Decyzja 2008/489/WE dotycząca tymczasowych środków ochronnych przeciwko rozprzestrzenianiu się Bursaphelenchus xylophilus (Steiner et Buhrer) Nickle et al. (węgorek sosnowiec) w Portugalii

DECYZJA KOMISJI
z dnia 27 czerwca 2008 r.
dotycząca tymczasowych środków ochronnych przeciwko rozprzestrzenianiu się Bursaphelenchus xylophilus (Steiner et Buhrer) Nickle et al (węgorek sosnowiec) w Portugalii

(notyfikowana jako dokument nr C(2008) 3312)

(2008/489/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 28 czerwca 2008 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(1), w szczególności jej art. 16 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z decyzją Komisji 2006/133/WE z dnia 13 lutego 2006 r. zobowiązującą państwa członkowskie do tymczasowego podjęcia dodatkowych środków przeciwko rozprzestrzenianiu się Bursaphelenchus xylophilus (Steiner et Buhrer) Nickle et al. (węgorek sosnowiec) w odniesieniu do obszarów w Portugalii innych niż te, na których organizm ten nie występuje(2), Portugalia wdraża plan zwalczania mający zapobiec rozprzestrzenianiu się węgorka sosnowca.

(2) Portugalia przyjęła rozporządzenie ministerialne (Portaria nr 358/2008 z dnia 12 maja 2008 r.) zakazujące wywozu z terenu Portugalii kontynentalnej podatnego drewna i roślin, chyba że drewno zostało poddane obróbce termicznej, a rośliny należytym badaniom.

(3) Portugalia przedstawiła Komisji propozycję planu badań, określonych w art. 4 akapit drugi decyzji 2006/133/WE, dla całego terytorium Portugalii. Propozycja została poddana pod dyskusję Stałemu Komitetowi ds. Zdrowia Roślin w dn. 26-27 maja 2008 r. Komisja, na podstawie wniosków Komitetu, nie zatwierdziła jednak planu z powodu niewystarczającej intensywności monitorowania.

(4) W dniu 5 czerwca 2008 r. Portugalia poinformowała Komisję o odkryciu, w wyniku nadzwyczajnego postępowania stanowiącego uzupełnienie corocznych badań, nowych ognisk węgorka sosnowca na obszarach Portugalii, gdzie jak dotąd organizm ten nie występował.

(5) Kontrola, przeprowadzona przez Biuro ds. Żywności i Weterynarii w dn. 2-6 czerwca 2008 r., wykazała, że dostępne dane nie są wystarczające, aby potwierdzić istnienie obszarów w Portugalii, które byłyby wolne od węgorka sosnowca. Ponadto środki wspólnotowe i krajowe nie są w pełni wdrożone.

(6) Z tego powodu uznaje się, że środki podjęte dotychczas nie wydają się odpowiednie i nie można już wykluczyć natychmiastowego ryzyka rozprzestrzeniania się węgorka sosnowca poza granice Portugalii, spowodowanego przemieszczaniem podatnego drewna, kory i roślin. Ponadto państwa członkowskie inne niż Portugalia powinny mieć jak najszybciej możliwość kontroli nad przemieszczaniem na swoim terytorium podatnego drewna, kory i roślin, pochodzących ze wszystkich części Portugalii.

(7) W wyniku odnotowanego ostatnio zwiększenia liczby ognisk węgorka sosnowca w Portugalii należy podjąć jak najszybciej działania celem zabezpieczenia terytorium innych państw członkowskich przed węgorkiem sosnowcem oraz ochrony interesów handlowych Wspólnoty z krajami trzecimi. Przemieszczanie podatnego drewna, kory i roślin z Portugalii do innych państw członkowskich oraz krajów trzecich powinno być zabronione, chyba że materiał ten został poddany odpowiedniej obróbce, a rośliny należytym badaniom. Dlatego wymogi dotyczące przemieszczania podatnego drewna, kory i roślin pochodzących z wyznaczonych obszarów, na teren Portugalii inny niż wyznaczone obszary lub do innych państw członkowskich, powinny zostać rozszerzone na jakiekolwiek przemieszczanie z Portugalii do innych państw członkowskich i krajów trzecich. Należy zapewnić identyfikowalność poprzez załączanie paszportu roślin lub oznakowania każdej jednostki w ramach przesyłki. Cel działań kontrolnych prowadzonych przez państwa członkowskie powinien być poszerzony, aby zapewnić kontrolę podatnego drewna, kory i roślin przemieszczanych z Portugalii na ich terytoria.

(8) W oczekiwaniu na posiedzenie Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin należy podjąć tymczasowe środki ochronne w celu powstrzymania rozprzestrzeniania się węgorka sosnowca z Portugalii do innych państw członkowskich i krajów trzecich.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji zostaną poddane ponownej ocenie przez Stały Komitet ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Portugalia dba o to, aby spełnione zostały warunki ustanowione w załączniku do niniejszej decyzji w odniesieniu do podatnego drewna, kory i roślin, które mają być przemieszczane z jej terytorium do innych państw członkowskich i krajów trzecich.
2.
Państwa członkowskie przeznaczenia, inne niż Portugalia, mogą poddać badaniom na obecność Bursaphelenchus xylophilus (Steiner et Buhrer) Nickle et al. (węgorek sosnowiec) przesyłki zawierające podatne drewno, korę i rośliny przywiezione z Portugalii i przemieszczone na ich terytorium.
3.
Niniejsza decyzja nie narusza postanowień decyzji 2006/133/WE.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 czerwca 2008 r.

W imieniu Komisji
Androulla VASSILIOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2007/41/WE (Dz.U. L 169 z 29.6.2007, s. 51).

(2) Dz.U L 52 z 23.2.2006, s. 34. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2008/378/WE (Dz.U. L 130 z 20.5.2008, s. 22).

ZAŁĄCZNIK

W przypadku przemieszczenia z Portugalii do innych państw członkowskich i krajów trzecich:

a) podatnym roślinom towarzyszy paszport roślin przygotowany i wydany zgodnie z przepisami dyrektywy Komisji 92/105/EWG(1), po:

– poddaniu roślin urzędowej kontroli i stwierdzeniu, że są one wolne od oznak i objawów porażenia przez węgorka sosnowca, oraz

– stwierdzeniu braku objawów występowania węgorka sosnowca w miejscu produkcji lub jego bezpośrednim sąsiedztwie od rozpoczęcia ostatniego pełnego cyklu wegetacji;

b) podatnemu drewnu i oddzielonej korze, innym niż drewno w postaci:

– wiórów, kawałków, odpadów lub ścinków drewnianych uzyskanych w całości lub w części z tych drzew iglastych,

– skrzyń, klatek lub bębnów,

– palet, palet skrzyniowych lub innych platform załadunkowych,

– drewna sztauerskiego, przekładek drewnianych i wsporników,

ale łącznie z drewnem, które nie zachowało swojej naturalnie krągłej powierzchni, towarzyszy paszport roślin, o którym mowa w pkt a), po poddaniu drewna lub oddzielonej kory właściwej obróbce termicznej przy minimalnej temperaturze rdzenia drewna wynoszącej 56 °C przez 30 minut w celu zagwarantowania, że jest ono wolne od żywych osobników węgorka sosnowca;

c) podatnemu drewnu w formie wiórów, kawałków, odpadów lub ścinków drewnianych uzyskanych w całości lub w części z tych drzew iglastych towarzyszy paszport roślin, o którym mowa w pkt a), po poddaniu go właściwemu zabiegowi fumigacji w celu zagwarantowania, że jest ono wolne od żywych osobników węgorka sosnowca;

d) podatne drewno w formie drewna sztauerskiego, przekładek drewnianych i wsporników, łącznie z drewnem, które nie zachowało swojej naturalnie krągłej powierzchni oraz drewno w formie skrzyń, klatek, bębnów oraz podobnych opakowań, palet, palet skrzyniowych i innych platform załadunkowych, nadstawek do palet płaskich bez względu na to, czy są w danej chwili używane do transportu wszelkiego rodzaju przedmiotów, jest poddawane jednemu z zatwierdzonych środków wyszczególnionych w załączniku I do międzynarodowych standardów dla środków sanitarnych FAO (ISPM nr 15): Wytyczne do przepisów dotyczących drzewnych materiałów opakowaniowych w handlu międzynarodowym. Umieszcza się na nim oznakowanie umożliwiające identyfikację miejsca przeprowadzenia zabiegu i osób, które go przeprowadziły, lub towarzyszy mu paszport roślin, o którym mowa w pkt a) zaświadczający, że środki te zostały podjęte.

Portugalia dba o to, aby paszport roślin, o którym mowa w pkt a), lub oznakowanie zgodne z międzynarodowymi standardami dla środków sanitarnych FAO (ISPM nr 15) były załączane do każdej przemieszczanej jednostki podatnego drewna, kory i roślin.

______

(1) Dz.U. L 4 z 8.1.1993, s. 22.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.168.38

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/489/WE dotycząca tymczasowych środków ochronnych przeciwko rozprzestrzenianiu się Bursaphelenchus xylophilus (Steiner et Buhrer) Nickle et al. (węgorek sosnowiec) w Portugalii
Data aktu: 27/06/2008
Data ogłoszenia: 28/06/2008
Data wejścia w życie: 28/06/2008