(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2007/167/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 16 marca 2007 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając decyzję Rady 2001/822/WE z dnia 27 listopada 2001 r. w sprawie stowarzyszenia krajów i terytoriów zamorskich ze Wspólnotą Europejską ("decyzja o stowarzyszeniu zamorskim")(1), w szczególności jej załącznik III art. 37,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dnia 6 sierpnia 2001 r. Komisja przyjęła decyzję 2001/657/WE wprowadzającą odstępstwo od definicji pojęcia "produkty pochodzące" celem uwzględnienia szczególnej sytuacji Saint-Pierre i Miquelon w odniesieniu do mrożonych filetów z dorsza, karmazyna, gładzicy i halibuta oznaczonych kodem CN 0304 20(2). Odstępstwo to wygasło dnia 31 sierpnia 2006 r.
(2) Dnia 30 listopada 2006 r. Saint-Pierre i Miquelon wystąpił, na okres sześciu lat, o nowe odstępstwo od reguł pochodzenia określonych w załączniku III do decyzji 2001/822/WE. Wniosek ten dotyczy ogólnej ilości rocznej 2.200 ton zamrożonych filetów rybnych, ryb pozbawionych głów, wypatroszonych i zamrożonych, filetów z dorsza solonego, całego dorsza solonego i mięsa (lub farszu) rybiego zamrożonego pochodzących z państw trzecich i przetwarzanych w Saint-Pierre i Miquelon w celu wywozu do Wspólnoty. Wniosek został złożony nie tylko w odniesieniu do produktów rybołówstwa objętych decyzją 2001/657/WE, ale również w odniesieniu do produktów rybołówstwa objętych pozycjami (CN) 0303, 0304 i 0305.
(3) Podstawą wniosku Saint-Pierre i Miquelon był utrzymujący się niedobór źródeł zaopatrzenia w pochodzące ryby.
(4) Należy przyznać odstępstwo od reguł pochodzenia określonych w załączniku III do decyzji 2001/822/WE dla produktów objętych pozycjami CN 0304 i CN 0305. Odstępstwo jest bowiem uzasadnione na mocy art. 37 ust. 1 i 5 lit. a) oraz b) wymienionego załącznika, w szczególności w odniesieniu do rozwoju istniejącego przemysłu lokalnego, skutków ekonomicznych i społecznych oraz szczególnej sytuacji Saint-Pierre i Miquelon. Jako że odstępstwo zostaje przyznane w odniesieniu do produktów wymagających faktycznego przetworzenia, przyczyni się ono do rozwoju istniejącego przemysłu. Odstępstwo jest konieczne dla utrzymania działalności zakładu, który zatrudnia znaczącą liczbę pracowników stałych i sezonowych. Odstępstwo przyznane w 2001 r. wykorzystywane jest w niewielkim stopniu (108 ton w 2003 r., 552 tony w 2004 r., 356 ton w 2005 r. i 491 ton od stycznia do listopada 2006 r.). Należy zatem przyznać odstępstwo dla takiej samej ogólnej ilości rocznej jak ilość objęta odstępstwem przyznanym w 2001 r., czyli 1.290 ton. Ponadto rozszerzenie odstępstwa na większą liczbę gatunków niż liczba objęta decyzją 2001/657/WE umożliwi lepsze wykorzystanie ilości, której dotyczy odstępstwo.
(5) Z zastrzeżeniem zgodności z niektórymi warunkami odnoszącymi się do ilości, nadzoru i czasu trwania, odstępstwo nie może poważnie szkodzić gospodarce Wspólnoty lub jednego lub więcej państw członkowskich.
(6) Z ogólnych wytycznych art. 37 wynika, że odstępstwo od reguł pochodzenia określonych w załączniku III do decyzji 2001/822/WE nie może być przyznane produktom objętym pozycją CN 0303. Produkty te nie przyczyniają się bowiem do rozwoju istniejącego przemysłu, ponieważ są poddawane pakowaniu, co nie ma charakteru faktycznej działalności przemysłowej.
(7) Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny(3) określa zasady zarządzania kontyngentami taryfowymi. Zasady te należy stosować mutatis mutandis do zarządzania ilością, dla której przedmiotowe odstępstwo zostaje przyznane.
(8) Ponieważ ważność decyzji 2001/822/WE wygasa z dniem 31 grudnia 2011 r., należy przewidzieć, że odstępstwo będzie nadal stosowane po dniu 31 grudnia 2011 r., jeżeli nowa decyzja dotycząca stowarzyszenia krajów i terytoriów zamorskich ze Wspólnotą zostanie przyjęta przed tą datą lub jeżeli decyzja 2001/822/WE zostanie przedłużona.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 15 marca 2007 r.
| W imieniu Komisji | |
| László KOVÁCS | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 314 z 30.11.2001, str. 1.
(2) Dz.U. L 231 z 29.8.2001, str. 13. Decyzja zmieniona decyzją 2005/335/WE (Dz.U. L 107 z 28.4.2005, str. 26).
(3) Dz.U. L 253 z 11.10.1993, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 214/2007 (Dz.U. L 62 z 1.3.2007, str. 6).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2007.76.32 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2007/167/WE ustanawiająca odstępstwo od reguł pochodzenia określonych w decyzji Rady 2001/822/WE w odniesieniu do niektórych produktów rybołówstwa przywożonych z Saint-Pierre i Miquelon |
| Data aktu: | 15/03/2007 |
| Data ogłoszenia: | 16/03/2007 |
| Data wejścia w życie: | 01/04/2007, 16/03/2007 |