jasność w kwestii wykorzystania funduszy unijnych i przywrócić zaufanie europejskich podatników;
35.
z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę ARTEMIS dotyczącą umieszczenia w rocznym sprawozdaniu z działalności informacji na temat monitorowania i przeglądu realizowanych projektów; uważa, że jest to praktyka, którą powinny też stosować inne wspólne przedsiębiorstwa;
36.
przypomina, że wspólne przedsiębiorstwa to partnerstwa publiczno-prywatne, a w związku z tym splatają się w nich interesy sektora publicznego i prywatnego; uważa, że w tych okolicznościach nie należy wykluczać ewentualności wystąpienia konfliktu interesów, lecz należy odpowiednio podejść do tej kwestii; wzywa zatem wspólne przedsiębiorstwa do informowania organu udzielającego absolutorium o mechanizmach weryfikacji funkcjonujących w ich odnośnych strukturach, tak aby umożliwić odpowiednie zarządzanie i zapobieganie konfliktom interesów;
37.
odnotowuje, że z godnym uwagi wyjątkiem Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Realizacji Projektu ITER i Rozwoju Energii Termojądrowej wspólne przedsiębiorstwa to stosunkowo niewielkie i skoncentrowane geograficznie struktury; uważa w związku z tym, że tam, gdzie to możliwe, powinny one łączyć zasoby;
38.
wzywa Trybunał Obrachunkowy do przekazania organowi udzielającemu absolutorium informacji o działaniach następczych podjętych w związku z uwagami sformułowanymi w odniesieniu do poszczególnych wspólnych przedsiębiorstw w odnośnych sprawozdaniach dotyczących rocznych sprawozdań finansowych za rok budżetowy 2011;
39.
zwraca się do Trybunału Obrachunkowego, aby w rozsądnym terminie przekazał Parlamentowi sprawozdanie specjalne na temat wartości dodanej związanej z tworzeniem wspólnych przedsiębiorstw w celu skutecznej realizacji unijnych badań, rozwoju technologicznego i programów demonstracyjnych; odnotowuje ponadto że w tym samym sprawozdaniu należy zawrzeć ocenę efektywności tworzenia wspólnych przedsiębiorstw.

______

(1) Dz.U. C 368 z 16.12.2011, s. 17.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 30 z 4.2.2008, s. 38.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.286.334

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2012/612/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsiębiorstwa na rzecz Realizacji Wspólnej Inicjatywy Technologicznej w zakresie Leków Innowacyjnych za rok budżetowy 2010
Data aktu: 10/05/2012
Data ogłoszenia: 17/10/2012