Decyzja 2007/837/WE w sprawie wykonania decyzji nr 575/2007/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do przyjęcia wytycznych strategicznych na lata 2008-2013

DECYZJA KOMISJI
z dnia 30 listopada 2007 r.
w sprawie wykonania decyzji nr 575/2007/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do przyjęcia wytycznych strategicznych na lata 2008-2013

(notyfikowana jako dokument nr C(2007) 5822)

(Dz.U.UE L z dnia 15 grudnia 2007 r.)

(Jedynie teksty w językach angielskim, bułgarskim, czeskim, estońskim, fińskim, francuskim, greckim, hiszpańskim, litewskim, łotewskim, maltańskim, niderlandzkim, niemieckim, polskim, portugalskim, rumuńskim, słowackim, słoweńskim, szwedzkim, węgierskim oraz włoskim są autentyczne)

(2007/837/WE)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję nr 575/2007/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 maja 2007 r. ustanawiającą Europejski Fundusz Powrotów Imigrantów na lata 2008-2013 jako część programu ogólnego "Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi"(1), w szczególności jej art. 18,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Komisja powinna ustanowić strategiczne wytyczne, wyznaczające ramy korzystania ze środków funduszu w wieloletnim okresie programowania 2008-2013.

(2) Wytyczne powinny określać priorytety oraz, zgodnie z art. 15 ust. 4 decyzji 575/2007/WE, szczególne cele priorytetowe umożliwiające zwiększenie do 75% poziomu współfinansowania z wkładu wspólnotowego projektów współfinansowanych przez fundusz w tych państwach członkowskich, które nie są objęte Funduszem Spójności.

(3) Zgodnie z art. 1 i 2 protokołu w sprawie stanowiska Danii, stanowiącego załącznik do Traktatu o Unii Europejskiej oraz do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, niniejsza decyzja nie obowiązuje Danii i nie będzie stosowana wobec Danii.

(4) Zgodnie z artykułem 3 protokołu w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii, stanowiącego załącznik do Traktatu o Unii Europejskiej oraz do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Irlandia zgłosiła w piśmie z dnia 6 września 2005 r. chęć uczestniczenia w przyjmowaniu i stosowaniu decyzji nr 575/2007/WE.

(5) Zgodnie z artykułem 3 protokołu w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii, stanowiącego załącznik do Traktatu o Unii Europejskiej oraz do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Zjednoczone Królestwo zgłosiło w piśmie z 27 października 2005 r. chęć uczestniczenia w przyjmowaniu i stosowaniu decyzji nr 575/2007/WE.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią wspólnego komitetu "Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi" ustanowionego na mocy art. 56 decyzji nr 574/2007/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej Fundusz Granic Zewnętrznych na lata 2007-2013 jako część ogólnego programu "Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi"(2),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wytyczne wyznaczające priorytety i szczególne celów priorytetowe na wieloletni okres programowania 2008-2013 zostały określone w załączniku.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii, Republiki Bułgarii, Republiki Czeskiej, Republiki Federalnej Niemiec, Republiki Estońskiej, Irlandii, Republiki Greckiej, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Włoskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Wielkiego Księstwa Luksemburga, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Królestwa Niderlandów, Republiki Austrii, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Portugalii, Rumunii, Republiki Słowenii, Republiki Słowackiej, Republiki Finlandii, Królestwa Szwecji oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 listopada 2007 r.

W imieniu Komisji
Franco FRATTINI
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U L 144 z 6.6.2007, str. 45.

(2) Dz.U L 144 z 6.6.2007, str. 22.

ZAŁĄCZNIK

Strategiczne wytyczne określone poniżej należy postrzegać w kontekście bardziej skutecznego zarządzania przepływami migracyjnymi we wszystkich ich fazach, zgodnie z polityką rozpoczętą przez Radę Europejską w Tampere w 1999 r., w tym wspólną polityką w zakresie powrotu imigrantów i zwalczaniem nielegalnej imigracji.

Przygotowując swoje projekty wieloletnich programów, państwa członkowskie powinny rozpodzielić dostępne w ramach funduszu zasoby pomiędzy trzy z czterech poniższych priorytetów, co pozwoli im ustalić najbardziej efektywny podział przydzielonych im zasobów, zgodnie z ich potrzebami.

PRIORYTET 1: Wsparcie dla opracowania strategicznego podejścia do zarządzania powrotem imigrantów przez państwa członkowskie

Powyższy punkt obejmuje opracowanie systemu zintegrowanego zarządzania powrotem imigrantów we wszystkich jego aspektach. Zgodnie z art. 3 ust. 2 decyzji nr 575/2007/WE zintegrowane zarządzanie powrotami imigrantów powinno być oparte na całościowej ocenie sytuacji potencjalnych osób powracających w danym państwie członkowskim oraz w ich państwach pochodzenia oraz problemów w związku z przewidywanymi operacjami, ustanowieniu założeń docelowych dla tego typu operacji oraz powinno zawierać szeroki zakres środków umożliwiających skuteczny i trwały powrót imigrantów, w tym przygotowanie, przeprowadzenie i działania uzupełniające związane z ich odsyłaniem.

W ramach powyższego priorytetu możliwe jest zwiększenie wspólnotowego wkładu finansowego do 75 % w przypadku projektów służących realizacji następujących szczególnych celów priorytetowych:

1) programów wspomaganych powrotów dobrowolnych;

2) zachęt pieniężnych oraz środków umożliwiających zajęcie się osobami powracającymi znajdującymi się w trudnej sytuacji;

3) zintegrowanych planów powrotu, pomagających w powrocie obywatelom państw trzecim lub bezpaństwowcom nieobjętym wspólnotowymi umowami o readmisji lub krajowymi dwustronnymi umowami o readmisji do krajów pochodzenia, poprzedniego miejsca zamieszkania lub o tranzycie, z którymi współpraca w dziedzinie powrotu imigrantów jest szczególnie trudna.

PRIORYTET 2: Wsparcie dla współpracy pomiędzy państwami członkowskimi w dziedzinie zarządzania powrotami

Powyższy priorytet obejmuje przygotowanie i wdrożenie zintegrowanych planów powrotu, jak również współpracę w konkretnych dziedzinach zintegrowanego zarządzania powrotami, takimi jak przygotowanie, realizacja i działania uzupełniające związane z organizacją wspólnych lotów i podróży lądowych mających na celu odsyłanie imigrantów.

W ramach powyższego priorytetu możliwe jest zwiększenie wspólnotowego wkładu finansowego do 75 % w przypadku projektów służących realizacji następujących szczególnych celów priorytetowych:

– zintegrowanych planów powrotu, które zostały opracowane i zostaną zrealizowane we współpracy z innymi państwami członkowskimi, a także, w stosownych przypadkach, z agencją FRONTEX, organizacjami pozarządowymi i/lub organizacjami międzynarodowymi, w celu połączenia różnych umiejętności, doświadczeń i zasobów organów państw członkowskich oraz, tam gdzie to właściwe, innych zaangażowanych organizacji.

PRIORYTET 3: Wsparcie dla konkretnych, innowacyjnych krajowych i międzynarodowych narzędzi zarządzania powrotami

Powyższy priorytet obejmuje podjęcie lub usprawnienie działań mających na celu udzielanie imigrantom porad i informacji dotyczących powrotu, wsparcie reintegracji imigrantów w krajach powrotu, sposoby współpracy z władzami konsularnymi i/lub służbami imigracyjnymi, w tym szkolenia i działania mające na celu zbieranie informacji o niezewidencjonowanych obywatelach państw trzecich i bezpaństwowcach.

W ramach powyższego priorytetu możliwe jest zwiększenie wspólnotowego wkładu finansowego do 75 % w przypadku projektów służących realizacji następujących szczególnych celów priorytetowych:

1) projektów, w których proponuje się szczególnie innowacyjne sposoby informowania oraz udzielania porad potencjalnym osobom powracającym o sytuacji w krajach powrotu i/lub inne innowacyjne zachęty mające na celu zwiększenie liczby osób dobrowolnie powracających, przy poszanowaniu ich godności;

2) projektów, w których sprawdza się nowe metody robocze mające na celu przyśpieszenie procesu wydawania dokumentów osobom powracającym we współpracy z władzami konsularnymi i służbami imigracyjnymi państw trzecich.

PRIORYTET 4: Wsparcie dla ustanowienia standardów wspólnotowych i najlepszych praktyk dotyczących zarządzania powrotami

Powyższy priorytet obejmuje zastosowanie istniejących i przyszłych wspólnych standardów, o których mowa w motywach 13 i 14 decyzji nr 575/2007/WE, oraz promowanie krajowych i międzynarodowych najlepszych praktyk i sposobów współpracy z właściwymi władzami innych państw członkowskich, np. przy zastosowaniu sieci ICONET.

W ramach powyższego priorytetu możliwe jest zwiększenie wspólnotowego wkładu finansowego do 75 % w przypadku projektów służących realizacji następujących szczególnych celów priorytetowych:

1) ocen i misji mających na celu zbadanie postępów dokonanych w ramach programów, narzędzi i procedur związanych z polityką powrotów;

2) środków podejmowanych na poziomie krajowym w celu zagwarantowania sprawiedliwej i skutecznej realizacji wspólnych standardów dotyczących powrotów imigrantów, zgodnie ze wspólnotowym prawodawstwem dotyczącym powrotów, w tym szkolenia specjalistów.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.330.48

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/837/WE w sprawie wykonania decyzji nr 575/2007/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do przyjęcia wytycznych strategicznych na lata 2008-2013
Data aktu: 30/11/2007
Data ogłoszenia: 15/12/2007
Data wejścia w życie: 15/12/2007, 01/01/2008