Decyzja 2010/544/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2008

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 5 maja 2010 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2008

(2010/544/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 25 września 2010 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Eurojustu za rok budżetowy 2008,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Eurojustu za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Eurojustu(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5827/2010 - C7-0061/2010),

– uwzględniając art. 276 Traktatu WE i art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając decyzję Rady 2002/187/WSiSW z dnia 28 lutego 2002 r. ustanawiającą Eurojust w celu zintensyfikowania walki z poważną przestępczością(3), w szczególności jej art. 36,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(4), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0093/2010),

1. udziela dyrektorowi administracyjnemu Eurojustu absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu na rok budżetowy 2008;

2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;

3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej część integralną, dyrektorowi administracyjnemu Eurojustu, Radzie, Komisji, Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Jerzy BUZEK Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

______

(1) Dz.U C 304 z 15.12.2009, s. 131.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 63 z 6.3.2002, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 5 maja 2010 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu na rok budżetowy 2008

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Eurojustu za rok budżetowy 2008,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Eurojustu za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Eurojustu(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5827/2010 - C7-0061/2010),

– uwzględniając art. 276 Traktatu WE i art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając decyzję Rady 2002/187/WSiSW z dnia 28 lutego 2002 r. ustanawiającą Eurojust w celu zintensyfikowania walki z poważną przestępczością(3), w szczególności jej art. 36,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(4), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0093/2010),

A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdania roczne za rok finansowy 2008 są wiarygodne, a transakcje leżące u ich podstaw są zgodne z prawem,

B. mając na uwadze fakt, że w dniu 23 kwietnia 2009 r. Parlament Europejski udzielił dyrektorowi administracyjnemu Eurojustu absolutorium z wykonania budżetu Eurojustu za rok budżetowy 2007(5), a także fakt, że w rezolucji załączonej do decyzji o absolutorium Parlament między innymi:

– przyjął do wiadomości wykazany przez Trybunał Obrachunkowy fakt, że z 18.000.000 EUR przyznanych Eurojustowi w roku 2007 przeniesionych zostało 5.200.000 EUR;

– wyraził ubolewanie z powodu ponownego stwierdzenia przez Trybunał Obrachunkowy uchybień w procedurach udzielania zamówień, podobnie jak w dwóch poprzednich latach;

– wyraził zaniepokojenie faktem, że Trybunał Obrachunkowy wykazał, iż Eurojust nie był w stanie zatrudnić 60 pracowników niezbędnych dla zrealizowania planu zatrudnienia w 2007 r. i że na koniec 2007 r. obsadzonych zostało jedynie 95 stanowisk;

1. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał Obrachunkowy był w stanie uzyskać racjonalną pewność, że roczne sprawozdanie finansowe za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2008 r. jest we wszystkich istotnych aspektach wiarygodne i że transakcje leżące u podstaw rozliczeń są, jako całość, legalne i prawidłowe;

Wyniki

2. podkreśla, że brak wskaźników, braki w badaniu zadowolenia odbiorców oraz brak koordynacji między budżetem i programem prac powodują, że ocena wyników Eurojustu jest utrudniona;

3. wyraża zadowolenie z zawarcia w dniu 24 września 2008 r. praktycznego porozumienia w sprawie uzgodnień dotyczących współpracy między Eurojustem i OLAF-em(6);

4. zwraca uwagę, że w nadchodzących latach absolutorium z realizacji budżetu agencji powinno w jeszcze większym stopniu opierać się na wynikach pracy Eurojustu w ciągu roku;

Przeniesienie środków

5. przyjmuje do wiadomości stwierdzenie Trybunału Obrachunkowego, zgodnie z którym w 2008 r. Eurojust nadal zmaga się z problemem przeniesienia środków, nawet jeżeli problem ten wydaje się o mniejszej skali niż w poprzednim roku budżetowym (wskaźnik przeniesień obniżył się z 25 % w 2007 r. do 13 % środków w ramach budżetu ostatecznego); stwierdza jednak z niepokojem, że środki przeniesione z ubiegłego roku budżetowego, a ponadto środki anulowane (w tym przypadku 1.000.000 EUR, czyli 25 % przeniesionych środków) osiągnęły wysoki poziom oraz że sytuacja ta jest sprzeczna z zasadą jednoroczności; w związku z tym zwraca się do Eurojustu o podjęcie działań mających na celu uniknięcie powtarzania się takiej sytuacji w przyszłości oraz o zawiadamianie organu udzielającego absolutorium o takich działaniach;

6. przyjmuje do wiadomości, że w 2008 r. Eurojust zaksięgował dochody z odsetek w wysokości 191.390,56 EUR; ze sprawozdania finansowego i wysokości odsetek wnioskuje, że Eurojust stale dysponuje wysoką kwotą środków pieniężnych w kasie; przyjmuje do wiadomości, że na dzień 31 grudnia 2008 r. środki pieniężne w kasie Eurojustu wynosiły 4.612.878,47 EUR; zwraca się do Komisji, żeby zbadała, jakie są możliwości pełnej realizacji nakierowanego na potrzeby zagospodarowania środków pieniężnych w kasie zgodnie z art. 15 ust. 5 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002 oraz jakie koncepcyjne zmiany są potrzebne, żeby środki w kasie Eurojustu utrzymywać trwale na możliwie najniższym poziomie;

Uchybienia w zakresie procedur udzielania zamówień publicznych

7. wyraża ubolewanie z powodu ponownego stwierdzenia przez Trybunał Obrachunkowy uchybień w procedurach udzielania zamówień, podobnie jak w trzech poprzednich latach; w szczególności wyraża zaniepokojenie stwierdzeniem Trybunału Obrachunkowego, że z jednej strony w 2008 r. w większości przypadków nie oszacowano wartości rynkowej zamówień publicznych przed rozpoczęciem procedury przetargowej, a z drugiej strony wykazano powtarzające się poważne uchybienia na poziomie monitorowania realizacji zamówień i programowania procedur przetargowych; podkreśla, że ta sytuacja pokazuje duże braki w zdolności różnych służb do właściwej współpracy i świadczy o uchybieniach w udzielaniu wytycznych oraz sprawowaniu kontroli ze strony urzędnika zatwierdzającego;

8. przyjmuje do wiadomości odpowiedź Eurojustu, który zobowiązał się do opracowania planu działań w celu zaradzenia brakom stwierdzonym przez Trybunał Obrachunkowy; w związku z tym zwraca się do Eurojustu, żeby zawiadamiał organ udzielający absolutorium o wynikach tych działań;

Zasoby kadrowe

9. wyraża zaniepokojenie wobec faktu, że Trybunał Obrachunkowy ponownie stwierdził, że wystąpiły nieprawidłowości w zakresie planowania i przeprowadzania procedur naboru pracowników; stwierdza w szczególności, że poziom wakatów (26 %) jest wciąż zbyt wysoki, chociaż niższy niż w 2007 r. (33 %);

10. zgadza się z opinią Trybunału Obrachunkowego, że Eurojust nie przestrzegał zasady specyfikacji, ponieważ kwotę 1.800.000 EUR przesunięto ze środków na wynagrodzenia pracowników tymczasowych i kontraktowych głównie po to, by zwiększyć (o 238 %) środki na personel zewnętrzny;

11. przyjmuje do wiadomości odpowiedź Eurojustu na krytykę Trybunału Obrachunkowego dotyczącą procedur doboru pracowników; zwraca się w szczególności do Eurojustu, żeby powiadamiał organ udzielający absolutorium o nowej procedurze naboru rozpoczętej w 2009 r., która ma teraz lepiej zagwarantować przejrzystość i niedyskryminacyjne traktowanie kandydatów zewnętrznych i wewnętrznych;

Audyt wewnętrzny

12. wyraża zaniepokojenie, że nie zrealizowano w pełni żadnego spośród 26 zaleceń przygotowanych przez służbę kontroli wewnętrznej (IAS); zauważa, że 4 spośród tych zaleceń uważa się za "kluczowe", a 12 za "bardzo ważne"; w związku z tym wzywa Eurojust, żeby niezwłocznie zrealizował następujące zalecenia dotyczące zarządzania zasobami personelu: opracowanie krótkoterminowego planu obsadzenia obecnych wakatów, przekształcenie struktury działu kadr, zmniejszenie liczby pracowników zatrudnionych na czas oznaczony, usprawnienie procedury naboru, dostosowanie przepisów wykonawczych do rozwoju kariery zawodowej, zagwarantowanie niezależności członków komisji konkursowej oraz zagwarantowanie należytego stosowania procedur udzielania zamówień publicznych;

13. jeżeli chodzi o inne uwagi towarzyszące decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 5 maja 2010 r.(7) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

______

(1) Dz.U. C 304 z 15.12.2009, s. 131.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 63 z 6.3.2002, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(5) Dz.U. L 255 z 26.9.2009, s. 112.

(6) Dz.U. C 314 z 9.12.2008, s. 4.

(7) Teksty przyjęte, P6_TA(2010)0139 (zob. 241 s. niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024