Wspólne działanie 2007/178/WPZiB wspierające zniszczenie broni chemicznej w Federacji Rosyjskiej w ramach strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia

WSPÓLNE DZIAŁANIE RADY 2007/178/WPZiB
z dnia 19 marca 2007 r.
wspierające zniszczenie broni chemicznej w Federacji Rosyjskiej w ramach strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności art. 14,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Układ o partnerstwie i współpracy ustanawiający partnerstwo między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, oraz Federacją Rosyjską, z drugiej strony(1), wspiera, między innymi, zwiększanie zbieżności stanowisk w sprawach międzynarodowych będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, przyczyniając się przez to do wzmocnienia bezpieczeństwa i stabilności.

(2) Konwencja o zakazie prowadzenia badań, produkcji, składowania i użycia broni chemicznej oraz o zniszczeniu jej zapasów weszła w życie w Federacji Rosyjskiej dnia 5 grudnia 1997 r.

(3) W dniach 25 i 26 czerwca 2002 r. w Kananaskis przywódcy państw G8 zainicjowali globalne partnerstwo przeciwko rozprzestrzenianiu broni i materiałów masowego rażenia, zgodnie z którym państwa te zdecydowały o wspieraniu określonych projektów współpracy, początkowo w Federacji Rosyjskiej, mające na celu rozwiązywanie problemów nierozprzestrzeniania, rozbrojenia, zwalczania terroryzmu oraz kwestie bezpieczeństwa jądrowego.

(4) Wspólne działanie 1999/878/WPZiB(2) ustanowiło program współpracy UE na rzecz nierozprzestrzeniania i rozbrojenia w Federacji Rosyjskiej kontynuowany na mocy wspólnego działania 2003/472/WPZiB(3), które wygasło dnia 24 czerwca 2004 r. Decyzja 2001/493/WPZiB(4) wdrażająca wspólne działanie 1999/878/WPZiB obejmowała pierwszy projekt wsparcia budowy infrastruktury związanej z niszczeniem gazów paralityczno-drgawkowych składowanych w Szczuczie (Federacja Rosyjska). Projekt ten został sfinalizowany 28 stycznia 2005 r.

(5) Unia Europejska nadal wspiera cel i zasady inicjatywy globalnego partnerstwa G8, a także wspólne działania zmierzające do redukcji zagrożenia oraz bezpiecznej likwidacji zasobów związanych z BMR w Federacji Rosyjskiej.

(6) Realizowany jest projekt obejmujący wielu darczyńców w celu udzielenia wsparcia na rzecz zniszczenia broni chemicznej w Szczucziem, który jest koordynowany przez Zjednoczone Królestwo. Dostawa związanego z nim wyposażenia jest zaplanowana na dzień 31 października 2007 r.

(7) Unia Europejska nadal udziela wsparcia Federacji Rosyjskiej w jej dążeniu do bezpiecznego i przyjaznego dla środowiska likwidacji lub przekształcenia infrastruktury, wyposażenia i potencjału naukowego związanego z bronią masowego rażenia (BMR).

(8) W dniu 12 grudnia 2003 r. Unia Europejska przyjęła strategię przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia, która, między innymi, propaguje stabilizację w środowiska międzynarodowego i regionalnego, co stanowi warunek zwalczania rozprzestrzeniania BMR.

(9) Działania Unii Europejskiej wspierające globalne partnerstwo będą prowadzone równolegle z działaniami innych podmiotów i będą koordynowane w największym możliwym stopniu w celu uniknięcia niepotrzebnego powielania.

(10) Nadzór nad właściwą realizacją wkładu finansowego UE powinien zostać powierzony Komisji,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE DZIAŁANIE:

Artykuł  1
1.
Niniejsze wspólne działanie ma na celu udzielanie wsparcia Federacji Rosyjskiej w jej wysiłkach zmierzających do zniszczenia zapasów broni chemicznej zgodnie z jej zobowiązaniami wynikającymi z Konwencji o zakazie prowadzenia badań, produkcji, składowania i użycia broni chemicznej oraz o zniszczeniu jej zapasów.
2.
Niniejsze wspólne działanie stanowi wkład w budowę obiektu niszczenia broni chemicznej w Szczuczie w Federacji Rosyjskiej. Szczegóły projektu są przedstawione w załączniku do niniejszego wspólnego działania.
Artykuł  2
1.
Prezydencja, wspomagana przez Sekretarza Generalnego Rady/Wysokiego Przedstawiciela ds. WPZiB (SG/WP), jest odpowiedzialna za wykonanie niniejszego wspólnego działania. Komisja jest w pełni włączana w te działania.
2.
Techniczną realizację projektu, o którym mowa w art. 1 ust. 2, powierza się Sekretarzowi Stanu ds. Obrony Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, działającemu w imieniu Ministerstwa Obrony Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (zwanego dalej "Sekretarzem Stanu"), który wykonuje swoje zadania pod nadzorem prezydencji, wspieranej przez SG/WP. W tym celu SG/WP dokonuje niezbędnych ustaleń z Sekretarzem Stanu.
Artykuł  3
1.
Finansowa kwota odniesienia dla projektu wymienionego w art. 1 ust. 2 wynosi 3.145.000 EUR i zostanie sfinansowana z budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok 2007.
2.
Wydatkami finansowanymi w ramach kwoty określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z procedurami i zasadami Wspólnoty Europejskiej mającymi zastosowanie do budżetu ogólnego Unii Europejskiej z zastrzeżeniem, że żadne kwoty finansowania wstępnego nie pozostają własnością Wspólnoty. Wydatki są kwalifikowalne od dnia wejścia w życie niniejszego wspólnego działania.
3.
Komisja nadzoruje właściwą realizację wkładu UE, o którym mowa w ust. 1. W tym celu zawrze z Sekretarzem Stanu umowę o finansowaniu określającą warunki wykorzystania wkładu UE. Umowa o finansowaniu, która ma zostać zawarta, określa, iż Sekretarz Stanu zapewnia widoczność wkładu UE, stosownie do jego wielkości.
4.
Komisja dąży do zawarcia umowy o finansowaniu, o której mowa w ust. 3, najszybciej jak to możliwe po wejściu w życie niniejszego wspólnego działania. Informuje ona Radę o wszelkich trudnościach w tym procesie oraz o terminie zawarcia umowy o finansowaniu.
Artykuł  4

Prezydencja, wspomagana przez SG/WP, przedstawia Radzie sprawozdania dotyczące wykonania niniejszego wspólnego działania opracowywane na podstawie sprawozdań przygotowywanych przez Sekretarza Stanu. Komisja jest w pełni włączana w wykonywanie tych zadań i dostarcza informacji dotyczących realizacji finansowej projektu, o której mowa w art. 3 ust. 3.

Artykuł  5

Rada może podjąć decyzję o zawieszeniu realizacji projektu, w szczególności jeżeli Federacja Rosyjska:

a) nie będzie w pełni współpracować przy wykonywaniu wspólnego działania;

b) nie zezwoli Unii Europejskiej na monitorowanie lub okresowe zewnętrzne oceny i audyty rezultatów programu;

c) nie dotrzyma zobowiązań wynikających z Umowy o partnerstwie i współpracy ustanawiającej partnerstwo między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Federacją Rosyjską, z drugiej strony.

Artykuł  6

Niniejsze wspólne działanie wchodzi w życie w dniu jego przyjęcia.

Niniejsze wspólne działanie wygasa 18 miesięcy od dnia zawarcia między Komisją a Sekretarzem Stanu umowy o finansowaniu.

Artykuł  7

Niniejsze wspólne działanie zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 marca 2007 r.
W imieniu Rady
Horst SEEHOFER
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 327 z 28.11.1997, str. 3. Umowa ostatnio zmieniona umową z dnia 9 lipca 2002 r. (Dz.U. L 9 z 15.1.2004, str. 22).

(2) Dz.U. L 331 z 23.12.1999, str. 11. Wspólne działanie zmienione decyzją 2002/381/WPZiB (Dz.U. L 136 z 24.5.2002, str. 1).

(3) Dz.U. L 157 z 26.6.2003, str. 69.

(4) Dz.U. L 180 z 3.7.2001, str. 2.

ZAŁĄCZNIK 

PROJEKT UE I ROSJI DOTYCZĄCY ZNISZCZENIA BRONI CHEMICZNEJ W SZCZUCZIE

1. Cel

Wspieranie Federacji Rosyjskiej w zniszczeniu jej broni chemicznej w celu wypełnienia przez Rosję zobowiązań wynikających z Konwencji o zakazie prowadzenia badań, produkcji, składowania i użycia broni chemicznej oraz o zniszczeniu jej zapasów.

2. Opis projektu

Wspólne działanie określa finansowanie wsparcia budowy obiektu niszczenia broni chemicznej w Szczuczie w Federacji Rosyjskiej, co przyczyni się do zniszczenia 1.900.000 sztuk amunicji artyleryjskiej i rakietowej zawierających około 5.500 ton środków paralityczno-drgawkowych, które są przechowywanie w Szczuczie w oczekiwaniu na zniszczenie.

Wspólne działanie wesprze ukończenie budowy infrastruktury zasilania energią elektryczną w obiekcie niszczenia broni chemicznej w Szczuczie. Na jego mocy finansowane będzie zamówienie i dostarczenie istotnych elementów wyposażenia, które będą następnie zainstalowane w podstacjach elektrycznych Szczuczanskaja, Szumicha i Kurgan zlokalizowanych niedaleko miejscowości Szczuczie oraz obiektu niszczenia, aby zapewnić niezawodny system zasilania energią elektryczną potrzebną do funkcjonowania obiektu niszczenia broni chemicznej. Wyposażenie to jest niezbędne do ukończenia prac nad systemem zasilania energią elektryczną i zostało wybrane, aby zapewnić spójność z dawnymi projektami UE, jak również odpowiednią widoczność wkładu finansowego UE. Do końca 2007 r. projekt zostanie ukończony i wyposażenie przejdzie na własność władz rosyjskich.

W połowie 2008 r. przewidywane jest ukończenie budowy obiektu niszczenia broni w Szczuczie oraz rozpoczęcie eksploatacji.

Wspólne działanie stanowi część zobowiązania UE w ramach globalnego partnerstwa oraz uzupełnia i wzmacnia wartość wcześniejszego projektu finansowanego przez UE w Szczuczie.

3. Czas obowiązywania

Etap nabywania wyposażenia na potrzeby projektu rozpocznie się w dniu zawarcia umowy o finansowaniu między Sekretarzem Stanu ds. Obrony Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej działającym w imieniu Ministerstwa Obrony Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej a Komisją. Zjednoczone Królestwo zamierza sfinansować związane z projektem prace budowlane i instalacyjne, pod warunkiem uzgodnienia zadowalających cen.

Planowany czas trwania projektu wynosi 18 miesięcy.

4. Beneficjent

Federacja Rosyjska

5. Instytucja realizująca

Za realizację projektu odpowiedzialny będzie Sekretarz Stanu ds. Obrony Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, w imieniu Ministerstwa Obrony Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Podmiot, któremu powierzono wdrożenie projektu, sporządzi:

– sprawozdanie śródokresowe po pierwszych sześciu miesiącach realizacji projektu,

– sprawozdanie końcowe na miesiąc przed zakończeniem realizacji projektu.

Sprawozdania zostaną przesłane Prezydencji, wspieranej przez Sekretarza Generalnego Rady/Wysokiego Przedstawiciela ds. WPZiB.

6. Szacowane wymagane środki

Na podstawie niniejszego wspólnego działania finansowane będą następujące elementy mające stałe ceny w funtach szterlingach, które zostały jednak przedstawione poniżej w przeliczeniu na EUR przy zastosowaniu aktualnego kursu wymiany:

Seria Wyszczególnienie Cena
10 Panel przekaźnikowy do ochrony linii elektroenergetycznej w podstacji Szczuczanskaja
10c Usługi związane z instalacją na miejscu świadczone przez dostawcę
11 Wyposażenie regionalnej stacji zasilania w Szczuczie, w tym 18 m2 pulpitu operatora i system obliczeniowy
15 Wyposażenie sterujące rozdziałem energii elektrycznej dla lokalnego dostawcy energii KurganEnergo. Zawiera 50 m2 pulpitu operatora, komputerowy system sterowania dla podstacji Zapadnyj oraz wyposażenie sterujące rozdziałem energii elektrycznej dla różnych innych powiązanych podstacji
24 Szafa zabezpieczeń szyny zbiorczej o napięciu 220 kV w podstacji Szumicha
Suma cząstkowa 3.034.680 EUR
Opłaty bankowe 1.000 EUR
Kontrola Krajowego Urzędu Kontroli 6.000 EUR
Misje Sekretarza Stanu (ewentualne wizytacje w miejscowości Szczuczie związane wyłącznie z projektem UE) 10.000 EUR
Suma cząstkowa 3.051.680 EUR
Rezerwy (ok. 3 % całkowitego kosztu projektu) 93.320 EUR
Razem 3.145.000 EUR

7. Finansowa kwota odniesienia na pokrycie całkowitego kosztu projektu

Całkowity koszt projektu wynosi 3.145.000 EUR.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.81.30

Rodzaj: Wspólne działanie
Tytuł: Wspólne działanie 2007/178/WPZiB wspierające zniszczenie broni chemicznej w Federacji Rosyjskiej w ramach strategii UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia
Data aktu: 19/03/2007
Data ogłoszenia: 22/03/2007
Data wejścia w życie: 19/03/2007