Decyzja 2012/572/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2010

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2012 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2010

(2012/572/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 października 2012 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2010,
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego na temat rocznego sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedziami Centrum(1),
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 21 lutego 2012 r. (06083/2012 - C7-0051/2012),
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 851/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. ustanawiające Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób(3), w szczególności jego art. 23,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A7-0123/2012),
1.
udziela dyrektorowi Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób absolutorium z wykonania budżetu Centrum za rok budżetowy 2010;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny
______

(1) Dz.U. C 366 z 15.12.2011, s. 122.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 142 z 30.4.2004, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 10 maja 2012 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2010

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2010,
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego na temat rocznego sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedziami Centrum(1),
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 21 lutego 2012 r. (06083/2012 - C7-0051/2012),
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 851/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. ustanawiające Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób(3), w szczególności jego art. 23,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A7-0123/2012),
A.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, że uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób ("Centrum") za rok budżetowy 2010 są wiarygodne, a transakcje leżące u ich podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe,
B.
mając na uwadze, że w dniu 10 maja 2011 r. Parlament udzielił dyrektorowi wykonawczemu Centrum absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2009(5), a w swojej rezolucji dołączonej do absolutorium wezwał Centrum między innymi do:
przygotowania porównania działań, które zostały przeprowadzone w ciągu roku, za który ma zostać udzielone absolutorium, z działaniami w poprzednim roku budżetowym w formie tabeli załączonej do sprawozdania Trybunału Obrachunkowego,
rozwiązania problemu wysokiego poziomu przenoszonych środków, który ma negatywny wpływ na wykonanie budżetu i jest sprzeczny z zasadą jednoroczności,
wywiązania się z obowiązku przekazania organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania sporządzonego przez dyrektora Centrum przedstawiającego pokrótce zalecenia Służby Audytu Wewnętrznego (IAS),
C.
mając na uwadze, że całkowity budżet Centrum na rok budżetowy 2010 wynosił 57.800.000 EUR w porównaniu z 49.200.000 EUR w 2009 r., co stanowi wzrost o 17,5 %; mając na uwadze, że całkowity wkład Unii do budżetu Centrum na rok 2010 wyniósł 56.225.000 EUR;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
przypomina, że początkowy wkład Unii na rzecz Centrum w 2010 r. wyniósł 53.078.000 EUR; zauważa jednak, że kwota 145.000 EUR, pochodząca z odzyskania nadwyżki, została do tego wkładu dodana, a w rezultacie całkowity wkład Unii wyniósł w 2010 r. 53.223.000 EUR;
2.
podkreśla, że zgodnie z budżetem ogólnym Unii Europejskiej na rok budżetowy 2010 całkowity wkład dla Centrum wyniósł 56.225.000 EUR i w jego skład wchodziły:
wkład w wysokości 33.360.000 EUR w ramach tytułu I i II oraz
wkład w wysokości 22.895.000 EUR w ramach tytułu III, z czego wypłacono 10.000.000 EUR;

stwierdza jednak, że w tym samym dokumencie określono, że całkowity wkład Unii wyniósł w 2010 r. 53.223.000 EUR; odnotowuje oświadczenie Komisji Europejskiej, zgodnie z którym wkład Unii na rzecz Centrum w 2010 r. wyniósł 56.225.000 EUR, a liczba 53.223.000 EUR wynika z niespójności w tekście załączonym do zapisów budżetowych; uważa, że wskazuje to na konieczność corocznego przekazywania przez Komisję organowi udzielającemu absolutorium skonsolidowanych informacji dotyczących całkowitego rocznego finansowania na rzecz poszczególnych agencji przekazywanego z budżetu ogólnego Unii Europejskiej;

3.
zauważa w odniesieniu do Centrum, że druga umowa w sprawie przyznania dotacji została zawarta z Dyrekcją Generalną ds. Rozszerzenia początkowo na okres dwóch lat oraz że kolejne zwiększenie budżetu o 400.000 EUR na lata 2009-2010 wprowadzono w 2010 r.; zauważa, że w 2011 r. Centrum miało przedstawić wniosek o przedłużenie dotacji;
4.
uznaje na podstawie ostatecznego rocznego sprawozdania finansowego Centrum za rok budżetowy 2010, że wskaźnik wykonania budżetu wyniósł 95 % dla środków na zobowiązania; wyraża jednak zaniepokojenie, że wykonanie budżetu pod względem płatności wyniosło jedynie 68 % budżetu ogółem; sądzi jednak, że stanowi to już poprawę wobec 59 % w 2009 r., ale uważa, że Centrum powinno podjąć w tym zakresie dalsze wysiłki;
5.
podkreśla, że wykorzystanie środków na płatności poprawiło się i osiągnęło poziom 92,7 %, co odpowiada kwocie niewykorzystanych środków w wysokości 3.800.000 EUR; odnotowuje, że to niepełne wykorzystanie środków jest związane z faktem, że Centrum ograniczyło swój wniosek o środki na płatności w celu zmniejszenia ilości środków pieniężnych na rachunku bankowym pod koniec roku, jak zażądały Trybunał Obrachunkowy i Komisja;
6.
zauważa w odniesieniu do rocznego sprawozdania z działalności Centrum za rok 2010, że dyrektor jako urzędnik zatwierdzający oddelegował odpowiedzialność finansową na pięciu kierowników działów oraz na pewien czas na koordynatora gabinetu dyrektora; stwierdza jednak, że wszystkie umowy na kwotę powyżej 250.000 EUR muszą zostać podpisane przez dyrektora;

Środki przeniesione

7.
uznaje, że według Trybunału Obrachunkowego w 2010 r. kwota 15.600.000 EUR, co odpowiada 27 % budżetu ogółem, w tym 50 % tytułu III - wydatki operacyjne, została przeniesiona na 2011 r.; ponagla ponownie Centrum do szybkiego zaradzenia problemom stwierdzonym przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do przeniesionych środków; podkreśla, że wysoki poziom przeniesionych środków ma negatywny wpływ na wdrożenie budżetu;
8.
wyraża niepokój, że taki wysoki poziom przeniesionych środków przy niskim poziomie rozliczeń międzyokresowych biernych jest nadmierny i sprzeczny z zasadą jednoroczności;

System rachunkowości

9.
stwierdza w związku ze sprawozdaniem w sprawie zarządzania budżetem i finansami Centrum, że 2010 r. był pierwszym pełnym rokiem wdrażania budżetu Centrum przy pomocy systemu ABAC WF (zintegrowany system budżetowy i rachunkowości KE);
10.
uznaje na podstawie rocznego sprawozdania z działalności, że Centrum dokonało przeglądu wewnętrznych procedur płatności i zobowiązań;

Zamówienia

11.
uznaje na podstawie rocznego sprawozdania z działalności Centrum, że biuro ds. zamówień przeprowadziło 50 procedur otwartych, 18 procedur negocjowanych, jak również 8 zaproszeń do składania wniosków; wzywa Centrum do przedstawienia organowi udzielającemu absolutorium wyników każdego z postępowań o udzielenie zamówienia;
12.
zauważa, że po pięciu latach negocjacji zawarto umowę w sprawie siedziby między Centrum a szwedzkim Ministerstwem Zdrowia Publicznego i Opieki nad Osobami Starszymi;

Zasoby ludzkie

13.
ma świadomość, że poprzedni dyrektor odszedł z Centrum w lutym 2010 r., aby objąć stanowisko w biurze regionalnym Światowej Organizacji Zdrowia na Europę;
14.
ponagla Centrum do wprowadzenia środków wystarczających do zagwarantowania przejrzystości procedur rekrutacyjnych; wyraża szczególne zaniepokojenie w związku z ustaleniami Trybunału Obrachunkowego: nie zostały określone z wyprzedzeniem progi punktowe wymagane do zaproszenia kandydatów na rozmowę kwalifikacyjną lub do wpisania ich na listę rezerwową; stwierdza, że mogło to tuszować nepotyzm lub konflikt interesów;
15.
zauważa na podstawie sprawozdania w sprawie zarządzania budżetem i finansami Centrum, że łączna liczba pracowników tymczasowych zatrudnionych w Centrum wyniosła na dzień 31 grudnia 2010 r. 175, przy 200 etatach przewidzianych w planie zatrudnienia na 2010 r.;
16.
konstatuje również na podstawie sprawozdania, że wskaźnik rotacji pracowników tymczasowych i pracowników kontraktowych wyniósł 7 % w 2010 r.;
17.
uznaje Centrum za unijny organ odgrywający ważną rolę we wzmacnianiu i rozwijaniu europejskiego nadzoru nad chorobami, jak również w szacowaniu i informowaniu o dotychczasowych i nowo pojawiających się zagrożeniach dla zdrowia ludzkiego, jakie niosą ze sobą choroby zakaźne, a także w gromadzeniu europejskiej wiedzy z zakresu zdrowia;

Wyniki

18.
uznaje, że Centrum pracuje obecnie wraz ze swoimi partnerami nad wprowadzeniem zmian w oparciu o doświadczenia zgromadzone w związku z pandemią H1N1 w 2009 r. w celu dalszej poprawy wyników Centrum w przyszłości; podkreśla jednak, że Centrum w istotny sposób przyczyniło się do zwalczania pandemii H1N1 dzięki wydaniu wstępnych wytycznych w sprawie stosowania określonych szczepionek przeciw grypie pandemicznej w 2009 r.;

Audyt wewnętrzny

19.
zauważa na podstawie sprawozdania w sprawie zarządzania budżetem i finansami Centrum, że przeprowadzono przegląd wdrożenia systemu kontroli wewnętrznej; jest szczególnie zaniepokojony tym, że dwie normy nie zostały nadal wdrożone, zwłaszcza normy dotyczące ciągłości działalności i oceny działań, a cztery inne zostały wdrożone jedynie częściowo; ponagla w związku z tym Centrum do szybkiego podjęcia działań w tym kierunku i poinformowania organu udzielającego absolutorium o stopniu wdrożenia tych norm;
20.
konstatuje na podstawie sprawozdania w sprawie zarządzania budżetem i finansami Centrum, że planowany przez Służbę Audytu Wewnętrznego (IAS) audyt "procesów wspierania sporządzania rocznego programu prac, skoncentrowanego na systemach zarządzania informacjami" został przesunięty na 2011 r.; wzywa zatem Centrum do poinformowania organu udzielającego absolutorium o ustaleniach IAS;
21.
uznaje również w odniesieniu do Centrum, że w wyniku audytu przeprowadzonego przez IAS pod koniec 2010 r. nie przyjęto żadnych krytycznych ustaleń; tymczasem nie wdrożono jeszcze sześciu istotnych zaleceń; został poinformowany przez Centrum, że cztery z nich dotyczą komunikacji w dziedzinie zdrowia, wskaźników określania wyników, list kontrolnych wykorzystywanych przez podmioty finansowe oraz szacowanych kosztów posiedzeń Centrum; ponagla Centrum do poinformowania organu udzielającego absolutorium o dwóch zaleceniach, które Centrum musi w dalszym ciągu wdrożyć;
22.
zwraca uwagę na zalecenia zawarte w poprzednich sprawozdaniach w sprawie absolutorium zgodnie z załącznikiem do niniejszej rezolucji;
23.
odnosi się w związku z tym do innych uwag towarzyszących decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2012 r.(6) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

______

(1) Dz.U. C 366 z 15.12.2011, s. 122.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 142 z 30.4.2004, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(5) Dz.U. L 250 z 27.9.2011, s. 145.

(6) Teksty przyjęte, P7_TA(2012)0164 (zob. s. 388 niniejszego Dziennika Urzędowego).

ZAŁĄCZNIK 

ZALECENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO W MINIONYCH LATACH

Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób 2006 2007 2008 2009
Wyniki/Zamówienia - Przepisy dotyczące zamówień publicznych nie są rygorystycznie stosowane: brak wyraźnych kryteriów wyboru; niewłaściwy wybór procedury; brak poszanowania procedury opisanej w ogłoszeniu o przetargu; niedostateczne udokumentowanie procedury. Nie dotyczy - Wzywa Centrum do porównania działań, które zostały przeprowadzone w ciągu roku, za który ma zostać udzielone absolutorium, z działaniami w poprzednim roku budżetowym, aby umożliwić organowi udzielającemu absolutorium przeprowadzanie skuteczniejszej z roku na rok oceny wyników.

- Brak umowy w sprawie siedziby między Centrum a rządem Szwecji, gdyż zbyt wiele kwestii wymaga dalszych negocjacji.

- Wzywa Centrum do porównania działań, które zostały przeprowadzone w ciągu roku, za który ma zostać udzielone absolutorium, z działaniami w poprzednim roku budżetowym.
Przeniesienie środków - Zasada jednoroczności nie jest rygorystycznie przestrzegana: Niemal 45 % zobowiązań przyjętych w ciągu roku zostało przeniesionych. Ponadto w drugiej połowie 2006 dokonano licznych przesunięć → niedokładnie szacowane potrzeby kadrowe. - Zasada jednoroczności nie jest rygorystycznie przestrzegana: słabe punkty programowania, monitorowania, a następnie wdrożenia budżetu Centrum.

- Przy podejmowaniu decyzji na temat poprawek budżetowych nie przeprowadzono oceny ich wpływu na program prac i osiągnięcie celów.

- Zasada jednoroczności nie jest rygorystycznie przestrzegana: słabe punkty programowania, a następnie wdrażania budżetu Centrum.

- Wzywa Komisję do sprawdzenia, jakie są możliwości zapewnienia wdrożenia zasady gospodarowania środkami pieniężnymi w oparciu o aktualne potrzeby → Centrum utrzymuje niezwykle wysokie rezerwy gotówkowe przez długie okresy (na dzień 31 grudnia 2008 r.: 16.705.091 EUR).

- Wzywa Centrum do poinformowania organu udzielającego absolutorium o środkach podjętych w celu zaradzenia niedostatkom. Wysoki poziom przenoszonych środków, który ma negatywny wpływ na wykonanie budżetu i jest niezgodny z zasadą jednoroczności.
Zasoby ludzkie Nie dotyczy Nie dotyczy - Uchybienia w planowaniu procedur rekrutacyjnych Nie dotyczy
Audyt wewnętrzny - Zobowiązania prawne przyjęte mimo braku wcześniejszych zobowiązań budżetowych, co stanowi naruszenie rozporządzenia finansowego. - Agencja nie przestrzega rozporządzenia finansowego i zasady gospodarności: w 2007 r. Centrum wyasygnowało 500.000 EUR na remont głównego budynku, w związku z umową podpisaną przez Centrum z właścicielem budynku. W zawartej umowie nie określono szczegółowo zakresu prac, które miały zostać przeprowadzone, ani terminów i warunków płatności. - Centrum nie wywiązało się całościowo z obowiązku przekazania organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania sporządzonego przez dyrektora Centrum przedstawiającego pokrótce wnioski z audytów przeprowadzonych przez audytora wewnętrznego. - Centrum nie wywiązało się całościowo z obowiązku przekazania organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania sporządzonego przez dyrektora przedstawiającego pokrótce zalecenia IAS.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024