Rozporządzenie 1232/2010 w sprawie wkładów finansowych Unii Europejskiej do Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 1232/2010
z dnia 15 grudnia 2010 r.
w sprawie wkładów finansowych Unii Europejskiej do Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii (2007-2010)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 175 i art. 352 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),

po konsultacji z Komitetem Regionów,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i wymogiem jednomyślności w Radzie przewidzianym w art. 352 ust. 1 zdanie pierwsze Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Międzynarodowy Fundusz na rzecz Irlandii (zwany dalej "Funduszem") został ustanowiony w 1986 r. na mocy umowy z dnia 18 września 1986 r. zawartej pomiędzy rządem Irlandii oraz rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii (zwanej dalej "Umową") w celu wspierania rozwoju gospodarczego i społecznego oraz zachęcania do kontaktów, dialogu i pojednania między nacjonalistami a unionistami w całej Irlandii, w realizacji jednego z celów określonych w umowie angielsko-irlandzkiej z dnia 15 listopada 1985 r.

(2) Uznając, że cele Funduszu odzwierciedlają jej własne cele, Unia wnosi wkłady finansowe do Funduszu od 1989 r. W latach 2005-2006 wyasygnowano z budżetu Wspólnoty po 15 milionów EUR na lata 2005 i 2006 zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 177/2005 z dnia 24 stycznia 2005 r. dotyczącym wkładów finansowych Wspólnoty do Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii(3). Rozporządzenie to utraciło moc z dniem 31 grudnia 2006 r.

(3) Oceny przeprowadzone zgodnie z art. 5 rozporządzenia Rady (WE) nr 177/2005 potwierdziły potrzebę dalszego wspierania działań Funduszu, przy jednoczesnym dalszym wzmacnianiu synergii celów i koordynacji z programami interwencyjnymi funduszy strukturalnych, w szczególności ze Specjalnym Programem na rzecz Pokoju i Pojednania w Irlandii Północnej i Granicznych Hrabstwach Irlandii ("program PEACE") ustanowionym zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiającym przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych(4).

(4) Proces pokojowy w Irlandii Północnej wymaga dalszego wsparcia ze strony Unii na rzecz Funduszu po dniu 31 grudnia 2006 r. Mając na względzie szczególne działania w zakresie procesu pokojowego, na program PEACE przydzielono dodatkowe wsparcie z funduszy strukturalnych na okres 2007-2013 zgodnie z pkt 22 załącznika II do rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999(5).

(5) Na posiedzeniu w Brukseli w dniach 15 i 16 grudnia 2005 r. Rada Europejska wezwała Komisję do podjęcia niezbędnych kroków mających na celu zapewnienie ciągłego wsparcia Wspólnoty dla Funduszu, w momencie jego wejścia w istotną, końcową fazę prac, do roku 2010.

(6) Głównym celem niniejszego rozporządzenia jest wspieranie pokoju i pojednania poprzez szerszy zakres działań niż działania objęte funduszami strukturalnymi, wykraczających poza zakres polityki Unii dotyczącej spójności gospodarczej i społecznej.

(7) Wkłady Unii do Funduszu powinny przyjąć formę wkładów finansowych na lata 2007, 2008, 2009 i 2010, a zatem powinny zakończyć się w tym samym czasie co działalność Funduszu.

(8) Przy rozdysponowywaniu wkładów Unii Fundusz powinien traktować priorytetowo projekty o charakterze transgranicznym i obejmującym różne społeczności, tak aby uzupełniać działania finansowane z programu PEACE w latach 2007-2010.

(9) Zgodnie z Umową wszyscy wnoszący wkład finansowy do Funduszu powinni uczestniczyć jako obserwatorzy w posiedzeniach Rady Funduszu.

(10) Istotne jest zapewnienie prawidłowej koordynacji między działaniami Funduszu a działaniami finansowanymi w ramach funduszy strukturalnych, przewidzianymi w art. 175 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności programem PEACE.

(11) Niniejsze rozporządzenie określa kopertę finansową na cały okres trwania Funduszu, która będzie stanowić główny punkt odniesienia, w rozumieniu pkt 37 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami(6), dla władzy budżetowej podczas corocznej procedury budżetowej.

(12) Wysokość wkładów Unii do Funduszu powinna wynieść 15 milionów EUR rocznie w latach 2007, 2008, 2009 i 2010, wyrażone w wartościach bieżących.

(13) Strategia Funduszu realizowana w ostatniej fazie jego działalności (lata 2006-2010), zatytułowana "Współdzielenie przestrzeni", koncentruje się na czterech głównych obszarach: tworzeniu podstaw pojednania w najbardziej zmarginalizowanych społecznościach, tworzeniu możliwości kontaktu pomiędzy podzielonymi społecznościami, dążeniu do bardziej zintegrowanego społeczeństwa oraz pozostawieniu spuścizny. W związku z powyższym nadrzędnym celem Funduszu i niniejszego rozporządzenia jest wspieranie pojednania pomiędzy społecznościami.

(14) Wsparcie Unii przyczyni się do wzmocnienia solidarności pomiędzy państwami członkowskimi i pomiędzy ich narodami.

(15) Pomoc Funduszu powinna być uważana za skuteczną jedynie w zakresie, w jakim doprowadza do trwałej poprawy ekonomicznej i społecznej, i nie jest wykorzystywana zamiast innych wydatków prywatnych lub publicznych.

(16) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1968/2006 z dnia 21 grudnia 2006 r. w sprawie wkładów finansowych Wspólnoty do Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii (2007-2010)(7) określiło finansową kwotę odniesienia dotyczącą wykonania Funduszu w latach 2007-2010.

(17) W wyroku z dnia 3 września 2009 r. w sprawie C-166/07 (Parlament Europejski przeciwko Radzie Unii Europejskiej)(8) Trybunał Sprawiedliwości stwierdził nieważność rozporządzenia Rady (WE) nr 1968/2006, ponieważ było ono oparte wyłącznie na art. 308 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (Traktat WE), uznając, że właściwą podstawą prawną są art. 159 akapit trzeci Traktatu WE i art. 308 Traktatu WE. Trybunał orzekł jednak również, że skutki rozporządzenia (WE) nr 1968/2006 zostają utrzymane do czasu wejścia w życie w rozsądnym terminie nowego rozporządzenia przyjętego w oparciu o właściwą podstawę prawną oraz że orzeczenie o nieważności rozporządzenia Rady (WE) nr 1968/2006 nie ma wpływu na ważność płatności dokonanych ani zobowiązań podjętych na podstawie tego rozporządzenia. W związku z tym konieczne jest, aby ze względu na pewność prawną przewidzieć stosowanie art. 6 niniejszego rozporządzenia ze skutkiem retroaktywnym, ponieważ dotyczy on całego okresu programowania 2007-2010,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Koperta finansowa do celów realizacji Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii (zwanego dalej "Funduszem") na okres 2007-2010 wynosi 60 milionów EUR.

Roczne środki zatwierdza władza budżetowa w granicach określonych w ramach finansowych.

Artykuł  2

Wkłady są wykorzystywane przez Fundusz zgodnie z umową z dnia 18 września 1986 r. zawartą pomiędzy rządem Irlandii a rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii (zwaną dalej "Umową").

Przy rozdysponowywaniu wkładów Fundusz nadaje priorytet projektom o charakterze transgranicznym lub obejmującym różne społeczności, tak aby uzupełniać działania finansowane z funduszy strukturalnych, a zwłaszcza działania prowadzone w ramach Specjalnego Programu na rzecz Pokoju i Pojednania w Irlandii Północnej i Granicznych Hrabstwach Irlandii (zwanego dalej "programem PEACE").

Wkłady wykorzystuje się w taki sposób, aby doprowadzić do trwałej poprawy sytuacji gospodarczej i społecznej na obszarach będących przedmiotem zainteresowania. Nie mogą one służyć zastąpieniu innych wydatków publicznych i prywatnych.

Artykuł  3

Komisja reprezentuje Unię jako obserwator na posiedzeniach Rady Funduszu.

Przedstawiciele Funduszu uczestniczą jako obserwatorzy w posiedzeniach Komitetu Monitorującego programu PEACE oraz, w stosownych przypadkach, innych interwencji funduszy strukturalnych.

Artykuł  4

Komisja, we współpracy z Radą Funduszu, określa odpowiednie procedury w zakresie wzmocnienia koordynacji na wszystkich szczeblach pomiędzy Funduszem a organami zarządzającymi i organami wykonawczymi ustanowionymi w ramach odnośnych interwencji funduszy strukturalnych, w szczególności w ramach programu PEACE.

Artykuł  5

Komisja, we współpracy z Radą Funduszu, określa odpowiednie procedury w zakresie zapewnienia widoczności i informowania, mające na celu upowszechnianie wiedzy o wkładach Unii w projekty finansowane przez Fundusz.

Artykuł  6

W terminie do dnia 30 czerwca 2008 r. Fundusz przedkłada Komisji swoją strategię zamknięcia (strategia zamknięcia) działalności, zawierającą:

a) plan działania wraz z planowanymi płatnościami i przewidywanym terminem zakończenia działalności;

b) procedurę umorzenia;

c) zasady postępowania z wszelkimi kwotami końcowymi oraz otrzymanymi odsetkami w momencie zamknięcia Funduszu.

Kolejne wpłaty na rzecz Funduszu są uwarunkowane przyjęciem przez Komisję strategii zamknięcia. Jeżeli strategia zamknięcia nie zostanie przedłożona Komisji do dnia 30 czerwca 2008 r., wpłaty na rzecz Funduszu są wstrzymywane do momentu otrzymania strategii.

Artykuł  7
1.
Wkładami zarządza Komisja.

Z zastrzeżeniem ust. 2 roczne wkłady są wypłacane w ratach w następujący sposób:

a) pierwsza wypłata zaliczkowa w wysokości 40 % dokonywana jest po otrzymaniu przez Komisję zobowiązania podpisanego przez przewodniczącego Rady Funduszu, stwierdzającego, że Fundusz spełnia warunki wymagane dla przyznania wkładu zgodnie z niniejszym rozporządzeniem;

b) druga wypłata zaliczkowa w wysokości 40 % dokonywana jest sześć miesięcy później;

c) ostatnia wypłata w wysokości 20 % dokonywana jest po otrzymaniu i zatwierdzeniu przez Komisję rocznego sprawozdania z działalności Funduszu oraz zweryfikowanych sprawozdań finansowych za dany rok.

2. Przed wypłaceniem raty Komisja przeprowadza ocenę potrzeb finansowych Funduszu w oparciu o saldo gotówkowe Funduszu w terminach określonych dla poszczególnych płatności. Jeżeli w wyniku tej oceny okaże się, że potrzeby finansowe Funduszu nie uzasadniają wypłaty jednej z tych rat, dana wypłata zostaje zawieszona. Komisja ponownie ocenia to zawieszenie na podstawie nowych informacji dostarczonych przez Fundusz i dokonuje dalszych wypłat rat niezwłocznie po uznaniu, że jest to uzasadnione.

Artykuł  8

Wkład z Funduszu może zostać przeznaczony na działanie, które otrzymuje lub ma otrzymać pomoc finansową w ramach interwencji funduszy strukturalnych jedynie wówczas, gdy wartość tej finansowej pomocy po dodaniu 40 % wartości wkładu z Funduszu nie przekracza 75 % całkowitych kwalifikowalnych kosztów działania.

Artykuł  9

Sprawozdanie końcowe przedkłada się Komisji we wcześniejszym z poniższych terminów: na sześć miesięcy przed terminem zakończenia działalności przewidzianym w strategii zamknięcia lub sześć miesięcy po ostatniej wypłacie przewidzianej w art. 7 ust. 1 akapit drugi lit. c); zawiera ono wszelkie niezbędne informacje, które umożliwią Komisji ocenę realizacji wsparcia i osiągnięcia celów Funduszu.

Artykuł  10

Wkład za ostatni rok zostaje wypłacony w oparciu o ocenę potrzeb finansowych, o której mowa w art. 7 ust. 2, oraz pod warunkiem, iż wyniki Funduszu są zgodne ze strategią zamknięcia.

Artykuł  11

Termin kwalifikowalności wydatków upływa dnia 31 grudnia 2013 r.

Artykuł  12

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł 6 stosuje się od dnia 1 stycznia 2007 r.

Niniejsze rozporządzenie traci moc z dniem 31 grudnia 2010 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu dnia 15 grudnia 2010 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
J. BUZEK O. CHASTEL
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Opinia z dnia 29 kwietnia 2010 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 15 czerwca 2010 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Rady z dnia 10 grudnia 2010 r.

(3) Dz.U. L 30 z 3.2.2005, s. 1.

(4) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, s. 1.

(5) Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 25.

(6) Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.

(7) Dz.U. L 409 z 30.12.2006, s. 86.

(8) Sprawa C-166/07 Parlament Europejski przeciwko Radzie Unii Europejskiej, Zb.Orz. [2009], s. I-7135.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024