(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2007/563/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 18 sierpnia 2007 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności i ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności(1), w szczególności jego art. 53 ust. 1 lit. b) ppkt ii),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja Komisji 2006/504/WE(2) ustanawia specjalne warunki dotyczące niektórych środków spożywczych przywiezionych z niektórych krajów trzecich w związku z ryzykiem zanieczyszczenia tych produktów aflatoksynami.
(2) Komitet Naukowy ds. Żywności stwierdził, że aflatoksyna B1 jest silnie genotoksyczną substancją rakotwórczą i nawet bardzo niskie stężenie powoduje ryzyko wystąpienia nowotworu wątroby. Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1881/2006 z dnia 19 grudnia 2006 r. ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych(3) ustanawia najwyższe dopuszczalne poziomy aflatoksyn w środkach spożywczych. Jednakże w latach 2005 i 2006 znacznie częściej powiadamiano poprzez system wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach (RASFF), że ustanowione najwyższe dopuszczalne poziomy tej substancji są regularnie przekraczane w migdałach i produktach z nich otrzymanych pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki.
(3) Zanieczyszczenie to stanowi zagrożenie dla zdrowia publicznego we Wspólnocie. W związku z tym należy przyjąć środki specjalne na szczeblu wspólnotowym.
(4) W dniach od 11 do 15 września 2006 r. Biuro ds. Żywności i Weterynarii ("FVO") Komisji udało się do Stanów Zjednoczonych Ameryki z misją dokonania oceny obowiązujących tam systemów kontroli, aby zapobiec zanieczyszczeniu aflatoksynami migdałów przeznaczonych na wywóz do Wspólnoty(4). Misja ta ujawniła, że nie istnieją jakiekolwiek obowiązkowe wymagania dotyczące kontroli poziomów aflatoksyn w produkcji i przetwarzaniu migdałów oraz że obecny system kontroli jest nieodpowiedni do zagwarantowania zgodności produktów wywożonych z normami obowiązującymi we Wspólnocie. Ponadto wykazano, że wizytowane laboratoria nie są w stanie zapewnić gwarancji na wywóz oraz nie spełniają prawie żadnych wymogów normy EN ISO/IEC 17025 "Ogólne wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących".
(5) W odpowiedzi na sprawozdanie FVO Stany Zjednoczone Ameryki wyraziły zamiar podjęcia działań w celu usunięcia tych niedociągnięć. Zaproponowane działania są jednak niewystarczające do zagwarantowania, że migdały wysyłane w przyszłości będą zgodne z prawodawstwem wspólnotowym w zakresie aflatoksyn, zwłaszcza z uwagi na dobrowolny charakter systemu kontroli aflatoksyn. W związku z tym migdały i produkty z nich otrzymane pochodzące lub wysyłane ze Stanów Zjednoczonych Ameryki muszą podlegać ściśle określonym warunkom w celu zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zdrowia publicznego.
(6) Z uwagi na konieczność ochrony zdrowia publicznego właściwe organy przywożącego państwa członkowskiego powinny pobierać próbki wszystkich dostaw migdałów i produktów pochodnych przywiezionych do Wspólnoty ze Stanów Zjednoczonych Ameryki i poddawać je analizie na obecność aflatoksyn przed wprowadzeniem produktów na rynek, o ile nie są one objęte planem dobrowolnego badania na obecność aflatoksyn (VASP) ustanowionego przez Kalifornijską Radę Producentów Migdałów w maju 2006 r. Dostawom objętym VASP powinno towarzyszyć świadectwo zdrowia oraz należy je poddawać wyrywkowym kontrolom w miejscu przywozu do Wspólnoty. Po upływie roku nastąpi przegląd stosowanych środków na podstawie sprawozdań złożonych przez państwa członkowskie, a właściwe organy Stanów Zjednoczonych Ameryki wprowadzą dodatkowe gwarancje.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2006/504/WE.
(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 1 sierpnia 2007 r.
| W imieniu Komisji | |
| Markos KYPRIANOU | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 575/2006 (Dz.U. L 100 z 8.4.2006, str. 3).
(2) Dz.U. L 199 z 21.7.2006, str. 21. Decyzja zmieniona decyzją 2007/459/WE (Dz.U. L 174 z 4.7.2007, str. 8).
(3) Dz.U. L 364 z 20.12.2006, str. 5.
(4) Sprawozdanie z misji przeprowadzonej w Stanach Zjednoczonych Ameryki w dniach od 11 do 15 września 2006 r. w celu dokonania oceny obowiązujących tam systemów kontroli, aby skontrolować zanieczyszczenie aflatoksyną migdałów przeznaczonych na wywóz do Wspólnoty (DG (SANCO)/8300/2006 - MR).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2007.215.18 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2007/563/WE zmieniająca decyzję 2006/504/WE w sprawie specjalnych warunków dotyczących niektórych środków spożywczych z niektórych krajów trzecich w związku z ryzykiem zanieczyszczenia tych produktów aflatoksynami w odniesieniu do migdałów i produktów z nich otrzymanych pochodzących lub wysyłanych ze Stanów Zjednoczonych Ameryki |
| Data aktu: | 01/08/2007 |
| Data ogłoszenia: | 18/08/2007 |
| Data wejścia w życie: | 18/08/2007, 01/09/2007 |