Decyzja 2007/837/WE w sprawie wykonania decyzji nr 575/2007/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do przyjęcia wytycznych strategicznych na lata 2008-2013

DECYZJA KOMISJI
z dnia 30 listopada 2007 r.
w sprawie wykonania decyzji nr 575/2007/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do przyjęcia wytycznych strategicznych na lata 2008-2013

(notyfikowana jako dokument nr C(2007) 5822)

(Dz.U.UE L z dnia 15 grudnia 2007 r.)

(Jedynie teksty w językach angielskim, bułgarskim, czeskim, estońskim, fińskim, francuskim, greckim, hiszpańskim, litewskim, łotewskim, maltańskim, niderlandzkim, niemieckim, polskim, portugalskim, rumuńskim, słowackim, słoweńskim, szwedzkim, węgierskim oraz włoskim są autentyczne)

(2007/837/WE)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję nr 575/2007/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 maja 2007 r. ustanawiającą Europejski Fundusz Powrotów Imigrantów na lata 2008-2013 jako część programu ogólnego "Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi"(1), w szczególności jej art. 18,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Komisja powinna ustanowić strategiczne wytyczne, wyznaczające ramy korzystania ze środków funduszu w wieloletnim okresie programowania 2008-2013.

(2) Wytyczne powinny określać priorytety oraz, zgodnie z art. 15 ust. 4 decyzji 575/2007/WE, szczególne cele priorytetowe umożliwiające zwiększenie do 75% poziomu współfinansowania z wkładu wspólnotowego projektów współfinansowanych przez fundusz w tych państwach członkowskich, które nie są objęte Funduszem Spójności.

(3) Zgodnie z art. 1 i 2 protokołu w sprawie stanowiska Danii, stanowiącego załącznik do Traktatu o Unii Europejskiej oraz do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, niniejsza decyzja nie obowiązuje Danii i nie będzie stosowana wobec Danii.

(4) Zgodnie z artykułem 3 protokołu w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii, stanowiącego załącznik do Traktatu o Unii Europejskiej oraz do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Irlandia zgłosiła w piśmie z dnia 6 września 2005 r. chęć uczestniczenia w przyjmowaniu i stosowaniu decyzji nr 575/2007/WE.

(5) Zgodnie z artykułem 3 protokołu w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii, stanowiącego załącznik do Traktatu o Unii Europejskiej oraz do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Zjednoczone Królestwo zgłosiło w piśmie z 27 października 2005 r. chęć uczestniczenia w przyjmowaniu i stosowaniu decyzji nr 575/2007/WE.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią wspólnego komitetu "Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi" ustanowionego na mocy art. 56 decyzji nr 574/2007/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej Fundusz Granic Zewnętrznych na lata 2007-2013 jako część ogólnego programu "Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi"(2),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wytyczne wyznaczające priorytety i szczególne celów priorytetowe na wieloletni okres programowania 2008-2013 zostały określone w załączniku.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii, Republiki Bułgarii, Republiki Czeskiej, Republiki Federalnej Niemiec, Republiki Estońskiej, Irlandii, Republiki Greckiej, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Włoskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Wielkiego Księstwa Luksemburga, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Królestwa Niderlandów, Republiki Austrii, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Portugalii, Rumunii, Republiki Słowenii, Republiki Słowackiej, Republiki Finlandii, Królestwa Szwecji oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 listopada 2007 r.

W imieniu Komisji
Franco FRATTINI
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U L 144 z 6.6.2007, str. 45.

(2) Dz.U L 144 z 6.6.2007, str. 22.

ZAŁĄCZNIK

Strategiczne wytyczne określone poniżej należy postrzegać w kontekście bardziej skutecznego zarządzania przepływami migracyjnymi we wszystkich ich fazach, zgodnie z polityką rozpoczętą przez Radę Europejską w Tampere w 1999 r., w tym wspólną polityką w zakresie powrotu imigrantów i zwalczaniem nielegalnej imigracji.

Przygotowując swoje projekty wieloletnich programów, państwa członkowskie powinny rozpodzielić dostępne w ramach funduszu zasoby pomiędzy trzy z czterech poniższych priorytetów, co pozwoli im ustalić najbardziej efektywny podział przydzielonych im zasobów, zgodnie z ich potrzebami.

PRIORYTET 1: Wsparcie dla opracowania strategicznego podejścia do zarządzania powrotem imigrantów przez państwa członkowskie

Powyższy punkt obejmuje opracowanie systemu zintegrowanego zarządzania powrotem imigrantów we wszystkich jego aspektach. Zgodnie z art. 3 ust. 2 decyzji nr 575/2007/WE zintegrowane zarządzanie powrotami imigrantów powinno być oparte na całościowej ocenie sytuacji potencjalnych osób powracających w danym państwie członkowskim oraz w ich państwach pochodzenia oraz problemów w związku z przewidywanymi operacjami, ustanowieniu założeń docelowych dla tego typu operacji oraz powinno zawierać szeroki zakres środków umożliwiających skuteczny i trwały powrót imigrantów, w tym przygotowanie, przeprowadzenie i działania uzupełniające związane z ich odsyłaniem.

W ramach powyższego priorytetu możliwe jest zwiększenie wspólnotowego wkładu finansowego do 75 % w przypadku projektów służących realizacji następujących szczególnych celów priorytetowych:

1) programów wspomaganych powrotów dobrowolnych;

2) zachęt pieniężnych oraz środków umożliwiających zajęcie się osobami powracającymi znajdującymi się w trudnej sytuacji;

3) zintegrowanych planów powrotu, pomagających w powrocie obywatelom państw trzecim lub bezpaństwowcom nieobjętym wspólnotowymi umowami o readmisji lub krajowymi dwustronnymi umowami o readmisji do krajów pochodzenia, poprzedniego miejsca zamieszkania lub o tranzycie, z którymi współpraca w dziedzinie powrotu imigrantów jest szczególnie trudna.

PRIORYTET 2: Wsparcie dla współpracy pomiędzy państwami członkowskimi w dziedzinie zarządzania powrotami

Powyższy priorytet obejmuje przygotowanie i wdrożenie zintegrowanych planów powrotu, jak również współpracę w konkretnych dziedzinach zintegrowanego zarządzania powrotami, takimi jak przygotowanie, realizacja i działania uzupełniające związane z organizacją wspólnych lotów i podróży lądowych mających na celu odsyłanie imigrantów.

W ramach powyższego priorytetu możliwe jest zwiększenie wspólnotowego wkładu finansowego do 75 % w przypadku projektów służących realizacji następujących szczególnych celów priorytetowych:

– zintegrowanych planów powrotu, które zostały opracowane i zostaną zrealizowane we współpracy z innymi państwami członkowskimi, a także, w stosownych przypadkach, z agencją FRONTEX, organizacjami pozarządowymi i/lub organizacjami międzynarodowymi, w celu połączenia różnych umiejętności, doświadczeń i zasobów organów państw członkowskich oraz, tam gdzie to właściwe, innych zaangażowanych organizacji.

PRIORYTET 3: Wsparcie dla konkretnych, innowacyjnych krajowych i międzynarodowych narzędzi zarządzania powrotami

Powyższy priorytet obejmuje podjęcie lub usprawnienie działań mających na celu udzielanie imigrantom porad i informacji dotyczących powrotu, wsparcie reintegracji imigrantów w krajach powrotu, sposoby współpracy z władzami konsularnymi i/lub służbami imigracyjnymi, w tym szkolenia i działania mające na celu zbieranie informacji o niezewidencjonowanych obywatelach państw trzecich i bezpaństwowcach.

W ramach powyższego priorytetu możliwe jest zwiększenie wspólnotowego wkładu finansowego do 75 % w przypadku projektów służących realizacji następujących szczególnych celów priorytetowych:

1) projektów, w których proponuje się szczególnie innowacyjne sposoby informowania oraz udzielania porad potencjalnym osobom powracającym o sytuacji w krajach powrotu i/lub inne innowacyjne zachęty mające na celu zwiększenie liczby osób dobrowolnie powracających, przy poszanowaniu ich godności;

2) projektów, w których sprawdza się nowe metody robocze mające na celu przyśpieszenie procesu wydawania dokumentów osobom powracającym we współpracy z władzami konsularnymi i służbami imigracyjnymi państw trzecich.

PRIORYTET 4: Wsparcie dla ustanowienia standardów wspólnotowych i najlepszych praktyk dotyczących zarządzania powrotami

Powyższy priorytet obejmuje zastosowanie istniejących i przyszłych wspólnych standardów, o których mowa w motywach 13 i 14 decyzji nr 575/2007/WE, oraz promowanie krajowych i międzynarodowych najlepszych praktyk i sposobów współpracy z właściwymi władzami innych państw członkowskich, np. przy zastosowaniu sieci ICONET.

W ramach powyższego priorytetu możliwe jest zwiększenie wspólnotowego wkładu finansowego do 75 % w przypadku projektów służących realizacji następujących szczególnych celów priorytetowych:

1) ocen i misji mających na celu zbadanie postępów dokonanych w ramach programów, narzędzi i procedur związanych z polityką powrotów;

2) środków podejmowanych na poziomie krajowym w celu zagwarantowania sprawiedliwej i skutecznej realizacji wspólnych standardów dotyczących powrotów imigrantów, zgodnie ze wspólnotowym prawodawstwem dotyczącym powrotów, w tym szkolenia specjalistów.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 26.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.330.48

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/837/WE w sprawie wykonania decyzji nr 575/2007/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do przyjęcia wytycznych strategicznych na lata 2008-2013
Data aktu: 30/11/2007
Data ogłoszenia: 15/12/2007
Data wejścia w życie: 01/01/1970, 01/01/2008