uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 689/2008 z dnia 17 czerwca 2008 r. dotyczące wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów(1), w szczególności jego art. 22 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 689/2008 wdraża Konwencję roterdamską w sprawie procedury zgody po uprzednim poinformowaniu w międzynarodowym handlu niektórymi substancjami chemicznymi i pestycydami (konwencja PIC), podpisaną w dniu 11 września 1998 r. i zatwierdzoną, w imieniu Wspólnoty, decyzją Rady 2003/106/WE(2).
(2) Należy zmienić załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008 w celu uwzględnienia przepisów prawa w odniesieniu do niektórych chemikaliów, przyjętych zgodnie z dyrektywą Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(3), dyrektywą 98/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 lutego 1998 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu produktów biobójczych(4) oraz rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniającym dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylającym rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE(5).
(3) Zdecydowano o niewłączaniu substancji butralin, dinikonazol-M, flurprimidol, nikotyna i propachlor do wykazu substancji czynnych zawartego w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG, skutkiem czego nie dopuszcza się tych substancji czynnych do stosowania jako pestycydów, a zatem substancje te należy dodać do wykazów chemikaliów zawartych w części 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008.
(4) Zdecydowano o niewłączaniu substancji antrachinon i dikofol do wykazu substancji czynnych zawartego w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG oraz o niewłączaniu substancji antrachinon i dikofol do wykazów substancji czynnych zawartych w załączniku I, IA lub IB do dyrektywy 98/8/WE, skutkiem czego nie dopuszcza się tych substancji czynnych do stosowania jako pestycydów, a zatem substancje te należy dodać do wykazów chemikaliów zawartych w części 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008.
(5) Zdecydowano o niewłączaniu substancji kwas 2-naftylooksyoctowy, propanil i tricyklazol do wykazu substancji czynnych zawartego w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG, skutkiem czego nie dopuszcza się tych substancji czynnych do stosowania jako pestycydów, a zatem substancje te należy dodać do wykazów chemikaliów zawartych w części 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008. Ponieważ złożono nowe wnioski, które będą wymagać podjęcia nowych decyzji dotyczących włączenia do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, zatem dodanie do wykazu chemikaliów zawartego w części 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008 nie powinno mieć zastosowania do czasu podjęcia nowych decyzji dotyczących statusu wymienionych chemikaliów.
(6) Podczas czwartego spotkania w październiku 2008 r. Konferencja Stron Konwencji Roterdamskiej postanowiła włączyć związki tributylocyny do załącznika III do tej konwencji, skutkiem czego związki tributylocyny podlegają procedurze PIC zgodnie z konwencją i w związku z tym powinny zostać wymienione osobno w wykazie chemikaliów zawartym w części 1 oraz dodane do wykazu chemikaliów zawartego w części 3 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008.
(7) Osobne wymienienie związków tributylocyny w częściach 1 i 3 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008 wymaga zmiany pozycji dotyczących związków triorganocynowych w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008 w celu wykazania, że związki tributylocyny nie są już objęte tymi pozycjami.
(8) Decyzją Komisji 2004/248/WE(6) postanowiono nie włączać substancji czynnej atrazyna do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, skutkiem czego nie dopuszcza się atrazyny do stosowania jako pestycydu, oraz cofnąć zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające tę substancję czynną najpóźniej do dnia 30 czerwca 2007 r. Ponieważ termin ten upłynął, pozycje w wykazach chemikaliów zawartych w części 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008 należy zmienić w celu odzwierciedlenia zakazu stosowania atrazyny.
(9) Decyzją Komisji 2004/141/WE(7) i decyzją Komisji 2004/247/WE(8) postanowiono nie włączać substancji czynnych amitraza i symazyna do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, skutkiem czego nie dopuszcza się tych substancji czynnych do stosowania jako środków ochrony roślin, oraz cofnąć zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające te substancje czynne najpóźniej do dnia 30 czerwca 2007 r. Ponieważ termin ten upłynął oraz w związku z decyzją o niewłączeniu substancji amitraza i symazyna jako substancji czynnych do załącznika I, IA lub IB do dyrektywy 98/8/WE, nie dopuszcza się tych substancji czynnych do stosowania jako pestycydów, a zatem pozycje w wykazach chemikaliów zawartych w części 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008 należy zmienić w celu odzwierciedlenia zakazu stosowania tych substancji.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 689/2008.
(11) W celu zapewnienia państwom członkowskim i sektorowi przemysłu odpowiedniej ilości czasu na podjęcie koniecznych środków stosowanie niniejszego rozporządzenia należy odroczyć.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 133 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 204 z 31.7.2008, s. 1.
(2) Dz.U. L 63 z 6.3.2003, s. 27.
(3) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, s. 1.
(4) Dz.U. L 123 z 24.4.1998, s. 1.
(5) Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.
(6) Dz.U. L 78 z 16.3.2004, s. 53.
(7) Dz.U. L 46 z 17.2.2004, s. 35.
(8) Dz.U. L 78 z 16.3.2004, s. 50.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2010.60.5 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 196/2010 zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 689/2008 dotyczącego wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów |
| Data aktu: | 09/03/2010 |
| Data ogłoszenia: | 10/03/2010 |
| Data wejścia w życie: | 30/03/2010, 01/05/2010 |