uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności(1), w szczególności jego art. 53 ust. 1 lit. b),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W art. 53 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 przewidziano możliwość przyjęcia odpowiednich wspólnotowych środków nadzwyczajnych w odniesieniu do żywności i pasz przywożonych z państwa trzeciego, aby chronić zdrowie publiczne, zdrowie zwierząt lub środowisko, w przypadku gdy takie ryzyko nie może być w wystarczającym stopniu ograniczone za pomocą środków podjętych indywidualnie przez poszczególne państwa członkowskie.
(2) Komisja została poinformowana we wrześniu 2008 r., że w mleku początkowym i w innych przetworach mlecznych z Chin stwierdzono wysokie stężenie melaminy. Aby przeciwdziałać zagrożeniu dla zdrowia, które może powstać w wyniku narażenia na wysoką zawartość melaminy w produktach żywnościowych i paszach, w decyzji Komisji 2008/798/WE z dnia 14 października 2008 r. nakładającej specjalne warunki regulujące przywóz produktów zawierających mleko lub przetwory mleczne pochodzących lub wysłanych z Chin i uchylającej decyzję Komisji 2008/757/WE(2) przewidziano zakaz przywozu do Wspólnoty produktów zawierających mleko lub przetwory mleczne, soję lub przetwory sojowe, będących środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego dla niemowląt i małych dzieci, oraz zobowiązano państwa członkowskie do przeprowadzania systematycznych kontroli wszystkich przesyłek pasz i żywności pochodzących lub wysłanych z Chin, zawierających mleko lub przetwory mleczne, soję lub przetwory sojowe oraz wodorowęglan amonu przeznaczony do żywności lub pasz. W decyzji tej stężenie wynoszące 2,5 mg/kg uznane zostało za odpowiedni poziom pozwalający na rozgraniczenie pomiędzy nieuniknionym występowaniem śladowych ilości melaminy a niedopuszczalnym zanieczyszczeniem.
(3) Liczba powiadomień zgłoszonych do systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnościowych i środkach żywienia zwierząt (RASFF), o którym mowa w art. 2 ust. 4 decyzji 2008/798/WE, w odniesieniu do niedopuszczalnych stężeń melaminy w takich produktach żywnościowych i paszach z Chin znacznie spadła od stycznia 2009 r., a władze Chin przedłożyły gwarancje dotyczące kontroli melaminy w takich produktach wywożonych do Wspólnoty. Z tego względu należy poddać przeglądowi środki ustanowione w decyzji 2008/798/WE.
(4) Biorąc pod uwagę fakt, że produkty zawierające mleko lub przetwory mleczne, soję lub przetwory sojowe, będące środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego dla niemowląt lub małych dzieci, są głównym, a w niektórych przypadkach jedynym źródłem pożywienia niemowląt i małych dzieci, należy utrzymać zakaz przywozu do Wspólnoty wszelkich takich produktów pochodzących z Chin. Państwa członkowskie powinny zapewnić bezzwłoczne niszczenie wszelkich takich produktów znajdujących się w obrocie.
(5) Równocześnie systematyczne kontrole wszystkich przesyłek żywności i pasz pochodzących lub wysłanych z Chin, zawierających mleko lub przetwory mleczne, soję lub przetwory sojowe oraz wodorowęglan amonu przeznaczony do żywności lub pasz stały się zbędne ze względu na znaczny spadek powiadomień RASFF; dlatego należy obniżyć intensywność kontroli bezpośrednich. Ponieważ stężenie wynoszące 2,5 mg/kg pozostaje odpowiednim poziomem pozwalającym na rozgraniczenie pomiędzy nieuniknionym występowaniem śladowych ilości melaminy a niedopuszczalnym zanieczyszczeniem, to produktów o wyższym stężeniu melaminy nie należy wprowadzać do łańcucha żywnościowego i paszowego oraz należy się ich pozbyć w bezpieczny sposób.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2008/798/WE. Jednakże biorąc pod uwagę charakter przepisów zmieniających, należy zastąpić wspomnianą decyzję rozporządzeniem, które można by później poddać przeglądowi na podstawie wyników kontroli przeprowadzonych przez państwa członkowskie.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 25 listopada 2009 r.
| W imieniu Komisji | |
| Androulla VASSILIOU | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1.
(2) Dz.U. L 273 z 15.10.2008, s. 18.
(3) Dz.U. L 124 z 20.5.2009, s. 21.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2009.311.3 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1135/2009 nakładające specjalne warunki regulujące przywóz niektórych produktów pochodzących lub wysłanych z Chin i uchylające decyzję 2008/798/WE |
| Data aktu: | 25/11/2009 |
| Data ogłoszenia: | 26/11/2009 |
| Data wejścia w życie: | 16/12/2009 |