Decyzja 2008/352/WE nakładająca szczególne warunki dotyczące gumy guar pochodzącej lub wysyłanej z Indii w związku z ryzykiem zanieczyszczenia tych produktów pentachlorofenolem i dioksynami

DECYZJA KOMISJI
z dnia 29 kwietnia 2008 r.
nakładająca szczególne warunki dotyczące gumy guar pochodzącej lub wysyłanej z Indii w związku z ryzykiem zanieczyszczenia tych produktów pentachlorofenolem i dioksynami

(notyfikowana jako dokument nr C(2008) 1641)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2008/352/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 1 maja 2008 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności i ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności(1), w szczególności jego art. 53 ust. 1 lit. b) ppkt (ii),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W niektórych partiach gumy guar pochodzących lub wysyłanych z Indii stwierdzono wysoki poziom pentachlorofenolu i dioksyn. Takie zanieczyszczenie stanowi zagrożenie dla zdrowia publicznego we Wspólnocie, jeżeli nie zostaną powzięte żadne środki w celu zapobieżenia występowaniu pentachlorofenolu (PCP) i dioksyn w gumie guar.

(2) W odpowiedzi na stwierdzenie tych podwyższonych poziomów PCP i dioksyn Komisja odbyła pilną wizytę kontrolną w Indiach w dniach 5-11 października 2007 r. Jej celem było zebranie informacji na temat potencjalnego źródła zanieczyszczenia i ocena środków kontroli stosowanych przez indyjskie władze w celu zapobieżenia ponownemu wystąpieniu tego zanieczyszczenia. Zespół przeprowadzający kontrolę stwierdził, że aktualnie nie ma wystarczających danych do ustalenia przyczyny zanieczyszczenia, a dochodzenie władz indyjskich zostało przeprowadzone niewłaściwie i nie dostarczyło żadnych wniosków. Wobec dostępności pentachlorofenolu sodu i jego zastosowaniu w produkcji gumy guar oraz wobec w głównej mierze samoregulującego przemysłu, kontrole nie są przeprowadzane odpowiednio, aby zapobiec ponownemu wystąpieniu zanieczyszczenia.

(3) Bez uszczerbku dla obowiązków kontrolnych państw członkowskich środki, które zostaną podjęte w odniesieniu do prawdopodobnego przywozu zanieczyszczonych produktów, powinny stanowić kompleksowe i wspólne podejście pozwalające na podjęcie szybkich i skutecznych działań oraz uniknięcie zasadniczych różnic między państwami członkowskimi w sposobie podejścia do sytuacji. W związku z tym należy przyjąć środki specjalne na szczeblu wspólnotowym.

(4) Aby zapobiec oszustwom, mającym na celu uniknięcie stosowania specjalnych warunków przewidzianych w niniejszej decyzji, aby chronić zdrowie publiczne i zdrowie zwierząt, ważne jest, aby złożone środki spożywcze oraz mieszanki paszowe zawierające znaczne ilości gumy guar pochodzącej lub wysyłanej z Indii były objęte zakresem niniejszej decyzji. Ustala się zatem próg w wysokości 10 %.

(5) Wspólnotowe laboratorium referencyjne ds. dioksyn i PCB w paszy i żywności przeprowadziło badanie korelacji między PCP i dioksynami w zanieczyszczonej gumie guar z Indii. Z badania można wywnioskować, że guma guar zawierająca PCP na poziomie poniżej 0,01 mg/kg nie zawiera niedopuszczalnych poziomów dioksyn.

(6) Laboratorium Vimta w Hyderabad, które odwiedził zespół przeprowadzający kontrolę, jest akredytowane, dobrze wyposażone i ma wykwalifikowany personel. Analizy w zakresie PCP wykonane w tym laboratorium uznano za odpowiednie. Analizy wykonane w innych wizytowanych laboratoriach uznano za nieodpowiednie.

(7) Należy postawić wymóg, aby do wszystkich przesyłek gumy guar lub produktów zawierających gumę guar w znacznych ilościach, pochodzących lub wysyłanych z Indii i przywożonych do Wspólnoty, przeznaczonych do konsumpcji przez ludzi lub zwierzęta, dołączone było sprawozdanie analityczne wydane przez laboratorium akredytowane zgodnie z normą EN ISO/IEC 17025 na potrzeby analizy PCP w żywności i paszy lub przez laboratorium, które przechodzi procedury niezbędne dla uzyskania akredytacji i które wdrożyło odpowiednie systemy kontroli jakości zatwierdzone przez właściwy organ kraju, w którym to laboratorium się znajduje.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zakres

Niniejsza decyzja ma zastosowanie do:

a) gumy guar objętej kodem CN 1302 32 90, pochodzącej lub wysyłanej z Indii, przeznaczonej do konsumpcji przez ludzi lub zwierzęta;

b) złożonych środków spożywczych oraz mieszanek paszowych zawierających co najmniej 10 % gumy guar pochodzącej lub wysyłanej z Indii.

Artykuł  2

Warunki pierwszego wprowadzenia do obrotu

1.
Państwa członkowskie zakazują pierwszego wprowadzenia do obrotu produktów określonych w art. 1, chyba że załączony do wysyłki oryginał sprawozdania analitycznego wydanego przez laboratorium akredytowane zgodnie z normą EN ISO/IEC 17025 na potrzeby analizy PCP w żywności i paszy lub przez laboratorium, które przechodzi procedury niezbędne dla uzyskania akredytacji i które wdrożyło odpowiednie systemy kontroli jakości(2), wykaże, że dany produkt nie zawiera więcej niż 0,01 mg/kg pentachlorofenolu (PCP). Wyniki analizy muszą być podane z rozszerzoną niepewnością pomiaru.
2.
Sprawozdanie analityczne powinno być zatwierdzone przez przedstawiciela właściwych organów kraju, w którym znajduje się laboratorium.
3.
Przed fizycznym przybyciem partii towarów określonych w art. 1 przedsiębiorca branży paszowej lub żywnościowej odpowiedzialny za przesyłkę lub jego przedstawiciel powiadamia wcześniej właściwe organy państwa członkowskiego, do którego przysłano towary.
4.
Właściwe organy państw członkowskich sprawdzają, czy każdej przesyłce towarów określonych w art. 1, które mają zostać wprowadzone na rynek po raz pierwszy, towarzyszy sprawozdanie analityczne przewidziane w ust. 1. Każda partia towarów określona w art. 1 jest oznaczona kodem, który odpowiada kodowi wymienionemu we wspomnianym powyżej sprawozdaniu analitycznym, zawierającym wyniki pobrania próbek i analizy. Każdy pojedynczy worek lub inny rodzaj opakowania przesyłki powinien być oznaczony za pomocą tego kodu.
5.
W przypadku braku takiego sprawozdania analitycznego, określonego w ust. 1, przedsiębiorca branży paszowej lub żywnościowej z siedzibą we Wspólnocie zleca testowanie towaru przez laboratorium akredytowane zgodnie z normą EN ISO/IEC 17025 dla celów analizy PCP w żywności i w paszy lub przez laboratorium, które przechodzi procedury niezbędne dla uzyskania akredytacji i które wdrożyło odpowiednie systemy kontroli jakości, aby wykazać, że towar nie zawiera więcej niż 0,01 mg/kg PCP. Do czasu uzyskania sprawozdania analitycznego, zatwierdzonego przez przedstawiciela właściwych organów kraju, w którym znajduje się laboratorium, produkt zostaje zatrzymany pod nadzorem urzędowym na okres nie dłuższy niż 60 dni, po upływie którego właściwe organy podejmą środki w stosunku do tego produktu zgodnie z art. 19 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt(3).
6.
Dla celów testu, o którym mowa w ust. 1 i 5, analizę należy przeprowadzać na reprezentatywnej próbce pobranej z partii towaru, zgodnie z przepisami dyrektywy Komisji 2002/63/WE z dnia 11 lipca 2002 r. ustanawiającej metody pobierania próbek do celów urzędowej kontroli pozostałości pestycydów w produktach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni oraz uchylającej dyrektywę 79/700/EWG(4). Ekstrakcji przed analizą należy dokonać za pomocą zakwaszonego rozpuszczalnika. Analiza zostaje przeprowadzona zgodnie ze zmodyfikowaną wersją metody QuEChERS, określonej na stronie internetowej Wspólnotowych laboratoriów referencyjnych ds. pozostałości pestycydów(5) lub zgodnie z równie wiarygodną metodą.
Artykuł  3

Próbki i analiza

1.
Państwa członkowskie podejmują odpowiednie środki, łącznie z losowym pobieraniem próbek i analizą towarów określonych w art. 1 z częstotliwością 5 % partii towarów określonych w art. 1, które mają zostać wprowadzone do obrotu po raz pierwszy, w celu sprawdzenia, czy nie został przekroczony poziom 0,01 mg/kg PCP.

Państwa członkowskie powiadamiają Komisję poprzez system wczesnego ostrzegania w zakresie żywności i pasz o wszystkich przesyłkach, w których stwierdzono obecność PCP na poziomie ponad 0,01 mg/kg z uwzględnieniem rozszerzonej niepewności pomiaru.

Co trzy miesiące państwa członkowskie przedkładają Komisji sprawozdanie ze wszystkich wyników analitycznych w ramach urzędowych kontroli przesyłek produktów wymienionych w ust. 1. Sprawozdanie to powinno być przedłożone w miesiącu następującym po każdym kwartale (kwiecień, lipiec, październik i styczeń).

2.
Każda przesyłka poddana urzędowemu pobieraniu próbek i analizie może zostać zatrzymana przed wprowadzeniem do obrotu na maksymalny okres 15 dni roboczych.
Artykuł  4

Podział przesyłki

Jeśli przesyłka jest podzielona, do każdej części podzielonej przesyłki do czasu sprzedaży hurtowej i na jej etapie dołączony jest uwierzytelniony odpis sprawozdania analitycznego przewidzianego w art. 2 ust. 1 oraz art. 2 ust. 5. Właściwy organ może także przedłożyć uwierzytelnione odpisy sprawozdania analitycznego w momencie dopuszczania do swobodnego obrotu, jeżeli przedsiębiorca branży spożywczej lub paszowej zawiadomi o tym, że ma zamiar podzielić przesyłkę.

Artykuł  5

Losy przesyłek niespełniających wymagań

Podejmuje się środki wobec przesyłek towarów określonych w art. 1, w których stwierdzono zawartość na poziomie powyżej 0,01 mg/kg PCP, z uwzględnieniem rozszerzonej niepewności pomiaru, zgodnie z art. 19 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 882/2004.

Artykuł  6

Zwrot kosztów

Wszelkie koszty związane z pobieraniem próbek, analizą, magazynowaniem lub środkami wynikającymi z niespełnienia wymogów ponosi zainteresowany przedsiębiorca branży spożywczej lub paszowej, zgodnie z art. 22 i załącznikiem VI do rozporządzenia (WE) nr 882/2004.

Artykuł  7

Środki przejściowe

W drodze odstępstwa od art. 2 ust. 1 i art. 2 ust. 5, partie towarów określonych w art. 1, które opuściły kraj pochodzenia lub wysyłki przed dniem wejścia w życie niniejszej decyzji są przyjęte przez państwa członkowskie, nawet jeśli nie jest do nich dołączone sprawozdanie analityczne, przewidziane w tym artykule.

Artykuł  8

Przegląd środków

Niniejsza decyzja zostaje poddana przeglądowi najpóźniej rok po jej wejściu w życie.

Artykuł  9

Data złożenia wniosku

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dnia 5 maja 2008 r.

Artykuł  10

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 kwietnia 2008 r.

W imieniu Komisji
Androulla VASSILIOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 202/2008 (Dz.U. L 60 z 5.3.2008, s. 17).

(2) Według ustaleń FVO (Biura ds. Żywności i Weterynarii) Laboratorium Vimta w Hyderabad, Andhra Pradesh jest jedynym laboratorium w Indiach, które spełnia te wymogi.

(3) Dz.U. L 165 z 30.4.2004; Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 301/2008 Dz.U. L 97 z 9.4.2008, s. 85).

(4) Dz.U. L 187 z 16.7.2002, s. 30.

(5)http://www.crl-pesticides.eu/library/docs/srm/QuechersForGuarGum.pdf

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.117.42

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/352/WE nakładająca szczególne warunki dotyczące gumy guar pochodzącej lub wysyłanej z Indii w związku z ryzykiem zanieczyszczenia tych produktów pentachlorofenolem i dioksynami
Data aktu: 29/04/2008
Data ogłoszenia: 01/05/2008
Data wejścia w życie: 05/05/2008