uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt(1), w szczególności jego art. 23,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1881/2006 z dnia 19 grudnia 2006 r. ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych(2) ustanawia najwyższe dopuszczalne poziomy ochratoksyny A w środkach spożywczych. Do obrotu w Unii mogą być wprowadzane tylko środki spożywcze, w których maksymalny poziom nie został przekroczony.
(2) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 882/2004 państwa członkowskie zapewniają regularne przeprowadzanie kontroli urzędowych, w oparciu o zagrożenie oraz z właściwą częstotliwością tak, aby osiągnąć cele rozporządzenia, do których należy m.in. zapobieganie zagrożeniom dla ludzi i zwierząt, ich eliminowanie lub ograniczanie do dopuszczalnych poziomów.
(3) Zgodnie z art. 23 rozporządzenia (WE) nr 882/2004 można zatwierdzić określone przedwywozowe kontrole pasz i żywności przeprowadzane przez państwo trzecie bezpośrednio przed wywozem do Unii Europejskiej w celu sprawdzenia, czy wywożone produkty spełniają unijne wymagania.
(4) Takie zatwierdzenie może być udzielone państwu trzeciemu jedynie, gdy audyt unijny wykazał, że pasze lub żywność przywożone do Unii Europejskiej spełniają wymagania unijne lub równoważne wymagania, oraz gdy kontrole przeprowadzone w państwie trzecim przed wysyłką uznano za wystarczająco skuteczne i sprawne, aby zastąpić lub ograniczyć kontrole dokumentacji, identyfikacyjne oraz bezpośrednie ustanowione w prawie unijnym.
(5) W dniu 8 października 2007 r. Kanada przedłożyła Komisji wniosek o zatwierdzenie przedwywozowych kontroli przeprowadzanych przez właściwe kanadyjskie organy w odniesieniu do zanieczyszczenia ochratoksyną A pszenicy (zwykłej i durum) oraz mąki pszennej przeznaczonych na wywóz do Unii Europejskiej.
(6) Komisja poddała szczegółowej ocenie informacje przekazane przez Canadian Grain Commission, która jest właściwym organem kanadyjskim odpowiedzialnym za przeprowadzenie przedwywozowych kontroli, i uznała, że udzielone gwarancje są wystarczające i uzasadniają zatwierdzenie przedwywozowych kontroli pszenicy i mąki pszennej w odniesieniu do zanieczyszczenia ochratoksyną A.
(7) Należy zatem zatwierdzić przedwywozowe kontrole pszenicy i mąki pszennej przeprowadzane przez Kanadę, zapewniające przestrzeganie najwyższych dopuszczalnych poziomów ochratoksyny A określonych w prawie unijnym.
(8) Zgodnie z art. 16 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 882/2004 państwa członkowskie są zobowiązane do dostosowania częstotliwości bezpośrednich kontroli przywozu do zagrożenia związanego z różnymi rodzajami żywności i do uwzględnienia m. in. gwarancji, jakich udzieliły właściwe organy państwa trzeciego, z którego pochodzi dana żywność. Systematyczne kontrole przeprowadzane pod nadzorem Canadian Grain Commission na podstawie wydanego przez Unię zatwierdzenia oraz zgodnie z art. 23 rozporządzenia 882/2004 zapewniają odpowiedni poziom gwarancji w odniesieniu do zanieczyszczenia pszenicy i mąki pszennej ochratoksyną A i umożliwiają zatem państwom członkowskim zmniejszenie częstotliwości bezpośrednich kontroli tych towarów.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 23 sierpnia 2011 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 165 z 30.4.2004, s. 1.
(2) Dz.U. L 364 z 20.12.2006, s. 5.
(3) Dz.U. L 70 z 9.3.2006, s. 12.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2011.218.4 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 844/2011 zatwierdzające przedwywozowe kontrole pszenicy i mąki pszennej przeprowadzane przez Kanadę w odniesieniu do obecności ochratoksyny A |
| Data aktu: | 23/08/2011 |
| Data ogłoszenia: | 24/08/2011 |
| Data wejścia w życie: | 01/10/2011, 13/09/2011 |