Dyrektywa 2006/62/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 76/895/EWG, 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości desmedifamu, fenmedifamu i chlorfenwinfosu

DYREKTYWA KOMISJI 2006/62/WE
z dnia 12 lipca 2006 r.
zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 76/895/EWG, 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości desmedifamu, fenmedifamu i chlorfenwinfosu
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/895/EWG z dnia 23 listopada 1976 r. odnoszącą się do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w owocach i warzywach oraz na ich powierzchni(1), w szczególności jej art. 5,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni(2), w szczególności jej art. 10,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/363/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i na ich powierzchni(3), w szczególności jej art. 10,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni(4), w szczególności jej art. 7,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(5), w szczególności jej art. 4 ust. 1 lit. f),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Istniejące substancje czynne desmedifam i fenmedifam zostały włączone do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG dyrektywą Komisji 2004/58/WE(6).

(2) Włączenie do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG rozpatrywanych substancji czynnych opierało się na ocenie przedłożonych informacji dotyczących ich proponowanego zastosowania. Informacje dotyczące tego zastosowania zostały przedłożone przez niektóre państwa członkowskie zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG. Dostępne informacje zostały poddane przeglądowi i są wystarczające, aby ustalić niektóre najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP).

(3) W przypadku chlorfenwinfosu w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2076/2002(7) postanowiono nie włączać wspomnianej substancji do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG. Niektóre państwa członkowskie mogą utrzymać w mocy niektóre zezwolenia na wykorzystanie produktów zawierających chlorfenwinfos do dnia 30 czerwca 2007 r.

(4) Wspólnotowe NDP dla chlorfenwinfosu już istnieją w dyrektywie 76/895/EWG. Należy je uwzględnić przy ustanawianiu NDP dla chlorfenwinfosu w dyrektywie 90/642/EWG.

(5) Sprawozdania kontrolne Komisji z przeglądu, które zostały przygotowane w związku z włączeniem rozpatrywanych substancji czynnych do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, ustaliły akceptowalne dzienne pobranie (ADI) oraz, jeżeli to konieczne, ostrą dawkę referencyjną (ARfD) dla wspomnianych substancji. Narażenie konsumentów produktów spożywczych zawierających rozpatrywane substancje czynne zostało ocenione zgodnie z procedurami wspólnotowymi. Uwzględniono również wytyczne opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia(8) oraz opinię Komitetu Naukowego ds. Roślin(9) w sprawie przyjętej metodologii. Wyciągnięto wniosek, że zaproponowane NDP nie doprowadzą do przekroczenia ADI i ARfD.

(6) W celu zapewnienia odpowiedniej ochrony konsumenta przed wpływem pozostałości wynikających z niedozwolonych zastosowań środków ochrony roślin tymczasowe NDP powinny zostać określone na poziomie granicy oznaczalności w przypadku odpowiednich kombinacji produktów i pestycydów.

(7) Ustanowienie na poziomie Wspólnoty tymczasowych NDP nie stanowi przeszkody dla ustanowienia przez państwa członkowskie NDP dla rozpatrywanych substancji, zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG i załącznikiem VI do tej dyrektywy. Uważa się, że okres czterech lat jest wystarczający, by umożliwić dalsze stosowanie danej substancji czynnej. Po upływie tego okresu tymczasowy NDP stanie się ostateczny.

(8) Wobec tego, aby umożliwić właściwy nadzór i kontrolę zakazu ich stosowania oraz ochronę konsumenta, należy do załączników do dyrektyw 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG dodać wszystkie NDP pochodzące ze stosowania tych środków ochrony roślin. Jeżeli NDP nie zostały określone do tej pory, należy je ustalić po raz pierwszy.

(9) Dlatego też przepisy dyrektywy 76/895/EWG ustalające NDP dla chlorfenwinfosu powinny zostać skreślone.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywy 76/895/EWG, 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG.

(11) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku II do dyrektywy 76/895/EWG skreśla się zapis dotyczący chlorfenwinfosu.

Artykuł  2

W załączniku II do dyrektywy 86/362/WE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  3

W załączniku II do dyrektywy 86/363/WE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  4

W załączniku II do dyrektywy 90/642/WE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem III do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  5
1.
Państwa członkowskie przyjmą i opublikują najpóźniej do dnia 20 stycznia 2008 r. przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne dla przestrzegania niniejszej dyrektywy. Państwa członkowskie niezwłocznie przekażą Komisji tekst tych przepisów oraz tabelę korelacji między tymi przepisami a niniejszą dyrektywą.

Państwa członkowskie stosują wymienione przepisy od dnia 21 stycznia 2008 r.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odesłanie do niniejszej dyrektywy lub odesłanie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Sposób dokonania takiego odesłania ustalany jest przez państwa członkowskie.

2.
Państwa członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  7

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 12 lipca 2006 r.
W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 340 z 9.12.1976, str. 26. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2006/59/WE (Dz.U. L 175 z 29.6.2006, str. 61).

(2) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2006/59/WE.

(3) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 43. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2006/59/WE.

(4) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2006/59/WE.

(5) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2006/45/WE (Dz.U. L 130 z 18.5.2006, str. 27).

(6) Dz.U. L 120 z 24.4.2004, str. 26.

(7) Dz.U. L 319 z 23.11.2002, str. 3. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1335/2005 (Dz.U. L 211 z 13.8.2005, str. 6).

(8) Wytyczne dotyczące przewidywania spożycia w żywności pozostałości pestycydów (poprawione) opracowane przez GEMS/Program Żywnościowy we współpracy z Komitetem Kodeksu ds. Pozostałości Pestycydów, opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia w 1997 r. (WHO/FSO/FOS/97.7).

(9) Opinia Komitetu Naukowego ds. Roślin dotycząca kwestii związanych ze zmianą załączników do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG (Opinia wyrażona przez Komitet Naukowy ds. Roślin dnia 14 lipca 1998 r.) (http://europa.eu.int/comm/food/fs/sc/index_en.html).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W części A załącznika II do dyrektywy 86/362/EWG dodaje się następujące wiersze w odniesieniu do desmedifamu, fenmedifamu i chlorfenwinfosu:
Pozostałości pestycydów Najwyższy dopuszczalny poziom w mg/kg
"Desmedifam 0,05(*)(p): zboża
Fenmedifam 0,05(*)(p): zboża
Chlorfenwinfos (suma izomerów E- oraz Z-) 0,02(*): zboża
(*) Wskazuje granicę oznaczalności.
(p) Oznacza, że najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości został ustanowiony

tymczasowo zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG."

ZAŁĄCZNIK  II

W załączniku II do dyrektywy 86/363/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) w części A dodaje się następujący wiersz w odniesieniu do chlorfenwinfosu:

Pozostałości pestycydów Najwyższy dopuszczalny poziom w mg/kg
tłuszczu zawartego w mięsie, wyrobach mięsnych, odpadach poubojowych i tłuszczów zwierzęcych wymienionych w załączniku I w pozycjach nr ex 0201, 0202, 0203, 0204, 0205 00 00, 0206, 0207, ex 0208, 0209 00, 0210, 1601 00 i 1602 (1) (4) dla mleka krowiego i pełnotłustego mleka krowiego wymienionego w załączniku I w pozycji nr 0401; dla pozostałych środków spożywczych wymienionych w pozycji nr 0401, 0402, 0405 00 i 0406 zgodnie z (2) (4) świeżych jaj w skorupach, dla jaj ptasich i żółtek jaj wymienionych w załączniku I w pozycjach nr 0407 00 i 0408 (3) (4)
"Chlorfenwinfos (suma izomerów E- oraz Z-) 0,01(*) 0,01(*) 0,01(*)
(*) Wskazuje granicę oznaczalności."

2) w części B dodaje się następujący wiersz w odniesieniu do fenmedifamu:

Pozostałości pestycydów Najwyższy dopuszczalny poziom w mg/kg
mięsa, w tym tłuszczu, wyrobów mięsnych, odpadów poubojowych i tłuszczów zwierzęcych wymienionych w załączniku I w pozycjach nr 0201, 0202, 0203, 0204, 0205 00 00, 0206, 0207, ex 0208, 0209 00, 0210, 1601 00 i 1602 dla mleka i przetworów mlecznych wymienionych w załączniku I w pozycjach nr 0401, 0402, 0405 00 i 0406 świeżych jaj w skorupach, dla jaj ptasich i żółtek jaj wymienionych w załączniku I w pozycjach nr 0407 00 i 0408
"Fenmedifam (N-(3- hydroksyfenylo)- karbaminian metylu (MHPC) wyrażony jako fenmedifam) 0,05(*)(p) 0,05(*)(p) 0,05(*)(p)
(*) Wskazuje granicę oznaczalności.
(p) Wskazuje tymczasowy najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości zgodnie

z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG: poziom ten staje się

ostateczny od dnia 9 sierpnia 2010 r., chyba że zostanie zmieniony."

ZAŁĄCZNIK  III

W części A załącznika II do dyrektywy 90/642/EWG dodaje się następujące kolumny w odniesieniu do desmedifamu, fenmedifamu i chlorfenwinfosu:
Pozostałości pestycydów i najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (mg/kg)
Grupy i przykłady poszczególnych produktów, do których stosuje się najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości Desmedifam Fenmedifam Chlorfenwinfos (suma izomerów

E- oraz Z-)

"1. Owoce, świeże, suszone lub niegotowane, zakonserwowane

przez zamrażanie, niezawierające dodatku cukru;

orzechy

0,05(*)(p) 0,02(*)
i) OWOCE CYTRUSOWE 0,05(*)(p)
Grejpfrut
Cytryny
Limonki
Mandarynki (łącznie z klementynkami i innymi

mieszańcami)

Pomarańcze
Pomelo
Pozostałe
ii) ORZECHY Z DRZEW ORZECHOWYCH (w łupinach lub bez) 0,05(*)(p)
Migdały
Orzechy brazylijskie
Orzechy nerkowca
Kasztany jadalne
Orzechy kokosowe
Orzechy laskowe
Orzechy makadamia
Orzeszki pekan
Orzeszki sosnowe
Pistacje
Orzechy włoskie
Pozostałe
iii) OWOCE ZIARNKOWE 0,05(*)(p)
Jabłka
Gruszki
Pigwy
Pozostałe
iv) OWOCE PESTKOWE 0,05(*)(p)
Morele
Wiśnie i czereśnie
Brzoskwinie (łącznie z nektarynami i innymi

mieszańcami)

Śliwki
Pozostałe
v) JAGODY I DROBNE OWOCE
a) Winogrona deserowe i do produkcji wina 0,05(*)(p)
Winogrona deserowe
Winogrona do produkcji wina
b) Truskawki (inne niż dzikie) 0,1(*)(p)
c) Owoce leśne (inne niż dzikie) 0,05(*)(p)
Jeżyny
Jeżyna popielica
Krzyżówka maliny z jeżyną
Maliny
Pozostałe
d) Inne drobne owoce i jagody (inne niż dzikie) 0,05(*)(p)
Borówki czarne
Żurawiny
Porzeczki (czerwona, biała i czarna)
Agrest
Pozostałe
e) Dzikie jagody i dzikie owoce 0,05(*)(p)
vi) RÓŻNE 0,05(*)(p)
Awokado
Banany
Daktyle
Figi
Kiwi
Kumkwat
Liczi
Mango
Oliwki (stołowe)
Oliwki (do produkcji oliwy)
Papaja
Owoce męczennicy
Ananasy
Granaty
Pozostałe
2. Warzywa świeże lub niegotowane, mrożone lub suszone 0,05(*)(p)
i) WARZYWA KORZENIOWE I BULWIASTE
Buraki 0,1(*)(p)
Marchew 0,5
Maniok
Seler
Chrzan
Karczoch jerozolimski
Pasternak 0,5
Pietruszka - korzeń
Rzodkiewka 0,5
Salsefia
Słodki ziemniak
Brukiew 0,5
Rzepa 0,5
Pochrzyn
Pozostałe 0,05(*)(p) 0,02(*)
ii) WARZYWA CEBULOWE 0,05(*)(p)
Czosnek 0,5
Cebula
Szalotka 0,5
Dymka
Pozostałe 0,02(*)
iii) WARZYWA OWOCOWE 0,05(*)(p)
a) Rośliny psiankowate 0,02(*)
Pomidory
Papryka
Bakłażan
Ketmia jadalna
Pozostałe
b) Dyniowate - z jadalną skórką
Ogórek
Korniszon
Cukinia 0,1
Pozostałe 0,02(*)
c) Dyniowate - z niejadalną skórką 0,02(*)
Melony
Dynie
Arbuzy
Pozostałe
d) Kukurydza cukrowa 0,02(*)
iv) WARZYWA KAPUSTNE 0,05(*)(p)
a) Kapustne kwitnące 0,02(*)
Brokuły (w tym odmiana kalabryjska)
Kalafior
Pozostałe
b) Kapustne głowiaste
Brukselka 0,1
Kapusta głowiasta 0,5
Pozostałe 0,02(*)
c) Kapustne liściowe 0,02(*)
Kapusta pekińska
Jarmuż
Pozostałe
d) Kalarepa 0,3
v) WARZYWA LIŚCIOWE I ŚWIEŻE ZIOŁA
a) Sałata i podobne 0,05(*)(p)
Rzeżucha 0,1
Roszpunka jadalna 0,1
Sałata
Endywia (cykoria endywia)
Rokietta siewna (rukola)
Liście i pędy kapustnych
Pozostałe 0,02(*)
b) Szpinak i podobne 0,5(p)
Szpinak 0,1
Boćwina
Pozostałe 0,02(*)
c) Rukiew wodna 0,05(*)(p) 0,02(*)
d) Cykoria warzywna 0,05(*)(p) 0,02(*)
e) Zioła 0,05(*)(p)
Trybulka
Szczypiorek
Pietruszka - nać 0,5
Liście selera
Pozostałe 0,02(*)
vi) WARZYWA STRĄCZKOWE (świeże) 0,05(*)(p) 0,02(*)
Fasola (w strąkach)
Fasola (bez strąków)
Groch (w strąkach)
Groch (bez strąków)
Pozostałe
vii) WARZYWA ŁODYGOWE (świeże)
Szparagi 0,1
Karczochy
Seler 0,5
Koper włoski
Karczochy kuliste 0,2(p)
Por 0,1
Rabarbar
Pozostałe 0,05(*)(p) 0,02(*)
viii) GRZYBY 0,05(*)(p)
a) Grzyby uprawne 0,05
b) Grzyby dziko rosnące 0,02(*)
3. Jadalne nasiona roślin strączkowych 0,05(*)(p) 0,05(*)(p) 0,02(*)
Fasola
Soczewica
Groch
Pozostałe
4. Nasiona oleiste 0,1(*)(p) 0,1(*)(p) 0,02(*)
Siemię lnu
Orzeszki ziemne
Mak
Ziarna sezamu
Ziarna słonecznika
Nasiona rzepaku
Ziarna soi
Nasiona gorczycy
Nasiona bawełny
Nasiona konopi
Pozostałe
5. Ziemniaki 0,05(*)(p) 0,05(*)(p) 0,02(*)
Ziemniaki wczesne
Ziemniaki przechowalnicze
6. Herbata (liście i łodygi suszone, fermentowane lub w

inny sposób przetwarzane Camellia sinensis)

0,1(*)(p) 0,1(*)(p) 0,05(*)
7. Chmiel (suszony), w tym szyszki chmielu i

niezagęszczony proszek

0,1(*)(p) 0,1(*)(p) 0,05(*)
(*) Wskazuje granicę oznaczalności.
(p) Oznacza, że najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości został ustanowiony tymczasowo zgodnie z

art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG."

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.206.27

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2006/62/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 76/895/EWG, 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości desmedifamu, fenmedifamu i chlorfenwinfosu
Data aktu: 12/07/2006
Data ogłoszenia: 27/07/2006
Data wejścia w życie: 16/08/2006