Decyzja 2012/313/UE zmieniająca decyzję nr 1/2010 w sprawie przyjęcia regulaminu wewnętrznego Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia, w celu powołania wspólnego komitetu konsultacyjnego między Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym a czarnogórskimi partnerami społecznymi i innymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego oraz wspólnego komitetu konsultacyjnego między Komitetem Regionów Unii Europejskiej a władzami lokalnymi i regionalnymi Czarnogóry

DECYZJA NR 1/2012 RADY STABILIZACJI I STOWARZYSZENIA UE-CZARNOGÓRA
z dnia 21 czerwca 2011 r.
zmieniająca decyzję nr 1/2010 w sprawie przyjęcia regulaminu wewnętrznego Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia, w celu powołania wspólnego komitetu konsultacyjnego między Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym a czarnogórskimi partnerami społecznymi i innymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego oraz wspólnego komitetu konsultacyjnego między Komitetem Regionów Unii Europejskiej a władzami lokalnymi i regionalnymi Czarnogóry

(2012/313/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 19 czerwca 2012 r.)

RADA STABILIZACJI I STOWARZYSZENIA,

uwzględniając Układ o stabilizacji i stowarzyszeniu między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Czarnogóry, z drugiej strony(1), w szczególności jego art. 124,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dialog i współpraca między partnerami społecznymi i innymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego oraz władzami regionalnymi i lokalnymi w Unii Europejskiej i władzami regionalnymi i lokalnymi w Czarnogórze mogą w znacznym stopniu przyczynić się do rozwoju stosunków między tymi stronami, jak również do integracji Europy.

(2) Właściwe jest, aby taka współpraca była zorganizowana poprzez powołanie dwóch wspólnych komitetów konsultacyjnych, jednego między Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym, z jednej strony, a czarnogórskimi partnerami społecznymi i innymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego, z drugiej strony, oraz drugiego - między Komitetem Regionów Unii Europejskiej, z jednej strony, a pochodzącymi z wyborów przedstawicielami władz lokalnych i regionalnych Czarnogóry, z drugiej strony.

(3) Wynika z tego, że regulamin wewnętrzny Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia, przyjęty decyzją nr 1/2010(2), musi zostać odpowiednio zmieniony,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji nr 1/2010 dodaje się artykuły w brzmieniu:

"Artykuł 14

Wspólny komitet konsultacyjny między Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym a czarnogórskimi partnerami społecznymi i innymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego

1. Niniejszym ustanawia się wspólny komitet konsultacyjny między Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym a czarnogórskimi partnerami społecznymi i innymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego, którego zadaniem jest wspieranie Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia w celu propagowania dialogu i współpracy między partnerami społecznymi i innymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego w Unii Europejskiej i Czarnogórze. Wspomniany dialog i współpraca obejmują wszystkie odnośne aspekty stosunków pomiędzy Unią Europejską i Czarnogórą pojawiające się w kontekście wykonania postanowień Układu. Celem takiego dialogu i współpracy jest w szczególności:

a) przygotowanie organizacji pracodawców, organizacji pracobiorców oraz innych organizacji społeczeństwa obywatelskiego w Czarnogórze do działań w ramach przyszłego członkostwa w Unii Europejskiej;

b) przygotowanie organizacji pracodawców, organizacji pracobiorców oraz innych organizacji społeczeństwa obywatelskiego w Czarnogórze do uczestnictwa w pracach Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego po przystąpieniu Czarnogóry;

c) wymiana informacji na temat zagadnień będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, w szczególności na temat aktualnego zaawansowania procesu akcesyjnego oraz przygotowanie do tego procesu organizacji pracodawców, organizacji pracobiorców oraz innych organizacji społeczeństwa obywatelskiego w Czarnogórze;

d) wspieranie wymiany doświadczeń i zorganizowanego dialogu pomiędzy a) organizacjami pracodawców, organizacjami pracobiorców oraz innymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego w Czarnogórze a b) organizacjami pracodawców, organizacjami pracobiorców oraz innymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego w państwach członkowskich, w tym poprzez tworzenie sieci kontaktów w ramach poszczególnych obszarów, w których bezpośrednie kontakty i współpraca mogą okazać się najbardziej skuteczną drogą rozwiązywania konkretnych problemów;

e) podejmowanie dyskusji na temat wszelkich innych istotnych kwestii zgłaszanych przez którąkolwiek ze stron, w miarę ich pojawiania się w kontekście wykonywania postanowień Układu oraz w ramach strategii przedakcesyjnej.

2. W skład wspólnego komitetu konsultacyjnego między Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym a czarnogórskimi partnerami społecznymi i innymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego wchodzi sześciu przedstawicieli Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego oraz sześciu przedstawicieli czarnogórskich partnerów społecznych i innych organizacji społeczeństwa obywatelskiego. Do uczestnictwa można zaprosić obserwatorów.

3. Wspólny komitet konsultacyjny między Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym a czarnogórskimi partnerami społecznymi i innymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego wykonuje swoje zadania na wniosek o konsultację złożony przez Radę Stowarzyszenia i Stabilizacji lub, w przypadku wspierania dialogu między środowiskami społeczno-gospodarczymi, z własnej inicjatywy.

4. Wspólny komitet konsultacyjny między Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym a czarnogórskimi partnerami społecznymi i innymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego może formułować zalecenia dla Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia.

5. Członkowie są wybierani w taki sposób, by w składzie wspólnego komitetu konsultacyjnego między Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym a czarnogórskimi partnerami społecznymi i innymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego możliwie najbardziej wiernie byli reprezentowani różni partnerzy społeczni oraz inne organizacje społeczeństwa obywatelskiego, zarówno Unii Europejskiej, jak i Czarnogóry. Rząd Czarnogóry dokonuje oficjalnej nominacji czarnogórskich członków komitetu w oparciu o propozycje ze strony partnerów społecznych i innych organizacji społeczeństwa obywatelskiego. Propozycje te przedstawiane są w oparciu o partycypacyjną i przejrzystą procedurę naboru spośród partnerów społecznych i innych organizacji społeczeństwa obywatelskiego.

6. Wspólnemu komitetowi konsultacyjnemu między Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym a czarnogórskimi partnerami społecznymi i innymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego współprzewodniczą członek Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego oraz przedstawiciel czarnogórskich partnerów społecznych i innych organizacji społeczeństwa obywatelskiego.

7. Wspólny komitet konsultacyjny między Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym a czarnogórskimi partnerami społecznymi i innymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego przyjmuje swój regulamin wewnętrzny.

8. Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny, z jednej strony, i rząd Czarnogóry, z drugiej strony, pokrywają ponoszone przez siebie wydatki z tytułu uczestnictwa ich delegatów w posiedzeniach wspólnego komitetu konsultacyjnego między Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym a czarnogórskimi partnerami społecznymi i innymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego, oraz w posiedzeniach grup roboczych tego komitetu, w odniesieniu do pracowników, wydatków na podróże i diety.

9. Szczegółowe ustalenia dotyczące kosztów tłumaczeń ustnych i pisemnych zawarte zostają w regulaminie wewnętrznym wspólnego komitetu konsultacyjnego między Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym a czarnogórskimi partnerami społecznymi i innymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego. Inne wydatki związane z fizyczną organizacją posiedzeń ponosi Strona, która pełni rolę gospodarza posiedzeń.

Artykuł 15

Wspólny komitet konsultacyjny między Komitetem Regionów a władzami lokalnymi i regionalnymi Czarnogóry

1. Niniejszym ustanawia się wspólny komitet konsultacyjny między Komitetem Regionów a władzami lokalnymi i regionalnymi Czarnogóry, którego zadaniem jest wspieranie Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia w celu propagowania dialogu i współpracy między władzami lokalnymi i regionalnymi w Unii Europejskiej i Czarnogórze. Celem takiego dialogu i współpracy jest w szczególności:

a) przygotowanie władz lokalnych i regionalnych Czarnogóry do działań w ramach przyszłego członkostwa w Unii Europejskiej;

b) przygotowanie władz lokalnych i regionalnych Czarnogóry do uczestnictwa w pracach Komitetu Regionów po przystąpieniu Czarnogóry;

c) wymiana informacji na temat aktualnych zagadnień będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, w szczególności na temat aktualnej sytuacji w sferze europejskiej polityki regionalnej i procesu akcesyjnego, jak również przygotowanie władz lokalnych i regionalnych Czarnogóry do tych polityk;

d) wspieranie wielostronnego zorganizowanego dialogu między a) władzami lokalnymi i regionalnymi Czarnogóry a b) władzami lokalnymi i regionalnymi z państw członkowskich, w tym poprzez tworzenie sieci kontaktów w ramach poszczególnych obszarów, w których bezpośrednie kontakty i współpraca między władzami lokalnymi i regionalnymi Czarnogóry a władzami lokalnymi i regionalnymi z państw członkowskich mogą okazać się najbardziej skuteczną drogą rozwiązywania konkretnych problemów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania;

e) prowadzenie regularnej wymiany informacji na temat międzyregionalnej współpracy między władzami lokalnymi i regionalnymi Czarnogóry a władzami lokalnymi i regionami z państw członkowskich;

f) zachęcanie do wymiany doświadczeń i wiedzy w dziedzinie polityki regionalnej i interwencji strukturalnych, między a) władzami lokalnymi i regionalnymi Czarnogóry a b) władzami lokalnymi i regionalnymi z państw członkowskich, w szczególności know-how i technik przygotowania planów lub strategii rozwoju lokalnego i regionalnego oraz najbardziej efektywnego wykorzystania funduszy przedakcesyjnych i strukturalnych;

g) wspomaganie władz lokalnych i regionalnych Czarnogóry w drodze wymiany informacji na temat praktycznego wprowadzania w życie zasady pomocniczości we wszystkich aspektach życia, na poziomie lokalnym i regionalnym;

h) podejmowanie dyskusji na temat wszelkich innych istotnych kwestii zgłaszanych przez którąkolwiek ze stron, w miarę ich ewentualnego pojawiania się w kontekście wykonywania postanowień Układu oraz w ramach strategii przedakcesyjnej.

2. W skład wspólnego komitetu konsultacyjnego między Komitetem Regionów a władzami lokalnymi i regionalnymi Czarnogóry wchodzi ośmiu przedstawicieli Komitetu Regionów, z jednej strony, oraz ośmiu pochodzących z wyborów przedstawicieli władz lokalnych i regionalnych Czarnogóry, z drugiej strony. Zostają wyznaczeni zastępcy członków w takiej samej liczbie.

3. Wspólny komitet konsultacyjny między Komitetem Regionów a władzami lokalnymi i regionalnymi Czarnogóry prowadzi swoją działalność na wniosek o konsultację złożony przez Radę Stowarzyszenia i Stabilizacji lub, w przypadku wspierania dialogu między władzami lokalnymi i regionalnymi, z własnej inicjatywy.

4. Wspólny komitet konsultacyjny między Komitetem Regionów a władzami lokalnymi i regionalnymi Czarnogóry może formułować zalecenia dla Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia.

5. Członkowie są wybierani w taki sposób, by w składzie wspólnego komitetu konsultacyjnego między Komitetem Regionów a władzami lokalnymi i regionalnymi Czarnogóry możliwie wiernie były reprezentowane władze lokalne i regionalne różnego szczebla zarówno Unii Europejskiej, jak i Czarnogóry. Rząd Czarnogóry dokonuje oficjalnej nominacji czarnogórskich członków komitetu w oparciu o propozycje ze strony organizacji reprezentujących władze lokalne i regionalny w Czarnogórze. Propozycje te przedstawiane są w oparciu o partycypacyjną i przejrzystą procedurę naboru spośród pochodzących z wyboru przedstawicieli władz lokalnych lub regionalnych.

6. Wspólny komitet konsultacyjny między Komitetem Regionów a władzami lokalnymi i regionalnymi Czarnogóry przyjmuje swój regulamin wewnętrzny.

7. Wspólnemu komitetowi konsultacyjnemu między Komitetem Regionów a władzami lokalnymi i regionalnymi Czarnogóry współprzewodniczą członek Komitetu Regionów oraz przedstawiciel władz lokalnych i regionalnych Czarnogóry.

8. Komitet Regionów, z jednej strony, i rząd Czarnogóry, z drugiej strony, pokrywają ponoszone przez siebie wydatki z tytułu uczestnictwa ich delegatów oraz personelu pomocniczego w posiedzeniach wspólnego komitetu konsultacyjnego między Komitetem Regionów a władzami lokalnymi i regionalnymi Czarnogóry, w szczególności w odniesieniu do wydatków na podróże i diety.

9. Szczegółowe ustalenia dotyczące kosztów tłumaczeń ustnych i pisemnych zawarte zostają w regulaminie wewnętrznym wspólnego komitetu konsultacyjnego między Komitetem Regionów a władzami lokalnymi i regionalnymi Czarnogóry. Inne wydatki związane z fizyczną organizacją posiedzeń ponosi Strona, która pełni rolę gospodarza posiedzeń.".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie pierwszego dnia drugiego miesiąca po dacie jej przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 21 czerwca 2011 r.

W imieniu Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia

M. ROĆEN

Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 108 z 29.4.2010, s. 3.

(2) Dz.U. L 179 z 14.7.2010, s. 11.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.158.21

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2012/313/UE zmieniająca decyzję nr 1/2010 w sprawie przyjęcia regulaminu wewnętrznego Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia, w celu powołania wspólnego komitetu konsultacyjnego między Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym a czarnogórskimi partnerami społecznymi i innymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego oraz wspólnego komitetu konsultacyjnego między Komitetem Regionów Unii Europejskiej a władzami lokalnymi i regionalnymi Czarnogóry
Data aktu: 21/06/2011
Data ogłoszenia: 19/06/2012
Data wejścia w życie: 01/08/2011