Sprostowanie do rozporządzenia (WE) nr 785/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wymogów w zakresie ubezpieczenia w odniesieniu do przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych

Sprostowanie do rozporządzenia (WE) nr 785/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wymogów w zakresie ubezpieczenia w odniesieniu do przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych

(Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 138 z dnia 30 kwietnia 2004 r.)

(Polskie wydanie specjalne, rozdział 07, tom 08, s. 160)

(Dz.U.UE L z dnia 5 listopada 2008 r.)

W całym tekście, z dostosowaniem form gramatycznych w zdaniu lub w wyrażeniu:

zamiast: "transport powietrzny",

powinno być: "transport lotniczy".

W całym tekście, z dostosowaniem form gramatycznych w zdaniu lub w wyrażeniu:

zamiast: "licencja na dokonywanie przewozów",

powinno być: "koncesja na prowadzenie działalności".

Strona 161, preambuła motyw 10:

zamiast: "(...) ważną licencję operacyjną przyznaną na podstawie rozporządzenia (EWG) nr 2407/92. Brak lub wygaśnięcie takiej licencji nie zwalnia (...)",

powinno być: "(...) ważną koncesję na prowadzenie działalności przyznaną na podstawie rozporządzenia (EWG) nr 2407/92. Brak lub wygaśnięcie takiej koncesji nie zwalnia (...)".

Strona 161, preambuła motyw 18:

zamiast: "W odniesieniu do przelotów nad terytorium (...) statek powietrzny spoza Wspólnoty bez lądowania (...) nad którym przelot ten się odbywa (...)",

powinno być: "W odniesieniu do lotów tranzytowych nad terytorium (...) statek powietrzny zarejestrowany poza Wspólnotą bez lądowania (...), nad którym lot ten się odbywa (...)".

Strona 162, art. 2 ust. 1:

zamiast: "(...) powietrznych dokonujących przelotów w granicach (...)",

powinno być: "(...) powietrznych wykonujących loty w granicach (...)".

Strona 162, art. 2 ust. 2 lit. b):

zamiast: "modeli statków powietrznych posiadające MTOM (...)",

powinno być: "modeli statków powietrznych posiadających MTOM (...)".

Strona 162, art. 2 ust. 2 lit. c):

zamiast: "(...) (włączając paralotnie i lotnie z napędem);",

powinno być: "(...) (włączając paralotnie z napędem i lotnie z napędem);".

Strona 162, art. 2 ust. 2 lit. f):

zamiast: "(...) wznoszonymi w powietrze przez samochód);",

powinno być: "(...) wznoszonymi w powietrze przez holowanie);".

Strona 162, art. 2 ust. 2 lit. g):

zamiast: "statków powietrznych z lotniami łącznie, posiadających MTOM poniżej 500 kg oraz mikroświatła; które",

powinno być: "statków powietrznych z szybowcami włącznie, posiadających MTOM poniżej 500 kg oraz mikrolotów, które".

Strona 162, art. 2 ust. 2 lit. g) tiret drugie:

zamiast: "są używane w lokalnych instrukcjach lotniczych",

powinno być: "są używane w lokalnych lotach instruktażowych".

Strona 162, art. 3 lit. d) tiret pierwsze:

zamiast: "(...) okres transportu statkiem powietrznym, łącznie (...)",

powinno być: "(...) okres transportu pasażerów statkiem powietrznym, łącznie (...)".

Strona 163, art. 3 lit. d) tiret drugie:

zamiast: "w odniesieniu ładunku (...)",

powinno być: "w odniesieniu do ładunku (...)".

Strona 163, art. 3 lit. d) tiret trzecie:

zamiast: "w odniesieniu osób trzecich, używanie statku powietrznego od momentu użycia włączenia silników (...)",

powinno być: "w odniesieniu do osób trzecich, używanie statku powietrznego od momentu włączenia silników (...)".

Strona 163, art. 3 lit. e):

zamiast: "(...) oznacza Prawo Specjalnego Ciągnienia (...)",

powinno być: "(...) oznacza Specjalne Prawo Ciągnienia".

Strona 163, art. 3 lit. f):

zamiast: "(...) w świadectwie sprawności do lotu statku powietrznego;",

powinno być: "(...) w świadectwie zdatności do lotu statku powietrznego;".

Strona 163, art. 3 lit. g):

zamiast: "(...) jak i obsługi kabiny pasażerskiej;",

powinno być: "(...), jak i personelu pokładowego;".

Strona 163, art. 3 lit. h):

zamiast: " "strona trzecia" oznacza jakąkolwiek (...), jak i obsługi kabiny pasażerskiej;".

powinno być: " "osoba trzecia" oznacza jakąkolwiek (...), jak i personelu pokładowego;".

Strona 163, art. 3 lit. i):

zamiast: " "przewóz handlowy" oznacza przewóz za który pobierane jest wynagrodzenia i/lub wynajem.",

powinno być: " "operacja handlowa" oznacza operację, za którą pobierane jest wynagrodzenie i/lub wynajem.".

Strona 163, art. 4 ust. 1:

zamiast: "(...) odpowiedzialności cywilnej jako lotnictwa w odniesieniu do pasażerów, bagażu, ładunku i stron trzecich. (...)",

powinno być: "(...) odpowiedzialności cywilnej w lotnictwie w odniesieniu do pasażerów, bagażu, ładunku i osób trzecich. (...)".

Strona 163, art. 4 ust. 2:

zamiast: "(...) franczyzowych operacji, współużytkowania kodu lub (...)",

powinno być: "(...) franszyzowych operacji, dzielenia oznaczeń linii lub (...)".

Strona 163, art. 5 ust. 1:

zamiast: "(...) depozytu zaświadczenia ubezpieczeniowego lub innych dowodów posiadania (...)",

powinno być: "(...) depozytu polisy ubezpieczeniowej lub innego dowodu posiadania (...)".

Strona 163, art. 5 ust. 2:

zamiast: "(...) operatora statków powietrznych.",

powinno być: "(...) operatora statku powietrznego.".

Strona 163, art. 5 ust. 3:

zamiast: "(...) nad których terytorium dokonywany jest przelot, mogą zażądać (...) określonych w ust. 2 okazania dowodów posiadania (...)",

powinno być: "(...) nad których terytorium wykonywany jest lot tranzytowy, mogą zażądać (...) określonych w art. 2 okazania dowodów posiadania (...)".

Strona 163, art. 5 ust. 4:

zamiast: "(...) jest dostateczne dla wszystkich Państw Członkowskich, bez uszczerbku (...)",

powinno być: "(...) jest wystarczające dla wszystkich państw członkowskich, bez uszczerbku (...)".

Strona 164, art. 6 ust. 1:

zamiast: "(...) minimalna ochrona ubezpieczeniowa wynosi 250.000 SDR za pasażera. Jednakże w zakresie niehandlowych przewozów statkiem powietrznym, którego MTOM wynosi 2.700 kg lub mniej, Państwa Członkowskie mogą ustalić niższy poziom minimalnej ochrony ubezpieczeniowej, przy zastrzeżeniu, że ochrona ta wynosi co najmniej 100.000 SDR za pasażera.",

powinno być: "(...) minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia wynosi 250.000 SDR na pasażera. Jednakże, w zakresie niehandlowej eksploatacji statków powietrznych, których MTOM wynosi 2.700 kg lub mniej, państwa członkowskie mogą ustalić niższy poziom minimalnej sumy gwarancyjnej ubezpieczenia, przy zastrzeżeniu, że ochrona ta wynosi co najmniej 100.000 SDR na pasażera.".

Strona 164, art. 6 ust. 2:

zamiast: "(...) minimalna ochrona ubezpieczeniowa wynosi 1.000 SDR za pasażera w przewozach handlowych.",

powinno być: "(...) minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia wynosi 1.000 SDR na pasażera w operacjach handlowych.".

Strona 164, art. 6 ust. 3:

zamiast: "(...) minimalna ochrona ubezpieczeniowa wynosi 17 SDR za kilogram w przewozach handlowych.",

powinno być: "(...) minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia wynosi 17 SDR za kilogram w operacjach handlowych.".

Strona 164, art. 7 ust. 1 akapit pierwszy:

zamiast: "(...) trzecich, minimalne ubezpieczenie w razie wypadku (...)",

powinno być: "(...) trzecich, minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia w razie wypadku (...)".

Strona 164, art. 7 ust. 1 akapit pierwszy, tabela, wiersz pierwszy, kolumna trzecia:

zamiast: "Minimalne ubezpieczenie",

powinno być: "Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia".

Strona 164, art. 7 ust. 1 akapit drugi:

zamiast: "(...) zawarcie ubezpieczenia na bazie zbiorczej. Komisja ściśle nadzoruje stosowanie tego przepisu w celu zapewnienia, że baza jest co najmniej równoważna do kwot wymienionych w tabeli.",

powinno być: "(...) zawarcie ubezpieczenia na bazie zagregowanej. Komisja ściśle nadzoruje stosowanie tego przepisu w celu zapewnienia, że baza agregatu jest co najmniej równoważna odpowiednim kwotom wymienionym w tabeli.".

Strona 164, art. 8 ust. 1:

zamiast: "(...) operatorów statków powietrznych.",

powinno być: "(...) operatorów statków powietrznych określonych w art. 2.".

Strona 164, art. 8 ust. 2:

zamiast: "(...) w odniesieniu do przelotów dokonywanych przez przewoźników lotniczych spoza Wspólnoty lub statków powietrznych zarejestrowanych poza Wspólnotą (...)",

powinno być: "(...) w odniesieniu do lotów tranzytowych dokonywanych przez przewoźników lotniczych spoza Wspólnoty lub statkiem powietrznym zarejestrowanym poza Wspólnotą (...)".

Strona 165, art. 8 ust. 7:

zamiast: "(...) spełnione, mogą nie zezwolić na start statku powietrznego (...)",

powinno być: "(...) spełnione, nie zezwalają na start statku powietrznego (...)".

Strona 165, art. 10 ust. 2:

zamiast: "Państwa Członkowskie przekazują Komisji wszelkie odpowiednie informacje dotyczące (...)",

powinno być: "Państwa członkowskie przekazują Komisji na jej wniosek informacje dotyczące (...)".

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.296.8

Rodzaj: Sprostowanie
Tytuł: Sprostowanie do rozporządzenia (WE) nr 785/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wymogów w zakresie ubezpieczenia w odniesieniu do przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych
Data aktu: 05/11/2008
Data ogłoszenia: 05/11/2008
Data wejścia w życie: 30/04/2005