Decyzja wykonawcza 2011/631/UE ustanawiająca kwestionariusz do zastosowania w sprawozdaniu z wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/1/WE dotyczącej zintegrowanego zapobiegania zanieczyszczeniom i ich kontroli

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 21 września 2011 r.
ustanawiająca kwestionariusz do zastosowania w sprawozdaniu z wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/1/WE dotyczącej zintegrowanego zapobiegania zanieczyszczeniom i ich kontroli

(notyfikowana jako dokument nr C(2011) 6502)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2011/631/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 24 września 2011 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/1/WE z dnia 15 stycznia 2008 r. dotyczącą zintegrowanego zapobiegania zanieczyszczeniom i ich kontroli(1), w szczególności jej art. 17 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z dyrektywą 2008/1/WE państwa członkowskie mają obowiązek przedstawiania sprawozdań z wdrożenia tej dyrektywy co trzy lata na podstawie kwestionariusza opracowanego przez Komisję.

(2) Komisja opracowała cztery kwestionariusze. Czwarty z nich, ustanowiony decyzją Komisji 2010/728/UE(2), obejmował lata 2009, 2010 i 2011.

(3) Jako że kwestionariusz ustanowiony decyzją 2010/728/UE ma być stosowany do celów sprawozdawczości do dnia 31 grudnia 2011 r., należy ustanowić nowy kwestionariusz na kolejny trzyletni okres sprawozdawczy, z uwzględnieniem doświadczeń zdobytych w trakcie wdrażania dyrektywy 2008/1/WE oraz stosowania poprzednich kwestionariuszy. Jednakże biorąc pod uwagę fakt, że dyrektywa 2008/1/WE zostanie uchylona z dniem 7 stycznia 2014 r. i zastąpiona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola)(3), nowy kwestionariusz powinien obejmować tylko dwa lata, czyli 2012 i 2013 r. W celu zapewnienia jasności należy zastąpić decyzję 2010/728/UE.

(4) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu utworzonego na mocy art. 6 dyrektywy Rady 91/692/EWG(4),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Państwa członkowskie stosują kwestionariusz zamieszczony w załączniku do przygotowania sprawozdania z wdrożenia dyrektywy 2008/1/WE.
2.
Sprawozdania, które należy przedłożyć, obejmują okres od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.
Artykuł  2

Decyzja 2010/728/UE traci moc z dniem 1 stycznia 2013 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 21 września 2011 r.

W imieniu Komisji
Janez POTOČNIK
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 24 z 29.1.2008, s. 8.

(2) Dz.U. L 313 z 30.11.2010, s. 13.

(3) Dz.U. L 334 z 17.12.2010, s. 17.

(4) Dz.U. L 377 z 31.12.1991, s. 48.

ZAŁĄCZNIK 

CZĘŚĆ 1

Kwestionariusz na temat wdrożenia dyrektywy 2008/1/WE dotyczącej zintegrowanego zapobiegania zanieczyszczeniom i ich kontroli

Uwagi ogólne:

Niniejszy piąty kwestionariusz ustanowiony na mocy dyrektywy 2008/1/WE obejmuje lata 2012-2013. Biorąc pod uwagę doświadczenia zdobyte podczas wdrażania dyrektywy 2008/1/WE oraz informacje uzyskane na podstawie poprzednich kwestionariuszy, niniejszy kwestionariusz skupia się na zmianach i postępach dokonanych przez państwa członkowskie w zakresie wdrożenia dyrektywy 2008/1/WE. Jako że dyrektywa 2008/1/WE zostanie uchylona z dniem 7 stycznia 2014 r. i zastąpiona dyrektywą 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych, okres sprawozdawczy ogranicza się do dwóch zamiast trzech lat. W celu zapewnienia ciągłości i umożliwienia bezpośrednich porównań z poprzednimi odpowiedziami w niniejszym kwestionariuszu zachowano wiele aspektów zawartych w decyzji 2010/728/UE. W przypadku gdy pytania są podobne do pytań z poprzednich kwestionariuszy, a sytuacja nie uległa zmianie, można odwołać się do poprzednich odpowiedzi. Jeśli nastąpiły zmiany, należy przedstawić je, udzielając nowej odpowiedzi. Udzielając odpowiedzi na poszczególne pytania dotyczące ogólnie wiążących zasad lub oficjalnych wytycznych wystosowanych przez organy administracji, należy w stosownych przypadkach podać podstawowe informacje dotyczące rodzaju tych zasad lub wytycznych oraz adresy stron internetowych lub inne możliwości dostępu do nich.

1. Opis ogólny

Czy państwa członkowskie napotkały na trudności w stosowaniu dyrektywy 2008/1/WE z powodu ograniczonej dyspozycyjności lub ograniczonych możliwości personelu? Jeżeli tak, proszę opisać te trudności oraz plany ich usunięcia, mając na uwadze przejście na stosowanie dyrektywy 2010/75/UE.

2. Liczba instalacji i pozwoleń (art. 2 pkt 3 i 4 oraz art. 4)

2.1. Należy podać liczbę instalacji określonych w dyrektywie 2008/1/WE i pozwoleń w podziale na rodzaj działalności na koniec okresu sprawozdawczego na podstawie szablonu i uwag przedstawionych w części 2.

2.2. Określenie instalacji IPPC. Należy podać link, o ile istnieje, do strony internetowej z publicznie dostępnymi aktualnymi informacjami zawierającymi nazwy, położenie i główną działalność (załącznik I) instalacji IPPC w danym państwie członkowskim. Jeżeli takie informacje nie są publicznie dostępne, należy podać wykaz wszystkich poszczególnych instalacji działających na koniec okresu sprawozdawczego (nazwy, położenie i główna działalność IPPC). Gdyby taki wykaz był niedostępny, należy podać wyjaśnienie tej sytuacji.

3. Wnioski o pozwolenia (art. 6)

Należy przedstawić wszelkie ogólnie wiążące zasady, dokumenty zawierające wytyczne lub formularze wniosków opracowane w celu zagwarantowania, że wnioski zawierają wszystkie informacje wymagane na podstawie art. 6, ogólne lub odnoszące się do poszczególnych kwestii (np. metodyka w zakresie oceny znaczących emisji z instalacji).

4. Koordynacja procedury i warunków udzielania pozwoleń (art. 7 i 8)

4.1. Należy przedstawić wszelkie zmiany, które nastąpiły w zakresie struktury organizacyjnej procedur udzielania pozwoleń, zwłaszcza dotyczące szczebli właściwych organów i podziału obowiązków, od czasu ostatniego okresu sprawozdawczego.

4.2. Czy istnieją szczególne trudności w zapewnieniu pełnej koordynacji procedury i warunków udzielania pozwoleń, zgodnie z wymogami art. 7, zwłaszcza w przypadku udziału więcej niż jednego właściwego organu? Należy przedstawić wszelkie przepisy prawne lub dokumenty zawierające wytyczne dotyczące tej kwestii.

4.3. Jakie przepisy prawne, procedury lub wytyczne stosowane są w celu zagwarantowania, by właściwy organ odmawiał udzielenia pozwolenia w przypadku gdy instalacja nie spełnia wymogów ustanowionych w dyrektywie 2008/1/WE? Jeśli są one dostępne, należy podać informacje dotyczące liczby i okoliczności odmowy udzielenia pozwolenia.

5. Stosowność i adekwatność warunków udzielania pozwoleń (art. 3 ust. 1 lit. d) i f), art. 9, art. 17 ust. 1 i 2)

5.1. Należy przedstawić wszelkie ogólnie wiążące dla właściwych organów zasady lub szczególne wytyczne, które zostały ustanowione w odniesieniu do następujących kwestii:

1) procedury i kryteria ustalania dopuszczalnych wartości emisji oraz inne warunki udzielania pozwoleń;

2) ogólne zasady określania najlepszych dostępnych technik;

3) wdrożenie art. 9 ust. 4.

5.2. Kwestie związane z dokumentami referencyjnymi dotyczącymi najlepszych dostępnych technik (dokumenty BREF), ustanowionymi zgodnie z art. 17 ust. 2 dyrektywy 2008/1/WE:

1) W jaki sposób informacje publikowane przez Komisję zgodnie z art. 17 ust. 2 są uwzględniane w sposób ogólny lub w zależności od przypadku przy określaniu najlepszych dostępnych technik?

2) W jaki konkretny sposób dokumenty BREF są wykorzystywane przy ustalaniu warunków udzielania pozwoleń?

5.3. Inne kwestie związane z warunkami udzielania pozwoleń:

a) Czy przy ustalaniu warunków udzielania pozwoleń zostały uwzględnione systemy zarządzania środowiskiem? Jeśli tak, to w jaki sposób?

b) Jakiego rodzaju warunki udzielania pozwoleń lub inne środki były zazwyczaj stosowane dla celów art. 3 ust. 1 lit. f) (przywrócenie zadowalającego stanu miejsca działania w przypadku ostatecznego zakończenia działalności) oraz w jaki sposób były one stosowane w praktyce?

c) Jakiego rodzaju warunki udzielania pozwoleń związane z efektywnością energetyczną były zazwyczaj określane (art. 3 ust. 1 lit. d))?

d) Czy była wykorzystywana możliwość nienakładania wymogów w zakresie efektywności energetycznej, ustanowiona w art. 9 ust. 3, i jeśli tak, w jaki sposób?

6. Normy jakości środowiska (art. 10)

Czy miały miejsce przypadki, w których zastosowanie ma art. 10 i wykorzystywanie najlepszych dostępnych technik okazało się niewystarczające dla zastosowania się do wymogów norm jakości środowiska (określonych w art. 2 pkt 7)? W przypadku odpowiedzi twierdzącej należy podać przykłady takich przypadków oraz podjętych dodatkowych środków.

7. Zmiany wprowadzane w instalacjach (art. 12 i art. 2 pkt 10)

W jaki sposób właściwe organy decydują w praktyce, na mocy art. 12, czy "zmiana działania" może mieć konsekwencje dla środowiska naturalnego (art. 2 pkt 10) oraz czy zmiana taka jest "istotną zmianą", która "może mieć znaczące negatywne oddziaływanie na ludzi bądź środowisko" (art. 2 pkt 11)? Należy podać odesłanie do stosownych przepisów, wytycznych lub procedur.

8. Ponowne rozpatrzenie i aktualizacja warunków udzielania pozwolenia (art. 13)

8.1. Czy częstotliwość, z jaką dokonuje się ponownego rozpatrzenia oraz, w miarę potrzeb, aktualizacji warunków pozwolenia (art. 13), jest określona w prawodawstwie krajowym lub regionalnym, lub też w inny sposób, na przykład za pomocą terminów ustalonych w pozwoleniach? W przypadku odpowiedzi twierdzącej należy sprecyzować, w jaki sposób. Należy podać odesłanie do stosownych przepisów, wytycznych lub procedur.

8.2. Jaka jest reprezentatywna częstotliwość, z jaką dokonuje się ponownego rozpatrzenia warunków pozwolenia? W przypadku różnic pomiędzy poszczególnymi instalacjami lub sektorami należy podać, w miarę dostępności, informacje je ilustrujące.

8.3. Jakie są etapy procedury ponownego rozpatrywania i aktualizacji warunków pozwolenia? W jaki sposób stosowany jest przepis stanowiący o ponownym rozpatrywaniu warunków pozwolenia w przypadku istotnych zmian w zakresie najlepszych dostępnych technik? Należy podać odesłanie do stosownych przepisów, wytycznych lub procedur.

9. Spełnienie warunków pozwolenia (art. 14)

9.1. W jaki sposób wymóg ustanowiony w art. 14, by operatorzy regularnie informowali właściwe organy o wynikach procesu monitorowania emisji, jest realizowany w praktyce? Należy podać odesłanie do wszelkich stosownych przepisów, procedur lub wytycznych skierowanych do właściwych organów.

9.2. Czy wszyscy operatorzy przedkładają okresowe sprawozdanie z monitorowania? Należy podać dane na temat reprezentatywnej częstotliwości przedkładania tego rodzaju informacji. W przypadku różnic pomiędzy poszczególnymi sektorami należy podać, w miarę dostępności, informacje je ilustrujące.

9.3. Należy podać dostępne informacje dotyczące poniższych kwestii w odniesieniu do instalacji wchodzących w zakres dyrektywy 2008/1/WE, jeśli nie zostały one przedłożone w ramach sprawozdania na podstawie zalecenia 2001/331/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 kwietnia 2001 r. przewidującego minimalne kryteria w zakresie inspekcji środowiskowych w poszczególnych państwach członkowskich(1):

1) główne cechy inspekcji środowiskowej przeprowadzonej przez właściwe organy;

2) całkowita liczba inspekcji terenowych przeprowadzonych przez właściwe organy w okresie sprawozdawczym;

3) całkowita liczba instalacji, w których przeprowadzono inspekcje terenowe w okresie sprawozdawczym;

4) całkowita liczba inspekcji terenowych w okresie sprawozdawczym, w trakcie których zostały przeprowadzone pomiary emisji lub pobrane próbki odpadów przez właściwe organy lub w ich imieniu;

5) rodzaj działań (np. sankcje lub inne środki) podejmowanych w wyniku wystąpienia wypadków bądź incydentów oraz niespełnienia warunków pozwolenia w okresie sprawozdawczym.

10. Współpraca transgraniczna (art. 18)

Czy w okresie sprawozdawczym odwoływano się do wymogów zawartych w art. 18, dotyczących transgranicznej wymiany informacji i współpracy? Należy podać przykłady ilustrujące ogólne zastosowane procedury.

11. Uwagi ogólne

11.1. Czy istnieją jakieś szczególne kwestie związane ze stosowaniem dyrektywy, które dają powody do obaw w danym państwie członkowskim? Jeśli tak, należy podać szczegóły.

11.2. Czy w danym państwie członkowskim istnieją szczególne informacje dotyczące stosowania dyrektywy 2010/75/UE, które mają zastosowanie dla interpretacji informacji podanych w niniejszym kwestionariuszu? Jeśli tak, należy podać szczegóły.

CZĘŚĆ

Szablon odpowiedzi na pytanie 2.1

RODZAJ INSTALACJI A. INSTALACJE B. ZNACZĄCE ZMIANY C. PONOWNE ROZPATRZENIE I AKTUALIZACJA POZWOLENIA
Kod Główna działalność prowadzona

w instalacji określona w załączniku

I do dyrektywy 2008/1/WE

1. Liczba instalacji 2. Liczba instalacji objętych pozwoleniem całkowicie zgodnym z dyrektywą 2008/1/WE 3. Liczba znaczących zmian wprowadzonych w okresie sprawozdawczym bez pozwolenia wydanego zgodnie z art. 12 ust. 2 dyrektywy 2008/1/WE 4. Liczba instalacji, dla których w okresie sprawozdawczym ponownie rozpatrzono pozwolenie IPPC zgodnie z art. 13 dyrektywy 2008/1/WE 5. Liczba instalacji, dla których w okresie sprawozdawczym uaktualniono pozwolenie IPPC zgodnie z art. 13 dyrektywy 2008/1/WE
1. Energia
1.1. Spalanie
1.2. Rafinacja olejów mineralnych i gazu
1.3. Piece koksownicze
1.4. Gazyfikacja i skraplanie węgla
2. Metale
2.1. Prażenie i spiekanie rud metali
2.2. Produkcja surówki odlewniczej lub stali
2.3. a) Walcownie gorące
2.3. b) Kuźnie
2.3. c) Nakładanie powłok metalicznych
2.4 Odlewnie
2.5. a) Produkcja surowych metali nieżelaznych
2.5. b) Wytop metali nieżelaznych
2.6. Obróbka powierzchniowa metali i tworzyw sztucznych
3. Minerały
3.1. Produkcja cementu lub wapna
3.2. Produkcja azbestu
3.3. Wyrób szkła
3.4. Topienie minerałów
3.5. Wytwarzanie materiałów ceramicznych
4. Chemikalia
4.1. Produkcja chemikaliów organicznych
4.2. Produkcja chemikaliów nieorganicznych
4.3. Produkcja nawozów
4.4. Produkcja środków ochrony roślin/produktów biobójczych
4.5. Produkcja środków farmaceutycznych
4.6. Produkcja materiałów wybuchowych
5. Odpady
5.1. Unieszkodliwianie lub odzyskiwanie odpadów niebezpiecznych
5.2. Spalanie odpadów komunalnych
5.3. Unieszkodliwianie odpadów innych niż niebezpieczne
5.4. Składowiska odpadów
6. Inne
6.1. a) Produkcja masy celulozowej
6.1. b) Produkcja papieru i tektury
6.2. Obróbka wstępna lub barwienie włókien lub materiałów włókienniczych
6.3. Garbowanie skór wyprawionych i surowych
6.4. a) Rzeźnie
6.4. b) Obróbka i przetwarzanie produktów spożywczych
6.4. c) Obróbka i przetwarzanie mleka
6.5. Unieszkodliwianie lub recykling tusz zwierzęcych
6.6. a) Intensywny chów drobiu
6.6. b) Intensywny chów tuczników
6.6. c) Intensywny chów macior
6.7. Powierzchniowa obróbka z wykorzystaniem rozpuszczalników organicznych
6.8. Produkcja węgla lub elektro-grafitu
6.9. Wychwytywanie strumieni CO2 (dyrektywa Pralamentu Europejskiego i Rady 2009/31/WE(1))
Ogółem
(1) Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 114.

Wyjaśnienia dotyczące szablonu:

Zbieranie danych w niniejszym szablonie opiera się na "liczbie instalacji" i "liczbie istotnych zmian", przy wykorzystaniu definicji "instalacji" z art. 2 pkt 3 i "istotnej zmiany" z art. 2 pkt 11 dyrektywy 2008/1/WE.

"Rodzaj instalacji" odnosi się do głównej działalności prowadzonej w instalacji. Instalacje należy zgłaszać wyłącznie w ramach jednej działalności, również jeśli w danej instalacji prowadzi się kilka działalności IPPC.

Dodatkowe wytyczne i wyjaśnienia dotyczące danych zamieszczonych w tabeli podano w uwagach poniżej. Państwa członkowskie proszone są o jak najdokładniejsze wypełnienie tabeli.

A. LICZBA INSTALACJI pod koniec okresu sprawozdawczego (31 grudnia 2013 r.).

1. Liczba instalacji całkowita liczba instalacji IPPC (istniejących i nowych) eksploatowanych w państwach członkowskich pod koniec okresu sprawozdawczego niezależnie od statusu ich pozwolenia.

2. Liczba instalacji objętych pozwoleniem całkowicie zgodnym z dyrektywą 2008/1/WE: całkowita liczba instalacji IPPC objętych jednym pozwoleniem lub większą ich liczbą przyznanym zgodnie z dyrektywą 2008/1/WE (w tym pozwoleniami udzielonymi przed wprowadzeniem dyrektywy IPPC, które ponownie rozpatrzono/zaktualizowano), niezależnie od tego, kiedy pozwolenie(-a) zostało(-y) wydane lub czy pozwolenie zostało z jakiegokolwiek powodu ponownie rozpatrzone, zaktualizowane lub zmienione/odnowione.

W celu obliczenia liczby instalacji do zgłoszenia państwa członkowskie rozważą na koniec okresu sprawozdawczego status pozwolenia(-ń) dotyczącego(-ych) każdej instalacji. Należy zwrócić uwagę, że liczby dotyczą instalacji, a nie pozwoleń (biorąc pod uwagę, że jedna instalacja może być objęta kilkoma pozwoleniami i odwrotnie).

Reguła konsekwencji: Całkowita liczba instalacji IPPC (1) minus całkowita liczba instalacji objętych pozwoleniem całkowicie zgodnym z dyrektywą 2008/1/WE (2) jest równa liczbie instalacji nieobjętych pozwoleniem całkowicie zgodnym z dyrektywą IPPC z jakiegokolwiek powodu (niezakończona procedura, niepełny zakres wszystkich rodzajów działalności itp.). Jeżeli liczba ta nie wynosi zero, oznacza to potencjalne naruszenie przepisów dyrektywy 2008/1/WE.

B. ZNACZĄCE ZMIANY w okresie sprawozdawczym (1 stycznia 2012 r. - 31 grudnia 2013 r.).

3. Liczba znaczących zmian wprowadzonych w okresie sprawozdawczym bez pozwolenia wydanego zgodnie z art. 12 ust. 2 dyrektywy 2008/1/WE: liczba znaczących zmian znanych właściwym organom, które operatorzy skutecznie wprowadzili bez pozwolenia zgodnie z art. 12 ust. 2.

Jeżeli liczba ta jest nie wynosi zero, oznacza to potencjalne naruszenie przepisów dyrektywy IPPC.

C. PONOWNE ROZPATRZENIE I AKTUALIZACJA POZWOLENIA w okresie sprawozdawczym (1 stycznia 2012 r. - 31 grudnia 2013 r.).

4. Liczba instalacji, dla których w okresie sprawozdawczym ponownie rozpatrzono pozwolenie IPPC zgodnie z art. 13 dyrektywy 2008/1/WE: całkowita liczba instalacji objętych jednym pozwoleniem lub większą ich liczbą, które ponownie rozpatrzono zgodnie z art. 13.

5. Liczba instalacji, dla których w okresie sprawozdawczym uaktualniono pozwolenie IPPC zgodnie z art. 13 dyrektywy 2008/1/WE: całkowita liczba instalacji objętych jednym pozwoleniem lub większą ich liczbą, które zaktualizowano zgodnie z art. 13.

______

(1) Dz.U. L 118 z 27.4.2001, s. 41.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 26.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.247.47

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2011/631/UE ustanawiająca kwestionariusz do zastosowania w sprawozdaniu z wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/1/WE dotyczącej zintegrowanego zapobiegania zanieczyszczeniom i ich kontroli
Data aktu: 21/09/2011
Data ogłoszenia: 24/09/2011
Data wejścia w życie: 01/01/1970