WSPÓLNY KOMITET EOG,uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zmienione Protokołem dostosowującym Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zwane dalej "Porozumieniem", w szczególności jego art. 98,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Załącznik V do Porozumienia został zmieniony decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 43/2005 z dnia 11 marca 2005 r.(1).
(2) Załącznik VIII do Porozumienia został zmieniony decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 43/2005 z dnia 11 marca 2005 r.
(3) W Porozumieniu należy uwzględnić dyrektywę 2004/38/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie prawa obywateli Unii i członków ich rodzin do swobodnego przemieszczania się i pobytu na terytorium państw członkowskich, zmieniającą rozporządzenie (EWG) nr 1612/68 i uchylającą dyrektywy 64/221/EWG, 68/360/EWG, 72/194/EWG, 73/148/EWG, 75/34/EWG, 75/35/EWG, 90/364/EWG, 90/365/EWG i 93/96/EWG(2).
(4) W Porozumieniu należy uwzględnić rozporządzenie Komisji (WE) nr 635/2006 z dnia 25 kwietnia 2006 r. uchylające rozporządzenie (EWG) nr 1251/70 dotyczące prawa pracowników do pozostania na terytorium państwa członkowskiego po ustaniu zatrudnienia w tym państwie(3).
(5) Dyrektywa 2004/38/WE uchyla z mocą od dnia 30 kwietnia 2006 r. uwzględnione w Porozumieniu dyrektywy Rady 64/221/EWG(4), 68/360/EWG(5), 72/194/EWG(6), 73/148/EWG(7), 75/34/EWG(8), 75/35/EWG(9), 90/364/EWG(10), 90/365/EWG(11), oraz 93/96/EWG(12), które w związku z tym należy uchylić w ramach Porozumienia.
(6) Dyrektywa 2004/38/WE uchyla z mocą od dnia 30 kwietnia 2006 r. art. 10 i 11 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1612/68(13), które jest uwzględnione w Porozumieniu.
(7) Rozporządzenie (WE) nr 635/2006 uchyla z mocą od dnia 30 kwietnia 2006 r. uwzględnione w Porozumieniu rozporządzenie (EWG) nr 1251/70(14), które w związku z powyższym należy uchylić w ramach Porozumienia.
(8) Pojęcie "obywatelstwa Unii" nie jest uwzględnione w Porozumieniu.
(9) Polityka imigracyjna nie jest częścią Porozumienia.
(10) Porozumienia nie stosuje się do obywateli państw trzecich. Członkom rodzin w rozumieniu dyrektywy, posiadającym obywatelstwo kraju trzeciego i wjeżdżającym na teren kraju przyjmującego lub przenoszących się do tego kraju, powinny jednak przysługiwać pewne prawa pochodne, o których mowa w art. 12 ust. 2, art. 13 ust. 2 i art. 18.
(11) Decyzja Wspólnego Komitetu EOG nr 191/1999(15) z dnia 17 grudnia 1999 r. wprowadziła do załączników V i VIII do Porozumienia nowe dostosowania sektorowe dotyczące Liechtensteinu, które powinny zostać zmienione zgodnie z Porozumieniem w sprawie udziału Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Malty, Rzeczpospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej w Europejskim Obszarze Gospodarczym(16), podpisanym w Luksemburgu dnia 14 października 2003 r.
(12) Uwzględnienie w Porozumieniu dyrektywy 2004/38/WE pozostaje bez uszczerbku dla tych dostosowań sektorowych dotyczących Liechtensteinu,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Sporządzono w Brukseli dnia 7 grudnia 2007 r.
|
W imieniu Wspólnego Komitetu EOG |
|
Stefán Haukur JÓHANNESSON |
|
Przewodniczący |
______
(*) Wskazano wymogi konstytucyjne.
(1) Dz.U. L 198 z 25.7.2005, s. 45.
(2) Dz.U. L 158 z 30.4.2004, s. 77.
(3) Dz.U. L 112 z 26.4.2006, s. 9.
(4) Dz.U. 56 z 4.4.1964, s. 850/64.
(5) Dz.U. L 257 z 19.10.1968, s. 13.
(6) Dz.U. L 121 z 26.5.1972, s. 32.
(7) Dz.U. L 172 z 28.6.1973, s. 14.
(8) Dz.U. L 14 z 20.1.1975, s. 10.
(9) Dz.U. L 14 z 20.1.1975, s. 14.
(10) Dz.U. L 180 z 13.7.1990, s. 26.
(11) Dz.U. L 180 z 13.7.1990, s. 28.
(12) Dz.U. L 317 z 18.12.1993, s. 59.
(13) Dz.U. L 257 z 19.10.1968, s. 2.
(14) Dz.U. L 142 z 30.6.1970, s. 24.
(15) Dz.U. L 74 z 15.3.2001, s. 29.
(16) Dz.U. L 130 z 29.4.2004, s. 11.
Wspólna deklaracja Umawiających się Stron do decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 158/2007 uwzględniającej w Porozumieniu dyrektywę 2004/38/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
Pojęcie obywatelstwa Unii, wprowadzone przez Traktat z Maastricht (obecnie art. 17 i kolejne Traktatu WE), nie ma odpowiednika w Porozumieniu EOG. Uwzględnienie dyrektywy 2004/38/WE w Porozumieniu EOG pozostaje bez uszczerbku dla analizy znaczenia przyszłego prawodawstwa UE oraz przyszłego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich opartego na pojęciu obywatelstwa Unii dla Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Porozumienie EOG nie stanowi podstawy prawnej dla politycznych praw obywateli państw EOG.
Umawiające się Strony zgadzają się, że polityka imigracyjna nie jest objęta Porozumieniem EOG. Prawo pobytu dla obywateli krajów trzecich nie wchodzi w zakres Porozumienia, z wyjątkiem praw przyznanych przez dyrektywę obywatelom krajów trzecich, którzy są członkami rodziny obywatela państwa EOG, korzystającego z prawa do swobodnego przepływu zgodnie z Porozumieniem EOG, ponieważ te prawa wynikają z prawa swobodnego przepływu osób przysługującego obywatelom państw EOG. Państwa EFTA uznają, że dla obywateli państw EOG korzystanie z ich prawa do swobodnego przepływu ma duże znaczenie, a członkom ich rodzin w rozumieniu dyrektywy, posiadającym obywatelstwo kraju trzeciego, przysługują również pewne prawa pochodne, przewidziane w art. 12 ust. 2, art. 13 ust. 2 i art. 18. Pozostaje to bez uszczerbku dla art. 118 Porozumienia EOG oraz przyszłego rozszerzenia niezależnych praw obywateli państw trzecich, które nie wchodzą w zakres Porozumienia EOG.