(Dz.U.UE L z dnia 10 października 2008 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 308,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z decyzją Rady 2001/549/WE z dnia 16 lipca 2001 r. przyznającą pomoc makrofinansową Federalnej Republice Jugosławii(2) Wspólnota przyznała Federalnej Republice Jugosławii pożyczkę długoterminową do wysokości 225 mln EUR w celu zapewnienia zrównoważonego bilansu płatniczego oraz wzmocnienia pozycji kraju w zakresie rezerw. Pożyczka została wypłacona przez Komisję w pełnej wysokości, w jednej transzy w październiku 2001 r.
(2) Zgodnie z decyzją Rady 2002/882/WE z dnia 5 listopada 2002 r. przewidującą dalszą makroekonomiczną pomoc finansową na rzecz Federalnej Republiki Jugosławii(3) Wspólnota przyznała Federalnej Republice Jugosławii pożyczkę do wysokości 55 mln EUR w celu zapewnienia zrównoważonego bilansu płatniczego oraz wzmocnienia pozycji kraju w zakresie rezerw. Pożyczka została wypłacona przez Komisję w pełnej wysokości, w trzech transzach, odpowiednio: 10 mln EUR w lutym 2003 r., 30 mln EUR we wrześniu 2003 r. i 15 mln EUR w kwietniu 2005 r.
(3) Zgodnie z Kartą konstytucyjną Federacji Serbii i Czarnogóry przyjętą w dniu 4 lutego 2003 r. Federalna Republika Jugosławii przekształciła się w Federację Serbii i Czarnogóry.
(4) W dniu 3 czerwca 2006 r., na podstawie art. 60 Karty konstytucyjnej Federacji Serbii i Czarnogóry oraz w następstwie czarnogórskiego referendum z dnia 21 maja 2006 r., parlament Czarnogóry przyjął deklarację niepodległości kraju, która stanowiła, że Czarnogóra jest niepodległym państwem posiadającym pełną osobowość prawną prawa międzynarodowego.
(5) W dniu 5 czerwca 2006 r. parlament Serbii przyjął decyzję określającą Serbię jako państwo sukcesora Federacji Serbii i Czarnogóry.
(6) W swoich konkluzjach z dnia 12 czerwca 2006 r. Rada przyjęła do wiadomości deklarację parlamentu Czarnogóry i decyzję parlamentu Serbii oraz oświadczyła, że Unia Europejska i jej państwa członkowskie postanowiły rozwijać dalsze stosunki z Czarnogórą jako suwerennym i niepodległym państwem.
(7) Dnia 10 lipca 2006 r. Czarnogóra i Serbia zawarły umowę w sprawie uregulowania członkostwa w międzynarodowych organizacjach finansowych oraz podziału aktywów i pasywów finansowych, zgodnie z którą umową pożyczki udzielone Federalnej Republice Jugosławii lub Federacji Serbii i Czarnogóry w ramach pomocy makrofinansowej powinny być nadal obsługiwane w 90 % przez Serbię i 10 % przez Czarnogórę, chyba że zgodnie z zasadą beneficjenta końcowego należy zastosować inny podział procentowy.
(8) Za pośrednictwem Centralnego Banku Czarnogóry i Narodowego Banku Serbii, Czarnogóra i Serbia wypełniają nadal w całości obowiązki związane z obsługą długu wynikającego z operacji pożyczkowych Wspólnoty.
(9) Zgodnie z dodatkiem 4 do umowy między Czarnogórą i Serbią z dnia 10 lipca 2006 r. Czarnogórze przypisany został dług w łącznej wysokości 6.703.388,62 EUR wynikający z pożyczek w ramach pomocy makrofinansowej.
(10) Obydwa kraje wypełniają obowiązki związane z obsługą długu zgodnie z uzgodnionym pomiędzy sobą podziałem: 90:10, z wyjątkiem jednej operacji, która jest obsługiwana zgodnie z zasadą beneficjenta końcowego (obsługa w 99,47 % przez Serbię i w 0,53 % przez Czarnogórę).
(11) Zważywszy na stosunki łączące Unię Europejską i Czarnogórę jako niepodległe państwo, w szczególności partnerstwo europejskie ustanowione decyzją Rady 2007/49/WE w sprawie zasad, priorytetów i warunków zawartych w partnerstwie europejskim z Czarnogórą(4), oraz długoterminowy charakter spłaty, należy upoważnić Komisję do podjęcia odpowiednich działań w celu zapewnienia, by zobowiązania wynikające z pożyczek udzielonych na mocy decyzji 2001/549/WE i 2002/882/WE zostały podzielone pomiędzy Czarnogórę i Serbię w proporcji wynikającej z dwustronnych uzgodnień między tymi krajami.
(12) Niniejsza decyzja nie uprawnia Czarnogóry ani Serbii do jakiejkolwiek dodatkowej wypłaty pomocy makrofinansowej.
(13) Przed przekazaniem swojego wniosku Komisja zasięgnęła opinii Komitetu Ekonomiczno-Finansowego.
(14) Traktat nie określa dla przyjęcia niniejszej decyzji innych kompetencji niż wynikające z art. 308,
STANOWI CO NASTĘPUJE:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 2 października 2008 r.
| W imieniu Rady | |
| X. BERTRAND | |
| Przewodniczący |
______
(1) Opinia z dnia 2 września 2008 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(2) Dz.U. L 197 z 21.7.2001, s. 38.
(3) Dz.U. L 308 z 9.11.2002, s. 25.
(4) Dz.U. L 20 z 27.1.2007, s. 16.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.269.8 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2008/784/WE ustanawiająca odrębną odpowiedzialność Czarnogóry i zmniejszająca proporcjonalnie odpowiedzialność Serbii w odniesieniu do pożyczek długoterminowych przyznanych przez Wspólnotę Federacji Serbii i Czarnogóry (byłej Federalnej Republice Jugosławii - FRJ) zgodnie z decyzjami Rady 2001/549/WE i 2002/882/WE |
| Data aktu: | 02/10/2008 |
| Data ogłoszenia: | 10/10/2008 |
| Data wejścia w życie: | 13/10/2008 |