Decyzja 2009/908/UE ustanawiająca środki wykonawcze do decyzji Rady Europejskiej w sprawie sprawowania prezydencji Rady oraz dotycząca przewodnictwa w organach przygotowawczych Rady

DECYZJA RADY
z dnia 1 grudnia 2009 r.
ustanawiająca środki wykonawcze do decyzji Rady Europejskiej w sprawie sprawowania prezydencji Rady oraz dotycząca przewodnictwa w organach przygotowawczych Rady
(2009/908/UE)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 16 ust. 9,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 236 lit. b),

uwzględniając decyzję Rady Europejskiej z dnia 1 grudnia 2009 r. w sprawie sprawowania prezydencji Rady 1  , w szczególności jej art. 2 akapit 3 oraz art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Należy ustanowić środki wykonawcze do decyzji Rady Europejskiej w sprawie sprawowania prezydencji Rady (zwanej dalej "decyzją Rady Europejskiej").

(2) Te środki wykonawcze obejmują ustalenie porządku, w którym uprzednio ustalone grupy trzech państw członkowskich sprawują kolejno prezydencję w następujących po sobie osiemnastomiesięcznych okresach, z uwzględnieniem faktu, że od dnia 1 stycznia 2007 r. - zgodnie z regulaminem wewnętrznym Rady - istnieje system osiemnastomiesięcznych programów Rady uzgodnionych przez trzy prezydencje sprawujące urząd w przedmiotowym okresie.

(3) Zgodnie z art. 1 decyzji Rady Europejskiej skład grup musi uwzględniać różnorodność państw członkowskich oraz równowagę geograficzną w ramach Unii.

(4) Artykuł 1 ust. 2 decyzji Rady Europejskiej określa podział obowiązków pomiędzy państwa członkowskie wchodzące w skład poszczególnych grup. W obu przypadkach przewidzianych w art. 2 ust. 1 niniejszej decyzji państwa członkowskie wchodzące w skład poszczególnych grup określą za wspólnym porozumieniem praktyczne ustalenia dotyczące ich współpracy.

(5) Wspomniane środki wykonawcze powinny ponadto zawierać przepisy szczególne dotyczące przewodniczenia organom przygotowawczym Rady do Spraw Zagranicznych, jak przewiduje art. 2 akapit 3 decyzji Rady Europejskiej.

(6) Większości tych organów przygotowawczych powinien przewodniczyć przedstawiciel Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwany dalej "Wysokim Przedstawicielem"), podczas gdy pozostałym powinna nadal przewodniczyć sześciomiesięczna prezydencja. Gdy przewodniczącym takich organów jest przedstawiciel Wysokiego Przedstawiciela można stosować okres przejściowy.

(7) Jak przewiduje art. 2 akapit 3 decyzji Rady Europejskiej, w niniejszej decyzji należy także wymienić organy przygotowawcze, w których przewodnictwo nie jest sprawowane przez sześciomiesięczną prezydencję.

(8) Przewodnictwo w organach przygotowawczych niewymienionych w niniejszej decyzji będzie sprawowane zgodnie z art. 2 decyzji Rady Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1 2

Porządek, w jakim państwa członkowskie sprawują prezydencję Rady, począwszy od dnia 1 lipca 2017 r. do dnia 31 grudnia 2030 r., jak również podział tego porządku prezydencji na grupy trzech państw członkowskich, jest określony w załączniku I do niniejszej decyzji.

Artykuł  2
1. 
Każdy członek grupy, o której mowa w art. 1 akapit drugi, kolejno, przez okres sześciu miesięcy, sprawuje prezydencję wszystkich składów Rady, z wyjątkiem Rady do Spraw Zagranicznych. Pozostali członkowie grupy wspierają prezydencję we wszystkich jej obowiązkach na podstawie osiemnastomiesięcznego programu Rady.
2. 
Członkowie grupy, o której mowa w art. 1, mogą przyjąć inne ustalenia między sobą.
3. 
W obu przypadkach przewidzianych w ust. 1 i 2 państwa członkowskie wchodzące w skład poszczególnych grup określają za wspólnym porozumieniem praktyczne ustalenia dotyczące ich współpracy.
Artykuł  3 3

Rada ustala przed dniem 31 grudnia 2029 r. porządek, w jakim państwa członkowskie będą sprawować prezydencję Rady, począwszy od dnia 1 stycznia 2031 r.

Artykuł  4

Przewodnictwo w organach przygotowawczych Rady do Spraw Zagranicznych sprawowane jest zgodnie z zasadami określonymi w załączniku II.

Artykuł  5

Organy przygotowawcze Rady wymienione w załączniku III mają stałych przewodniczących - zgodnie z tym załącznikiem.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Zostaje ona opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono Brukseli dnia 1 grudnia 2009 r.
W imieniu Rady
B. ASK
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I  4

Projekt tabeli prezydencji Rady (*)

Niderlandy (**) styczeń-czerwiec 2016
Słowacja (**) lipiec-grudzień 2016
Malta (**) styczeń-czerwiec 2017
Estonia lipiec-grudzień 2017
Bułgaria styczeń-czerwiec 2018
Austria lipiec-grudzień 2018
Rumunia styczeń-czerwiec 2019
Finlandia lipiec-grudzień 2019
Chorwacja styczeń-czerwiec 2020
Niemcy lipiec-grudzień 2020
Portugalia styczeń-czerwiec 2021
Słowenia lipiec-grudzień 2021
Francja styczeń-czerwiec 2022
Republika Czeska lipiec-grudzień 2022
Szwecja styczeń-czerwiec 2023
Hiszpania lipiec-grudzień 2023
Belgia styczeń-czerwiec 2024
Węgry lipiec-grudzień 2024
Polska styczeń-czerwiec 2025
Dania lipiec-grudzień 2025
Cypr styczeń-czerwiec 2026
Irlandia lipiec-grudzień 2026
Litwa styczeń-czerwiec 2027
Grecja lipiec-grudzień 2027
Włochy styczeń-czerwiec 2028
Łotwa lipiec-grudzień 2028
Luksemburg styczeń-czerwiec 2029
Niderlandy lipiec-grudzień 2029
Słowacja styczeń-czerwiec 2030
Malta lipiec-grudzień 2030
(*) Bez uszczerbku dla praw i obowiązków Zjednoczonego Królestwa jako państwa członkowskiego.

(**) Obecną trojkę wprowadzono do niniejszego załącznika w celach informacyjnych.

ZAŁĄCZNIK  II 

PRZEWODNICTWO W ORGANACH PRZYGOTOWAWCZYCH RADY DO SPRAW ZAGRANICZNYCH(1)

Przewodnictwo w organach przygotowawczych Rady do Spraw Zagranicznych, o których mowa w kategoriach 1 do 4 w poniższej tabeli, jest zorganizowane w następujący sposób:
1)
Kategoria 1 (organy przygotowawcze w obszarze handlu i rozwoju):

Organom przygotowawczym przewodniczy sześciomiesięczna prezydencja.

2)
Kategoria 2 (organy przygotowawcze wg klucza geograficznego)

Organom przygotowawczym przewodniczy przedstawiciel Wysokiego Przedstawiciela.

3)
Kategoria 3 (organy przygotowawcze wg klucza horyzontalnego, głównie WPZiB)

Organom przygotowawczym przewodniczy przedstawiciel Wysokiego Przedstawiciela, z wyjątkiem następujących organów przygotowawczych, którym przewodniczy sześciomiesięczna prezydencja:

Grupa Robocza Radców ds. Stosunków Zewnętrznych (RELEX),
Grupa Robocza ds. Terroryzmu (aspekty międzynarodowe) (COTER),
Grupa Robocza ds. Zastosowania Szczególnych Środków w celu Zwalczania Terroryzmu (COCOP),
Grupa Robocza ds. Konsularnych (COCON),
Grupa Robocza ds. Międzynarodowego Prawa Publicznego (COJUR), oraz
Grupa Robocza ds. Prawa Morza (COMAR).
4)
Kategoria 4 (organy przygotowawcze związane z WPBiO)

Organom przygotowawczym związanym z WPBiO przewodniczy przedstawiciel Wysokiego Przedstawiciela(2).

Wysoki Przedstawiciel i sześciomiesięczna prezydencja prowadzą ścisłą współpracę w celu zapewnienia spójności działań wszystkich organów przygotowawczych Rady do Spraw Zagranicznych.

W przypadku kategorii 3 i 4 sześciomiesięczna prezydencja nadal przewodniczy organom przygotowawczym w okresie przejściowym trwającym do sześciu miesięcy od przyjęcia decyzji Rady w sprawie organizacji i funkcjonowania Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ). W przypadku kategorii 2 ten okres przejściowy wynosi do 12 miesięcy.

Sposoby mianowania przewodniczących

W sytuacji gdy decyzja Rady Europejskiej lub niniejsza decyzja określa, że danemu organowi przygotowawczemu (Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa i odpowiednie grupy robocze) przewodniczy przedstawiciel Wysokiego Przedstawiciela, za mianowanie przewodniczącego odpowiedzialny jest Wysoki Przedstawiciel. Podstawą mianowań są kompetencje, z zapewnieniem odpowiedniej równowagi geograficznej i przejrzystości. Wysoki Przedstawiciel zapewnia, by osoba którą zamierza mianować przewodniczącym, cieszyła się zaufaniem państw członkowskich. Jeśli osoba ta nie jest jeszcze członkiem ESDZ, zostaje nim - zgodnie z procedurami rekrutacyjnymi ESDZ - przynajmniej na okres mianowania. W ramach sprawozdania dotyczącego sytuacji ESDZ przewidzianego na 2012 rok sporządza się ocenę funkcjonowania tego ustalenia.

1. Organy przygotowawcze w obszarach handlu i rozwoju Komitet Art. 207
Grupa Robocza ds. Krajów AKP
Grupa Robocza ds. Współpracy Rozwojowej (DEVGEN)
Grupa Robocza ds. EFTA
Grupa Robocza ds. Towarów Podwójnego Zastosowania
Grupa Robocza ds. Handlowych
Grupa Robocza ds. Grup Towarowych
Grupa Robocza ds. Ogólnego Systemu Preferencji Taryfowych
Grupa Robocza ds. Przygotowywania Międzynarodowych Konferencji na temat Rozwoju / dot. konwencji UNCCD w sprawie pustynnienia / Konferencji NZ ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD)
Grupa Robocza ds. Pomocy Humanitarnej i Pomocy Żywnościowej
Grupa ds. Kredytów Eksportowych
2. Organy przygotowawcze wg klucza geograficznego Grupa Robocza ds. Maszreku i Maghrebu (COMAG /MaMa)
Grupa Robocza ds. Europy Wschodniej i Azji Środkowej (COEST)
Grupa Robocza ds. Regionu Bałkanów Zachodnich (COWEB)
Grupa Robocza ds. Bliskiego Wschodu i Zatoki Perskiej (COMEM /MOG)
Grupa Robocza ds. Azji i Oceanii (COASI)
Grupa Robocza ds. Ameryki Łacińskiej (COLAT)
Grupa Robocza ds. Stosunków Transatlantyckich (COTRA)
Grupa Robocza ds. Afryki (COAFR)
3. Organy przygotowawcze wg klucza horyzontalnego (głównie WPZiB) Grupa Robocza Radców ds. Stosunków Zewnętrznych (RELEX)
Grupa Nicolaidis
Grupa Robocza ds. Powszechnego Rozbrojenia i Kontroli Zbrojeń (CODUN)
Grupa Robocza ds. Nieproliferacji (CONOP)
Grupa Robocza ds. Wywozu Broni Konwencjonalnej (COARM)
Grupa Robocza ds. Praw Człowieka (COHOM)
Grupa Robocza ds. Terroryzmu (aspekty międzynarodowe) (COTER)(1)
Grupa Robocza ds. Zastosowania Szczególnych Środków w celu Zwalczania Terroryzmu (COCOP)(1)
Grupa Robocza ds. OBWE i Rady Europy (COSCE)
Grupa Robocza ds. NZ (CONUN)
grupa robocza ad hoc ds. procesu pokojowego na Bliskim Wschodzie (COMEP)
Grupa Robocza ds. Międzynarodowego Prawa Publicznego (COJUR, COJUR-ICC)
Grupa Robocza ds. Prawa Morza (COMAR)
Grupa Robocza ds. Konsularnych (COCON)
Grupa Robocza ds. Administracji i Protokołu WPZiB (COADM)
4. Organy przygotowawcze związane z WPBiO Komitet Wojskowy (EUMC)
Grupa Robocza Komitetu Wojskowego (EUMCWG)
Grupa Robocza ds. Polityczno-Wojskowych (PMG)
Komitet ds. Aspektów Cywilnych Zarządzania Kryzysowego (CIVCOM)
Grupa Robocza ds. Europejskiej Polityki Zbrojeń
(1) Kwestia Grupy Roboczej ds. Terroryzmu (aspekty międzynarodowe) (COTER) i Grupy Roboczej ds. Zastosowania Szczególnych Środków w celu Zwalczania Terroryzmu (COCOP) zostanie również poruszona w ramach dyskusji na temat struktur roboczych WSiSW.

______

(1) Po dniu 1 grudnia 2009 r. należy przeprowadzić sprawny przegląd zakresu działania i organizacji struktur roboczych w obszarze spraw zagranicznych, szczególnie jeśli chodzi o obszar rozwoju. Ustalenia dotyczące przewodnictwa w grupach roboczych, które objęto przeglądem, należy w razie potrzeby dostosować zgodnie z ogólnymi zasadami określonymi w niniejszym załączniku.

(2) Komitet Wojskowy (EUMC) i Grupa Robocza ds. Komitetu Wojskowego (EUMCWG) mają nadal wybieranego przewodniczącego, jak wskazano w załączniku III - zgodnie ze stanem sprzed wejścia w życie niniejszej decyzji.

ZAŁĄCZNIK  III  5

PRZEWODNICZĄCY ORGANÓW PRZYGOTOWAWCZYCH RADY MAJĄCYCH STAŁEGO PRZEWODNICZĄCEGO

Wybrani przewodniczący

Komitet Ekonomiczno-Finansowy

Komitet Zatrudnienia

Komitet Ochrony Socjalnej

Komitet Wojskowy(1)

Komitet Polityki Gospodarczej

Komitet ds. Usług Finansowych

Grupa Robocza Komitetu Wojskowego Unii Europejskiej(1)

Grupa ds. Kodeksu Postępowania (opodatkowanie działalności gospodarczej)

Komitet Europejskiej Przestrzeni Badawczej i Innowacji

Pod przewodnictwem Sekretariatu Generalnego Rady

Komitet ds. Bezpieczeństwa

Grupa Robocza ds. Informacji

Grupa Robocza ds. Łączności Elektronicznej

Grupa Robocza ds. Ujednolicenia Prawodawstwa

Grupa Robocza Prawników Lingwistów

Grupa Robocza ds. Nowych Budynków

______

(1) Zob. również załącznik II.

1 Dz.U. L 315 z 2.12.2009, s. 50.
2 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr (UE) 2016/1316 z dnia 26 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.208.42) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lipca 2017 r.
3 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr (UE) 2016/1316 z dnia 26 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.208.42) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lipca 2017 r.
4 Załącznik I:

- zmieniony przez sprostowanie z dnia 23 grudnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.344.56).

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr (UE) 2016/1316 z dnia 26 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.208.42) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lipca 2017 r.

5 Załącznik III:

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 1024/2021 z dnia 18 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.224.20) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lipca 2021 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2021/2242 z dnia 13 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.450.148) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 grudnia 2021 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024