Decyzja 2008/680/WE w sprawie pomocy państwa C 33/06 (ex N 576/04), którą Republika Federalna Niemiec zamierza przyznać na uruchomienie cyfrowej telewizji naziemnej w kraju związkowym Bawaria

DECYZJA KOMISJI
z dnia 23 października 2007 r.
w sprawie pomocy państwa C 33/06 (ex N 576/04), którą Republika Federalna Niemiec zamierza przyznać na uruchomienie cyfrowej telewizji naziemnej w kraju związkowym Bawaria

(notyfikowana jako dokument nr C(2007) 5094)

(jedynie tekst w języku niemieckim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2008/680/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 20 sierpnia 2008 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 88 ust. 2 akapit pierwszy,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w szczególności jego art. 62 ust. 1 lit. a),

po zaproszeniu zainteresowanych stron do przedstawienia uwag zgodnie z wymienionymi przepisami(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

I. PROCEDURA

(1) W piśmie z dnia 8 grudnia 2004 r., zarejestrowanym w Komisji dnia 10 grudnia 2004 r., Niemcy poinformowały Komisję zgodnie z art. 88 ust. 3 Traktatu WE o środku obejmującym finansowanie uruchomienia cyfrowej telewizji naziemnej w Bawarii, który ma stanowić pomoc na pokrycie kosztów naziemnej transmisji cyfrowej ponoszonych przez prywatnych nadawców.

(2) W piśmie z dnia 31 stycznia 2005 r. Komisja poprosiła o dodatkowe informacje, których Niemcy udzieliły - po przedłużeniu terminu na odpowiedź - w piśmie z dnia 22 marca 2005 r. (zarejestrowanym w Komisji w tym samym dniu). Kolejna prośba o dodatkowe informacje została przesłana dnia 20 maja 2005 r., a Niemcy odpowiedziały na nią w piśmie z dnia 16 czerwca 2005 r., zarejestrowanym w dniu 24 czerwca 2005 r. Środek przypominał pomoc publiczną udzieloną na rzecz cyfrowej telewizji naziemnej w Berlinie-Brandenburgii. W tamtej sprawie Komisja wszczęła formalne postępowanie wyjaśniające w dniu 14 lipca 2004 r., a w dniu 9 listopada 2005 r. wydała ostateczną decyzję, w której uznała tę pomoc państwa za niezgodną ze wspólnym rynkiem(2).

(3) Ponieważ obie sprawy są podobne, Komisja i Niemcy ustaliły, że w omawianym przypadku zawieszą procedurę zgłoszenia, aby umożliwić władzom analizę, w jaki sposób decyzją wydana w sprawie Berlina-Brandenburgii wpływa na omawianą sprawę.

(4) W piśmie z dnia 12 kwietnia 2006 r. Komisja zwróciła się do Niemiec o przedstawienie w terminie jednego miesiąca stanowiska na temat procedury zgłoszenia, o której mowa w motywie 2. W piśmie z dnia 12 maja 2006 r. Niemcy poinformowały Komisję, że nie zamierzają wycofać zgłoszonego środka ani wprowadzać w nim gruntownych zmian. Niemcy zapowiedziały równocześnie niewielką zmianę w zgłoszeniu dotyczącym Bawarii, informację o której przekazano w piśmie z dnia 19 maja 2006 r. Zmiana polegała na oddzieleniu dotacji dla lokalnych programów telewizyjnych od dotacji dla programów telewizyjnych o zasięgu federalnym. W piśmie z dnia 19 lipca 2006 r. K(2006) 3175 wersja ostateczna Komisja poinformowała Niemcy o wszczęciu postępowania na podstawie art. 88 ust. 2 Traktatu WE z powodu wątpliwości co do zgodności środka z Traktatem WE.

(5) Decyzja Komisji w sprawie wszczęcia postępowania została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej(3). Komisja zwróciła się do zainteresowanych stron o przedstawienie uwag.

(6) Niemcy przekazały swoje uwagi w piśmie z dnia 2 października 2006 r. Swoje uwagi przedstawiły również następujące podmioty: w dniu 22 września 2006 r. - Europejskie Stowarzyszenie Operatorów Satelitarnych (ESOA, European Satellite Operators Association); w dniu 22 września 2006 r. - ANGA (Verband Privater Kabelnetzbetreiber e.V); w dniu 26 września 2006 r. - Deutscher Kabelberband, a w dniu 26 września 2006 r. ProSiebenSat.1.

(7) Po dalszej wymianie informacji Niemcy poinformowały Komisję w piśmie z dnia 11 lipca 2007 r. (zarejestrowanym w dniu 17 lipca 2007 r.), że zgłoszony środek nie jest realizowany, zgłoszenie zostaje wycofane, i tylko 3 lokalnych prywatnych nadawców w Bawarii otrzymało pomoc de minimis na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis(4).

II. OPIS ŚRODKA POMOCY

(8) Celem środka było wsparcie uruchomienia cyfrowej telewizji naziemnej w Bawarii poprzez pomoc na pokrycie kosztów naziemnej transmisji cyfrowej ponoszonych przez prywatnych nadawców(5).

III. UWAGI NIEMIEC

(9) Niemcy poinformowały Komisję w piśmie z dnia 11 lipca 2007 r., że zgłoszony środek nie jest realizowany i został wycofany.

IV. OCENA POMOCY

(10) Po wycofaniu zgłoszenia postępowanie nie jest konieczne.

V. WNIOSEK

(11) W związku z powyższym Komisja postanowiła zakończyć postępowanie na podstawie art. 88 ust. 2 Traktatu WE, które w następstwie wycofania przez Niemcy środka pomocy stało się bezzasadne,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Po wycofaniu zgłoszonego środka przez Niemcy przedmiotowe postępowanie stało się bezzasadne. Komisja podjęła decyzję o zamknięciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Federalnej Niemiec.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 października 2007 r.

W imieniu Komisji
Neelie KROES
Członek Komisji

______

(1) Pomoc państwa C 33/06 (ex N 576/04) - Wprowadzenie naziemnej telewizji cyfrowej (DVB-T) w Bawarii - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE (Dz.U. C 202 z 25.8.2006, s. 18).

(2) Dz.U. L 200 z 22.7.2006, s. 14.

(3) Pomoc państwa C 33/06 (ex N 576/04) - Wprowadzenie naziemnej telewizji cyfrowej (DVB-T) w Bawarii - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE (Dz.U. C 202 z 25.8.2006, s. 18).

(4) Dz.U. L 379 z 28.12.2006, s. 5.

(5) Szczegółowy opis środka znajduje się w decyzji o wszczęciu postępowania wyjaśniającego.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.222.5

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/680/WE w sprawie pomocy państwa C 33/06 (ex N 576/04), którą Republika Federalna Niemiec zamierza przyznać na uruchomienie cyfrowej telewizji naziemnej w kraju związkowym Bawaria
Data aktu: 23/10/2007
Data ogłoszenia: 20/08/2008