(Dz.U.UE L z dnia 20 lipca 2012 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 714/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci w odniesieniu do transgranicznej wymiany energii elektrycznej i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1228/2003(1) i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 715/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci przesyłowych gazu ziemnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1775/2005(2), w szczególności ich art. 6 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
KONTEKST
(1) Trzeci pakiet dyrektyw i rozporządzeń (zwany dalej "trzecim pakietem") przyjęty w 2009 r. wszedł w życie dnia 3 marca 2011 r. Wraz z trzecim pakietem wszedł również w życie nowy system ustanawiający wiążące ogólnoeuropejskie kodeksy sieci.
(2) Pierwszy etap na drodze do powstania wiążących europejskich kodeksów sieci, czyli wykaz priorytetów określający obszary, które należy uwzględnić w ramach opracowywania kodeksów sieci, musi zostać ustanowiony przez Komisję Europejską zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 714/2009 ("rozporządzenie w sprawie sieci przesyłowych energii elektrycznej") i art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 715/2009 ("rozporządzenie w sprawie sieci przesyłowych gazu"). Wyznaczając priorytety, Komisja Europejska musi się konsultować z Agencją ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki ("ACER"), odpowiedzialną europejską siecią operatorów systemów przesyłowych ("ENTSO") oraz pozostałymi właściwymi zainteresowanymi stronami. W niniejszej decyzji wyznaczono priorytety zgodnie z decyzją Komisji, której podstawę stanowią wyniki konsultacji społecznych.
(3) Na posiedzeniu Rady Unii Europejskiej w dniu 4 lutego 2011 r. ustalono, że rok 2014 będzie stanowić docelowy termin realizacji wewnętrznego rynku energii elektrycznej i gazu. Trzeci pakiet stanowi istotny element osiągnięcia powyższego celu. Konieczne jest jednak podjęcie dalszych starań w celu umożliwienia swobodnego przepływu gazu i energii elektrycznej w całej Europie. Kodeksy sieci oraz wytyczne dotyczące sieci, które przewidziano w ramach trzeciego pakietu, zapewnią odpowiednie zasady dla tego rodzaju dalszych działań.
(4) Na potrzeby planowania zasobów jest rzeczą ważną, aby co roku określać obszary najważniejsze dla rozwoju kodeksów sieci i wytycznych dotyczących sieci. Natychmiast po uznaniu danego obszaru za ważny należy rozpocząć działania rozpoznawcze w celu określenia stopnia koniecznej harmonizacji. Najważniejsze obszary, w których rozpoczęły się już prace nad kodeksami sieci i wytycznymi dotyczącymi sieci, zostaną utrzymane i uzupełnione.
KONSULTACJE SPOŁECZNE
(5) Konsultacje społeczne, konieczne na mocy art. 6 ust. 1 rozporządzenia w sprawie sieci przesyłowych energii elektrycznej i rozporządzenia w sprawie sieci przesyłowych gazu, odbyły się w okresie od dnia 8 marca 2012 r. do dnia 16 kwietnia 2012 r. Do Komisji wpłynęło 18 odpowiedzi(3), z czego jedna od władz samorządowych oraz odpowiedzi od ENTSOG i ENTSO-E. Pomimo że pozostałe odpowiedzi wpłynęły głównie od europejskich organizacji działających w sektorze energetyki, to kilka przedsiębiorstw również wzięło udział w konsultacjach społecznych.
(6) Poniżej przedstawiono najważniejsze uwagi zgłoszone w trakcie konsultacji społecznych:
a) Z konsultacji społecznych wynika jednoznacznie, że zainteresowane strony popierają ukierunkowane podejście Komisji zakładające wyznaczenie priorytetów dla prac mających na celu realizację najważniejszych elementów niezbędnych dla osiągnięcia wewnętrznego rynku energii do roku 2014, w odniesieniu do opracowania kodeksów sieci i wytycznych dotyczących sieci zarówno dla energii elektrycznej, jak i dla gazu. Interesariusze stoją na stanowisku, że w swoich konsultacjach Komisja wskazała najważniejsze zadania, które należy wykonać w celu osiągnięcia dalszej integracji rynku energii.
b) Kilka zainteresowanych stron podkreśliło, iż wolałyby, aby wszystkie kwestie wymienione w art. 8 ust. 6 rozporządzeń w sprawie sieci przesyłowych energii elektrycznej i gazu zostały objęte procesem wytycznych ramowych/kodeksów sieci zamiast wykorzystywania bezpośrednich wytycznych w ramach procedury komitetowej do celów przyjęcia wiążących zasad w tych obszarach. W tym kontekście niektórzy interesariusze zaakcentowali znaczenie przejrzystego, efektywnego i spójnego procesu gwarantującego wczesne i ścisłe zaangażowanie zainteresowanych stron i operatorów systemów przesyłowych. Wskazano również, że należy przewidzieć niezbędne ramy czasowe do celów opracowania solidnych kodeksów sieci, gwarantujące wystarczające ilości czasu na potrzeby konsultacji z interesariuszami.
c) Kilka zainteresowanych stron wnioskowało, aby projekty propozycji dotyczących wytycznych ramowych i kodeksów sieci były opatrzone odpowiednimi ocenami skutków określającymi w zarysie główne warianty strategiczne i aby ich podstawę stanowiły kompleksowe analizy kosztów i korzyści. Ocena wpływu powinna ponadto stanowić przedmiot konsultacji społecznych. Opracowanie oceny skutków po zakończeniu konsultacji publicznych, tak jak w przypadku "kodeksu pilotażowego", nie jest działaniem możliwym do przyjęcia.
d) Niektóre zainteresowane strony zauważyły w swoich odpowiedziach, że zakres niektórych kodeksów sieci jest zbyt szeroki i nie ogranicza się do zakresu podanego w rozporządzeniach, tj. do kwestii transgranicznych. W tym kontekście podkreślono również, że kodeksy sieci nie powinny w nadmierny sposób regulować wszystkich kwestii.
(7) Poniżej przedstawiono najważniejsze uwagi odnośnie do rocznego wykazu priorytetów dotyczących zasad dla sieci elektroenergetycznych, które przedstawiono w trakcie konsultacji.
a) Niektóre zainteresowane strony wyraziły obawę dotyczącą ewentualnego braku spójności pomiędzy kodeksami sieci. Inni respondenci proponowali opracowanie tylko jednego kodeksu sieci zgodnie z jedną wytyczną ramową, natomiast kolejna grupa interesariuszy podkreślała, że przynajmniej niektóre kodeksy sieci muszą być opracowywane łącznie, np. kodeksy sieci dotyczące wymagań wobec wytwórców w związku z przyłączeniem do sieci i przyłączania odbiorców, kodeksy sieci w zakresie przyłączania do sieci i pracy systemu, kodeksy sieci w zakresie przyłączania do sieci i zarządzania ograniczeniami oraz wytyczna dotycząca dobrego zarządzania w ramach procedury komitetowej.
b) Część zainteresowanych stron opowiada się za opracowaniem zasad dotyczących zharmonizowanych struktur taryf przesyłowych lub zachęt inwestycyjnych. Zdaniem ENTSO-E kwestie struktur taryf i zachęt inwestycyjnych są w przeważającej mierze niezwiązane z przedmiotowym zagadnieniem, zaleciła ona zatem, aby kwestie te podjąć oddzielnie i potraktować priorytetowo zasady dotyczące zachęt inwestycyjnych.
c) ENTSO-E zajęła stanowisko, według którego długoterminowa alokacja zdolności przesyłowych oraz zasady dotyczące przyłączenia do wysokonapięciowego systemu przesyłowego prądu stałego należy uwzględnić w wykazie priorytetów na rok 2013.
(8) Poniżej przedstawiono najważniejsze uwagi odnośnie do rocznego wykazu priorytetów dotyczących zasad dla sieci gazowych, które przedstawiono w trakcie konsultacji:
a) Najważniejszą informacją przekazaną przez zainteresowane strony było żądanie zharmonizowanych zasad dotyczących struktur taryf przesyłowych przy jednoczesnej preferencji dla opracowania zasad w ramach procesu kodeksu sieci zamiast wykorzystania bezpośrednich wytycznych w ramach procedury komitetowej. Niektóre zainteresowane strony zaproponowały wyznaczenie wąskiego zakresu.
b) Niektórzy interesariusze zasygnalizowali obawy dotyczące spójności pomiędzy kodeksem sieci w zakresie zasad alokacji zdolności a zasadami dotyczącymi procedur zarządzania ograniczeniami, w związku z czym zalecono synchronizację procesu w ramach procedury komitetowej odnośnie do obydwu zagadnień.
(9) Poniżej przedstawiono najważniejsze informacje przekazane w trakcie konsultacji społecznych dotyczące potencjalnego zakresu i niezbędności kodeksów sieci i wytycznych dotyczących sieci po roku 2013 odnośnie do zasad sieci elektroenergetycznych. Niektóre zainteresowane strony były zdania, że zasady dostępu stron trzecich należy opracować przed zasadami dotyczącymi efektywności energetycznej sieci elektroenergetycznych, ponieważ mogą one zapewnić jednakowe warunki działalności dla operatorów na rynku wewnętrznym.
(10) Poniżej przedstawiono najważniejsze informacje przekazane w trakcie konsultacji społecznych dotyczące potencjalnego zakresu i niezbędności kodeksów sieci i wytycznych dotyczących sieci po roku 2013 odnośnie do zasad w sieciach gazowych.
a) Niektóre zainteresowane strony postulują, aby rozwiązać kwestię przyrostu zdolności i proponują opracowanie zasad w ramach kodeksu sieci w zakresie dostępu stron trzecich, inni respondenci domagają się rozwiązania tej kwestii w ramach opracowywania zasad dla zharmonizowanych struktur taryf przesyłowych. Według niektórych zainteresowanych stron zasady dotyczące wymiany handlowej w odniesieniu do technicznej i eksploatacyjnej organizacji usług dostępu do sieci i bilansowania systemu zostały już ujęte w zasadach dotyczących alokacji zdolności i bilansowania. Zainteresowane strony żądały jednak opracowania zasad wymiany handlowej skoncentrowanych na zasadach mających na celu wspieranie płynnego rynku w zakresie handlu zdolnościami na rynku wtórnym.
b) Odnośnie do "zasad bezpieczeństwa i niezawodności sieci" przedstawiono opinię, że w razie konieczności podjęcia tej kwestii bardziej właściwe byłoby działanie w ramach rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 994/2010(4) w sprawie środków zapewniających bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego.
c) Niektóre zainteresowane strony miały wątpliwości, czy opracowywanie kodeksów sieci i wytycznych dotyczących sieci w zakresie procedur operacyjnych w sytuacjach awaryjnych daje jakiekolwiek korzyści i kwestionowali harmonizację takich przepisów.
DECYZJA
(11) Uwzględniając odpowiedzi zainteresowanych stron, Komisja wyznacza priorytety dla prac mających na celu realizację kluczowych elementów niezbędnych dla realizacji wewnętrznego rynku energii do roku 2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
(1) Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 15.
(2) Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 36.
(3) Odpowiedzi opublikowano na stronie internetowej:
http://ec.europa.eu/energy/gas_electricity/consultations/20120416_network_codes_en.htm.
(4) Dz.U. L 295 z 12.11.2010, s. 1.
(5) W późniejszym terminie zostaną opracowane kodeksy sieci w zakresie szkolenia służb dyspozytorskich oraz wymogów i procedur operacyjnych w sytuacjach awaryjnych.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.192.32 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2012/413/UE w sprawie ustanowienia rocznych wykazów priorytetów do celów opracowywania kodeksów sieci i wytycznych na rok 2013 |
| Data aktu: | 19/07/2012 |
| Data ogłoszenia: | 20/07/2012 |
| Data wejścia w życie: | 09/08/2012 |