uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1782/2003(1), w szczególności jego art. 142 lit. c), l) i n),
(1) Na podstawie zdobytego doświadczenia, a w szczególności zmian poczynionych w systemach wsparcia stosowanych przez władze krajowe podczas wdrażania rozporządzenia Komisji (WE) nr 1121/2009(2) i rozporządzenia Komisji (WE) nr 1122/2009(3) należy poprawić i uprościć wspomniane dwa rozporządzenia w związku z zarządzaniem płatnościami bezpośrednimi oraz odnośnymi kontrolami.
(2) Zgodnie z art. 16 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1122/2009, państwa członkowskie mogą wykorzystać informacje dostępne w skomputeryzowanej bazie danych systemu identyfikacji i rejestracji bydła w celu sporządzenia wniosku o przyznanie pomocy w odniesieniu do bydła. Należy wprowadzić odpowiednie wyjaśnienia dotyczące rozpoczęcia okresu przetrzymywania, stosowanego na podstawie art. 61 rozporządzenia (WE) nr 1121/2009, w przypadku gdy państwa członkowskie skorzystały z tej możliwości. Wspomniane państwa członkowskie powinny również - w celu uproszczenia - mieć możliwość zastąpienia wniosku, określonego w art. 62 przedmiotowego rozporządzenia, oświadczeniem o uczestnictwie. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1121/2009.
(3) Niektóre definicje wymienione w rozporządzeniu (WE) nr 1122/2009 należy uaktualnić. Oddzielna płatność z tytułu owoców miękkich, określona w art. 129 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 zostanie wprowadzona od roku 2012. W związku z powyższym należy odpowiednio zmienić definicję systemów pomocy obszarowej oraz przyjąć odpowiednią procedurę składania wniosków.
(4) Zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1122/2009, państwa członkowskie muszą ustalić ostateczny termin składania pojedynczych wniosków. Po złożeniu pojedynczego wniosku, rolnicy mają możliwość wprowadzenia zmian do swojego wniosku w terminach określonych w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1122/2009. Warunkiem przeprowadzenia kontroli administracyjnych i kontroli na miejscu jest otrzymanie ostatecznych wniosków przez państwa członkowskie. Państwa członkowskie, które postanowiły, że ostateczny termin składania wniosków przypada na datę wcześniejszą niż ostateczny termin określony w art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1122/2009 powinny mieć również możliwość wcześniejszego rozpoczęcia i zakończenia kontroli. Przedmiotowym państwom członkowskim należy zatem zezwolić na ustanowienie ostatecznego terminu wnoszenia poprawek do pojedynczego wniosku w terminie wcześniejszym od terminu ostatecznego, określonego w art. 14 ust. 2. Aby rolnicy mieli wystarczającą ilość czasu na zgłaszanie możliwych zmian, wspomniany termin nie może przypadać wcześniej niż 15 dni po ostatecznym terminie określonym przez państwa członkowskie w odniesieniu do składania pojedynczych wniosków.
(5) Ze względu na wprowadzenie płatności obszarowych niezwiązanych z wielkością produkcji, kontrole na miejscu w wielu przypadkach ograniczają się do sprawdzenia wielkości danego obszaru i weryfikacji spełnienia warunków kwalifikujących do przyznania pomocy. Wspomniane kontrole przeprowadza się w dużej mierze za pomocą teledetekcji. Równolegle państwa członkowskie regularnie aktualizują system identyfikacji działek rolnych. Metodologia wykorzystywana do takich aktualizacji może być podobna do tej wykorzystywanej podczas przeprowadzania kontroli na miejscu za pomocą teledetekcji. Zatem dążąc do uproszczenia i zmniejszenia kosztów administracyjnych, właściwe jest umożliwienie państwom członkowskim przeprowadzania systematycznych aktualizacji systemów identyfikacji działek rolnych w celu wykorzystania wyników takiej aktualizacji jako części tradycyjnych kontroli na miejscu. Aby uniknąć ryzyka wystąpienia nieprawidłowych płatności, należy określić kryteria, jakie powinny zostać spełnione przez systemy zarządzania i kontroli w państwach członkowskich, które wybrały powyższą możliwość. Przedmiotowe kryteria powinny w szczególności dotyczyć zakresu aktualizacji oraz odstępów czasowych między nimi, wszelkich szczegółowych danych dotyczących wykorzystanych ortoobrazów, wymaganej jakości systemu identyfikacji działek rolnych i wskaźnika maksymalnego rocznego błędu.
(6) Przestrzeganie wymogu w odniesieniu do bydła w gospodarstwie, dotyczącego zgodności z przepisami rozporządzenia (WE) nr 1760/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 lipca 2000 r. ustanawiającego system identyfikacji i rejestracji bydła i dotyczącego etykietowania wołowiny i produktów z wołowiny oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 820/97(4) sprawdza się za pomocą kontroli na miejscu przeprowadzonych w ramach zasady wzajemnej zgodności. W związku z kontrolami kwalifikowalności płatności bezpośrednich istnieje również obowiązek kontroli dotyczących zwierząt, w odniesieniu do których nie złożono wniosków o przyznanie pomocy. Taka dodatkowa kontrola przeprowadzana jest wyłącznie w tych państwach członkowskich, które zdecydowały się utrzymać wszystkie płatności bezpośrednie powiązane z wielkością produkcji w odniesieniu do bydła. Aby jednak wszystkie państwa członkowskie ponosiły jednakowe obciążenia związane z kontrolą oraz w celu uproszczenia kontroli na miejscu zarówno dla rolników, jak i organów krajowych, właściwe jest - w związku z kontrolą kwalifikowalności - zniesienie kontroli zwierząt, w odniesieniu do których nie złożono wniosków o pomoc, chyba że państwa członkowskie skorzystają z możliwości określonej w art. 16 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1122/2009.
(7) Zgodnie z art. 16 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1122/2009, jeżeli zwierzę jest przenoszone do innego miejsca w czasie okresu przetrzymania, rolnik musi powiadomić o tym fakcie właściwe organy. Aby uniknąć ryzyka nieproporcjonalnego zmniejszenia płatności, należy ustanowić zasady odnoszące się do zwierząt zatwierdzonych jako kwalifikujące się do płatności, w przypadku gdy nie powiadomiono o przeniesieniu zwierząt, ale odnośne zwierzęta mogą być natychmiast zidentyfikowane w gospodarstwie rolnika podczas kontroli na miejscu.
(8) Przepisy dotyczące systemu identyfikacji i rejestracji zwierząt powinny w szczególności zapewnić identyfikowalność zwierząt. Utrata obu kolczyków u bydła, a także utrata któregokolwiek kolczyka u owiec lub kóz powoduje, że zwierzę nie kwalifikuje się do płatności, co prowadzi do zmniejszeń na podstawie art. 65 i 66 rozporządzenia (WE) nr 1122/2009. Czasami jednak zwierzęta te mogą zostać zidentyfikowane w inny sposób i wówczas identyfikowalność przedmiotowych zwierząt jest zapewniona.
(9) Zgodnie z art. 63 ust. 4 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1122/2009, w przypadku gdy bydło zgłaszane do celów płatności utraciło jeden z dwóch kolczyków, a może być jednoznacznie i indywidualnie zidentyfikowane w inny sposób za pomocą systemu identyfikacji i rejestracji bydła, zwierzę jest nadal włączone do liczby zwierząt zatwierdzonych i kwalifikuje się do płatności. Ponadto system identyfikacji i rejestracji bydła jest systemem sprawdzonym. W związku z tym w przypadkach, gdy pojedyncze zwierzę straciło oba kolczyki, a jego tożsamość można ustalić bez jakichkolwiek wątpliwości, należy je również włączyć do liczby zwierząt zatwierdzonych i kwalifikujących się do płatności. Powyższe powinno mieć jednak zastosowanie wyłącznie w przypadkach, gdy rolnik podjął odpowiednie działania w celu naprawy tej sytuacji przed ogłoszeniem wyników kontroli na miejscu i, w celu uniknięcia wszelkiego ryzyka nieprawidłowych płatności, stosowanie tej zasady należy ograniczyć do jednego zwierzęcia.
(10) Wdrożono nowy ulepszony system identyfikacji owiec i kóz na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 21/2004 z dnia 17 grudnia 2003 r., ustanawiającego system identyfikacji i rejestrowania owiec i kóz oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 i dyrektywy 92/102/EWG i 64/432/EWG(5), a zatem należy wprowadzić podobny przepis w odniesieniu do owiec i kóz zgłaszanych do celów płatności.
(11) W przypadku zastąpienia zwierzęcia w czasie okresu przetrzymania, państwom członkowskim korzystającym z możliwości określonej w art. 16 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1122/2009 należy zezwolić na zastąpienie powiadomienia przesłanego przez rolnika zgłoszeniem do skomputeryzowanej bazy danych identyfikacji i rejestracji bydła. Wszystkie państwa członkowskie powinny mieć możliwość skorzystania ze wspomnianego rozwiązania.
(12) Ponieważ niektóre przepisy rozporządzenia (WE) nr 1122/2009 przestały być aktualne, należy je skreślić.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1122/2009.
(14) Komitet Zarządzający ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych i Komitet Zarządzający ds. Płatności Bezpośrednich nie wydały opinii w terminie wyznaczonym przez ich przewodniczącego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 21 grudnia 2011 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 16.
(2) Dz.U. L 316 z 2.12.2009, s. 27.
(3) Dz.U. L 316 z 2.12.2009, s. 65.
(4) Dz.U. L 204 z 11.8.2000, s. 1.
(5) Dz.U. L 5 z 9.1.2004, s. 8.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2011.341.33 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 1368/2011 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1121/2009 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 w odniesieniu do systemów wsparcia dla rolników, ustanowionych w jego tytułach IV i V, oraz rozporządzenie (WE) nr 1122/2009 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 odnośnie do wzajemnej zgodności, modulacji oraz zintegrowanego systemu administracji i kontroli, w ramach systemów wsparcia bezpośredniego przewidzianych w wymienionym rozporządzeniu oraz wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do zasady wzajemnej zgodności w ramach systemu wsparcia ustanowionego dla sektora wina |
| Data aktu: | 21/12/2011 |
| Data ogłoszenia: | 22/12/2011 |
| Data wejścia w życie: | 22/12/2011 |