Decyzja 2008/212/WE w sprawie zasad, priorytetów i warunków zawartych w partnerstwie dla członkostwa zawartym z Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii oraz uchylająca decyzję 2006/57/WE

DECYZJA RADY
z dnia 18 lutego 2008 r.
w sprawie zasad, priorytetów i warunków zawartych w partnerstwie dla członkostwa zawartym z Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii oraz uchylająca decyzję 2006/57/WE

(2008/212/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 19 marca 2008 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 533/2004 z dnia 22 marca 2004 r. w sprawie ustanowienia europejskiego partnerstwa w ramach procesu stabilizacyjnego i stowarzyszeniowego(1), ze zmianami, w szczególności jego art. 2,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rada Europejska obradująca w Salonikach w dniach 19 i 20 czerwca 2003 r. zatwierdziła wprowadzenie partnerstw jako środka urzeczywistnienia europejskiej perspektywy, przed jaką stoją kraje Bałkanów Zachodnich.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 533/2004 stanowi, że Rada podejmuje decyzje w sprawie zasad, priorytetów oraz warunków, które mają być zawarte w partnerstwie, jak również wszelkich dalszych dostosowań. Rozporządzenie to stanowi również, że kontrolę postępów w osiąganiu celów określonych w partnerstwach zapewnia się w oparciu o mechanizmy ustanowione w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia, zwłaszcza poprzez roczne sprawozdania z postępów.

(3) Rada Europejska na posiedzeniu w dniu 17 grudnia 2005 r. przyznała Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii status kraju kandydującego. W związku z tym przedłożono wniosek w sprawie zmiany rozporządzenia (WE) nr 533/2004 dotyczącego zmiany nazwy partnerstwa z tym krajem z "partnerstwa europejskiego" na "partnerstwo dla członkostwa".

(4) W dniu 30 stycznia 2006 r., na podstawie wniosku Komisji z listopada 2005 r., Rada przyjęła drugą wersję partnerstwa dla członkostwa z Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii(2).

(5) W komunikacie Komisji "Strategia rozszerzenia i najważniejsze wyzwania w okresie 2006-2007" zapisano, że partnerstwa zostaną poddane przeglądowi pod koniec 2007 r.

(6) W dniu 17 lipca 2006 r. Rada przyjęła rozporządzenie (WE) nr 1085/2006(3) ustanawiające instrument pomocy przedakcesyjnej (IPA), aktualizujący ramy prawne pomocy finansowej dla krajów dążących do przystąpienia.

(7) Właściwe jest zatem przyjęcie partnerstwa dla członkostwa, uaktualniającego obecne partnerstwo, w celu określenia nowych priorytetów w dalszych pracach, na podstawie ustaleń zawartych w sprawozdaniu z postępów Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii z 2007 r. w przygotowaniach do dalszej integracji z Unią Europejską.

(8) W celu dalszego przygotowania do integracji z Unią Europejską od właściwych władz Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii oczekuje się opracowania planu obejmującego harmonogram i konkretne środki realizacji celów priorytetowych zawartych w partnerstwie dla członkostwa.

(9) Należy zatem uchylić decyzję 2006/57/WE,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Zasady, priorytety i warunki partnerstwa dla członkostwa zawartego z Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii określone są w załączniku.

Artykuł  2

Realizacja partnerstwa dla członkostwa jest analizowana za pośrednictwem mechanizmów ustanowionych w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia, w szczególności za pomocą przedstawianych przez Komisję rocznych sprawozdań z postępów.

Artykuł  3

Uchyla się decyzję 2006/57/WE.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja staje się skuteczna trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 lutego 2008 r.

W imieniu Rady
D. RUPEL
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 86 z 24.3.2004, s. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 269/2006 (Dz.U. L 47 z 17.2.2006, s. 7).

(2)Decyzja Rady 2006/57/WE z dnia 30 stycznia 2006 r. w sprawie zasad, priorytetów i warunków zawartych w Partnerstwie europejskim z Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii oraz uchylająca decyzję 2004/518/WE (Dz.U. L 35 z 7.2.2006, s. 57).

(3) Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 82.

ZAŁĄCZNIK

BYŁA JUGOSŁOWIAŃSKA REPUBLIKA MACEDONII - PARTNERSTWO DLA CZŁONKOSTWA 2007

1. WSTĘP

Rada Europejska zatwierdziła wprowadzenie partnerstw jako środka urzeczywistnienia perspektywy europejskiej, przed jaką stoją kraje Bałkanów Zachodnich. Proponowane partnerstwo dla członkostwa stanowi uaktualnienie partnerstwa europejskiego zawartego w styczniu 2006 r. i uwzględnia ustalenia zawarte w sprawozdaniu z postępów Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii z 2007 r. Partnerstwo określa nowe cele priorytetowe, a także niezrealizowane jeszcze cele, w odniesieniu do których nadal konieczne jest podjęcie działań. Nowe cele priorytetowe dostosowane są do konkretnych potrzeb kraju oraz stanu przygotowań i w razie konieczności będą uaktualniane. Od Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii oczekuje się opracowania planu obejmującego harmonogram i konkretne środki realizacji celów priorytetowych zawartych w partnerstwie dla członkostwa. Partnerstwo ustanawia także wytyczne w sprawie pomocy finansowej.

2. ZASADY

Proces stabilizacji i stowarzyszenia wyznacza ramy proeuropejskiego kursu polityki krajów Bałkanów Zachodnich, aż do ich przyszłej akcesji. Priorytety określone dla Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii są związane z jej możliwościami spełnienia kryteriów ustalonych przez Radę Europejską w Kopenhadze w 1993 r. oraz z warunkami ustalonymi w procesie stabilizacji i stowarzyszenia, w szczególności z warunkami określonymi przez Radę w jej konkluzjach z dnia 29 kwietnia 1997 r. i 21-22 czerwca 1999 r., a także z treścią deklaracji końcowej szczytu w Zagrzebiu z dnia 24 listopada 2000 r. i agendą z Salonik.

3. PRIORYTETY

Priorytety wymienione w niniejszym partnerstwie dla członkostwa zostały wybrane na podstawie założenia, że realistyczne jest oczekiwanie od Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii ich pełnej realizacji lub osiągnięcia znaczących postępów w ich realizacji w ciągu najbliższych kilku lat. Wprowadza się rozróżnienie między priorytetami krótkoterminowymi, których realizacji oczekuje się w okresie od roku do dwóch lat, oraz priorytetami średnioterminowymi, których realizacji oczekuje się w ciągu trzech do czterech lat. Priorytety te dotyczą zarówno ustawodawstwa, jak i jego wprowadzania w życie.

Ze względu na konieczność ustalenia celów priorytetowych należy zaznaczyć, że przed Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii stoją również inne zadania, które, przy uwzględnieniu przyszłych postępów tego kraju, w późniejszym partnerstwie mogą stać się celami priorytetowymi.

Wśród priorytetów krótkoterminowych wyróżniono kilka nadrzędnych celów priorytetowych, które przedstawiono na początku listy. Kolejność nadrzędnych celów priorytetowych na liście nie oznacza ich uporządkowania według ich ważności.

3.1. PRIORYTETY KRÓTKOTERMINOWE

Nadrzędne cele priorytetowe

- Zapewnienie prawidłowego wykonania wszystkich zobowiązań podjętych w układzie o stabilizacji i stowarzyszeniu.

- Promowanie konstruktywnego i integracyjnego dialogu w ramach instytucji demokratycznych, w szczególności w obszarach wymagających porozumienia wszystkich partii politycznych.

- Zapewnienie skutecznego wprowadzenia w życie ustawy o policji.

- Konsekwentne i skuteczne wdrażanie reform przeprowadzanych w sądownictwie oraz wzmocnienie niezawisłości i ogólnej wydajności systemu sądownictwa; wdrożenie reformy prokuratury i ostateczne powołanie rady sądownictwa.

- Konsekwentne i skuteczne wprowadzanie w życie przepisów antykorupcyjnych.

- Zapewnienie naboru i rozwoju kariery urzędników służby cywilnej w sposób wolny od nacisków politycznych, dalszy rozwój systemu rozwoju kariery opartego na kryteriach merytorycznych oraz pełne wprowadzenie w życie ustawy o służbie cywilnej.

- Zmniejszenie przeszkód utrudniających tworzenie miejsc pracy, w szczególności rozwiązywanie problemu bezrobocia ludzi młodych i bezrobocia długotrwałego.

- Poprawa warunków prowadzenia działalności gospodarczej przez dalsze umacnianie praworządności, zwiększanie niezależności urzędów regulacyjnych i nadzorczych, przyspieszanie procedur prawnych i kontynuację rejestracji praw własności.

Kryteria polityczne Demokracja i praworządność

- Trwała realizacja postanowień umowy ramowej z Ochrydy, między innymi z naciskiem na promowanie budowania zaufania między grupami etnicznymi.

Parlament/wybory

- Zapewnienie przeprowadzania wszystkich przyszłych wyborów w zgodzie z ordynacją wyborczą.

- Szybkie podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach dotyczących nieprawidłowości wyborczych oraz nakładanie kar zapobiegających dalszym nieprawidłowościom.

- Zwiększenie zdolności parlamentu do działania, zwłaszcza przez zwiększenie jego zasobów.

Władze publiczne

- Zwiększenie przejrzystości administracji lokalnej oraz większa odpowiedzialność jej urzędników za podejmowane działania; w szczególności wzmocnienie kontroliwewnętrznej i audytu.

- Ustanowienie w całym kraju zadowalających standardów w dziedzinie pobierania podatków gminnych.

- Zwiększenie zdolności gmin w zakresie zarządzania gruntami państwowymi.

- Zapewnienie wystarczającej obsady kadrowej i kompetencji pracowników samorządu terytorialnego.

Administracja publiczna

- Wprowadzenie systemu rozwoju kariery opartego na kryteriach merytorycznych w celu stworzenia odpowiedzialnej za swoje działania, efektywnej i fachowej administracji publicznej na szczeblu centralnym i lokalnym.

- Zapewnienie skutecznego wdrożenia kodeksu etycznego dla urzędników służby cywilnej.

- Zwiększenie zdolności administracyjnej, zwłaszcza przez stworzenie zdolności do planowania strategicznego i tworzenia polityki, a także ulepszanie szkolenia oraz opracowanie ogólnej strategii szkoleń dla urzędników służby cywilnej.

- Skuteczne wdrożenie środków przyjętych w celu zapewnienia przejrzystości w administracji, w szczególności w procesach decyzyjnych, oraz dalsze promowanie aktywnego udziału społeczeństwa obywatelskiego.

- Kontynuowanie procesu reform organów egzekwujących prawo.

- Zapewnienie odpowiedniej zdolności administracyjnej w celu skutecznego programowania środków z IPA i zarządzania nimi.

System sądownictwa

- Dalsze rozwijanie szkoleń na poziomach początkowym i zaawansowanym w akademii dla sędziów i prokuratorów.

- Ukończenie tworzenia nowej struktury sądów i wyposażenie sądów w odpowiednie zasoby w celu zapewnienia ich pełnej zdolności do działania i zwiększenia ich wydajności.

- Zapewnienie prawidłowego i pełnego wykonania orzeczeń sądowych.

Polityka zwalczania korupcji

- Zapewnienie odpowiedniej realizacji zaleceń Państwowej Komisji ds. Zwalczania Korupcji i Państwowego Biura ds. Audytu.

- Pełne wdrożenie zaleceń Grupy Państw przeciwko Korupcji (GRECO).

- Zwiększenie zdolności administracyjnej koniecznej do wdrożenia przyjętych zasad w zakresie finansowania partii politycznych i kampanii wyborczych; nakładanie skutecznych kar w przypadku naruszenia tych zasad.

- Podjęcie działań w następstwie przeglądu uprawnień dyskrecjonalnych niektórych urzędników państwowych.

- Zapewnienie pełnego wprowadzenia w życie ustawy o publicznym dostępie do informacji.

- Dalsze umacnianie współpracy między instytucjami.

Prawa człowieka i ochrona mniejszości

- Pełna zgodność z Europejską konwencją praw człowieka, zaleceniami Europejskiego Komitetu Zapobiegania Torturom, a także Konwencją ramową Rady Europy o ochronie mniejszości narodowych.

- Pełne wdrożenie zasad dotyczących etyki, kontroli wewnętrznej, standardów zawodowych oraz standardów dotyczących praw człowieka w organach egzekwowania prawa, sądownictwie i administracji więziennej, wraz z regularnymi szkoleniami.

- Udostępnienie wystarczających zasobów w celu poprawy warunków w więzieniach i podniesienia ich do wyższych standardów.

- Stworzenie skutecznych mechanizmów wykrywania, ścigania i penalizacji wszelkich form dyskryminacji pojedynczych osób lub grup przez organy państwowe lub niepaństwowe.

- Dalsze wzmocnienie ochrony praw kobiet i dzieci.

- Ulepszenie i wdrożenie strategii na rzecz sprawiedliwej reprezentacji grup mniejszościowych, zwłaszcza przez udostępnienie odpowiednich zasobów oraz nakładanie skutecznych sankcji za niezrealizowanie celów.

- Promowanie dostępu do edukacji, wymiaru sprawiedliwości i opieki społecznej dla członków grup mniejszościowych.

Kwestie regionalne i zobowiązania międzynarodowe

- Kontynuacja pełnej współpracy z MTKJ oraz, ze względu na możliwość przekazania przez MTKJ spraw sądom krajowym, spełnienie wszystkich warunków koniecznych do zapewnienia rzetelnych procesów.

- Dalsze wspieranie przejścia z etapu paktu stabilizacji do etapu współpracy, za którą w większym stopniu odpowiedzialność przejmują regiony, oraz skutecznie wdrażanie postanowień Środkowoeuropejskiej umowy o wolnym handlu (CEFTA).

- Zapewnienie dobrych stosunków sąsiedzkich, w szczególności poprzez zwiększenie - przy konstruktywnym podejściu - wysiłków na rzecz osiągnięcia w negocjacjach z Grecją możliwego do zaakceptowania przez obie strony rozwiązania kwestii nazwy, w ramach rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 817/93 i 845/93, oraz unikanie działań, które mogłyby negatywnie na nie wpłynąć.

- Rozwijanie współpracy z krajami sąsiadującymi oraz zapewnienie jej skutecznego wdrożenia, szczególnie w dziedzinie współpracy transgranicznej, zwalczania przestępczości zorganizowanej oraz nielegalnego handlu i przemytu, współpracy sądowniczej, zarządzania granicami, readmisji i ochrony środowiska.

Kryteria gospodarcze

- Kontynuowanie ewidencji gruntów i nieruchomości oraz ulepszenie katastru w celu zwiększenia pewności prawnej podmiotów gospodarczych, a także poprawa funkcjonowania mechanizmów gospodarki rynkowej.

- Poprawa wydajności usług użyteczności publicznej, w szczególności przez udostępnienie dodatkowych środków na szkolenia oraz modernizację obecnej infrastruktury.

Zdolność do przyjęcia zobowiązań wynikających z członkostwa

Rozdział 1: Swobodny przepływ towarów

- Przyjęcie i wprowadzenie w życie horyzontalnego ustawodawstwa ramowego w celu ukończenia tworzenia niezbędnej infrastruktury i zapewnienia podziału zadań między instytucje sprawujące poszczególne funkcje (regulacja, normalizacja, akredytacja, metrologia, ocena zgodności i nadzór rynku) w ramach procedur oceny zgodności.

- Opracowanie projektu całościowej strategii wraz z określeniem etapów wdrożenia wspólnotowego dorobku prawnego przez właściwe instytucje horyzontalne (normalizacja, akredytacja, metrologia i nadzór rynku) wraz z terminami realizacji celów oraz jasno określoną odpowiedzialnością za uchwalenie i skuteczne wprowadzenie w życie przepisów ustawowych i zwiększenie zdolności administracyjnych w różnych sektorach.

- Opracowanie projektu planu działań na rzecz zgodności z art. 28-30 Traktatu WE wraz z określeniem etapów wewnętrznego przeglądu krajowego ustawodawstwa i krajowych praktyk administracyjnych w celu wprowadzenia klauzuli wzajemnego uznawania i koniecznych dalszych zmian.

- Przyspieszenie wprowadzenia norm europejskich oraz wzmożenie wysiłków na rzecz pełnego członkostwa w europejskich organizacjach normalizacyjnych.

Rozdział 3: Swoboda działalności gospodarczej i swoboda świadczenia usług

- Zniesienie istniejących nadal w stosunku do osób fizycznych i prawnych z UE barier w korzystaniu ze swobody działalności gospodarczej oraz w transgranicznym świadczeniu usług.

- Wprowadzenie ustawowego rozróżnienia między stałym a czasowym świadczeniem usług.

Rozdział 4: Swobodny przepływ kapitału

- Dalsze wzmocnienie ram w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy, w szczególności przez zwiększenie świadomości instytucji sprawozdawczych oraz konsekwentne egzekwowanie przepisów prawnych przez odpowiednie instytucje; zwiększenie zdolności i dzielenie się informacjami wywiadowczymi między instytucjami.

- Postęp w usuwaniu występujących nadal ograniczeń swobody przepływu kapitału.

Rozdział 5: Zamówienia publiczne

- Wzmocnienie Komitetu ds. Skarg w celu stworzenia skutecznego systemu odwoławczego.

Rozdział 6: Prawo spółek

- Stworzenie skutecznego i niezależnego systemu zapewnienia jakości i nadzoru publicznego dla biegłych rewidentów i firm audytorskich; zwiększenie odpowiednich zdolności administracyjnych.

Rozdział 7: Prawo własności intelektualnej

- Przygotowanie strategii krajowej i krajowego planu działań na rzecz zwiększenia zdolności niezbędnych do wdrożenia i egzekwowania wspólnotowego dorobku prawnego w każdej dziedzinie objętej tym rozdziałem, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeby specjalistycznych szkoleń dla organów zajmujących się egzekwowaniem prawa, sędziów, prokuratorów i pracowników służby celnej.

- Przygotowanie kampanii informacyjnych oraz poprawa współpracy organów zajmujących się egzekwowaniem prawa oraz wszystkich właściwych zainteresowanych stron.

Rozdział 8: Polityka konkurencji

- Uzyskanie wiarygodnych osiągnięć w dziedzinie prawa antymonopolowego oraz koncentracja na najpoważniejszych naruszeniach prawa konkurencji.

- Stworzenie skutecznej kontroli pomocy państwa ex ante.

- Zwiększenie zdolności administracyjnych komisji ds. ochrony konkurencji oraz zapewnienie jej odpowiedniego budżetu i kadr.

- Zagwarantowanie, aby prawo konkurencji było stosowane w sposób w pełni przejrzysty i niedyskryminacyjny.

Rozdział 9: Usługi finansowe

- Wzmocnienie prawodawstwa oraz ram nadzoru, w tym w zakresie egzekwowania prawa, w sektorze finansowym, w szczególności w odniesieniu do sektora ubezpieczeń i rynków papierów wartościowych.

- Zapewnienie niezależnemu urzędowi nadzoru sektora ubezpieczeń zdolności do działania i odpowiedniej liczby pracowników.

Rozdział 10: Społeczeństwo informacyjne i media

- Zakończenie naruszania układu o stabilizacji i stowarzyszeniu przez podjęcie wszystkich koniecznych środków w celu wywiązania się ze zobowiązania do liberalizacji sektora łączności elektronicznej, wraz z przyjęciem wszystkich wymaganych przepisów prawodawstwa wtórnego i dalszym wzmocnieniem organów regulacyjnych.

- Wyegzekwowanie środków ochrony konkurencji w odniesieniu do operatorów mających silną pozycję na rynku.

- Wzmocnienie niezależności oraz zdolności administracyjnych urzędu regulacji łączności elektronicznej i mediów.

- Zapewnienie stabilnych i zrównoważonych źródeł finansowania dla nadawcy publicznego oraz rady radiofonii i telewizji.

Rozdział 11: Rolnictwo i rozwój obszarów wiejskich

- Przyspieszenie ewidencji gruntów rolnych w katastrze nieruchomości.

- Zapewnienie gromadzenia i przetwarzania solidnych i wiarygodnych danych rolniczych.

- Dalsze przygotowania do utworzenia skutecznych i opartych na racjonalnych zasadach finansowych organów płatniczych do zarządzania funduszami rolnymi i kontroli nad nimi, zgodnie z wymogami obowiązującymi w UE i z międzynarodowymi standardami audytu.

Rozdział 12: Bezpieczeństwo żywności, polityka weterynaryjna i fitosanitarna

- Dalsze dostosowanie prawodawstwa do wspólnotowego dorobku prawnego w dziedzinie polityki weterynaryjnej i fitosanitarnej, ze szczególnym uwzględnieniem ustawodawstwa ramowego zgodnego z tym wspólnotowym dorobkiem prawnym.

- Dalsze wzmocnienie zdolności służb weterynaryjnych na poziomie centralnym i lokalnym, w celu stworzenia systemu kontroli zgodnego z normami UE, w szczególności w przypadku kontroli przywozu.

- Zapewnienie prawidłowego funkcjonowania systemu identyfikacji bydła i rejestracji jego przemieszczania się oraz uruchomienie systemu identyfikacji świń, owiec i kóz.

- Dalsze dostosowanie systemu zwalczania chorób zwierząt oraz systemu kontroli zdrowia zwierząt do wymogów prawnych i instytucjonalnych UE, jak również do planów awaryjnych w przypadku chorób wymagających zgłoszenia.

- Ocena zgodności zakładów rolno-spożywczych z wymaganiami UE, która posłuży jako podstawa przyszłego planu modernizacji tych zakładów.

Rozdział 14: Polityka transportowa

- Dalsze wdrażanie postanowień Protokołu ustaleń w sprawie rozwoju podstawowej sieci transportu regionalnego w Europie Południowo-Wschodniej oraz wzmacnianie współpracy w ramach Obserwatorium ds. Transportu w Europie Południowo-Wschodniej;

- Dalsze dostosowanie do wspólnotowego dorobku prawnego w zakresie transportu drogowego, szczególnie transportu towarów niebezpiecznych, dostępu do rynku, warunków socjalnych, wdrożenia tachografów cyfrowych oraz poprawy bezpieczeństwa dróg.

- Utworzenie organu regulacyjnego w sektorze transportu kolejowego, który to organ będzie niezależny od zarządu infrastruktury kolejowej oraz spółek transportu kolejowego; utworzenie urzędu odpowiedzialnego za wydawanie zaświadczeń o bezpieczeństwie oraz dostosowanie przepisów do zasad UE w zakresie transportu kolejowego towarów niebezpiecznych; zapewnienie stabilności finansowej przez pokrycie kosztów powstałych w wyniku wykonywania obowiązku świadczenia usług użyteczności publicznej w dziedzinie transportu pasażerskiego oraz zmniejszenie długów.

- Wypełnienie zobowiązań podjętych w pierwszej przejściowej fazie Umowy o wspólnym europejskim obszarze lotniczym, łącznie z wdrożeniem odpowiedniego prawodawstwa w dziedzinie lotnictwa.

- Wzmocnienie zdolności administracyjnych urzędu lotnictwa cywilnego.

Rozdział 15: Energia

- Dalsze dostosowywanie prawodawstwa w zakresie wewnętrznego rynku energii elektrycznej i gazu, efektywności energetycznej oraz odnawialnych źródeł energii do wspólnotowego dorobku prawnego, w celu stopniowego otwarcia rynku energii na konkurencję.

- Dalsze wzmocnienie niezależności komisji regulacji energetyki.

- Wypełnienie zobowiązań wynikających z Traktatu o Wspólnocie Energetycznej w zakresie pełnego wdrożenia wspólnotowego dorobku prawnego dotyczącego wewnętrznego rynku energii elektrycznej i gazu oraz transgranicznej wymiany energii elektrycznej.

- Zwiększenie zdolności administracyjnych we wszystkich sektorach energetycznych - łącznie z agencją regulacji energetyki - w dziedzinie efektywności energetycznej oraz odnawialnych źródeł energii.

- Utworzenie odpowiedniego obiektu do magazynowania materiałów radioaktywnych.

- Zapewnienie prawidłowego i niezależnego funkcjonowania Dyrekcji ds. Ochrony Radiologicznej.

Rozdział 16: Podatki

- Zwiększenie zdolności administracyjnych w celu wdrażania prawodawstwa podatkowego oraz walki z uchylaniem się od płacenia podatków.

- Podjęcie działań o charakterze strukturalnym w celu niezwłocznego przeprowadzenia reformy polityki w zakresie kontroli oraz zwiększenia możliwości kontroli.

- Przygotowanie strategii dotyczącej audytu i odpowiednich systemów technologii informacyjnych.

- Zobowiązanie się do przestrzegania zasad kodeksu postępowania w dziedzinie opodatkowania przedsiębiorstw i zapewnienie zgodności nowych środków podatkowych z tymi zasadami.

Rozdział 18: Statystyka

- Zwiększenie zdolności państwowego biura statystycznego w celu zapewnienia terminowego przeprowadzenia następnego spisu ludności oraz umożliwienia stałego rozwoju rachunków narodowych oraz związanych z nimi danych statystycznych; w szczególności uzupełnienie luk w zgromadzonych i przetwarzanych danych statystycznych dotyczących rolnictwa i działalności gospodarczej z zachowaniem standardów i metodologii UE oraz zwiększenie ilości danych statystycznych przekazywanych do Eurostatu.

- Zakończenie prac nad stworzeniem statystycznego rejestru przedsiębiorstw i gospodarstw rolnych, łącznie z procedurami zapewniającymi aktualność danych.

Rozdział 19: Zatrudnienie i polityka społeczna

- Dalsza transpozycja wspólnotowego dorobku prawnego oraz umocnienie odpowiednich struktur administracyjnych i struktur egzekwowania prawa, w tym Inspektoratu Pracy.

- Zapewnienie zdolności administracyjnych w celu wdrożenia polityki integracji społecznej i ochrony socjalnej.

- Zapewnienie funkcjonującego i reprezentatywnego dialogu społecznego.

- Podjęcie dalszych działań w celu poprawy sytuacji osób niepełnosprawnych.

Rozdział 20: Polityka w zakresie przedsiębiorstw i polityka przemysłowa

- Określenie i wdrożenie strategii przemysłowej prowadzącej do wzrostu gospodarczego i innowacji.

- Wprowadzenie systematycznej oceny skutków nowych regulacji w odniesieniu do przedsiębiorstw.

- Zwiększenie zasobów Departamentu ds. MŚP oraz Agencji ds. MŚP oraz zapewnienie wdrożenia strategii na rzecz MŚP, a także planu działań i Europejskiej karty małych przedsiębiorstw.

- Kontynuacja pracy nad uproszczeniem przepisów, "gilotyna regulacyjna" oraz zmniejszenie barier biurokratycznych utrudniających prowadzenie działalności gospodarczej; wprowadzenie ocen skutków regulacji.

Rozdział 22: Polityka regionalna i koordynacja instrumentów strukturalnych

- Wzmocnienie procesu tworzenia struktur instytucjonalnych oraz zwiększenie zdolności administracyjnych w obszarach programowania, opracowywania projektów, monitorowania, oceny i zarządzania finansowego oraz kontroli finansowej, szczególnie na szczeblu poszczególnych ministerstw, w celu wdrożenia unijnych programów przedakcesyjnych jako przygotowania do wdrożenia wspólnotowej polityki spójności.

- Zakończenie prac nad krajową strategią rozwoju regionalnego.

Rozdział 23: Wymiar sprawiedliwości i prawa podstawowe

- Uchwalenie krajowej ustawy o ochronie danych osobowych; podpisanie i ratyfikacja protokołu dodatkowego do Konwencji Rady Europy o ochronie osób w związku z automatycznym przetwarzaniem danych osobowych w zakresie instytucji nadzoru oraz transgranicznego przepływu danych.

- Inne priorytety - zob. punkt dotyczy kryteriów politycznych.

Rozdział 24: Sprawiedliwość, wolność i bezpieczeństwo

- Dalsze wdrażanie planu działań na rzecz zintegrowanego zarządzania granicami, utworzenie głównych baz danych do zarządzania granicami i zapewnienie ich wzajemnego połączenia, modernizacja sprzętu służącego do analizy dokumentów oraz do nadzorowania granic, zapewnienie skutecznego wdrożenia wymogów w zakresie zagwarantowania wysokiej jakości dokumentów podróży i tożsamości oraz udostępnienie dalszych szkoleń dla pracowników.

- Udostępnienie odpowiednich środków i szkoleń w celu przeprowadzenia reformy policji, wzmocnienie koordynacji i współpracy zarówno pomiędzy organami policyjnymi, jak i policją oraz innymi organami egzekwowania prawa, a także wzmocnienie współpracy między policją a prokuraturą.

- Opracowanie i wdrożenie kompleksowej strategii dla policji w dziedzinie zasobów ludzkich i szkoleń oraz modernizacja sprzętu policyjnego.

- Dalsze wzmocnienie walki z przestępczością zorganizowaną, zwłaszcza przez lepsze wykorzystanie specjalnych metod dochodzeniowych i szybkie wydawanie oraz wykonywanie międzynarodowych nakazów aresztowania (w tym za przestępstwa komputerowe, ze szczególnym uwzględnieniem pornografii dziecięcej) oraz stworzenie zintegrowanego systemu wywiadowczego do wspólnego użytku różnych organów w walce z przestępczością zorganizowaną, w tym z handlem ludźmi, bronią i narkotykami.

- Wzmocnienie wysiłków w celu wdrożenia krajowego planu działań na rzecz zwalczania handlu ludźmi oraz zwiększenie zdolności do ścigania przestępczości komputerowej.

- Wykonywanie przepisów umowy o readmisji podpisanej między WE a Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii oraz wynegocjowanie takich umów z krajami pochodzenia migrantów przejeżdżających przez terytorium tego kraju.

- Przyspieszenie procesu wprowadzenia instrumentów prawnych gwarantujących ochronę praw osób potrzebujących ochrony (międzynarodowej).

- Zapewnienie dostosowania ustawy o azylu i ustawy o cudzoziemcach do odpowiednich części wspólnotowego dorobku prawnego.

Rozdział 25: Nauka i badania naukowe

- Wzmocnienie możliwości badawczych i możliwości rozwoju technologicznego w celu zapewnienia skutecznego udziału w programach ramowych Wspólnoty.

- Rozpoczęcie przygotowywania kompleksowej polityki w dziedzinie badań naukowych oraz podjęcie działań w celu integracji z europejską przestrzenią badawczą.

Rozdział 26: Edukacja i kultura

- Zakończenie tworzenia ram prawnych i administracyjnych do zarządzania programami "Uczenie się przez całe życie" i "Młodzież w działaniu" oraz wzmocnienie organów wdrażających te programy.

Rozdział 27: Ochrona środowiska

- Dalsze dostosowanie prawodawstwa do wspólnotowego dorobku prawnego, szczególnie w dziedzinie jakości powietrza, zarządzania odpadami i jakości wody oraz znacząca poprawa wprowadzania w życie prawodawstwa oraz monitorowania środowiska naturalnego.

- Wzmocnienie inspektoratu ds. środowiska oraz innych organów egzekwowania prawa, uzyskanie trwałych osiągnięć oraz zapewnienie skutecznego stosowania grzywien i innych kar oraz ich odstraszającego skutku.

- Poprawa zdolności administracyjnej na szczeblu krajowym i lokalnym oraz poprawa koordynacji między organami administracji zajmującymi się sprawami ochrony środowiska.

- Przygotowanie planów strategicznych, w tym strategii finansowych, oraz przygotowanie krajowej strategii gospodarki odpadami, a także planu gospodarki odpadami.

- Opracowanie strategii inwestycyjnej w dziedzinie ochrony środowiska, opartej na szacunku kosztów dostosowania przepisów.

- Uwzględnianie wymogów ochrony środowiska w innych dziedzinach polityki sektorowej, w szczególności poprzez przygotowywanie ocen oddziaływania na środowisko.

- Zwiększenie nakładów inwestycyjnych na infrastrukturę ochrony środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem odprowadzania i oczyszczania ścieków, zaopatrzenia w wodę pitną, problemu zanieczyszczenia powietrza oraz gospodarki odpadami.

Rozdział 29: Unia celna

- Zwiększenie możliwości administracyjnych w celu wdrożenia prawodawstwa celnego oraz walki z przestępczością transgraniczną.

- Dalsze zbliżenie prawodawstwa oraz procedur do wspólnotowego dorobku prawnego, w szczególności w dziedzinie tranzytu i przydziału kontyngentów taryfowych.

- Dostosowanie prawodawstwa dotyczącego stref rozwoju technologicznego/przemysłowego do wspólnotowego dorobku prawnego.

Rozdział 31: Polityka zagraniczna, bezpieczeństwa i obrony

- Wprowadzenie w życie prawodawstwa w zakresie egzekwowania wspólnego stanowiska w obszarze międzynarodowych środków ograniczających.

Rozdział 32: Kontrola finansowa

- Przegląd dokumentu strategicznego w zakresie publicznej wewnętrznej kontroli finansowej (PIFC) oraz obowiązujących ustaw w tej dziedzinie i w dziedzinie audytu wewnętrznego, aby nadać polityce w dziedzinie PIFC oraz obecnemu prawodawstwu kompleksowy i przejrzysty charakter; aktualizacja planu działań za rzecz wdrożenia średnioterminowych celów priorytetowych związanych z PIFC.

- Zakończenie ustanawiania jednostek audytu wewnętrznego w centralnych instytucjach państwowych, stworzenie podobnych jednostek na poziomie lokalnym (tam, gdzie jest to wskazane) oraz zapewnienie odpowiedniej kadry pracowniczej, szkoleń oraz wyposażenia.

- Opracowanie systemów skutecznego zarządzania, monitorowania, kontroli i audytu niezbędnych do zdecentralizowanego wdrażania programów w ramach instrumentów przedakcesyjnych UE.

3.2. PRIORYTETY ŚREDNIOOKRESOWE

Kryteria polityczne Demokracja i praworządność

Władze publiczne

- Dokończenie procesu decentralizacji.

Administracja publiczna

- Dalsze rozwijanie możliwości administracyjnych w celu wdrożenia układu o stabilizacji i stowarzyszeniu.

Polityka zwalczania korupcji

- Zakończenie wdrażania strategii na rzecz zwalczania korupcji.

- Egzekwowanie przepisów związanych z zapobieganiem konfliktowi interesów, zgodnie ze standardami międzynarodowymi.

Prawa człowieka i ochrona mniejszości

- Dalsze promowanie przez organy egzekwowania prawa poszanowania praw człowieka w ośrodkach zatrzymań i zakładach karnych.

- Dalsze wdrażanie strategii na rzecz sprawiedliwej reprezentacji grup mniejszościowych.

Kwestie regionalne i zobowiązania międzynarodowe

- Promowanie dialogu regionalnego, stabilności, dobrych stosunków sąsiedzkich oraz współpracy.

Kryteria gospodarcze

- Zwiększenie wysiłków w celu zagwarantowania stabilności rynku energii elektrycznej przez wzgląd na podjęte zobowiązanie do liberalizacji rynku przez eliminację obecnie występujących zakłóceń wynikających ze stosowania cen niepokrywających kosztów oraz przez wzmocnienie instytucji regulacyjnych, a także infrastruktury fizycznej.

- Podniesienie jakości wydatków publicznych przez wzmocnienie zdolności sektora publicznego w zakresie planowania średnioterminowego i poprawę wykonania budżetu; dalsza poprawa jakości edukacji przez udostępnienie dalszych środków na infrastrukturę i pracowników koniecznych do pełnego wdrożenia niedawnych reform w sektorze edukacji.

- Dalsza poprawa funkcjonowania rynku pracy oraz redukcja bezrobocia, w szczególności przez podjęcie dodatkowych kroków w celu rozwiązania problemu bezrobocia ludzi młodych i bezrobocia długotrwałego oraz poprzez modernizację systemów zabezpieczeń społecznych i edukacji.

- Dalsze starania mające na celu integrację sektora nieformalnego z formalną gospodarką.

- Modernizacja infrastruktury w kraju, szczególnie w obszarze energii i transportu, w celu wzmocnienia konkurencyjności całej gospodarki.

Zdolność do przyjęcia zobowiązań wynikających z członkostwa

Rozdział 1: Swobodny przepływ towarów

- Stworzenie struktury nadzorowania rynku zgodnej ze wspólnotowym dorobkiem prawnym.

Rozdział 3: Swoboda działalności gospodarczej i swoboda świadczenia usług

- Dostosowanie do dorobku prawnego UE przepisów krajowych w dziedzinie wzajemnego uznawania kwalifikacji zawodowych, w tym przepisów dotyczących szkolenia, a także tworzenie wymaganych struktur administracyjnych.

- Dostosowanie do wspólnotowego dorobku prawnego przepisów krajowych w dziedzinie usług pocztowych, w tym stworzenie niezależnego krajowego organu regulacyjnego.

Rozdział 5: Zamówienia publiczne

- Stworzenie w pełni sprawnych struktur zajmujących się zamówieniami publicznymi, które zapewnią funkcjonowanie procedur w zakresie zamówień publicznych w pełnej zgodzie ze standardami WE; stworzenie systemu zamówień elektronicznych.

Rozdział 7: Prawo własności intelektualnej

- Stworzenie zdolności niezbędnych do wdrożenia i egzekwowania wspólnotowego dorobku prawnego w każdej dziedzinie objętej tym rozdziałem oraz uzyskanie zadowalających osiągnięć w zakresie dochodzeń, śledztw i postępowań sądowych dotyczących piractwa i podrabiania towarów.

Rozdział 8: Polityka konkurencji

- Dalsze dostosowanie ustawodawstwa do dorobku prawnego UE w zakresie prawa antymonopolowego i pomocy państwa.

- Dalsza poprawa wyników w zakresie egzekwowania przepisów antymonopolowych oraz kontroli pomocy państwa.

- Zwiększenie świadomości w instytucjach rządowych, wśród przedsiębiorców i ogółu społeczeństwa.

Rozdział 9: Usługi finansowe

- Uzyskanie trwałych osiągnięć w zwalczaniu prowadzenia nieubezpieczonych pojazdów.

- Dalsze dostosowanie prawodawstwa do dorobku prawnego UE w zakresie usług finansowych.

Rozdział 11: Rolnictwo i rozwój obszarów wiejskich

- Wzmocnienie zdolności administracji rolnej oraz zakończenie przygotowań mających na celu wdrożenie i praktyczne stosowanie mechanizmów zarządzania wspólną polityką rolną, w szczególności zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli (IACS) oraz zapewnienie funkcjonowania systemu identyfikacji działek rolnych (LPIS).

Rozdział 12: Bezpieczeństwo żywności, polityka weterynaryjna i fitosanitarna

- Dalsze dostosowanie prawodawstwa do wspólnotowego dorobku prawnego w zakresie przenośnych encefalopatii gąbczastych (TSE) oraz produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, wdrożenie i kontrolowanie sposobu egzekwowania tego prawodawstwa oraz stworzenie niezbędnych systemów zbiórki i przetwarzania.

- Stworzenie urzędu ds. zdrowia roślin posiadającego odpowiednią liczbę pracowników; dalsze dostosowanie prawodawstwa fitosanitarnego do wspólnotowego dorobku prawnego.

- Przyjęcie planu modernizacji zakładów rolno-spożywczych oraz rozpoczęcie jego realizacji.

- Wzmocnienie możliwości laboratoryjnych w obszarze bezpieczeństwa żywności oraz w sektorze weterynaryjnym i fitosanitarnym.

Rozdział 14: Polityka transportowa

- Kontynuacja prac na rzecz pełnego dostosowania do wspólnotowego dorobku prawnego prawa krajowego w dziedzinie transportu drogowego (wraz z wdrożeniem tachografów cyfrowych), dalsze dostosowanie do wspólnotowego dorobku prawnego ustawodawstwa w dziedzinie kolei (pierwszy i drugi pakiet kolejowy oraz interoperacyjność), osiągnięcie pełnego dostosowania prawa do prawodawstwa w dziedzinie lotnictwa oraz zapewnienie energicznego egzekwowania odpowiedniego prawodawstwa.

- Wypełnienie zobowiązań podjętych w drugiej przejściowej fazie umowy o wspólnym europejskim obszarze lotniczym.

Rozdział 15: Energia

- Kontynuacja starań w celu zapewnienia odpowiednich dostaw energii oraz opracowania i realizacji polityki energetycznej zgodnie ze zobowiązaniami na mocy Traktatu o Wspólnocie Energetycznej.

Rozdział 17: Polityka gospodarcza i pieniężna

- Dostosowanie ram prawnych w celu zapewnienia pełnej niezależności banku centralnego.

Rozdział 18: Statystyka

- Dalszy rozwój wszystkich dziedzin statystyki, osiągnięcie pełnej harmonizacji w obszarach kluczowych w zakresie częstotliwości, zakresu, klasyfikacji, terminowości i jakości oraz stworzenie jednolitego systemu sporządzania statystyk i zarządzania nimi.

- Stworzenie dobrze funkcjonującego krajowego systemu statystycznego.

Rozdział 19: Zatrudnienie i polityka społeczna

- Stworzenie stałego mechanizmu dialogu społecznego.

- Opracowanie długofalowej polityki integracji społecznej oraz poprawa dostępu słabszych grup do rynku pracy.

- Dalsze doskonalenie polityki opieki społecznej.

- Opracowanie mechanizmów monitorowania sytuacji osób niepełnosprawnych.

Rozdział 20: Polityka w zakresie przedsiębiorstw i polityka przemysłowa

- Dalsze rozwijanie mechanizmów wsparcia dla MŚP oraz polepszenie dostępu MŚP do usług finansowych; określenie i wdrożenie strategii przemysłowej prowadzącej do wzrostu gospodarczego i innowacji.

- Ostateczne opracowanie i realizacja strategii dotyczącej centralnej roli kształcenia w zakresie przedsiębiorczości, z wykorzystaniem udanych projektów pilotażowych wspieranych przez wybranych ofiarodawców.

Rozdział 22: Polityka regionalna i koordynacja instrumentów strukturalnych

- Wzmacnianie zdolności administracyjnych na poziomie centralnym oraz rozwijanie zdolności administracyjnych na poziomie regionalnym i lokalnym; zapewnienie jasnego rozdziału zakresów obowiązków oraz poprawa zdolności koordynacji działań wyznaczonych organów/struktur wykonawczych, w tym władz lokalnych.

Rozdział 24: Sprawiedliwość, wolność i bezpieczeństwo

- Zapewnienie dostosowania przepisów krajowych do wspólnotowego dorobku prawnego w dziedzinie azylu i imigracji.

Rozdział 25: Nauka i badania naukowe

- Stosowanie zintegrowanej polityki w dziedzinie badań naukowych.

Rozdział 26: Edukacja i kultura

- Kontynuowanie wysiłków na rzecz poprawy jakości systemu edukacji, w tym szkolnictwa podstawowego, oraz stworzenia nowoczesnego systemu kształcenia i szkolenia zawodowego oraz systemu szkolnictwa wyższego dostosowanego do potrzeb rynku pracy i zapotrzebowania gospodarki, a także promowanie współpracy regionalnej w dziedzinie szkolnictwa wyższego.

Rozdział 27: Ochrona środowiska

- Dalsze uwzględnianie wymogów ochrony środowiska w innych dziedzinach polityki sektorowej, w szczególności poprzez przygotowywanie ocen oddziaływania na środowisko.

- Dalsze zwiększenie nakładów inwestycyjnych na infrastrukturę ochrony środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem odprowadzania i oczyszczania ścieków, zaopatrzenia w wodę pitną, problemu zanieczyszczenia powietrza oraz gospodarki odpadami.

Rozdział 28: Ochrona konsumentów i zdrowia

- Dokończenie dostosowywania prawa krajowego do dorobku prawnego UE w dziedzinie ochrony konsumenta oraz wzmocnienie zdolności administracyjnej niezbędnej do prowadzenia skutecznego nadzoru rynku.

- Dalsze dostosowywanie prawa krajowego do dorobku prawnego UE w dziedzinie zdrowia publicznego, w szczególności przepisów dotyczących tytoniu, krwi, tkanek, komórek oraz chorób zakaźnych; wzmacnianie potencjału instytucjonalnego, administracyjnego i finansowego w dziedzinie zdrowia publicznego.

- W dziedzinie zdrowia psychicznego, rozwój usług na poziomie społeczności lokalnych jako alternatywy dla opieki zinstytucjonalizowanej oraz zapewnienie wystarczających środków finansowych na opiekę w zakresie zdrowia psychicznego.

Rozdział 31: Polityka zagraniczna, bezpieczeństwa i obrony

- Dostosowanie umowy zawartej ze Stanami Zjednoczonymi w odniesieniu do warunków przekazywania osób Międzynarodowemu Trybunałowi Karnemu do zasad przewodnich UE przyjętych przez Radę Europejską we wrześniu 2002 r.

Rozdział 32: Kontrola finansowa

- Dalsze rozwijanie i wdrożenie modelu UE dotyczącego publicznej wewnętrznej kontroli finansowej (zdecentralizowana odpowiedzialność kadry kierowniczej oraz niezależny funkcjonalnie audyt wewnętrzny) poprzez spójne przepisy oraz zapewnienie odpowiedniej zdolności instytucjonalnej pod nadzorem Ministerstwa Finansów.

- Dalsze wzmocnienie możliwości operacyjnych oraz niezależności funkcjonalnej i finansowej państwowego organu kontroli.

- Wdrożenie procedur i zapewnienie możliwości administracyjnych niezbędnych do zagwarantowania skutecznej ochrony interesów finansowych UE.

4. PROGRAMOWANIE

Pomoc Wspólnoty dla krajów Bałkanów Zachodnich udzielana w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia świadczona będzie na podstawie istniejących instrumentów finansowych, w szczególności rozporządzenia (WE) nr 1085/2006 (IPA), natomiast w przypadku programów przyjętych przed 2007 r. na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2666/2000 (rozporządzenie w sprawie CARDS)(1). Porozumienia o finansowaniu stanowią podstawę prawną dla wdrażania konkretnych programów. W związku z powyższym niniejsza decyzja nie niesie ze sobą skutków finansowych. Była Jugosłowiańska Republika Macedonii może uzyskać dostęp do finansowania w ramach programów wielonarodowych i horyzontalnych.

5. UWARUNKOWANIA

Pomoc dla krajów Bałkanów Zachodnich uwarunkowana jest dalszymi postępami w wypełnianiu kryteriów kopenhaskich, a także spełnieniem wymogów układu o stabilizacji i stowarzyszeniu i osiąganiem szczegółowych celów priorytetowych określonych w niniejszym partnerstwie dla członkostwa. Niewypełnienie tych warunków może prowadzić do podjęcia przez Radę odpowiednich środków na podstawie art. 21 rozporządzenia (WE) nr 1085/2006 lub, w przypadku programów przyjętych przed 2007 r., na podstawie art. 5 rozporządzenia (WE) nr 2666/2000. Pomoc Wspólnoty może również podlegać warunkom określonym przez Radę w jej konkluzjach z dnia 29 kwietnia 1997 r., szczególnie w zakresie zobowiązania się beneficjentów pomocy do przeprowadzenia reform demokratycznych, gospodarczych i instytucjonalnych. Szczegółowe warunki są również zawarte w poszczególnych programach rocznych. Po podjęciu decyzji o finansowaniu nastąpi podpisanie porozumienia o finansowaniu z Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii.

6. MONITOROWANIE

Realizacja partnerstwa dla członkostwa podlega kontroli z wykorzystaniem mechanizmów ustanowionych w ramach procesu stabilizacji i stowarzyszenia, w szczególności rocznych sprawozdań z postępów przedstawianych przez Komisję.

______

(1) Dz.U. L 306 z 7.12.2000, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2112/2005 (Dz.U. L 344 z 27.12.2005, s. 23).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024