Decyzja 2006/470/WE w sprawie zakończenia procedury konsultacji z Islamską Republiką Mauretańską na podstawie art. 96 zmienionej umowy z Kotonu

DECYZJA RADY
z dnia 29 maja 2006 r.
w sprawie zakończenia procedury konsultacji z Islamską Republiką Mauretańską na podstawie art. 96 zmienionej umowy z Kotonu

(2006/470/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 8 lipca 2006 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając umowę AKP-WE podpisaną w Kotonu dnia 23 czerwca 2000 r.(1) (zwana dalej "umową AKP-WE"), zmienioną umową podpisaną w Luksemburgu dnia 25 czerwca 2005 r.(2), w szczególności jej art. 96,

uwzględniając porozumienie wewnętrzne dotyczące środków, jakie należy podjąć i procedur, jakie należy stosować w celu wprowadzenia w życie umowy AKP-WE(3), w szczególności jej art. 3,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zasadnicze elementy umowy AKP-WE, o których mowa w art. 9, zostały naruszone.

(2) Zgodnie z art. 96 umowy AKP-WE, w dniu 30 listopada 2005 r. rozpoczęto konsultacje z krajami AKP i Islamską Republiką Mauretańską, w czasie których władze mauretańskie podjęły specjalne zobowiązania dotyczące rozwiązania problemów przedstawionych przez Unię Europejską i wprowadzenia w życie tych zobowiązań podczas 120-dniowego okresu pogłębionego dialogu.

(3) Po upływie tego okresu wydaje się, że niektóre wyżej wspomniane zobowiązania dały początek konkretnym inicjatywom, a niektóre z nich zostały zrealizowane. Tym niemniej kilka ważnych środków odnoszących się do zasadniczych elementów umowy AKP-WE powinno jeszcze zostać wdrożonych,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Konsultacje podjęte z Islamską Republiką Mauretańską zgodnie z art. 96 umowy AKP-WE są zakończone.

Artykuł  2

Na podstawie właściwych środków, o których mowa w art. 96 ust. 2 lit. c) umowy AKP-WE, przyjmuje się środki wyszczególnione w liście znajdującym się w Załączniku.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Niniejsza decyzja wygasa w dniu 29 listopada 2007 r. Podlega ona regularnemu przeglądowi co najmniej co sześć miesięcy.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 maja 2006 r.

W imieniu Rady
M. BARTENSTEIN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, str. 3.

(2) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, str. 27.

(3) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, str. 376.

ZAŁĄCZNIK 

Szanowny Panie Premierze!

Unia Europejska (UE) przywiązuje dużą wagę do postanowień art. 9 zmienionej umowy z Kotonu. Poszanowanie praw człowieka, zasad demokracji i państwa prawa, na których opiera się partnerstwo AKP-UE, stanowią zasadnicze elementy tej umowy, a zatem również podstawę naszych stosunków.

W tym duchu strona europejska w swoich oświadczeniach z dnia 3 sierpnia 2005 r. dotyczących zamachu stanu w Mauretanii przypomniała o fakcie potępiania przez nią wszelkich prób przejęcia władzy siłą i wezwała do poszanowania demokracji i konstytucyjnych ram prawnych.

W zastosowaniu art. 96 zmienionej umowy z Kotonu i zważywszy, że zamach stanu z dnia 3 sierpnia 2005 r. stanowi naruszenie niektórych zasadniczych elementów ujętych w tym artykule, zgodnie z umową UE wezwała Mauretanię do podjęcia konsultacji w celu dokładnego zbadania sytuacji i, w razie potrzeby, zaradzenia problemom.

Konsultacje te zostały podjęte w Brukseli dnia 30 listopada 2005 r. Przy tej okazji strona mauretańska miała sposobność przedstawić, w oparciu o memorandum z dnia 24 listopada 2005 r., rozwój sytuacji w kraju od czasu zamachu stanu w dniu 3 sierpnia, jak i program władz na okres przejściowy.

UE ze swej strony z zadowoleniem odnotowała fakt, że strona mauretańska potwierdziła pewne wcześniej już podjęte zobowiązania i mogła wskazać na pozytywne elementy w ich urzeczywistnieniu.

Podczas spotkania strona mauretańska podjęła w szczególności dwadzieścia trzy specjalne zobowiązania, wymienione w załączniku, w dziedzinach poszanowania praw człowieka, zasad demokracji, podstawowych praw i wolności oraz państwa prawa, a także właściwego zarządzania sprawami publicznymi. Strona mauretańska zobowiązała się również do przekazania stronie europejskiej do połowy stycznia 2006 r. sprawozdania z realizacji tych zobowiązań i do dostarczania w późniejszym okresie regularnych kwartalnych sprawozdań dotyczących rozwoju sytuacji.

Na podstawie sprawozdań przedstawionych w połowie stycznia i w połowie kwietnia strona europejska stwierdziła, że czynione są stałe postępy. Obok postępów odnotowanych w czasie otwarcia konsultacji zauważono również inne zmiany, zwłaszcza w odniesieniu do następujących kwestii:

– określenia zasad sporządzania spisu administracyjnego w związku z wyborami w celu stworzenia wiarygodnej i przejrzystej listy wyborczej, oraz rozpoczęcia operacji sporządzania spisu,

– przyjęcia przez Radę Ministrów tekstu projektu ustawy dotyczącej zmian konstytucyjnych, które zostaną poddane referendum w dniu 25 czerwca 2006 r.,

– mianowania nowych waliów (zarządców prowincji) i hakemów (prefektów) oraz rozesłania do nowych władz regionalnych i lokalnych, zaraz po objęciu przez nie funkcji, okólnika dotyczącego neutralności administracji centralnej i terytorialnej,

– przyjęcia w dniu 26 lutego 2006 r. zarządzenia zmieniającego kodeks gmin i wprowadzającego zasadę niezależnych kandydatur,

– rozpoczęcia konsultacji z partiami politycznymi w sprawie przepisów, które należy przyjąć w sprawie przeglądu ordynacji wyborczej, w tym dostępu kobiet do mandatów wyborczych i przyjęcia pojedynczej karty do głosowania,

– opracowania programu uświadamiania i edukacji obywatelskiej i rozpoczęcia odpowiedniej kampanii w obecności władz administracyjnych, Niezależnej Krajowej Komisji Wyborczej, partii politycznych, organizacji społeczeństwa obywatelskiego i prasy,

– powołania grupy roboczej przy Ministrze Sprawiedliwości w celu zbadania zgodności z konstytucją tekstów dotyczących praw i wolności demokratycznych i przedłożenia niezbędnych wniosków,

– ustanowienia dekretem i utworzenia Krajowej Komisji Konsultacyjnej w celu przeprowadzenia reformy sektora prasy i audiowizualnego, która złożyła premierowi swoje sprawozdanie wstępne,

– przekazania rządowi projektu zarządzenia dotyczącego utworzenia Krajowej Komisji Praw Człowieka,

– wystosowania przez Ministerstwo Sprawiedliwości i Ministerstwo Spraw Wewnętrznych okólników do wszystkich organów ścigania i organów administracji terytorialnej wzywających je do badania, ujawniania i przekazywania organom sprawiedliwości, w trybie natychmiastowym, wszelkich przypadków, które mogą wiązać się z bezpośrednim lub pośrednim wykorzystywaniem osób, a także zorganizowania dnia reflekcji w celu określenia środków pozwalających na wyeliminowanie wszystkich następstw niewolnictwa,

– przyjęcia przez Radę Ministrów projektu zarządzenia w sprawie zezwolenia na przystąpienie do Konwencji ONZ przeciwko korupcji i w sprawie zezwolenia na ratyfikację Afrykańskiej Konwencji o Walce z Korupcją,

– utworzenia Komitetu Krajowego ds. EITI (Extractive Industries Transparency Initiative), a także zatwierdzenia zarządzenia powołującego Krajowy fundusz dochodów z handlu ropą naftową i określającego warunki zarządzania tymi dochodami.

Nie ma wątpliwości, że wymienione inicjatywy władz tymczasowych przyczynią się do wzmocnienia poszanowania zasad demokracji, podstawowych praw i wolności oraz państwa prawa, a także właściwego zarządzania sprawami publicznymi w Pana kraju. Tym niemniej większość zobowiązań podjętych w czasie otwarcia konsultacji zostanie urzeczywistniona w dłuższym okresie, dlatego konieczne jest stałe monitorowanie ich wdrażania.

W tym kontekście UE szczególnie oczekuje, że wdrażanie konkretnych środków w będzie kontynuowane, zwłaszcza w następujących dziedzinach:

– przygotowania i przeprowadzenia wolnych i przejrzystych wyborów na podstawie wiarygodnych i kompletnych list wyborczych i w oparciu o uzgodniony z partiami politycznymi sprawiedliwy system głosowania i reprezentatywne okręgi wyborcze,

– poszanowania pluralizmu w sektorze audiowizualnym, w szczególności utworzenia wolnych radiostacji na obszarach wiejskich i zmiany prawa prasowego,

– propagowania praw człowieka, w szczególności kontynuacji procesu tworzenia Krajowej Niezależnej Komisji ds. Praw Człowieka, powrotu uchodźców i przywrócenia ich praw,

– stosowania ustawodawstwa zakazującego niewolnictwa i należytego rozwiązywania wszystkich związanych z nim problemów,

– reformy systemu sprawiedliwości,

– stałej poprawy sposobu zarządzania, w tym opublikowania zaktualizowanych danych statystycznych dotyczących gospodarki i budżetu,

– skutecznego wdrożenia inicjatywy EITI w sektorze górnictwa i wydobycia węglowodorów i stosowania jednakowych zasad właściwego zarządzania w innych sektorach związanych z zarządzaniem zasobami naturalnymi, w szczególności w rybołówstwie.

W duchu partnerstwa będącego podstawą umowy z Kotonu UE oświadczyła, że jest gotowa udzielić wsparcia w realizacji zobowiązań strony mauretańskiej. W następstwie konsultacji, uznając zobowiązania zrealizowane na tym etapie i biorąc pod uwagę działania, jakie należy jeszcze podjąć, postanowiła podjąć następujące odpowiednie środki na podstawie art. 96 ust. 2 lit. c) zmienionej umowy z Kotonu:

– działania związane ze współpracą w ramach 9. Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR) i poprzednich EFR będą kontynuowane, o ile przestrzegane będą szczególne warunki obecnie wykonywanych umów finansowych,

– przygotowywanie i wdrażanie projektów wsparcia intytucjonalnego w ramach wspierania procesu transformacji, o którego rozpoczęciu postanowiono podczas otwarcia konsultacji, będzie kontynuowane,

– przygotowywanie i wdrażanie działań przewidzianych w 9. EFR i w poprzednich EFR w innych dziedzinach współpracy wspólnotowej będzie również kontynuowane,

– opracowywanie programów w ramach 10. EFR zostanie rozpoczęte zgodnie z harmonogramami przyjętymi przez odpowiednie służby Komisji Europejskiej. Zamknięcie poszczególnych etapów procesu programowania będzie uzależnione od realizacji, w odpowiednich warunkach i w terminach ustalonych przez władze tymczasowe, planowanego referendum konstytucyjnego i planowanych wyborów,

– podpisanie krajowego dokumentu strategicznego związanego z 10. EFR dla Mauretanii nie będzie miało miejsca przed potwierdzeniem rzeczywistego przywrócenia w kraju porządku konstytucyjnego w wyniku wolnych i przejrzystych wyborów parlamentarnych i prezydenckich i ustanowienia nowych demokratycznie wybranych organów.

Prezydencja UE wspólnie z Komisją Europejską zamierza przeprowadzać okresowe przeglądy, przy czym pierwszy z nich zostanie przeprowadzony w terminie nieprzekraczającym sześciu miesięcy.

UE będzie nadal dokładnie obserwować sytuację w Mauretanii. Pana Rząd jest zaproszony do zaangażowania się w pogłębiony dialog polityczny w ramach art. 8 umowy z Kotonu w trakcie 18-miesięcznego okresu monitorowania w celu przywrócenia demokracji i państwa prawa, w szczególności poprzez przeprowadzenie wolnych i przejrzystych wyborów lokalnych, parlamentarnych, senackich i prezydenckich oraz wzmocnienie poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności.

W przypadku przyspieszenia procesu wdrażania zobowiązań podjętych przez władze mauretańskie lub, przeciwnie, w przypadku przerwania tego procesu UE zastrzega sobie prawo do zmodyfikowania odpowiednich środków.

Z wyrazami szacunku,

Sporządzono w Brukseli, dnia

W imieniu Komisji W imieniu Rady

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024