Rozporządzenie 123/2009 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1266/2007 w zakresie warunków przemieszczeń zwierząt w obrębie takiej samej strefy zamkniętej oraz warunków zwolnienia z zakazu opuszczania przewidzianego w dyrektywie Rady 2000/75/WE

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 123/2009
z dnia 10 lutego 2009 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1266/2007 w zakresie warunków przemieszczeń zwierząt w obrębie takiej samej strefy zamkniętej oraz warunków zwolnienia z zakazu opuszczania przewidzianego w dyrektywie Rady 2000/75/WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/75/WE z dnia 20 listopada 2000 r. ustanawiającą przepisy szczególne dotyczące kontroli i zwalczania choroby niebieskiego języka(1), w szczególności jej art. 9 ust. 1 lit. c), art. 11 i 12 oraz art. 19 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dyrektywie 2000/75/WE określono zasady kontroli i środki zwalczania choroby niebieskiego języka, w tym zasady dotyczące tworzenia stref ochrony i nadzoru, realizacji programów szczepienia oraz zakazu opuszczania tych stref przez zwierzęta.

(2) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1266/2007(2) ustanowiono zasady dotyczące kontroli, monitorowania, nadzoru i ograniczeń przemieszczeń zwierząt, w związku z chorobą niebieskiego języka, wewnątrz i ze strefy ochrony i nadzoru ("strefa zamknięta").

(3) W załączniku III do rozporządzenia ustanowiono także warunki zwolnienia z zakazu opuszczania, mającego zastosowanie do przemieszczeń zwierząt podatnych na zarażenie, ich nasienia, komórek jajowych i zarodków, wprowadzonego dyrektywą 2000/75/WE.

(4) Według opinii panelu naukowego ds. zdrowia i dobrostanu zwierząt EFSA w sprawie wektorów i szczepionek(3), przyjętej w dniu 27 kwietnia 2007 r., szczepienie jest odpowiednim środkiem służącym kontroli choroby niebieskiego języka oraz zapobieganiu ogniskom tej choroby i ograniczania strat hodowców.

(5) Szczepienie zwierząt przeciwko chorobie niebieskiego języka przynosi radykalną zmianę stanu odporności populacji podatnych na zakażenie. Państwa członkowskie powinny przedstawić dowody braku występowania ogólnych lub szczególnych serotypów wirusa choroby niebieskiego języka w części strefy zamkniętej na podstawie wyników programów monitorowania tej choroby wprowadzonych na mocy rozporządzenia (WE) nr 1266/2007. W ramach takich programów należy prowadzić bierny nadzór kliniczny i aktywny nadzór laboratoryjny obejmujący przynajmniej monitorowanie przy użyciu zwierząt wskaźnikowych.

(6) Nadzór laboratoryjny przy użyciu zwierząt wskaźnikowych nie powinien być ograniczony wyłącznie do testów serologicznych, lecz może również być realizowany poprzez inne metody diagnostyczne, a mianowicie test na obecność czynnika.

(7) Szczepienia w przypadku braku występowania wirusa nie powinny być odradzane, a szczepienia ochronne w strefach zamkniętych, w których nie występuje wirus, powinny być kontynuowane. Jednakże zgodnie z dyrektywą 2000/75/WE szczepienie przeciwko chorobie niebieskiego języka jest dopuszczone wyłącznie w strefie ochrony. W art. 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1266/2007 przewidziano, że właściwy organ zezwala na przemieszczenia zwierząt wewnątrz tej samej strefy zamkniętej, w której występuje ten sam serotyp lub te same serotypy wirusa choroby niebieskiego języka, pod warunkiem, że zwierzęta podlegające przemieszczeniu nie wykazują żadnych objawów klinicznych choroby niebieskiego języka w dniu transportu, przyjmując, że zwierzęta te nie stanowią dodatkowego zagrożenia dla zdrowia zwierząt.

(8) Obszary, gdzie zastosowano szczepienie oraz gdzie nie występuje przynajmniej jeden szczególny serotyp wirusa choroby niebieskiego języka, stanowią mniejsze zagrożenie niż inne obszary będące częścią strefy zamkniętej, w której występuje wirus. W związku z powyższym należy umożliwić państwom członkowskim wyznaczenie obszaru w ramach strefy ochrony, gdzie zastosowano szczepienie oraz gdzie nie występuje przynajmniej jeden szczególny serotyp wirusa choroby niebieskiego języka. Informacje na temat zamiaru wyznaczenia takich obszarów powinny zostać przekazane Komisji wraz ze wszystkimi danymi wskazującymi, że takie działanie jest uzasadnione. Inne państwa członkowskie również powinny być poinformowane o takim wyznaczeniu.

(9) W art. 7 ust. 2 wymienionego rozporządzenia dopuszczono pod pewnymi warunkami przemieszczanie zwierząt ze strefy ochrony do strefy nadzoru. Przemieszczanie zwierząt w ramach tej samej strefy zamkniętej, z części takiej strefy, w której występuje wirus do części gdzie zastosowano szczepienie i gdzie nie występuje wirus, powinno być dopuszczone po spełnieniu warunków podobnych do tych, które obowiązują w przypadku przemieszczania zwierząt ze strefy ochrony do strefy nadzoru w ramach tej samej strefy zamkniętej, aby ograniczyć ryzyko rozprzestrzenienia wirusa w części strefy zamkniętej, gdzie zastosowano szczepienie i gdzie nie występuje wirus. Dlatego też należy zmienić obecne zasady przemieszczania zwierząt w ramach tej samej strefy zamkniętej, w której występuje przynajmniej jeden serotyp wirusa choroby niebieskiego języka.

(10) Przemieszczanie zwierząt z części strefy zamkniętej, gdzie zastosowano szczepienie i gdzie nie występuje wirus, do obszaru poza strefą zamkniętą jest obecnie dopuszczone po spełnieniu takich samych warunków, jakie mają zastosowanie w przypadku przemieszczania ze strefy zamkniętej, gdzie występuje wirus, do obszaru poza strefą zamkniętą. Jednak mając na uwadze względnie niski poziom ryzyka wynikającego z przemieszczeń zwierząt z części strefy zamkniętej, gdzie zastosowano szczepienie i gdzie nie występuje wirus, właściwe jest dopuszczenie takiego przemieszczania po spełnieniu mniej rygorystycznych warunków w zakresie testu identyfikacyjnego wirusa, który jest wymagany w przypadku niektórych kategorii zwierząt poddanych szczepieniu. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 1266/2007.

(11) W związku z powyższym należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1266/2007.

(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 1266/2007 wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 7 wprowadza się następujące zmiany:

a) dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Państwa członkowskie mogą, na podstawie wyników oceny ryzyka obejmujących wystarczającą ilość danych epidemiologicznych otrzymanych podczas realizacji programów monitorowania przy użyciu zwierząt wskaźnikowych zgodnie z pkt 1.1.2.1 załącznika I, wyznaczyć strefę ochrony jako »strefę zamkniętą, gdzie zastosowano szczepienie i gdzie nie występuje przynajmniej jeden szczególny serotyp wirusa choroby niebieskiego języka« (»obszar niższego ryzyka«), pod warunkiem że:

(i) szczepienie jest prowadzone we wskazanej części strefy ochrony w odniesieniu do przynajmniej jednego szczególnego serotypu wirusa choroby niebieskiego języka;

(ii) we wskazanej części strefy ochrony nie występuje dany serotyp lub serotypy wirusa choroby niebieskiego języka;

Państwo członkowskie, które zamierza wyznaczyć część strefy ochrony jako »obszar niższego ryzyka«, informuje o tym Komisję. Takiemu powiadomieniu towarzyszą wszelkie niezbędne informacje i dane uzasadniające wyznaczenie obszaru, z uwzględnieniem sytuacji epidemiologicznej danej strefy, w szczególności w odniesieniu do wprowadzonego programu monitorowania choroby niebieskiego języka. Powiadamia ono również niezwłocznie o tym fakcie pozostałe państwa członkowskie.

Przemieszczanie zwierząt wewnątrz tej samej strefy zamkniętej z części, w której występuje ten sam serotyp lub te same serotypy wirusa choroby niebieskiego języka, do części tej samej strefy zamkniętej wyznaczonej jako »obszar niższego ryzyka« jest dopuszczone wyłącznie wtedy, gdy:

a) zwierzęta spełniają warunki określone w załączniku III; lub

b) przed przemieszczeniem zwierzęta spełniają wszelkie inne stosowne warunki gwarancji ich zdrowia ustalone na podstawie pozytywnych wyników oceny ryzyka związanego ze stosowaniem środków przeciwko rozprzestrzenianiu się wirusa choroby niebieskiego języka i do ochrony zwierząt przed atakiem wektorów, wymagane przez właściwy organ w miejscu pochodzenia i zatwierdzone przez właściwy organ w miejscu przeznaczenia; lub

c) zwierzęta przeznaczone są do natychmiastowego uboju.";

b) ustępy 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"3. Państwo członkowskie pochodzenia bezzwłocznie informuje Komisję i inne państwa członkowskie o gwarancjach zdrowia zwierząt, o których mowa w ust. 2 lit. b) lub 2a lit. b).

4. W odniesieniu do zwierząt, o których mowa w ust. 1, 2 i 2a niniejszego artykułu, do odpowiednich świadectw zdrowia ustanowionych w dyrektywach 64/432/EWG, 91/68/EWG i 92/65/EWG, lub o których mowa w decyzji 93/444/EWG dodaje się wyrażenie w brzmieniu:

"Zwierzęta spełniają wymogi ............... (art. 7 ust. 1 lub art. 7 ust. 2 lit. a) lub art. 7 ust. 2 lit. b) lub art. 7 ust. 2 lit. c) lub art. 7 ust. 2a lit. a) lub art. 7 ust. 2a lit. b) lub art. 7 ust. 2a lit. c) - oznaczyć odpowiednio) rozporządzenia (WE) nr 1266/2007." ";

2) w załączniku I pkt 1.1.2.1. otrzymuje następujące brzmienie:

"1.1.2.1. Monitorowanie serologiczne przy użyciu zwierząt wskaźnikowych:

- Monitorowanie serologiczne przy użyciu zwierząt wskaźnikowych obejmuje aktywny program roczny testowania zwierząt wskaźnikowych, mający na celu ocenę występowania wirusa choroby niebieskiego języka w obrębie strefy zamkniętej. W miarę możliwości zwierzętami wskaźnikowymi powinno być bydło. Zwierzęta te muszą znajdować się na obszarach strefy zamkniętej, gdzie, po przeprowadzeniu analizy ryzyka dotyczącej oceny entomologicznej i ekologicznej, potwierdzono obecność wektora lub stwierdzono obecność siedlisk sprzyjających namnażaniu się wektora,

- W okresie aktywności wektora, o ile jest on znany, zwierzęta wskaźnikowe są poddawane testom co najmniej raz w miesiącu. W przypadku braku takich informacji zwierzęta wskaźnikowe są poddawane testom co najmniej raz w miesiącu przez cały rok, - Minimalna liczba zwierząt wskaźnikowych na każdy geograficzny obszar odniesienia na potrzeby monitorowania i nadzoru choroby niebieskiego języka musi być reprezentatywna i wystarczająca do wykazania miesięcznego występowania(*) na poziomie 2 % przy poziomie ufności 95 % w każdym geograficznym obszarze odniesienia,

- Badania laboratoryjne są planowane w taki sposób, aby po uzyskaniu pozytywnych wyników badań przesiewowych następowały serologiczne lub wirusologiczne testy ukierunkowane na wykrycie przynajmniej jednego szczególnego serotypu choroby niebieskiego języka, które są konieczne do określenia szczególnego serotypu występującego w każdym epidemiologicznym obszarze geograficznym.

______

(*) Oszacowano, że normalny roczny wskaźnik serokonwersji w strefie zakażonej wynosi 20 %. Jednakże we Wspólnocie wirus występuje głównie w okresie obejmującym około sześć miesięcy w roku (koniec wiosny/ połowa jesieni). Z tego względu poziom wynoszący 2 % jest zachowawczym oszacowaniem spodziewanego miesięcznego wskaźnika serokonwersji.";

3) w załączniku III, w sekcji A wprowadza się następujące zmiany:

a) punkt 5 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) zostały one zaszczepione szczepionką inaktywowaną co najmniej przed liczbą dni wystarczającą, aby zaczęła działać ochrona immunologiczna określona w specyfikacji szczepionki zatwierdzonej w programie szczepień, oraz zgodnie z »Podręcznikiem OIE dotyczącym zwierząt lądowych "zostały poddane testowi na obecność czynnika i uzyskały wynik negatywny, przy czym test ten przeprowadzono co najmniej 14 dni po rozpoczęciu działania ochrony immunologicznej określonej w specyfikacji szczepionki zatwierdzonej w programie szczepień Jednakże test na obecność czynnika nie jest konieczny w przypadku przemieszczania zwierząt z części strefy zamkniętej wyznaczonej jako »obszar o niższym zagrożeniu« zgodnie z art. 7 ust. 2a niniejszego rozporządzenia.";

b) akapit trzeci otrzymuje brzmienie:

"W przypadku zwierząt ciężarnych, co najmniej jeden z warunków określonych w pkt 5, 6 i 7 musi być spełniony przed inseminacją lub kryciem albo musi być spełniony warunek określony w pkt 3. W przypadku zastosowania badania serologicznego, jak wskazano w pkt 3, badanie to musi zostać przeprowadzone nie wcześniej niż siedem dni przed datą przemieszczenia.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 lutego 2009 r.

W imieniu Komisji
Androulla VASSILIOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 327 z 22.12.2000, s. 74.

(2) Dz.U. L 283 z 27.10.2007, s. 37.

(3) Dziennik EFSA (2007) 479, s. 1-29.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.40.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 123/2009 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1266/2007 w zakresie warunków przemieszczeń zwierząt w obrębie takiej samej strefy zamkniętej oraz warunków zwolnienia z zakazu opuszczania przewidzianego w dyrektywie Rady 2000/75/WE
Data aktu: 10/02/2009
Data ogłoszenia: 11/02/2009
Data wejścia w życie: 14/02/2009