Decyzja 2007/563/WE zmieniająca decyzję 2006/504/WE w sprawie specjalnych warunków dotyczących niektórych środków spożywczych z niektórych krajów trzecich w związku z ryzykiem zanieczyszczenia tych produktów aflatoksynami w odniesieniu do migdałów i produktów z nich otrzymanych pochodzących lub wysyłanych ze Stanów Zjednoczonych Ameryki

DECYZJA KOMISJI
z dnia 1 sierpnia 2007 r.
zmieniająca decyzję 2006/504/WE w sprawie specjalnych warunków dotyczących niektórych środków spożywczych z niektórych krajów trzecich w związku z ryzykiem zanieczyszczenia tych produktów aflatoksynami w odniesieniu do migdałów i produktów z nich otrzymanych pochodzących lub wysyłanych ze Stanów Zjednoczonych Ameryki

(notyfikowana jako dokument nr C(2007) 3613)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2007/563/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 18 sierpnia 2007 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności i ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności(1), w szczególności jego art. 53 ust. 1 lit. b) ppkt ii),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Komisji 2006/504/WE(2) ustanawia specjalne warunki dotyczące niektórych środków spożywczych przywiezionych z niektórych krajów trzecich w związku z ryzykiem zanieczyszczenia tych produktów aflatoksynami.

(2) Komitet Naukowy ds. Żywności stwierdził, że aflatoksyna B1 jest silnie genotoksyczną substancją rakotwórczą i nawet bardzo niskie stężenie powoduje ryzyko wystąpienia nowotworu wątroby. Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1881/2006 z dnia 19 grudnia 2006 r. ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych(3) ustanawia najwyższe dopuszczalne poziomy aflatoksyn w środkach spożywczych. Jednakże w latach 2005 i 2006 znacznie częściej powiadamiano poprzez system wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach (RASFF), że ustanowione najwyższe dopuszczalne poziomy tej substancji są regularnie przekraczane w migdałach i produktach z nich otrzymanych pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki.

(3) Zanieczyszczenie to stanowi zagrożenie dla zdrowia publicznego we Wspólnocie. W związku z tym należy przyjąć środki specjalne na szczeblu wspólnotowym.

(4) W dniach od 11 do 15 września 2006 r. Biuro ds. Żywności i Weterynarii ("FVO") Komisji udało się do Stanów Zjednoczonych Ameryki z misją dokonania oceny obowiązujących tam systemów kontroli, aby zapobiec zanieczyszczeniu aflatoksynami migdałów przeznaczonych na wywóz do Wspólnoty(4). Misja ta ujawniła, że nie istnieją jakiekolwiek obowiązkowe wymagania dotyczące kontroli poziomów aflatoksyn w produkcji i przetwarzaniu migdałów oraz że obecny system kontroli jest nieodpowiedni do zagwarantowania zgodności produktów wywożonych z normami obowiązującymi we Wspólnocie. Ponadto wykazano, że wizytowane laboratoria nie są w stanie zapewnić gwarancji na wywóz oraz nie spełniają prawie żadnych wymogów normy EN ISO/IEC 17025 "Ogólne wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących".

(5) W odpowiedzi na sprawozdanie FVO Stany Zjednoczone Ameryki wyraziły zamiar podjęcia działań w celu usunięcia tych niedociągnięć. Zaproponowane działania są jednak niewystarczające do zagwarantowania, że migdały wysyłane w przyszłości będą zgodne z prawodawstwem wspólnotowym w zakresie aflatoksyn, zwłaszcza z uwagi na dobrowolny charakter systemu kontroli aflatoksyn. W związku z tym migdały i produkty z nich otrzymane pochodzące lub wysyłane ze Stanów Zjednoczonych Ameryki muszą podlegać ściśle określonym warunkom w celu zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zdrowia publicznego.

(6) Z uwagi na konieczność ochrony zdrowia publicznego właściwe organy przywożącego państwa członkowskiego powinny pobierać próbki wszystkich dostaw migdałów i produktów pochodnych przywiezionych do Wspólnoty ze Stanów Zjednoczonych Ameryki i poddawać je analizie na obecność aflatoksyn przed wprowadzeniem produktów na rynek, o ile nie są one objęte planem dobrowolnego badania na obecność aflatoksyn (VASP) ustanowionego przez Kalifornijską Radę Producentów Migdałów w maju 2006 r. Dostawom objętym VASP powinno towarzyszyć świadectwo zdrowia oraz należy je poddawać wyrywkowym kontrolom w miejscu przywozu do Wspólnoty. Po upływie roku nastąpi przegląd stosowanych środków na podstawie sprawozdań złożonych przez państwa członkowskie, a właściwe organy Stanów Zjednoczonych Ameryki wprowadzą dodatkowe gwarancje.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2006/504/WE.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji 2006/504/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 1:

a) ustęp pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Niniejsza decyzja ma zastosowanie do środków spożywczych, o których mowa w lit. a)-g), oraz do przetworzonych i złożonych środków spożywczych pochodzących od lub zawierających znaczną ilość środków spożywczych, o których mowa w lit. b)-g). Jednakże nie ma ona zastosowania w odniesieniu do dostaw środków spożywczych o masie brutto nieprzekraczającej 5 kg.";

b) w akapicie drugim:

– zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"Uznaje się, że środki spożywcze zawierają znaczną ilość środków spożywczych, o których mowa w lit. b)-g), w przypadku gdy stanowią one co najmniej 10 % ich zawartości.",

– dodaje się lit. f) i g) w brzmieniu:

"f) następujące środki spożywcze pochodzące lub wysyłane ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, objęte planem dobrowolnego badania na obecność aflatoksyn (»Voluntary Aflatoxin Sampling Plan«) ustanowionym przez Kalifornijską Radę Producentów Migdałów w maju 2006 r.:

i) migdały w łupinach lub bez łupin objęte kodem CN 0802 11 lub 0802 12;

ii) migdały prażone objęte kodami CN 2008 19 13 (w bezpośrednich opakowaniach o zawartości netto powyżej 1 kg) i 2008 19 93 (w bezpośrednich opakowaniach o zawartości netto nieprzekraczającej 1 kg);

iii) mieszanki orzechów lub owoców suszonych objęte kodem CN 0813 50 i zawierające migdały;

g) następujące środki spożywcze przywożone ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, nieobjęte planem dobrowolnego badania na obecność aflatoksyn:

i) migdały w łupinach lub bez łupin objęte kodem CN 0802 11 lub 0802 12;

ii) migdały prażone objęte kodami CN 2008 19 13 (w bezpośrednich opakowaniach o zawartości netto powyżej 1 kg) i 2008 19 93 (w bezpośrednich opakowaniach o zawartości netto nieprzekraczającej 1 kg);

iii) mieszanki orzechów lub owoców suszonych objęte kodem CN 0813 50 i zawierające migdały.";

2) w art. 3:

a) w ust. 2 dodaje się lit. f) w brzmieniu:

"f) Departamentu Rolnictwa Stanów Zjednoczonych (USDA) dla środków spożywczych pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki.";

b) dodaje się ust. 8 w brzmieniu:

"8. W drodze odstępstwa od ust. 1-6 dostawy środków spożywczych, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. g), mogą być przywożone do Wspólnoty bez dołączonych do nich wyników pobierania próbek i analizy oraz świadectwa zdrowia.";

3) w art. 5 ust. 2 dodaje się następujące lit. f) i g):

"f) około 5 % dostaw środków spożywczych ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. f);

g) każda dostawa środków spożywczych ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, o której mowa w art. 1 ust. 2 lit. g).";

4) dodaje się art. 7a w brzmieniu:

"Artykuł 7a

Dodatkowe warunki w odniesieniu do środków spożywczych przywożonych ze Stanów Zjednoczonych Ameryki

1. W odniesieniu do przywozu ze Stanów Zjednoczonych Ameryki analiza, o której mowa w art. 3 ust. 1, musi zostać przeprowadzona w laboratorium zatwierdzonym lub będącym w trakcie procedury zatwierdzania przez USDA do analiz na aflatoksyny, które zostało akredytowane zgodnie z EN ISO/IEC 17025.

Jeżeli jednak laboratorium nie zostało jeszcze akredytowane, wymagane jest, aby:

a) niezbędne procedury akredytacyjne były już rozpoczęte i prowadzone; oraz

b) dostarczone zostały wystarczające gwarancje, że istnieją systemy kontroli jakości w odniesieniu do prowadzonych badań na obecność aflatoksyn.

2. Świadectwo zdrowia, o którym mowa w art. 3 ust. 1, towarzyszące dostawom środków spożywczych wymienionych w art. 1 ust. 2 lit. f), czyni odniesienie do planu dobrowolnego badania na obecność aflatoksyn.";

5) artykuł 8 otrzymuje następujące brzmienie:

"Artykuł 8

Koszty związane z przywozem środków spożywczych z Brazylii, Iranu i Stanów Zjednoczonych Ameryki

1. Wszystkie koszty związane z pobieraniem próbek, analizą, przechowywaniem i wydawaniem towarzyszących dokumentów urzędowych i kopii świadectw zdrowia oraz towarzyszących dokumentów na mocy art. 3 ust. 1 i art. 5 ust. 3 dla środków spożywczych z Brazylii, Iranu i Stanów Zjednoczonych Ameryki, o których mowa w art. 1 lit. a), d) i g), i przetworzonych lub złożonych środków spożywczych zawierających środki spożywcze, o których mowa w tych literach, lub od nich pochodnych, ponoszą podmioty działające na rynku spożywczym odpowiedzialne za dostawę lub ich przedstawiciel.

2. Wszystkie koszty związane ze środkami urzędowymi przedsięwziętymi przez właściwe organy w wypadku niespełnienia warunków przez dostawy środków spożywczych, o których mowa w art. 1 lit. a)-g), oraz przetworzonych i złożonych środków spożywczych zawierających środki spożywcze, o których mowa w tych literach, lub od nich pochodnych, ponoszą podmioty działające na rynku spożywczym odpowiedzialne za dostawę lub ich przedstawiciel.".

Artykuł  2

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 września 2007 r.

Niniejszej decyzji nie stosuje się w odniesieniu do dostaw migdałów i produktów pochodnych wysłanych ze Stanów Zjednoczonych Ameryki przed dniem 1 września 2007 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 1 sierpnia 2007 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 575/2006 (Dz.U. L 100 z 8.4.2006, str. 3).

(2) Dz.U. L 199 z 21.7.2006, str. 21. Decyzja zmieniona decyzją 2007/459/WE (Dz.U. L 174 z 4.7.2007, str. 8).

(3) Dz.U. L 364 z 20.12.2006, str. 5.

(4) Sprawozdanie z misji przeprowadzonej w Stanach Zjednoczonych Ameryki w dniach od 11 do 15 września 2006 r. w celu dokonania oceny obowiązujących tam systemów kontroli, aby skontrolować zanieczyszczenie aflatoksyną migdałów przeznaczonych na wywóz do Wspólnoty (DG (SANCO)/8300/2006 - MR).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.215.18

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/563/WE zmieniająca decyzję 2006/504/WE w sprawie specjalnych warunków dotyczących niektórych środków spożywczych z niektórych krajów trzecich w związku z ryzykiem zanieczyszczenia tych produktów aflatoksynami w odniesieniu do migdałów i produktów z nich otrzymanych pochodzących lub wysyłanych ze Stanów Zjednoczonych Ameryki
Data aktu: 01/08/2007
Data ogłoszenia: 18/08/2007
Data wejścia w życie: 01/09/2007, 01/01/1970