(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2006/216/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 17 marca 2006 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 89/686/EWG z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do wyposażenia ochrony osobistej(1), w szczególności jej art. 6 ust. 1,
uwzględniając opinię Stałego Komitetu powołanego na mocy art. 5 dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa 89/686/EWG przewiduje, że środki ochrony indywidualnej mogą być wprowadzone na rynek i dopuszczone do użycia jedynie wtedy, gdy chronią zdrowie oraz zapewniają bezpieczeństwo użytkownikom, nie szkodząc zdrowiu lub bezpieczeństwu innych osób, zwierząt domowych lub towarów przy założeniu prawidłowej obsługi, a także użytkowaniu zgodnie z przeznaczeniem.
(2) Zgodnie z art. 5 dyrektywy 89/686/EWG środki ochrony indywidualnej posiadające oznakowanie CE, dla których producent jest w stanie przedstawić deklarację zgodności oraz świadectwo badania typu WE wydane przez jednostkę notyfikowaną potwierdzające zgodność wyrobu z właściwymi normami krajowymi transponującymi normy zharmonizowane, do których odniesienia opublikowała Komisja w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, należy uznać za spełniające podstawowe wymagania zdrowia i bezpieczeństwa, określone w art. 3 dyrektywy 89/686/EWG i wyszczególnione w załączniku II do tej dyrektywy. Państwa członkowskie są zobowiązane opublikować odniesienia do norm krajowych stanowiących transpozycję norm zharmonizowanych.
(3) Zgodnie z art. 6 ust. 1 dyrektywy 89/686/EWG Komisja i Francja wniosły formalny sprzeciw, stwiedzający, że norma EN 143:2000 "Sprzęt ochrony układu oddechowego - Filtry cząsteczkowe - Wymagania, badania, znakowanie", zatwierdzona przez Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN) w dniu 7 stycznia 2000 r., do której odniesienia zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym w dniu 24 stycznia 2001 r.(3), nie spełnia całkowicie odpowiednich podstawowych wymagań określonych w art. 3 dyrektywy 89/686/EWG w odniesieniu do filtrów cząsteczkowych, których skuteczność filtrowania jest osiągana wyłącznie lub częściowo dzięki zastosowaniu materiałów nietkanych z włókien naładowanych elektrycznie, zwanych dalej "filtrami elektrostatycznymi".
(4) Na podstawie wyników badań skuteczności filtrowania różnych typów filtrów cząsteczkowych istnieją niezbite dowody, że procedura badania w celu pomiaru penetracji filtra określona w pkt 8.7.2.4 zdanie ostatnie i pkt 8.7.3.4 zdanie ostatnie normy EN 143:2000, zgodnie z którymi pomiar penetracji jest dokonywany trzy minuty po rozpoczęciu badania na ochronę przed cząstkami ciekłymi, nie zapewnia w przypadku filtrów elektrostatycznych zgodności z podstawowym wymogiem zdrowia i bezpieczeństwa 3.10.1 ("Ochrona układu oddechowego") załącznika II do dyrektywy 89/686/EWG.
(5) Zauważono w szczególności, że we wspomnianym typie filtra skuteczność filtrowania może ulec szybkiemu pogorszeniu podczas użytkowania. Skuteczność filtrowania określana zgodnie ze znormalizowaną procedurą badania - trzy minuty po rozpoczęciu badania - może okazać się bez znaczenia w każdej chwili po upływie tych trzech minut. Spadek skuteczności filtrowania może być ogromny, w związku z czym filtr elektrostatyczny może nie odpowiadać już klasie skuteczności, która została mu przyznana, oraz odnoszącym się do niej informacjom. Jeżeli przyznana klasa skuteczności zostanie uznana za niewłaściwą podczas okresu użytkowania filtra, spowodowane w ten sposób potencjalne narażenie na niebezpieczne cząstki unoszące się w powietrzu może poważnie zaszkodzić zdrowiu i bezpieczeństwu użytkownika. Wyniki badania wskazują na spadek skuteczności filtrów elektrostatycznych również wtedy, gdy używane są one nieregularnie.
(6) Zgodnie z tymi ustaleniami pkt 8.7.2.4 zdanie ostatnie i pkt 8.7.3.4. zdanie ostatnie normy EN 143:2000 nie zapewniają również zgodności z podstawowymi wymaganiami zdrowia i bezpieczeństwa 1.1.1 ("Ergonomia"), 1.1.2.1 ("Najwyższy możliwy poziom ochrony") i 1.1.2.2 ("Klasy ochrony dostosowane do różnych poziomów zagrożenia") załącznika II do dyrektywy 89/686/EWG w odniesieniu do filtrów elektrostatycznych. Ponadto pkt 10 normy nie zapewnia zgodności z podstawowym wymogiem zdrowia i bezpieczeństwa 1.4 lit. b) ("Informacje dostarczane przez producenta"), ponieważ nie jest wymagane ostrzeżenie dotyczące spadku skuteczności filtrów elektrostatycznych w miarę użytkowania.
(7) W związku z powyższym inne zharmonizowane normy, przewidujące, że badanie powinno się odbywać zgodnie z normą EN 143:2000 lub przewidujące procedurę badania pomiarowego identyczną z procedurą określoną w normie EN 143:2000, także nie zapewniają zgodności z podstawowymi wymaganiami zdrowia i bezpieczeństwa dyrektywy 89/686/EWG, o których mowa powyżej, w odniesieniu do filtrów elektrostatycznych.
(8) Na wniosek Komisji Komitet Techniczny CEN/TC 79 "Sprzęt ochrony układu oddechowego" Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN) rozpoczął przegląd normy EN 143:2000 w celu usunięcia opisanych wad. W oczekiwaniu na zakończenie przeglądu, w interesie bezpieczeństwa i pewności prawnej opublikowaniu odniesień do normy EN 143:2000 powinno towarzyszyć właściwe ostrzeżenie, które należy również uwzględniać w odniesieniu do powiązanych z nią norm zharmonizowanych. Państwa członkowskie powinny dodać identyczne ostrzeżenie do swoich krajowych norm stanowiących transpozycję zharmonizowanej normy.
(9) Należy zatem odpowiednio ponownie opublikować odniesienia do normy zharmonizowanej EN 143:2000,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 16 marca 2006 r.
| W imieniu Komisji | |
| Günter VERHEUGEN | |
| Wiceprzewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 399 z 30.12.1989, str. 18. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).
(2) Dz.U. L 204 z 21.7.1998, str. 37. Dyrektywa ostatnio zmieniona Aktem przystąpienia z 2003 r.
(3) Dz.U. C 21 z 24.1.2001, str. 2.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2006.80.76 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2006/216/WE w sprawie publikacji odniesień do normy EN 143:2000 Sprzęt ochrony układu oddechowego – Filtry cząsteczkowe – Wymagania, badania, znakowanie zgodnie z dyrektywą Rady 89/686/EWG (wyposażenie ochrony osobistej) |
| Data aktu: | 16/03/2006 |
| Data ogłoszenia: | 17/03/2006 |
| Data wejścia w życie: | 17/03/2006 |