Decyzja wykonawcza 2012/323/UE w sprawie zniesienia wstrzymania zobowiązań z Funduszu Spójności dla Węgier

DECYZJA WYKONAWCZA RADY
z dnia 22 czerwca 2012 r.
w sprawie zniesienia wstrzymania zobowiązań z Funduszu Spójności dla Węgier

(2012/323/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 26 czerwca 2012 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1084/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające Fundusz Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1164/94(1), w szczególności jego art. 4 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1084/2006 określono warunki mające zastosowanie do pomocy z Funduszu Spójności. Zgodnie z ust. 1 tego artykułu Rada może podjąć decyzję o wstrzymaniu całości albo części zobowiązań z Funduszu Spójności wobec danego państwa członkowskiego ze skutkiem od dnia 1 stycznia roku następującego po podjęciu decyzji o wstrzymaniu, jeżeli stwierdziła, zgodnie z art. 126 ust. 8 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), że dane państwo członkowskie nie podjęło skutecznego działania w odpowiedzi na zalecenie Rady wydane na podstawie art. 126 ust. 7 TFUE.

(2) W dniu 5 lipca 2004 r., w drodze decyzji 2004/918/WE w sprawie występowania nadmiernego deficytu na Węgrzech(2), Rada stwierdziła, zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE), że na Węgrzech występuje nadmierny deficyt. W dniu 5 lipca 2004 r. Rada przyjęła pierwsze zalecenie, w dniu 8 marca 2005 r. - drugie zalecenie oraz w dniu 10 października 2006 r. - trzecie zalecenie, które były skierowane do Węgier zgodnie z art. 104 ust. 7 TWE. W dniu 7 lipca 2009 r. Rada przyjęła czwarte takie zalecenie (zwane dalej "zaleceniem Rady z dnia 7 lipca 2009 r.") mające na celu likwidację nadmiernego deficytu budżetowego najpóźniej do końca roku 2011.

(3) W dniu 24 stycznia 2012 r. zgodnie z art. 126 ust. 8 TFUE Rada przyjęła decyzję 2012/139/UE ustalającą, czy Węgry podjęły skuteczne działania w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 7 lipca 2009 r.(3), w której stwierdzono, że Węgry nie podjęły w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 7 lipca 2009 r. skutecznego działania w celu likwidacji nadmiernego deficytu budżetowego w wyznaczonym w zaleceniu terminie.

(4) Dnia 13 marca 2012 r. w drodze decyzji wykonawczej 2012/156/UE w sprawie wstrzymania zobowiązań z Funduszu Spójności dla Węgier ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2013 r.(4) Rada podjęła decyzję o wstrzymaniu części zobowiązań z Funduszu Spójności dla Węgier ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2013 r., zgodnie z art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1084/2006. Decyzja w sprawie kwoty zobowiązań z Funduszu Spójności, która ma zostać wstrzymana, miała na celu zapewnienie zarówno skuteczności, jak i proporcjonalności wstrzymania, biorąc jednocześnie pod uwagę obecną ogólną sytuację gospodarczą w Unii i względne znaczenie Funduszu Spójności dla gospodarki danego państwa członkowskiego. Rada uznała za właściwe, by w przypadku pierwszego zastosowania art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1084/2006 do danego państwa członkowskiego, czyli Węgier, ustalić kwotę na poziomie 50 % przydziału z Funduszu Spójności na 2013 r., nie przekraczając maksymalnego poziomu 0,5 % nominalnego PKB tego państwa członkowskiego prognozowanego przez służby Komisji. W konsekwencji Rada podjęła decyzję o wstrzymaniu zobowiązań z Funduszu Spójności dla Węgier w kwocie 495.184.000 EUR ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2013 r.

(5) Dnia 13 marca 2012 r. Rada wydała również zmienione zalecenie dla Węgier zgodnie z art. 126 ust. 7 TFUE (zwane dalej "zaleceniem Rady z dnia 13 marca 2012 r.") ustanawiające na 2012 r. termin likwidacji nadmiernego deficytu budżetowego. W szczególności Węgrom zalecono przeprowadzenie dodatkowej konsolidacji fiskalnej w wysokości co najmniej ½ % PKB, poprzez dalsze doprecyzowanie i wdrożenie środków konsolidacji o charakterze strukturalnym, w celu osiągnięcia docelowej wartości deficytu na 2012 r. na poziomie 2,5 %; przeznaczenie ewentualnych nadzwyczajnych zysków na poprawę salda nominalnego; podjęcie w miarę potrzeby niezbędnych dodatkowych środków o charakterze strukturalnym w celu zagwarantowania, że deficyt w 2013 r. utrzyma się znacznie poniżej progu 3 % PKB; oraz włączenie do kolejnych ustaw budżetowych przepisów zapewniających wystarczający poziom rezerw. Jednocześnie Rada podkreśliła, że korekta budżetowa powinna przyczynić się do osiągnięcia tendencji spadkowej wskaźnika długu publicznego oraz że jest również konieczne, by była ona wspierana przez proponowane wzmocnienie ram zarządzania budżetem.

(6) Dnia 23 kwietnia 2012 r. Węgry przedłożyły coroczną aktualizację programu konwergencji, w której przedstawiły swoją strategię budżetową w celu zapewnienia trwałej korekty nadmiernego deficytu do roku 2012. Oficjalne docelowe poziomy deficytu i planowana konsolidacja fiskalna są zgodne z zaleceniem Rady z dnia 13 marca 2012 r. W programie potwierdzono wcześniejszy średniookresowy cel budżetowy w wysokości 1,5 % PKB, którego osiągnięcie planuje się do 2013 r. Zgodnie z aktualizacją, dług publiczny ma być stale obniżany w całym okresie objętym programem do poziomu 77 % PKB w 2013 r. oraz poniżej 73 % PKB w 2015 r. W odniesieniu do reformy zarządzania budżetem, władze zapowiedziały, że będą one przedkładały Parlamentowi niezbędne poprawki podczas jego sesji wiosennej.

(7) W oparciu o dostępne publicznie informacje Komisja stwierdziła w swoim komunikacie z dnia 30 maja 2012 r., że Węgry podjęły konieczne działania stanowiące odpowiedni postęp w kierunku korekty nadmiernego deficytu. W szczególności przewiduje się, że deficyt budżetowy wyniesie w 2012 r. 2,5 % PKB, a w 2013 r. utrzyma się na poziomie znacznie poniżej wartości referencyjnej wynoszącej 3 % PKB, zgodnie z zaleceniem Rady wydanym w marcu. W szczególności, biorąc również pod uwagę wszystkie publicznie dostępne informacje przekazane przez rząd od połowy marca, służby Komisji przewidują, że deficyt w 2013 r. wyniesie 2,7 % PKB. Biorąc również pod uwagę skutki związane z weryfikacją wzrostu potencjalnego PKB oraz przewidywanymi odchyleniami od standardowych elastyczności podatkowych, konsolidacja fiskalna w 2012 r. może być uznana za zasadniczo zgodną z tymi wymaganiami. Konieczne będzie jeszcze wykazanie wykorzystania nadzwyczajnych dochodów i uwzględnienia wystarczającego poziomu rezerw w przyszłych budżetach. Na podstawie prognozy z wiosny 2012 r. przewiduje się, że dług sektora instytucji rządowych i samorządowych obniży się do 78,5 % PKB w 2012 r., a w 2013 r. utrzyma nieznaczną tendencję spadkową. Co więcej, poczyniono pewne postępy w zakresie wzmocnienia ram zarządzania budżetem, ale przed końcem wiosennej sesji parlamentu muszą jeszcze zostać opracowane i przyjęte ważne reformy. W tym kontekście oraz również w świetle ostatnich, gorszych od przewidywanych wyników w zakresie wzrostu w pierwszym kwartale, Komisja będzie nadal uważnie śledzić rozwój sytuacji budżetowej na Węgrzech.

(8) Ogólnie Węgry podjęły konieczne działanie korekcyjne w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 13 marca 2012 r. w celu skorygowania nadmiernego deficytu w terminie wyznaczonym przez Radę. Dlatego też należy uchylić decyzję wykonawczą 2012/156/UE w sprawie wstrzymania części zobowiązań z Funduszu Spójności.

(9) Jeżeli w dowolnym momencie przed uchyleniem zgodnie z art. 126 ust. 12 TFUE decyzji stwierdzającej istnienie nadmiernego deficytu podjęte działania okażą się niewystarczające, Rada, na podstawie zalecenia Komisji, powinna przyjąć nową decyzję na podstawie art. 126 ust. 8 TFUE. W takim przypadku Rada może na wniosek Komisji przyjąć decyzję o wstrzymaniu zobowiązań z Funduszu Spójności,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym zniesione zostaje częściowe wstrzymanie zobowiązań z Funduszu Spójności ustanowione w decyzji wykonawczej 2012/156/UE.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Węgier.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 22 czerwca 2012 r.

W imieniu Rady

M. VESTAGER

Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 79.

(2) Dz.U. L 389 z 30.12.2004, s. 27.

(3) Dz.U. L 66 z 6.3.2012, s. 6.

(4) Dz.U. L 78 z 17.3.2012, s. 19.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024