Decyzja 2008/282/WE zmieniająca decyzję 2007/76/WE wykonującą rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie współpracy między organami krajowymi odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów prawa w zakresie ochrony konsumentów w odniesieniu do wzajemnej pomocy

DECYZJA KOMISJI
z dnia 17 marca 2008 r.
zmieniająca decyzję 2007/76/WE wykonującą rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie współpracy między organami krajowymi odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów prawa w zakresie ochrony konsumentów w odniesieniu do wzajemnej pomocy

(notyfikowana jako dokument nr C(2008) 987)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2008/282/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 1 kwietnia 2008 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 października 2004 r. w sprawie współpracy między organami krajowymi odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów prawa w zakresie ochrony konsumentów (rozporządzenie w sprawie współpracy w dziedzinie ochrony konsumentów)(1), w szczególności jego art. 7 ust. 3, art. 8 ust. 7, art. 9 ust. 4 i art. 12 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 22 grudnia 2006 r. Komisja przyjęła decyzję 2007/76/WE(2) wykonującą rozporządzenie (WE) nr 2006/2004. Decyzja ta ustanawia przepisy w celu wykonania rozporządzenia (WE) nr 2006/2004 w odniesieniu do wzajemnej pomocy między właściwymi organami oraz warunków regulujących taką pomoc.

(2) Należy zmienić decyzję 2007/76/WE w celu określenia informacji, których władze są zobowiązane udzielać, i wyznaczenia terminu zgłoszenia środków podjętych w celu egzekwowania prawa wraz z ich skutkami, po złożeniu wniosku o podjęcie środków służących egzekwowaniu prawa.

(3) Należy zmienić decyzję 2007/76/WE również w celu określenia informacji, jakie powinny być udzielone w celu zgłoszenia środków podjętych w celu egzekwowania prawa lub na wniosek dotyczący wzajemnej pomocy, po dokonaniu powiadomienia.

(4) Właściwe jest ustanowienie głównych zasad regulujących koordynację nadzoru rynku i egzekwowania prawa w celu zagwarantowania skutecznego egzekwowania prawa w całej Wspólnocie.

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu powołanego na mocy art. 19 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 2006/2004,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji 2006/76/WE po art. 7 dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 7a

Koordynacja nadzoru rynku i egzekwowania prawa

Zasady regulujące koordynację rynku i egzekwowania prawa są ustanowione w rozdziale 6 załącznika.".

Artykuł  2

W załączniku do decyzji 2007/76/WE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 17 marca 2008 r.

W imieniu Komisji

Meglena KUNEVA

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 364 z 9.12.2004, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione dyrektywą 2007/65/WE (Dz.U. L 332 z 18.12.2007, s. 27).

(2) Dz.U. L 32 z 6.2.2007, s. 192.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku do decyzji 2007/76/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) w pkt 1.1. c) dodaje się wpisy w brzmieniu:

"(viii) nazwa produktu bądź usługi;

(ix) kod COICOP, [Klasyfikacja Indywidualnego Zużycia Według Celu (statystyczna metodologia Narodów Zjednoczonych, http://unstats.un.org/unsd/cr/registry/regcst.asp?Cl = 5)]];

(x) zastosowany środek reklamy i sprzedaży."

2) po pkt 1.3.4. wprowadza się punkt w brzmieniu:

"1.3.5. Jeśli środek wykonawczy jest podejmowany, organ wnioskujący, na mocy art. 8 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 2006/2004, zgłasza Komisji i wszystkim pozostałym właściwym organom wyznaczonym przez państwa członkowskie jako organy odpowiedzialne za egzekwowanie prawodawstwa będącego przedmiotem naruszenia, środki podjęte i ich skutki w odniesieniu do wewnątrzwspólnotowych naruszeń przepisów prawnych.

Wraz z informacjami o środkach służących egzekwowaniu prawa i ich skutkach w odniesieniu do wewnątrz-wspólnotowych naruszeń organ przedkłada następujące informacje:

a) szczegółowe dane właściwego organu, do którego kierowany jest wniosek, i właściwego organu wnioskującego;

b) nazwa sprzedawcy bądź dostawcy;

c) nazwa produktu lub usługi;

d) kod klasyfikacji;

e) zastosowany środek reklamy bądź sprzedaży;

f) podstawa prawna;

g) rodzaj naruszenia wewnątrzwspólnotowego;

h) szacunkowa liczba konsumentów, którzy mogą doznać uszczerbku oraz szacunkowa szkoda finansowa.";

3) w punkcie 2.1.5. zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"2.1.5. Organ wnioskujący wnosi do Komisji o usunięcie informacji z bazy danych najszybciej jak to technicznie możliwe, a w każdym razie nie później niż w terminie siedmiu dni od zamknięcia sprawy, jeśli obywa się to na wniosek na mocy art. 6 rozporządzenia (WE) nr 2004/2006:";

4) po pkt 2.1.5. wprowadza się punkt w brzmieniu:

"2.1.6. Organ, do którego kierowany jest wniosek, powiadamia Komisję i inne właściwe zainteresowane organy o środkach służących egzekwowaniu prawa podjętych na mocy art. 8 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 2004/2006 najszybciej jak to technicznie możliwe, a w każdym razie nie później niż w terminie siedmiu dni po podjęciu środków.";

5) tytuł rozdziału 3 otrzymuje brzmienie "POWIADOMIENIA";

6) w rozdziale 3 na początku tekstu dodaje się numer "3.1.";

7) w rozdziale 3 na końcu obowiązującego tekstu dodaje się punkty w brzmieniu:

"3.2. Jeśli organ wnioskujący podejmuje środki służące egzekwowaniu prawa związane z powiadomieniem, na mocy art. 7 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2006/2004 zgłasza je Komisji i wszystkim innym właściwym organom wyznaczonym przez państwa członkowskie jako organy odpowiedzialne za egzekwowanie prawodawstwa będącego przedmiotem naruszenia.

Wraz z informacją o podjętych środkach służących egzekwowaniu prawa organ przedkłada następujące informacje:

a) szczegółowe dane właściwego organu, który podjął środki;

b) nazwa sprzedawcy bądź dostawcy;

c) nazwa produktu lub usługi;

d) kod klasyfikacji;

e) zastosowany środek reklamy bądź sprzedaży;

f) podstawa prawna;

g) rodzaj naruszenia wewnątrzwspólnotowego;

h) szacunkowa liczba konsumentów, którzy mogą doznać uszczerbku, oraz szacunkowa szkoda finansowa.

3.3. Jeśli właściwy organ otrzymuje wniosek dotyczący wzajemnej pomocy związanej z powiadomieniem, zgłasza wniosek, podając jego rodzaj, Komisji i wszystkim pozostałym właściwym organom wyznaczonym przez państwa członkowskie jako organy odpowiedzialne za egzekwowanie prawodawstwa będącego przedmiotem naruszenia.

Wraz z otrzymanym wnioskiem organ przedkłada następujące informacje:

a) szczegółowe dane właściwego organu wnioskującego o wzajemną pomoc;

b) nazwa sprzedawcy bądź dostawcy, jeśli są dostępne;

c) nazwa produktu lub usługi;

d) kod klasyfikacji;

e) zastosowany środek reklamy bądź sprzedaży;

f) podstawa prawna;

g) rodzaj naruszenia wewnątrzwspólnotowego;

h) szacunkowa liczba konsumentów, którzy mogą doznać uszczerbku oraz szacunkowa szkoda finansowa.";

8) po rozdziale 5 dodaje się rozdział w brzmieniu:

"6. ROZDZIAŁ 6 - KOORDYNACJA NADZORU RYNKU I EGZEKWOWANIA PRAWA

6.1. W celu dopełnienia obowiązku na mocy art. 9 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2006/2004 wszystkie właściwe zainteresowane organy mogą postanowić, że jeden z nich będzie koordynował działania dotyczące egzekwowania prawa. Właściwe władze, uwzględniając szczególne okoliczności towarzyszące każdemu przypadkowi, wyznaczają jako organ koordynujący ten organ, na obszarze, na którym mieści się główna siedziba przedsiębiorstwa handlowego lub będący jego głównym obszarem działalności, lub gdzie zlokalizowana jest większa liczba poszkodowanych konsumentów.

6.2. Komisja ułatwia koordynację, jeśli zostanie do tego wezwana.".

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.89.26

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/282/WE zmieniająca decyzję 2007/76/WE wykonującą rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie współpracy między organami krajowymi odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów prawa w zakresie ochrony konsumentów w odniesieniu do wzajemnej pomocy
Data aktu: 17/03/2008
Data ogłoszenia: 01/04/2008
Data wejścia w życie: 01/04/2008