Rozporządzenie 1980/2006 ustanawiające środki przejściowe zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2076/2002 i decyzje 2001/245/WE, 2002/928/WE i 2006/797/WE, w odniesieniu do dalszego stosowania niektórych substancji czynnych nieobjętych załącznikiem I do dyrektywy 91/414/EWG z powodu przystąpienia Bułgarii

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1980/2006
z dnia 20 grudnia 2006 r.
ustanawiające środki przejściowe zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2076/2002 i decyzje 2001/245/WE, 2002/928/WE i 2006/797/WE, w odniesieniu do dalszego stosowania niektórych substancji czynnych nieobjętych załącznikiem I do dyrektywy 91/414/EWG z powodu przystąpienia Bułgarii
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat o Przystąpieniu Bułgarii i Rumunii, w szczególności jego art. 4 ust. 3,

uwzględniając Akt Przystąpienia Bułgarii i Rumunii, w szczególności jego art. 42,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2076/2002(1) i decyzje Komisji 2001/245/WE(2), 2002/928/WE(3), 2006/797/WE(4) zawierają przepisy dotyczące niewłączania niektórych substancji czynnych do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG oraz przepisy dotyczące cofnięcia przez państwa członkowskie zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające te substancje. Te akty wprowadzają odstępstwa zezwalające na dalsze stosowanie niektórych z tych substancji w ograniczonym okresie do czasu opracowania substancji zastępczych.

(2) Bułgaria wystąpiła z wnioskiem o środki przejściowe dla niektórych substancji czynnych w celu zapewnienia, że produkcja będzie mogła być stopniowo ograniczana lub że dokumentacja odpowiadająca wymaganiom dyrektywy 91/414/EWG będzie mogła być przedstawiona.

(3) Informacje zostały przedstawione, a następnie przeanalizowane przez Komisję oraz ekspertów z państw członkowskich, którzy wskazali na potrzebę dalszego stosowania odnośnych substancji. Dlatego też uzasadnione jest ustanowienie, przy spełnieniu ściśle określonych warunków mających na celu zmniejszenie potencjalnego ryzyka, dłuższego okresu na wycofanie istniejących zezwoleń w odniesieniu do ich istotnych zastosowań, w stosunku do których nie są obecnie dostępne żadne rozwiązania alternatywne.

(4) Rozporządzenie (WE) nr 2076/2002 i decyzje 2001/245/WE, 2002/928/WE i 2006/797/WE powinny zatem zostać odpowiednio zmienione.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 2076/2002 wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 2 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. W drodze odstępstwa od ust. 3 w odniesieniu do zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające substancje wymienione w kolumnie A załącznika II, Bułgaria może utrzymać w mocy zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające substancje wymienione w kolumnie C do dnia 30 czerwca 2009 r., pod warunkiem że:

a) dalsze użytkowanie dopuszcza się wyłącznie, o ile nie ma ono szkodliwych skutków dla zdrowia ludzi lub zwierząt oraz nie ma żadnego niedopuszczalnego wpływu na środowisko naturalne;

b) odnośne środki ochrony roślin pozostające na rynku mają zmienione oznakowanie celem dostosowania do ograniczonych warunków stosowania;

c) wprowadzono wszelkie stosowne środki ograniczające ryzyko celem zmniejszenia wszelkiego możliwego ryzyka;

d) trwają intensywne prace nad poszukiwaniem alternatywnych rozwiązań dla takich zastosowań.

Bułgaria informuje Komisję o środkach podjętych w celu wykonania niniejszego ustępu, w szczególności o działaniach podjętych zgodnie z lit. a)-d), do dnia 31 grudnia każdego roku.";

2) w art. 3 dodaje się lit. c) w brzmieniu:

"c) w odniesieniu do zastosowań, w stosunku do których zezwolenie ma zostać wycofane do dnia 30 czerwca 2009 r., wygasa najpóźniej dnia 31 grudnia 2009 r.";

3) w załączniku II wprowadza się następujące zmiany:

a) nagłówek otrzymuje brzmienie:

"Wykaz zezwoleń określonych w art. 2 ust. 3 i art. 2 ust 4";

b) w wersie dotyczącym bensultapu, w kolumnie B dodaje się słowo "Bułgaria", a w kolumnie C słowa "Słonecznik, buraki, ziemniaki i lucerna";

c) w wersie dotyczącym prometrynu, w kolumnie B dodaje się słowo "Bułgaria", a w kolumnie C słowa "Słonecznik, bawełna i baldaszkowate";

d) w wersie dotyczącym terbufosu, w kolumnie B dodaje się słowo "Bułgaria", a w kolumnie C słowa "Tylko dla użytkowników profesjonalnych posiadających odpowiedni sprzęt ochronny. Użyźnianie gleby pod uprawę ziemniaków, tytoniu, bawełny i buraków".

Artykuł  2

W decyzji 2001/245/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) artykuł 2 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 2

1. Państwa członkowskie zapewniają, aby:

a) zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające zineb zostały cofnięte w ciągu sześciu miesięcy od daty przyjęcia niniejszej decyzji;

b) od dnia przyjęcia niniejszej decyzji żadne zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające zineb nie były udzielone lub odnowione na mocy odstępstwa przewidzianego w art. 8 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG.

2. W drodze odstępstwa od ust. 1 w odniesieniu do zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające zineb, Bułgaria może utrzymać w mocy zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające substancje wykorzystywane w sadownictwie, uprawie winorośli, tytoniu, jabłek i owoców pestkowych, pod warunkiem że:

a) dalsze użytkowanie dopuszcza się wyłącznie, o ile nie ma ono szkodliwych skutków dla zdrowia ludzi lub zwierząt oraz nie ma żadnego niedopuszczalnego wpływu na środowisko naturalne;

b) odnośne środki ochrony roślin pozostające na rynku mają zmienione oznakowanie celem dostosowania do ograniczonych warunków stosowania;

c) wprowadzono wszelkie stosowne środki ograniczające ryzyko celem zmniejszenia wszelkiego możliwego ryzyka;

d) trwają intensywne prace nad poszukiwaniem alternatywnych rozwiązań dla takich zastosowań.

Bułgaria informuje Komisję o środkach podjętych w celu wykonania niniejszego ustępu, w szczególności o działaniach podjętych zgodnie z lit. a)-d), do dnia 31 grudnia każdego roku.";

2) w art. 3 a dodaje się ustęp drugi w brzmieniu:

"W drodze odstępstwa od ustępu pierwszego, wszelki dodatkowy okres przyznany przez Bułgarię, zgodnie z art. 4 ust. 6 dyrektywy 91/414/EWG, do zastosowań wymienionych w art. 2 ust. 2 jest możliwie najkrótszy i wygasa najpóźniej w dniu 31 grudnia 2009 r.".

Artykuł  3

W decyzji 2002/928/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 2 dodaje się lit. d) w brzmieniu:

"d) w odniesieniu do zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające substancje wymienione w kolumnie A załącznika Bułgaria może utrzymać w mocy zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające substancje wymienione w kolumnie C do dnia 30 czerwca 2009 r., pod warunkiem że:

i) dalsze użytkowanie dopuszcza się wyłącznie, o ile nie ma ono szkodliwych skutków dla zdrowia ludzi lub zwierząt oraz nie ma żadnego niedopuszczalnego wpływu na środowisko naturalne;

ii) odnośne środki ochrony roślin pozostające na rynku mają zmienione oznakowanie celem dostosowania do ograniczonych warunków stosowania;

iii) wprowadzono wszelkie stosowne środki ograniczające ryzyko celem zmniejszenia wszelkiego możliwego ryzyka;

iv) trwają intensywne prace nad poszukiwaniem alternatywnych rozwiązań dla takich zastosowań.

Bułgaria informuje Komisję o środkach podjętych w celu wykonania niniejszego ustępu, w szczególności o działaniach podjętych zgodnie z lit. a)-d), do dnia 31 grudnia każdego roku.";

2) w art. 3 dodaje się lit. c) w brzmieniu:

"c) w odniesieniu do zastosowań, w stosunku do których zezwolenie ma zostać wycofane do dnia 30 czerwca 2009 r., wygasa najpóźniej dnia 31 grudnia 2009 r.";

3) w załączniku, w wersie dotyczącym benomylu, w kolumnie B dodaje się słowo "Bułgaria", a w kolumnie C słowa "Tylko dla użytkowników profesjonalnych posiadających odpowiedni sprzęt ochronny. Winnice, brzoskwinie, pomidory i tytoń".

Artykuł  4

W decyzji 2006/797/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) artykuł 3 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W drodze odstępstwa od ust. 1 i art. 2 Bułgaria może utrzymać w mocy zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające tetratiowęglan sodu do zastosowań wymienionych w kolumnie C do dnia 30 czerwca 2009 r., pod warunkiem że:

a) dalsze użytkowanie dopuszcza się wyłącznie, o ile nie ma ono szkodliwych skutków dla zdrowia ludzi lub zwierząt oraz nie ma żadnego niedopuszczalnego wpływu na środowisko naturalne;

b) odnośne środki ochrony roślin pozostające na rynku mają zmienione oznakowanie celem dostosowania do ograniczonych warunków stosowania;

c) wprowadzono wszelkie stosowne środki ograniczające ryzyko celem zmniejszenia wszelkiego możliwego ryzyka;

d) trwają intensywne prace nad poszukiwaniem alternatywnych rozwiązań dla takich zastosowań.

3. Zainteresowane państwo członkowskie informuje Komisję o środkach podjętych w celu wykonania ust. 1 i 2, w szczególności o działaniach podjętych zgodnie z lit. a)-d) tych ustępów, do dnia 31 grudnia każdego roku.";

2) artykuł 4 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"W przypadkach gdy zezwolenia cofa się zgodnie z art. 3 ust. 1 najpóźniej do dnia 31 maja 2010 r., dodatkowy okres wygasa najpóźniej dnia 30 listopada 2010 r.

W przypadkach gdy zezwolenia cofa się zgodnie z art. 3 ust. 3 najpóźniej do dnia 30 czerwca 2009 r., dodatkowy okres wygasa najpóźniej dnia 31 grudnia 2009 r.";

3) tytuł załącznika do decyzji 2006/797/WE otrzymuje brzmienie "Wykaz zezwoleń, o których mowa w art. 3 ust. 1 i art. 3 i ust. 2". W wersie dotyczącym tetratiowęglanu sodu, w kolumnie B dodaje się słowo "Bułgaria", a w kolumnie C słowa "Dezynfekcja gleby w ogrodnictwie i w winnicach".

Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z zastrzeżeniem wejścia w życie Traktatu o Przystąpieniu Bułgarii i Rumunii począwszy od dnia jego wejścia w życie.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 grudnia 2006 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 319 z 23.11.2002, str. 3. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1335/2005 (Dz.U. L 211 z 13.8.2005, str. 6).

(2) Dz.U. L 88 z 28.3.2001, str. 19.

(3) Dz.U. L 322 z 27.11.2002, str. 53. Decyzja ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1335/2005.

(4) Dz.U. L 324 z 23.11.2006, str. 8.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.368.96

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1980/2006 ustanawiające środki przejściowe zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2076/2002 i decyzje 2001/245/WE, 2002/928/WE i 2006/797/WE, w odniesieniu do dalszego stosowania niektórych substancji czynnych nieobjętych załącznikiem I do dyrektywy 91/414/EWG z powodu przystąpienia Bułgarii
Data aktu: 20/12/2006
Data ogłoszenia: 23/12/2006
Data wejścia w życie: 01/01/2007